Lázár János;Audi;

2017-05-27 07:09:00

(S)noblesse oblige - Lázár Skodáról Audira váltott

A Miniszterelnökséget vezető miniszter nem volt elégedett az általa használt Škoda Superbbel, 10 millió forintért A6 Audit vásároltak a miniszter használatára.

Az utóbbi három évben négy autót fogyasztott el Lázár János, vagyis évente cserélték szolgálati gépkocsiját. 2014. augusztustól minden évben új Škoda Superbbel szállították, egészen 2016. márciusig, amikor egy előző évben gyártott Škodával kellett megelégednie. Ez a típus nem bizonyult elég strapabírónak, ezért a miniszter idén márciusban egy Audi A6-ba ült át. A négyéves gépkocsit 9,8 millió forintért szerezték be számára – közölte a Népszava megkeresésére a Miniszterelnökség.

A csere oka az volt, hogy a Škoda Superb nem tudott megfelelni a megnövelt terhelésnek, havi nyolcezer kilométer megtétele soknak bizonyult. „A legutolsó Skoda Superb cseréjére az autó gyakori meghibásodása, valamint a magas, havonta átlagosan nyolcezer kilométeres futásteljesítmény miatt volt szükség” - tudatta Lázár hivatala. „Amennyiben a folyamatos használathoz gyakori meghibásodás társul, az a használhatóság rovására megy. Tehát a folyamatos és jelentős mértékű használathoz kapcsolódó gyakori meghibásodás volt az oka az autó cseréjének” - közölték.

Eddig lapunk tudomására nem jutott panasz a miniszteri Škodákat illetően, de megismerve a Miniszterelnökség negatív észrevételeit, megkérdeztük, ez indokolhatná-e, hogy a kormánytagok flottáját lecseréljék. A Miniszterelnökség azt válaszolta, ezt a kérdést meg kell vizsgálni. „A kormány 2010 óta használ Skoda Superb autókat. Az eltelt időszak tapasztalatai alapján - a gépjárművek futásteljesítménye és szervizigénye tükrében - meg kell vizsgálni, hogy az autók hosszú távon megfelelően képesek-e biztosítani a hozzájuk kapcsolódó feladatellátást.”

Arra, hogy a Škoda helyett miért épp Audit vásároltak, nem sikerült választ kapnunk, így azt se tudjuk, más márkák, típusok is felmerültek-e az utánpótlás során. Lázár János Audi iránti szimpátiája ugyanakkor komolyabb terjedelmet kapott évekkel ezelőtt a hazai nyilvánosságban. Lázár még parlamenti Fidesz-frakcióvezetőként és hódmezővásárhelyi polgármesterként 20-30 millió forintba kerülő, 450 lóerős, S8-as Audit használt, amit 500-600 ezer forintért bérelt számára a képviselőcsoport és az önkormányzat. Lázár az autóbérletet 2011. februárban hasonlóképpen magyarázta, mint most, a Škoda Superb cseréjét, minőségi kifogással, igaz, akkoriban ezer kilométerrel kevesebbet utazott.

Mint elmondta, egy hónapban hétezer kilométert is megtesz autóval, napi rendszerességgel ingázik Budapest és Hódmezővásárhely között. Számára a kocsi márkája és típusa irreleváns, de ahhoz ragaszkodik, hogy olyan autót biztosítsanak neki, amely képes üzembiztosan megtenni a két város közötti utat. „Tekintettel arra, hogy két kisgyerekem van, azért ne várják el, hogy ezt a 400 kilométert, meglehetősen rövid idő alatt, olyan járművel tegyem meg, amely percenként lerobbanhat” – mondta. Egy hónappal később, az autóhasználata miatti támadások után megvált az S8-astól, hitelből vásárolt egy Németországból behozott 290 lóerős Audi 6 All Road Quattrót.

Lázár idei Audi A6 beszerzésének volt további költsége is a 9,8 millió forint felett. A miniszter ugyanis a Superbben viselt rendszámot megtartotta, csak az autót nem. A rendszámhordozás további 113 ezer forintba került. Mint a sajtóirodától megtudtuk: „a rendszám megtartását a behajtási engedély köteles övezetekbe történő ki-be léptetés, valamint egyes, rendszámfelismerő rendszerrel ellátott objektumokba történő behajtás indokolta.” A Miniszterelnökség megerősítette információnkat, hogy az új szolgálati autók üzembe állításakor ritkán fordul elő a költséges rendszámhordozás. Mint fogalmaztak, „ez nem általános gyakorlat.” Az általunk megkérdezett közlekedési szakértő is furcsállotta ezt a magyarázatot, mivel a beléptető rendszerek képesek új rendszámok felismerésére, ha ellátják a szükséges információkkal.

Nem teljesítménygondok
A Skoda Superbek képességéről egyébként elismerően írt a Portfolio egy, a vállalati autókkal foglalkozó 2014-es cikkében, kiemelve, egyvalamiben továbbra is verhetetlen a típus: az adott árért elérhető tér mennyiségében. Ambiciózusabb vevőknek viszont nem ajánlották „Annak érdemes továbbra is ebben a modellben gondolkodnia, akit a presztízs helyett jobban érdekel a praktikum, és nem zavarja, ha mindig, mindenhol államtitkárnak nézik.”