Szokatlan tanács: ne diétázzon ünnepek után!

Publikálás dátuma
2017.12.27. 12:11
Illusztráció/Shutterstock
Aki egészséges, akinek nincs orvosilag diagnosztizált problémája, annak nem kell diétát tartania az ünnepi étkezések után sem - ezt egy dietetikus szakember mondta az állami televízióban, némiképp szembemenve a trenddel.

Miháldy Kinga a diéta helyett inkább egészségesebb, minőségi táplálkozást, valamint kalóriaégető mozgást, kirándulást ajánlott, és óvott attól, hogy a "különböző divatdiétáknak" felüljenek az emberek. Arról is beszélt: a diétázóknak, vagy az allergiásoknak is össze lehet állítani ünnepi menüt úgy, hogy közben tartják magukat a szigorú előírásokhoz. Példaként a cukorbetegeket említette, akiknek a süteményeket másként, édesítőszerekkel is el lehet készíteni.

A Házipatika "tízparancsolata" az egészséges táplálkozásról: 

1. Változatosság
Minél változatosabban, minél többféle élelmiszerből, különböző ételkészítési módok felhasználásával állítsuk össze étrendünket. Ne ragaszkodjunk a megszokotthoz, ízleljünk meg más ételeket is, kipróbálás után mondjunk csak véleményt, ne legyenek előítéleteink. A sokszínű, nem gyakran ismétlődő ételsorokat tartalmazó étrend önmagában komoly biztosítékot jelent arra, hogy minden szükséges tápanyagot megkap a szervezetünk.
2. Kerüljük a zsírt
Együnk kevésbé zsíros ételeket: a főzéshez, sütéshez inkább használjunk olíva olajat. Különösen fontos ez a keveset mozgók, az ülőfoglalkozásúak számára. Részesítsük előnyben a gőzölést, párolást, a fóliában, teflonedényben vagy fedett cserépedényben, mikrohullámú sütőben készítést a zsiradékban sütéssel szemben. Mellőzzük a rántást, kedvezőbb a kevés liszttel, keményítővel készített habarás.
3. Csökkentsük a só mennyiségét
Kevés sóval készítsük az ételeket, utólag ne sózzunk: a mérsékelten sós ízt nagyon gyorsan meg lehet szokni. Különösen kerüljük a sózást gyermekeknél, mert az ekkor kialakult ízlés az egész életre kihat.  Az ételek változatos ízesítésére sokféle fűszert használhatunk.
4. Figyeljünk oda az édességfogyasztásra
Csak étkezések befejező fogásaként, hetenként legfeljebb egyszer-kétszer együnk édességeket, süteményeket, soha ne étkezések között, főleg ne helyette. Ételeinket egyáltalán ne, legfeljebb nagyon csekély mértékben cukrozzuk. Ahol lehet, cukor helyett használjunk mézet, természetes édesítőszereket (nyírfacukrot, sztíviát). Igyunk inkább természetes gyümölcs- és zöldséglevet, mintsem italokat, szörpöket.  Ne szoktassuk a gyermekeket az édes íz szeretetére.
5. Tejtermékekre fel!
Naponta fogyasszunk savanyított tejterméket (pl. sajtot, túrót, aludttejet, kefirt, joghurtot). A tejtermékek közül a kisebb zsírtartalmúakat válasszuk.
6. Gyümölcsök mindenek előtt
Rendszeresen, naponta többször is együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét (salátának elkészítve, erre télen is van mód), párolt főzeléknövényt, zöldséget. Rendszeresen, naponta többször is együnk nyers gyümölcsöt
7. A gabonák és a köretek is számítanak
Asztalunkra mindig kerüljön teljes kiőrlésű gabonából készült vagy barna kenyér. Köretként vagy a fogás alapjaként inkább a párolt zöldségféléket válasszuk a burgonya, tészta helyett. Használjunk olyan gabonákat, amelyek vitaminokkal, ásványi anyagokkal telítettek: köles, hajdina, zab stb.
A teljes kiőrlésű gabonák kiemelkedő szerepet töltenek be a kiegyensúlyozott táplálkozásban. Fontos forrásai a tápanyagoknak és fito-védő anyagoknak, melyek a legtöbb ember étrendjében hiányos mennyiségben találhatóak.

