Egy szuperélelmiszer, amit sokan mellőznének

Publikálás dátuma
2018.05.14 16:14
Illusztráció: AFP
Fotó: /
Bár szuperélelmiszernek tartják, nem tartozik a legnépszerűbb ételek közé, pedig több C-vitamint tartalmaz, mint a citrom.

A karalábé a káposztafélék családjába tartozik. Rokonaival ellentétben azonban a levelei nem szerepelnek az étrendünkben, pedig nagyjából háromszor annyi tápanyagot rejtenek, mint a gumó. Héjának lehet halvány vagy sötétzöld, illetve lila is, a belseje fehéres-sárgás, lédús, ropogós, de néha enyhén fás. Pontos eredetét homály fedi, a fehérrépa és a vadkáposzta kereszteződéséből jöhetett létre. Főként különféle levesek alapanyagaként, köretként vagy megfőzve, esetleg sütve kerül az asztalunkra, jótékony hatásait akkor élvezhetjük igazán, ha nyersen fogyasztjuk - írja a Vitalitás Magazin.

Miért egészséges?
Szuperélelmiszernek nevezzük azokat az ételeket, amelyek jelentősebb mennyiségben, és könnyen hasznosuló formában tartalmazzák a szervezetünk számára létfontosságú tápanyagokat. Ezek mind igazak a karalábéra. C-vitamin-tartalma a citrusokét is felülmúlja, mindössze 100 gramm nyers karalábé elfogyasztásával fedezhetjük a teljes napi szükségletünket. Nem véletlenül nevezik egyes országokban citromkáposztának. Káliumból az ajánlott mennyiség tíz százalékát, élelmi rostokból pedig a hetedét tartalmazza, ezeken kívül megtalálható benne réz, mangán, foszfor, magnézium, kalcium, vas, klorofil, jód, fehérjék, egy kevés cukor, a vitaminok közül folát (a folsav biológiailag aktív formája), B1-, B3-, B5- és B6-, valamint E-vitamin. Különleges összetevői révén a karalábé nagyszerűen vitalizál is: ellát energiával, felfrissülünk tőle, javítja az általános közérzetet.

Vas-, kalcium-, foszfor- és mangántartalmának köszönhetően a rendszeres fogyasztása védi a csontokat. Megemelt mennyiségben segít lassítani a csontritkulás folyamatát. Elősegítheti a gyulladások, érrendszeri betegségek megelőzését és gyógyulását, lassíthatja a bőr öregedését. Magas rosttartalma ösztönzi a szervezet természetes méregtelenítési folyamatait, hozzájárul a vastagbél megtisztításához. Szabályozza a bélmozgást, rendszeressé, és alapossá teszi a székletürítését, megszüntetheti a krónikus székrekedést, javítja az emésztést. Rostjai a káros LDL koleszterin megkötésével, támogatják a szív- és az érrendszer egészségét. Védi a szívet és az ereket: erősíti a szívműködést, óvja az érrendszert, amihez a benne lévő kálium, foszfor és magnézium is hozzájárul. A magas C-vitamin tartalma segít tisztán, plakkmentesen tartani az ereket, ahogyan a kálium és magnézium is szabályozza a vérnyomást, illetve a pulzust. Elsősorban a B-vitaminok és az E-vitamin hatása, hogy a karalábé erősíti a szemet, javítja a látást. Mivel magas az antioxidáns-tartalma, a rákmegelőzés, és a kezelés egyik természetes szövetségese, különösen a tüdő-, a szájüregi-, a gyomor-, hasnyálmirigy- és a vastagbélrák esetén lehet hatásos.

Mit nem tartalmaz?
A karalábé egyáltalán nem hizlal, kalóriatartalma rendkívül alacsony. Fajtától és termesztési módtól függően 100 gramm karalábé tápértéke mindössze 30-42 kcal között mozog. Zsír- és koleszterinmentes is. Rostjainak, valamint alacsony kalóriatartalmának köszönhetően fontos kiegészítője lehet a különféle diétáknak. Nyersen elrágcsálva szinte azonnali telítettségérzést okoz.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Az ideális karalábé tapintásra kemény, rugalmatlan; a héja sima, fényes; ha több antioxidánst szeretnénk, válasszuk a lila fajtát, aminek a belseje fehér, vagy halvány sárga. Szobahőmérsékleten tárolva két hétig, hűtve két hónapig megőrzi a minőségét.

Tudta?
Ha meghámoztuk és feldaraboltuk, rögtön fogyasszuk vagy főzzük meg, mert hamar oxidálódik, és veszít értékes vitaminjaiból. Ha meglocsoljuk egy kis citromlével, késleltethetjük a folyamatot.




Szerző
2018.05.14 16:14

Mindenki köhög-tüsszög, igyon vírusellenes gyömbéres grépfrútlevet!

Publikálás dátuma
2018.12.18 20:43
Illusztráció
Fotó: Pixabay/
A nyálkás, hideg időben könnyű megfázni vagy elkapni a vírusos betegségeket. Ilyenkor különösen fontos a vitamin- és folyadékpótlás. Erre ideális a gyömbér és a grépfrút párosa, amellyel megelőzhetjük a téli nyavalyákat, felgyorsíthatjuk a szervezet méregtelenítő folyamait, és ezzel friss energiához is juthatunk a fárasztóbb napokon is.
A citrusfélék családjába tartozó grépfrút kevés cukrot, viszont rengeteg vitamint tartalmaz; egy pohár frissen facsart gyümölcslében körülbelül 100 kalória van, ezzel a mennyiséggel a szükséges napi C-vitamin mennyiség több mint 100 százalékát, az A-vitamin igényünk körülbelül 21 százalékát fedezhetjük. Ráadásul csökkenti a vérnyomást, hozzájárul a szív egészségének megőrzéséhez, segíti az emésztést, tisztítja a bőrt, és az asztma, sőt egyes tanulmányok szerint a rák megelőzésében is szerepet játszhat – írta az Ecolounge.
A gyömbér sem árt a vonalainknak, hatásos a fertőzések megelőzésben és a megfázás kezelésében, csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, gyorsítja az emésztést, csillapítja a hányingert és erősíti a májat is. 
A két növény jótékony hatásait ötvözhetjük, ha frissen facsart grépfrútlevet reszelt vagy vékonyra szelt gyömbérdarabokkal ízesítjük.
2018.12.18 20:43

322,32 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.12.18 20:20
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Erősödött a forint a bankközi piacon a főbb devizákkal szemben kedd este a reggeli szintekhez képest.
Az euró jegyzése 322,32 forintra csökkent este negyed nyolc körül a reggel nyolc óra előtt jegyzett 323,49 forintról. Az euró kedden 322,28 forint és 323,62 forint között mozgott. A svájci frank árfolyama 287,11 forintról 285,78 forintra, a dolláré pedig 285,23 forintról 283,90 forintra csökkent. A forint erősödést mutatott a főbb devizákkal szemben a Magyar Nemzeti Bank keddi kamatdöntését követő közlemény közzététele után. Az euró a reggeli 1,1339 dollár után este 1,1354 dolláron állt.
Szerző
2018.12.18 20:20
Frissítve: 2018.12.18 20:20