fejlesztés;építés;környezetvédők;Hullámtörő;Mészáros Lőrinc;dél-balatoni vasútvonal;

2017-03-23 06:16:00

Markoló a Balatonban - Így építkeznek Mészárosék

Erősen aggályos módszerrel építenek hullámtörőt a dél-balatoni vasútfejlesztés során a vízparton vezető fonyódi pályaszakasz mellé. Környezetvédők jelezték, és ezt fotó is igazolja, hogy olykor a tó vízébe gázoló markolóval építkezik a kivitelező konzorcium, amelynek tagja a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc cége is. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. szerint nincs ok aggodalomra, a cég a vízminőségre vonatkozó előírások betartásával dolgozik.

Munkagépek forgolódnak Fonyódnál a Balaton medrében – jelezték a magyar tengerért aggódó környezetvédők. A dél-balatoni vasútfejlesztés keretében hullámtörőt építenek, ami megvédi a Balatontól a vasúti pályát. A Szántódtól Balatonszentgyörgyig tartó, és a tervek szerint jövő szeptemberben befejeződő beruházás nettó 72 milliárd forintra drágult az eredetileg tervezett 53-ról. Az egyik kivitelező a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti R-Kord Építőipari Kft.

Egy nagyobb viharban a víz átcsapott a síneken Fonyódnál, ahol nagyon közel fut a vasúti pálya a Balatonhoz – annak idején másutt nem volt hely a síneknek, hiszen közel a főút és a magaspart. Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) közlekedési szakértője arról tájékoztatott: a korábbi töltést alkotó zúzottkő elemei a Balaton medrében a parttól tizenöt méterre is megtalálhatók voltak, a most épülő hullámtörő stabilabb, állékonyabb lesz. Azt a szakértő is hangsúlyozta: a kivitelezők rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, így a mederkezelő vízügyével is. A Balatonért aggódó környezetvédők kérdése ettől még jogos lehet: rendben lévő-e, hogy a munkagépek a tó medrében forgolódnak?

Kérdésünkkel kedden megkerestük a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt-t. Gyors válaszuk szerint Fonyódnál „többek között új hullámtörő épül, ami a jövőben megóvja a dél-balatoni vasútforgalmat a tó erodáló hatásától. Az előkészítő munkálatok megkezdődtek, tavasszal nagy tömegű kő- és földmunkákat végeznek. A megfelelő védelem érdekében 737 méter hosszan a vízszint fölött egy méterrel alakítják ki a hullámtörőt. Amit – a kikötők építésénél is használatos – helyszínre szállított vízépítési kövekből, a Balaton szabályozási vonalán belül építenek meg, tehát a Balaton vízfelülete nem csökken. A vasútvonal rekonstrukciója és a hullámtörő műtárgy építése jogerős környezetvédelmi, építési és vízjogi létesítési engedéllyel rendelkezik, a munkálatokat ennek megfelelően, a vízminőségre vonatkozó előírások betartásával végzi a kivitelező.

Vágányzár és gépóriás
Nem járnak a vonatok a Balaton déli partján Szántód és Balatonszentgyörgy között a munkálatok miatt. Egészen a nyári menetrend érvénybe lépéséig tart a vágányzár, akkor a beruházást felfüggesztik és a nyári szezonban újra közlekednek majd a vonatok. (A legfrissebb hírek szerint emeletes szerelvények is járnak majd a déli parton, ilyeneket most szerez be a MÁV a svájci Stadler cégtől.)
Felvonult a napokban Balatonszemes-Balatonlelle térségében Európa jelenlegi legkorszerűbb vasútépítő berendezése, az úgynevezett PM 1000 alépítményjavító géplánc. Az egy kilométeres monstrum éjjel-nappal dolgozik, egy nap alatt akár 6-700 métert is halad.
53 kilométer százmilliárdért
A Szántód-Balatonszentgyörgy közötti 53 kilométeres szakasz kivitelezője a Déli-part Konzorcium: az R-Kord Építőipari Kft., a V-Híd Zrt. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. Ők nyerték el a dél-balatoni vasúthoz kapcsolódó Fonyód-Kaposvár vonal átépítését is, a kettő együtt csaknem nettó százmilliárd forint.