Előfizetés

Ezért jobb, ha "alszunk rá"

Barabás Júlia
Publikálás dátuma
2018.04.28. 16:14
Illusztráció: Shutterstock
Az alvás nagyon fontos, felel a koncentrációképességért, a reakcióidőért, a koordinált mozgásért, a memória megfelelő működéséért, de az érzelmi kiegyensúlyozottságért is. Hiánya kínzó „ügy”, és változatos tüneteket okozhat.

Az alvás olyannyira fontos, hogy 2017-ben az orvosi Nobel-díjat a cirkadián napi ritmusának leírásáért kapta három amerikai kutató. Ritmusa a növényeknél és az állatoknál is megfigyelhető. Sokáig azt hitték, az alvás egy passzív, restauráló és főleg pihenő állapot, de kiderült, bizonyos idegpályák akkor működnek, biztosítják például az agy tisztulását, komoly szerepük van a memória megfelelő működésében, illetve az érzelmi kiegyensúlyozottságban is – mondta dr. Várdi Visy Katalin somnológus, a Budai Egészségközpont szakorvosa a Népszavának.

A napfény csökkenésével az agyban melatonin nevű hormon termelődik, ez indítja el az alvást. Az ébredésért pedig az orexin, az idegek közötti jelzőanyag-rendszer felel. A kettő egyensúlyából alakul ki az alvás struktúrája. Ezt jó, ha ciklusok formájában minden éjszaka megéljük, ezért célszerű esténként nagyjából hasonló időpontban lefeküdni. Ez persze nem azt jelenti, hogy néha nem lehet eltérni, de az fontos, hogy az éjszaka folyamán megfelelő arányban legyen úgynevezett mélyalvás, illetve álomlátás szakasza is. A ciklus elején az előbbi, a hajnali órákban pedig inkább az utóbbi dominál. A kétféle alvásfázisra azért van szükség, mert mindig más szervrendszer pihen. A légzés oxigénszabályozó fázisa például a mélyalvás fázisában, míg a REM nevezetű álomlátási fázisban az izmokon keresztüli szabályozás „alszik”. A mélyalvás elmélyíti az információkat, a REM fázis pedig elrendezi, azaz elválasztja a lényegest a kevésbé fontostól. Ezért mondják, hogy fontos döntés előtt érdemes aludni rá egyet. A hírek szerint így tett Robert F. Kennedy is a kubai öbölválság megoldásakor.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Miért alszunk?
A megfelelő koncentrációképességért, a reakcióidőért, a koordinált mozgásért. Az alvás természetes doppingszer, ugyanis egész másképp működik az izomzata annak, aki jól alszik. A személyiségünk harmóniája is összefügg az alvással. Ha az ember fáradt, ingerlékenyebb, türelmetlenebb, mint akkor, amikor kialussza magát.

Miért nem?
Nagyon sokféle alvásbetegség van, insomnia esetén például nem tudunk aludni. Ennek, az egyébként gyakori állapotnak két formája van, az el- és átalvási insomnia. Viselkedésterápiával, alváshigiéné kialakításával, gyógynövényekkel és gyógyszerekkel lehet ezeken segíteni. Kínzó, ha nem tudunk elaludni, ilyenkor szorongásoldót és altatót is be lehet vetni. Mostanában éberségcsökkentő gyógyszerek is megjelentek, ezek teljesen más mechanizmus alapján működnek, és kevésbé alakítanak ki hozzászokást – mondta a somnológus.

Másfajta alvásbetegséget provokál a számítógépek és a telefonok, tabletek kék fénye. Éberséget okoz, ami átalakítja az alvási ritmusokat, így a ciklusokat. Ennek következtében egyre többen lesznek a bagoly-típusúak. Vannak országok, például Dánia, Hollandia, ahol ehhez már alkalmazkodnak is. Vannak olyan alvásbetegségek is, amelyek az alvás struktúrájában okoznak problémát. Ilyen a narkolepszia, amikor az alvás betör az éber létbe, és például nappali álmodást, izomtónus-csökkenést okoz. Az alvásfüggő légzészavarok – a horkolás és az alvási apnoe - is az alvási struktúrát zilálják szét.

Kiderült: az étcsoki nem csak finom, gyógyít is

Publikálás dátuma
2018.04.28. 14:12
Illusztráció: pexels.com
Két kutatás is bizonyította, a magas kakaótartalmú édességek csökkentik a stresszt, javítják a közérzetet, sőt a memóriát is - írja a HVG.

A San Diegóban rendezett, Experimental Biology 2018 elnevezésű kongresszuson két olyan kutatást is ismertettek, amely a magas kakaótartalmú csokoládé jótékony hatásairól szólt. A kutatások vezetője elmondta, eddig a cukortartalom szempontjából vizsgálták az étcsokoládé hatásait, de most, hogy a nagy koncentrációjú kakaót kutatták, arra jutottak, hogy minél több van a csokoládéban, annál jobban támogatja a kognitív működést, a memóriát, a hangulatot és a védekezőrendszert.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Az egyik tanulmányban idegsejtek elektromos aktivitást vizsgáló EEG-készülékkel mérték meg az idegrendszer működését 48 gramm 70 százalékos étcsokoládé fogyasztása után fél órával, majd két órával és azt találták, hogy növekedett az úgynevezett neuroplaszticitás, vagyis az agy képlékenységre való képessége. A másik tanulmányban a kutatók azt vizsgálták, hogyan hat a 70 százalékos kakaótartalmú étcsokoládé fogyasztása az emberi immunsejtek génkifejeződésére, különös tekintettel a gyulladást segítő és gátló citokin jelzőmolekulákra. Kiderült, a kakaó hatására fokozódik a T-immunsejtek aktiválása, a sejtes immunválasz, valamint az érzékelésben részt vevő gének működése.

Hetekig tarthat a tavaszi fáradtság

Publikálás dátuma
2018.04.28. 12:15
A képillusztráció. FOTÓ: Shutterstock
Több hétig is eltarthat a tavaszi fáradtság Pintér Ferenc meteogyógyász szerint, amit az erős hőmérséklet-különbség és a megemelkedett UV-sugárzás tovább súlyosbíthat.

A szakorvos egy tévéműsorban kifejtette: a tavaszi fáradtság azért alakul ki, mert a tél végére kiürülnek a vitamin- és ásványianyag-tartalékok a szervezetben. A gyors felmelegedés, amely az idei tavaszra is jellemző, tovább súlyosbíthatja a szokásos tüneteket, amelyek a fáradékonyság, ingerlékenység és a rossz közérzet - mondta.

A hirtelen felmelegedés mellett a megnövekedett UV-sugárzás is veszélyeket rejt, mert tavasszal a kevésbé érzékeny bőrtípusú emberek is hamarabb leégnek, mint a nyár végén, a fülledt idő pedig a légzőszervi, vagy keringési betegségben szenvedőknek jelenthet újabb megpróbáltatást - közölte.