Arató Gergely szerint az Orbán-kormány a cinizmus újabb csúcsára ért, amikor Lázár János a diákok nemzetközi kompetencia-felmérésesének eddigi legrosszabb magyar eredményei láttán a pedagógusokra próbálta hárítani a felelősséget. Ezzel ellentétben nyilvánvaló, hogy az Orbán-kormány oktatáspolitikája tudatosan alakította ki azt a helyzetet, amelynek következtében a pedagógusok ma nem tudják nyugodtan végezni a munkájukat.
Ennek a politikának a következménye, hogy a magyar diákok eredménye aggasztóan romlik azon alapképességek szempontjából, amelyek döntőek a munkaerőpiacon és hozzásegítenék az országot a gazdasági fejlődéshez. Emlékeztetett arra: Orbán Viktor miniszterelnök 2012 decemberében a Vasárnapi Újság című rádióműsorban úgy nyilatkozott, hogy a kormány legnagyobb sikere az oktatás átalakítása. Erre pedig éppen azért volt szükség, mert az általános iskola végén nem megfelelőek a diákok képességei.
Ezzel szemben egy olyan oktatási reformot indítottak el, amelynek az eredménye éppen az ellenkezője annak, mint amire hivatkozva bevezették - emlete ki a politikus. Ebben a helyzetben az oktatás csak akkor kászálódhat ki a gödörből, ha a pedagógusok visszakapják önállóságukat és megszabadítják őket a rengeteg bürokratikus tehertől. Ugyanakkor olyan tartalmi fejlesztés elindítása szükséges, ami a képességek erősítésére irányul és nem a hatalmas lexikális tananyag bemagolására - jelentette ki Arató Gergely.