Bizonyították: a nők jobban értékelik az önzetlenséget

Publikálás dátuma
2017.10.10 13:18
A kép illusztráció! FOTÓ: Shutterstock
Fotó: /
A nők agyának jutalmazásért felelős része sokkal aktívabban reagál az önzetlen viselkedésre, mint a férfiaké - állapították meg a Zürichi Egyetem kutatói.

A Nature Human Behaviour című folyóiratban közölt tanulmány szerzői elsőként bizonyították, hogy a női és a férfi agy eltérően reagál az önzetlen és az önző viselkedésre - olvasható a Phys.Org tudományos-ismeretterjesztő hírportálon. Az előagyban található striátum (csíkolt test) felelős a jutalomérzetért és ez az agyterület aktiválódik döntéshozatalkor. A kutatási eredmények alapján a striátum sokkal erősebb aktivitást mutatott a nőknél az önzetlen, mint az önző döntések meghozatalakor.

Ezzel szemben a férfiaknál az önző döntés váltott ki hevesebb reakciót a jutalmazó rendszerből. (Az alanyoknak egyebek között egy adott pénzösszeg másokkal való megosztásáról kellett dönteniük.)  A második vizsgálatban az agy jutalmazó rendszerének működését gyógyszerezéssel zavarták meg az alanyoknál. Ennek eredményeképpen a nők sokkal önzőbben, míg a férfiak jóval önzetlenebbül viselkedtek, ami meglepte a kutatókat.

Alexander Soutschek, a Zürichi Egyetem munkatársa szerint még ha ezek a különbségek nyilvánvalónak is tűnnek biológiai szinten, semmiképpen sem szabad ösztönös vagy az evolúcióra visszavezethető tulajdonságokként tekinteni rájuk. "A jutalmazásért és tanulásért felelős agyterületek szorosan együttműködnek egymással. Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a lányok dicséretet kapnak az önzetlen viselkedésért, aminek eredményeként az agyuk jutalmazó rendszere megtanulja, hogy a segítőkész cselekedetért várjon el valamilyen jutalmat és ne az önző viselkedésért. Ennek fényében pedig az általunk megfigyelt nemi különbség leginkább a férfiakra és a nőkre vonatkozó eltérő kulturális elvárásoknak tulajdonítható.

Szerző
2017.10.10 13:18

A tornafelmentés nem jó megoldás

Publikálás dátuma
2018.08.21 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
A mozgásszegény életmód rengeteg problémának és betegségnek forrása. A gyerekek „okoskorba” születnek, már egész kiskoruktól a monitorokhoz szegeződnek, pedig az egészséges fejlődésükhöz és a felnőttkori betegségek elkerüléséhez, illetve minél későbbre tolódásához születésüktől kezdve rengeteg mozgásra van szükségük.
A gyerekeket még jobban veszélyezteti a mozgásszegénység, mert „kütyükorba” születnek: szinte születésüktől kezdve különböző képernyőkre tapadnak, ezért fontos, hogy már egész pici kortól minden mozgáslehetőséget megkapjanak. Még véletlenül se korlátozzuk ezt, muszáj, hogy – természetesen biztonságos körülmények között – sokat kússzanak-másszanak, később pedig rengeteget rohangáljanak. Nagyon lényeges, hogy az óvodában és az iskolában találkozzanak a gerinc egészségét szolgáló, úgynevezett speciális tartáskorrekciós gyakorlatokkal – mondta dr. Somhegyi Annamária, az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója, reumatológus szakorvosa a Népszavának
A megfelelő gyakorlatok rendszeres végzése kialakíthatja, automatizálhatja és fenntarthatja a biomechanikailag helyes testtartást. Ehhez arra van szükség, hogy a testtartásért felelős izmok mindegyike kellően erős és nyújtható legyen, azaz meglegyen az úgynevezett izomegyensúlyuk. A helyes testtartás kulcsa a medence középállása, ezt a gyerekeknek meg kell tanulniuk. Tudniuk kell, hol van a lapockájuk, a medencéjük, és azt hogyan kell billenteni – a has- és a farizom együttes feszítésével –, valamint azt is, hogy miként lehet tudatosan megfeszíteni és nyújtani bizonyos izmokat. Ezek a gyakorlatok nagyon izgalmas érzéseket okoznak, ezért még csak nem is unják, így ha a pedagógus jól csinálja, a torna minden életkorban kellemes élménnyé is válik – mondta dr. Somhegyi Annamária, a Budai Egészségközpont szakorvosa hozzátette, így van esély a felnőttkori porckopásos gerincbetegségek megelőzésére.
„Sokszor hallani, hogy azért nem lehet megvalósítani a mindennapos testnevelést, mert nincs elég tornaterem, pedig a gyereknek nem arra, hanem mozgásra van szüksége minden nap. A folyosón vagy az aulában, sőt az osztályteremben is nagyon jó gyakorlatokat lehet végezni, mindehhez a testnevelők nagyon sok segítséget is kapnak. A szülőknek pedig meg kell érteniük, nem jó felmenteni a gyerekeket a testnevelés alól, mert nagyon nagy szükségük van a mozgásra
– hangsúlyozta az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója.
2018.08.21 14:14
Frissítve: 2018.08.21 14:41