8. Napi 4-5 étkezés javasolt
Naponta négyszer-ötször étkezzünk. Egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges vagy nagyon kevés: minél egyenletesebben osszuk el a napi táplálékmennyiséget. Együnk nyugodtan, kényelmes körülményeket teremtve, nem kapkodva. A főtt ételeket elkészítésük után mielőbb tálaljuk, ne tároljuk melegen órákig. Legyen meg a napi megszokott étkezési "menetrendünk", lehetőleg mindig azonos időpontban együnk.
9. Igyunk eleget!
A szomjúság legjobban ivóvízzel oltható. Az alkohol káros, a szeszes italok energiafelesleget jelentenek táplálkozási szempontból, ezért is kerülni kell ezeket. Gyermekeknél a legkisebb mennyiségben is tilosak.
10. Vannak tiltott ételek?
A helyes táplálkozás nem jelenti egyetlen ételnek, élelmiszernek a tilalmát sem, azonban célszerű egyeseket előnyben részesíteni, mások fogyasztását csökkenteni. Nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek! Bőséges fogyasztásra javasolt: elsősorban gyümölcsök, zöldség- és főzelékfélék, hal, barna kenyér.

Szerző

Ne kapkodja rögtön a gyógyszert - Náthaűző ételek (csodaszerek)

Publikálás dátuma
2017.12.19. 15:21

Az ősz és a tél hagyományosan a megfázás és nátha időszaka is - szinte senki nem kerülheti el, hogy legalább egyszer pár napra le ne döntse a lábáról valamelyik betegség. Ilyenkor érdemes fokozottan figyelni a táplálkozásra, mert a megfelelő ételek a megelőzésben és a gyógyításban is segíthetnek - írja a Házipatika.

Csirkehúsleves
Nem véletlen, hogy a betegeket gyakran kínálják forró levessel - ilyenkor nagyon fontos a folyadékpótlás, amire a leves ideális, emellett pedig kutatások bizonyítják, hogy a zöldségeket és csirkehúst tartalmazó fogás segít enyhíteni a megfázás tüneteit.

A torokpanaszokra ezerféle házi szer létezik, a szomszéd, a nagyi ontja a jobbnál jobb tippeket. Az azonban egyáltalán nem biztos, hogy mind hatékonyan csillapítja is a kellemetlenségeket, vannak köztük tévhiten alapulók, sőt ártalmasak is- figyelmeztetnek a szakemberek.

Citrusfélék

A citrusfélékben található C-vitamin gyulladáscsökkentő hatású, és megfelelő mennyiségben a szervezetbe juttatva 23 százalékkal enyhíti a megfázás tüneteit. A citrusfélék mellett sok a C-vitamin a paprikában, a brokkoliban, a kelbimbóban, a sütőtökben, az édesburgonyában és a paradicsomban is.

Hagyma és fokhagyma
Tele vannak antiszeptikus és gyulladáscsökkentő hatóanyagokkal, így nátha és megfázás esetén érdemes ezeket is fogyasztani, de megelőzésként is kiválóak.

Gyömbér
Nagyszerű vírusölő, emellett természetes láz- és fájdalomcsillapító is, és hányinger ellen is jó. A gyömbérből főzött tea nagyon hasznos mindenkinek, aki náthás, és húslevesbe, curry-be is főzhetünk egy kis nyers, reszelt gyömbért.

Méz
A méz is antiszeptikus hatású, enyhíti a torokfájást, és segít legyőzni a vírusokat és baktériumokat, emellett sok benne az antioxidáns. A kalóriatartalma viszont nem alacsony, így érdemes mértékkel fogyasztani. Fontos, hogy 1 év alatti gyerekeknek ne adjunk mézet.

Joghurt
A natúr joghurtban lévő laktobacilusok erősítik az immunrendszert és segítenek legyőzni a vírusfertőzéseket - mindenképp nézzük meg a csomagoláson, hogy az a fajta, amit vásárolni szeretnénk, tartalmazza-e.

Szeléntartalmú ételek
A szelén is sokat segít abban, hogy a vírusokat le tudja győzni a szervezetünk. Egy szem brazil dió már bőven fedezi a napi szelénszükségletet, de a tengeri ételekben, mint a tonhal, a rák vagy az osztriga, is bőven van belőle.

