Korábban maga a rendezőnő is játszotta évekkel ezelőtt a címszerepet, most viszont gondolt egy merészet és egyetlen a színpadon élő szereplőként kiemelte Heddát, a férfiak pedig előzetes videofelvételről jelennek meg az előadásban.
A Heddát alakító igézően titokzatos északi szépség, Electra Hallman szűk és zárt ruhakölteményben fogadja a nézőket. Ha egy vonzó férfitekintetet észlel utána fordul, cinkosan néz. A hatalmas vásznon pedig a férfi szereplőket látjuk, ahogy üldögélnek az Ibsen oslói eredeti szobáját idéző díszletben.
A Jörgen Tesmant, Brack bírót és Ejlert Lövborgot játszó színészek a rendezőnő kérésére Norvégiából érkeztek Stockholmba a Bergman Fesztiválra készült előadás kedvéért. Valamennyien játszottak már a darabban, jól ismerték, így két héten át vették fel a jelenteket a főszereplőnő nélkül. Őt csak képről látták, ráadásul a férfiak norvégul, Hedda Gabler pedig svédül beszél az előadásban.
A főtalálmánya pedig az egésznek, hogy Hedda Gabler távirányitóval irányítja az eseményeket, hol felgyorsítja a férfiakat, máskor lekeveri, eltünteti őket. A hobbiként a lövöldözést űző főhősnő mintegy visszajátszásként többször is meggyilkolja őket. Megteheti, mert nem kell mást tennie, mint visszajátszani a felvételt, aztán a végén a saját öngyilkossága összeolvad az előző gyilkosságokkal. Electra Hallman remek ritmusérzékkel uralja a partnerek mozgatását, így uralja az egész előadást. Kvázi sajátos monodrámaként kissé feleselve Ibsennel harcol a nők jogaiért, játssza el a saját szabadságharcát, túljárva a fontoskodó, kissé hisztérikus férfiak eszén. Jelezve, hogy ma már nem csak az egoista, a nőket birtokukként kezelő férfiaké a világ. Még akkor is, ha nélkülük meg nem lenne miért harcolni a mai Hedda Gablereknek.
Info:
Hedda Gabler
MITEM
Dramaten Stockholm Királyi Színház vendégjátéka, április 22.