Ételallergiásan is lehet grillezni - Ezekre figyeljen!

Publikálás dátuma
2018.08.20 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
Még nincs vége a grillszezonnak, viszont egyre több embert ételallergiás vagy ételintoleranciás, ezért könnyen előfordulhat, hogy vendégként vagy házigazdaként a „mentes étkezésre” is ügyelni kell.

Nem mindegy, milyen a diéta

A tejfehérje és tejcukormentes diéta fogalma például gyakran keveredik, pedig az érintetteknek nagyon kellemetlen tüneteket okoz, ha – akár kis mennyiségben is – fogyasztanak a számukra problémás összetevőtől. Ha valaki a tejcukorra érzékeny, laktózmentes tejtermékeket fogyaszthat, aki azonban tejfehérjementes diétán van, semmilyen tejterméket nem ehet. Ilyenkor, ha biztosra akarunk menni, növényi tejeket érdemes használnunk. Salátára inkább olívaolaj alapú öntetet, turmix helyett pedig víz vagy jég alapú smoothie-t készítsünk. Fontos tudni, hogy a késztermékek – pékáruk, kekszek, ropik, csokoládék és felvágottak – is tartalmazhatnak tejszármazékot, ezért vásárlás előtt mindig olvassuk el az összetevőket - hívta fel a figyelmet Rajcsik Enikő, a Budai Allergiaközpont dietetikusa.

Mentes köret

Ha saláta mellé vagy helyett valami mást is készítenénk, ne kizárólag a rizsre vagy krumplira gondoljunk. Gluténmentes és magas rosttartalmú, lassan felszívódó köretet quinoából, kölesből, hajdinából és amarántból is készíthetünk. 

A fűszer is árthat

Cöliákia vagy gluténérzékenység esetén nem szabad gluténtartalmú élelmiszereket fogyasztani. Glutén a búzában, árpában és rozsban található, de sok termék szennyeződhet, ha az előállítás vagy csomagolás olyan üzemben történik, ahol gluténtartalmú élelmiszerekkel is dolgoznak. Kevesen tudják, hogy ez akár a fűszerekkel is megeshet.
A füstölt, szárított húsféleségek kerülendők, de a pácolt húsok remekül illenek a hisztamin intoleranciások étrendjébe. Arra kell azonban figyelni, hogy mindig friss húst használjunk az ételekhez. Vásárlás után azonnal tegyük be a hűtőbe, és érdemes hamar be is pácolni, mert az olaj megakadályozza, hogy a hús felszíne levegővel érintkezzen, ami szintén megnövelné a hisztamintartalmát.

A tálalás is veszélyeket rejt

Ha végig odafigyeltünk: allergénmentes alapanyagokat vásároltunk, amelyek a főzés során sem érintkeztek a többi étellel, akkor a tálalásnál se kövessük el azt a hibát, hogy egymás mellé téve szervírozzuk a mentes és a hagyományos összetevőket tartalmazó ételeket, mert akkor is allergén kerülhet rá, és ez is épp olyan tüneteket okozhat, mintha a másik alapanyagokkal készített ételből fogyasztana az allergiás - mondta Rajcsik Enikő.
2018.08.20 14:14
Frissítve: 2018.08.20 14:14