Szerző
Témák
nátha ételek

Plakátkampány - Ezúttal nem a gyűlölet, hanem a segítés érdekében

Publikálás dátuma
2017.12.15. 16:45
Illusztráció/Shutterstock
Több száz, az életmentés helyes módszerét bemutató „citylight” plakátról tanulhatnak újraélesztést a járókelők, vagy járműveken utazók holnaptól, Magyarországon. A közterületi plakátok jól érthetően, ábrákkal magyarázzák el a laikus újraélesztés, az életmentés folyamatát, valamint az október közepétől elérhető, immáron országosan is használható, közösségi életmentő „Szív City” applikációt is népszerűsítik a reklámfelületek- informált a kezdeményezésről az Országos Mentőszolgálat.

A plakátokat a mentőszolgálatnak nyújtott támogatásként az ország vezető outdoor média vállalata, a JCDecaux Hungary Zrt. helyezi ki. A kampány célja a lakosság életmentő ismereteinek, segítségnyújtási készségének fejlesztése, amivel akár sok száz emberélet megmenthető lehet.

A mentőszolgálat közleménye felhívja a figyelmet arra, hogy Magyarországon évente több ezer ember hal meg hirtelen szívmegállás következtében utcán, közterületen. Többségük megmenthető lenne, ha valaki perceken belül megkezdené az újraélesztést, a mellkasi nyomásokat. A mentők által évente észlelt mintegy hatezer hirtelen vérkeringés-megállás esetében csak akkor van igazi esélyünk az újraélesztésre, ha a mentő megérkezéséig valaki elkezdi a mellkasnyomásokat. A nemzetközi szakirodalom szerint az azonnal megkezdett újraélesztéssel és egy gyorsan megérkező defibrillátorral az újraélesztések akár 60 százaléka sikeres lehetne, ami Magyarországon évente több ezer emberéletet jelent. Az elmúlt években sokat tettünk a lakosság életmentő ismereteinek, tettrekészségének fejlesztéséért, de még most sem lehetünk elégedettek, a kiérkező mentők csak ritkán találkoznak szakszerű elsősegélynyújtással.

A helyzet javításának érdekében októberben különleges életmentő applikáció indult Magyarországon. A Szív City lényege, hogy bárki, aki kedvet, késztetést érez arra, hogy vészhelyzetben életet mentsen, egy applikáció segítségével riasztást kaphat mobiltelefonjára, ha a közelében közterületi újraélesztésre van szükség. Az applikáció az elsősegélynyújtót gyorsan a helyszínre navigálja, így pillanatokon belül elkezdheti az újraélesztést, a mentő megérkezéséig is esélyt adhat a betegnek a túlélésre.

Az applikáció összeköttetésben áll a mentők irányítórendszerével, vagyis az oda beérkező segélyhívás alapján a mentésirányító nem csak mentőautót indít a helyszínre, hanem egy gombnyomással riasztja a legközelebbi Szív City elsősegélynyújtókat is. A Szív City rendszeréhez csatlakozó önkéntesek számára idén az Újraélesztés Nemzetközi Napján (október 16.), az Országos Mentőszolgálat kijelölt mentőállomásain országszerte lehetőséget biztosítottunk az újraélesztéshez szükséges mellkaskompressziók begyakorlására, civil elsősegélynyújtóink számára pedig ezután rendszeresen megnyitjuk a megyeszékhelyeken található mentőállomások kapuit, hogy a mentők segítségével gyakorolhassák az újraélesztés helyes mozdulatait.

A közleményben emlékeztetnek arra, hogy - ugyancsak az újraélesztés ügyét szolgálandó - ősszel az Országos Mentőszolgálat az Emmi támogatásával, a Semmelweis Egyetem Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Klinika, a Magyar Resuscitatiós Társaság, és az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium diákjainak közreműködésével elindított egy fiataloknak szóló országos és újszerű kampányt. A kampány során budapesti és vidéki fesztiválokhoz, nagyobb ifjúsági rendezvényekhez csatlakozva oktatóbabákkal települnek ki a szakemberek, hogy gyors és gyakorlatias oktatással képezzék ki a fiatalokat az újraélesztésre. A mellkasnyomások ütemének elsajátítását egy népszerű zenekar, az Irie Maffia is segíti. A csapat „100 bpm” ütemű Wake Up! című slágere lett az újraélesztők zenéje, miután a ritmus illeszkedik a mellkasnyomások tempójához, ezért a dalt a zenekar az életmentőknek ajánlotta és a rendezvények keretében mindig elő is adja.

Szerző