Elsikálni a bűnt

Publikálás dátuma
2017.11.21. 06:45
Egymás lelkét ölik, Spolarics Andrea és Brasch Bence Fotó: Borovi Dániel
Tolsztoj A sötétség hatalma című drámáját Budaörsön rendezte meg Alföldi Róbert. A darab középpontjában az egész életünket egyre jobban elárasztó bűn áll A képre kattintva galéria nyílik!

Ebben az évadban már a harmadik bemutatón van túl rendezőként Alföldi Róbert. A Hegedűs a háztetőn, és A félelem megeszi a lelket után egyre mélyebbre megy. Tolsztoj A sötétség hatalma, melyet a Budaörsi Latinovits Színház tűzött a műsorára, egy kis orosz faluban játszódik, ahol a lelkekbe költözik be a sötétség. A bűn újabb bűnbe sodorja a kiszolgáltatott, a jövőt nem látó, a pillanatnyi boldogságot kereső főhősöket. Akár egy magyar faluban is lehetnénk. Akár napjainkban. Ezt azért félve írom le, bár ahogy az orgánumok bűnügyi rovatait, vagy bulvár szalagcímeit szemügyre vesszük, valószínű hogy a feltételezés nincs messze a realitástól. Egy módosabb gazda birtokán játszódik a történet, ahol a betegeskedő férjénél fiatalabb gazdasszony - a férfinek a második házassága - beleszeret a jóképű béreslegénybe.

Az alapszituáció ismerős, több regény, illetve film szolgál hasonló sztorival. Tolsztoj egyébként magyar színpadon ritkán játszott és a budaörsi teátrumnak köszönhetően Radnai Annamária új fordításában látható műve, igencsak felkavaró. A legizgalmasabb, hogy a szereplők miként jutnak el addig, hogy már semmi sem számít, mindent meg lehet tenni. Persze a lelkek megölését és a valódi gyilkosságokat nem előre megfontoltan teszik, hanem a bűn hálójában egyre jobban vergődve. Azt hiszik, hogy épp elsikálnak egy bűnt, de ezzel a tettel újabbat követnek el. A béreslegényt, Nyikitát az eddig elsősorban énekesként ismert Brasch Bence játssza. A fiatalembert, a tehetségkutató óta felvették a Színház és Filmművészeti Egyetem zenés színész szakára, Novák Eszter és Selmeczi György növendékeként. Most azonban egy fél hangot sem énekel, végig prózában marad. Képes elhitetni, hogy ő van a középpontban, az ő sodródása, vívódása, sorozatos bűnbeesése. Kitörései, drámai csúcspontjai, különösen a darab végi bocsánatkérése és vezeklése, a kezdeti bizonytalanságok után, meggyőző. Balsai Móni remek partnere Brasch Bencének, a már sok mindenen túl esett nő újrakezdési kísérletének minden árnyalatát belesűríti játékába. Spolarics Andrea, Ilyés Róbert Bregyán Péter, Bohóczki Sári és Székely B. Miklós erős karaktereket formálnak.

Ahogy a darabban elhangzik: elfelejtettük Istent. Ennek pedig súlyos ára van. És ahogy Nyikita mondja a végén: többet nem mondok.

Szerző

Az utcai művészet ereje a zűrös negyedben - Fotógaléria

Publikálás dátuma
2017.11.20. 18:44
Fotók: Juancho Torres / Anadoulu/AFP
KATTINSTON A KÉPRE A TÖBBIÉRT!

Medellin 2017 november  - Két fiatalember táncol az utcán, festik a falakat, installációkat készítenek abban a kolumbiai városban, ahol manapság lenyűgöző látványossággal és sokszínűséggel mutatkozik meg a street art, az utcai művészet, noha nemrégiben ez a város volt Kolumbia egyik legveszélyesebb környéke. A Communa 13 véres csatatér volt a bandák, narkósok, nepperek valamint a katonai és a kormányzati szervek között.

Szerző

Ertl Péter marad a Nemzeti Táncszínház igazgatója

Továbbra is Ertl Péter vezetheti a Nemzeti Táncszínházat, ügyvezetői megbízatása 2018. január elsejétől öt évre szól.

A Nemzeti Táncszínház ügyvezetői álláshelyének betöltésére a minisztérium 2017 nyarán írt ki pályázatot. Az elbírálást követően Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a felkért szakmai bizottság egyhangú javaslatának figyelembe vételével 2018. január 1-től 2022. december 31-ig terjedő időtartamra Ertl Pétert nevezte ki a Nemzeti Táncszínház Nonprofit Kft. ügyvezetőjének.

Ertl Péter 2013 óta igazgatja a Nemzeti Táncszínházat, előtte öt éven át ügyvezetőigazgató-helyettesként segítette a működést. Életét kezdetektől fogva meghatározta a tánc. Felvételt nyert az Állami Balett Intézet (Magyar Táncművészeti Egyetem) négy évenként induló néptánctagozatára, ahol Nívódíjjal végzett 1987-ben. A diploma megszerzése után a Honvéd Együttesben tánckari, koreográfusi és asszisztensi feladatokat látott el, majd a hivatásos táncművészi pálya lezárása után, 2006-ban művészeti menedzserként helyezkedett el a Nemzeti Táncszínházban. Munkája elismeréseként 2001-ben Magyar Arany Érdemkereszttel, 2013-ban Bánffy Miklós-díjjal, tavaly pedig Táncművészetért díjjal jutalmazták - közölte a Nemzeti Táncszínház. 

Szerző