Olasz Nagydíj;Forma-1;Monza;

Ha Olasz Nagydíj, akkor Monza

Hatvanhatodik alkalommal látogat a Forma-1-es világbajnokság mezőnye Monzába a hétvégi Olasz Nagydíj alkalmával. A legendás versenyhelyszín a sorozat 1950-es elindulása óta csupán egyszer, 1980-ban nem szerepelt a versenynaptárban, s az utóbbi hónapok baljós hírei után úgy tűnik, a sportág és a pálya közös története a jövőben is tovább íródik. Lewis Hamilton zsinórban harmadszorra győzne Olaszországban, ahol ezúttal is csapattársa, Nico Rosberg állíthatja meg a diadalmenetet.

Bő egy éve, 2015 őszén keltek szárnyra az első olyan hírek, hogy az F1 kereskedelmi jogait birtokoló cég vezetője, Bernie Ecclestone adott esetben elvinné az Olasz Nagydíjat a királyi vadaspark területén található ikonikus aszfaltcsíkról. A mostani versenyt követően lejár a szerződés a pálya üzemeltetői és az cégcsoport között, a vita alapját pedig pénzügyi nézetkülönbségek adták. Ecclestone szerint Monzának is ugyanannyit kell fizetni a nagydíjrendezésért, mint más európai nemzeteknek, az olasz fél azonban ezt nem tudja vállalni. A sajtóban megjelent információk alapján a brit már megállapodott a költözésről egy másik – egyébként szintén gazdag tradíciókkal rendelkező – versenyhelyszínnel, Imolával, most azonban mégis olybá tűnik, hogy Monza megmenekül. „Mindenben megegyeztünk, de sajnos itt még nem írhatjuk alá a megállapodást. Minden rendben van, további három évig biztosan itt lesz a verseny. Azt sem bánnám, ha még száz évig így lenne – mondta Ecclestone. – Jogi okok miatt Londonban kell alárínunk a szerződést, de nincs semmi gond.”

Rosberg és Hamilton megosztoztak a sikereken
Délelőtt Rosberg, délután Hamilton autózta a leggyorsabb köridőt az olasz hétvége két tegnapi szabadedzésén. A nap legjobb ideje a brit világbajnok nevéhez fűződik, aki mögött csapattársa és a két Ferrari, sorrendben Sebastian Vettel és Kimi Raikkönen következett. Mindkét gyakorláson részt vett, s elindulhat a vasárnapi futamon is Kevin Magnussen: a Renault dán versenyzője az egy héttel ezelőtti belga versenyen bukott hatalmasat, csütörtökön azonban indulási engedélyt kapott az orvosoktól.

Noha a fanatikus Ferrari-rajongók csoportja, a Tifosi a továbbfejlesztett erőforrással rajthoz álló hazai márka felemelkedését várja a 14. nagydíjhétvégétől, vaskos meglepetés volna, ha nem a mezőny felett álló Mercedes-duó diadalmaskodna a motorerőt mindinkább megkövetelő versenyen. A Gazetta dello Sportnak nyilatkozó Hamilton márkatársát figyelmeztette. „Spában a nehézségek ellenére is remek eredményt értem el. Most Monza következik, ami nem lehet nem szeretni: a pálya története és hangulata magával ragadó. Itt tavaly is jól mentem, ezúttal ráadásul büntetés sem hátráltat majd.” A rivális, Rosberg ezzel szemben spái sikeréből merítene erőt. „Nagyszerű, hogy olyan legendás helyszínen tudtam nyerni, mint Belgium, most azonban Monza következik, ahol mindig csodálatos a légkör. Ott is győznék, ehhez kiváló autó és csapat áll a rendelkezésemre.”

A versenynaptár utolsó európai helyszínére az a Hamilton érkezik előnnyel, aki a belga futamon a mezőny végéről is odaért a dobogó harmadik fokára, így kilenc egységet megőrzött összetettbeli előnyéből. A háromszoros világelső kedvezőbb előjelekkel készülhet a hétvégi megmérettetésre, hiszen Monzában 2012, 2014 és 2015 után negyedszer győzne, míg Rosberg legjobb eredménye az utóbbi két szezonban szerzett két második helyezése volt Itáliában.

A versenyhétvége eseményeit – így a szombat 14 órától kezdődő időmérőt és a vasárnap délután kettőkor elrajtoló futamot is – az M4 élőben közvetíti.

Massa Schumacher előtt tiszteleg
Habár már hetekkel ezelőtt döntött, csütörtökön Monzában bejelentette visszavonulását Felipe Massa. A versenyző a motorsport.com-nak leírta, miért éppen most. „Nem véletlenül választottam bejelentésem helyszínéül Monzát. Tíz évvel ezelőtt éppen itt jelentette be kiszállását az a versenyző, aki nagyobb hatással volt a karrieremre, mint bármelyik másik: Michael Schumacher.” A búcsúzó brazil ugyanott azt is leírta, hogy nem a – majdnem halálos kimenetelű – budapesti balesete volt karrierje mélypontja. – Semmire nem emlékszem, ami Budapesten történt. Arra viszont nagyon is, hogy mi történt 2008-ban Szingapúrban (a botrányos versenyen Massa önhibáján kívül veszített értékes pontokat, a végelszámolásnál eggyel maradt le a bajnoki címről – a szerk.). Ha nincsen az az eset, valószínűleg megnyerem a világbajnokságot.