Pánikrohamot is okozhat a hőség

Publikálás dátuma
2018.06.21. 16:14
Illusztráció: pexels.com
A szervezetünk számára nagy kihívást jelent, hogy egyre kevésbé van átmenet az évszakok között; a mínuszokat szinte azonnal hőség váltja fel. Drenovits Zsuzsanna egészségnevelő szerint az átállás hiánya nemcsak testi, hanem lelki tüneteket: félelmeket, szorongásokat is okozhat.

A mérsékelt kontinentális éghajlaton tavasszal a szervezet fel tud készülni: felépíti magát, például méregtelenít, akár böjtölünk, akár nem. Túl nagy feladat esetén kompenzálásra kényszerül, és megnövekszik az agy oxigén-, víz- és tápanyagigénye. A hőségben ráadásul kitágulnak az erek, csökkenhet a vérnyomás, ezért az agy nem kap annyi oxigént, mint amennyire szüksége lenne, ennek az lehet a következménye, hogy hiába próbálunk a forróságban koncentrálni, nem nagyon megy”- mondta Drenovits Zsuzsanna stresszmenedzser.

Alkalmazkodik

A szervezetnek a legnagyobb kihívást a forróság, a hideg, a szárazság, a nyirkosság és a szél jelenti. Ezek közül nyáron valamelyik biztosan jelen van, ráadásul a napi hajszában kizsigerelt szervezetünk a hirtelen változásaikat még nehezebben tudja rugalmasan kezelni. Az agyunkban lévő hőszabályozó központ forróság esetén hűti a szervezetet, ha pedig hirtelen hideg lenne, igyekszik megtartani a kellemes hőmérsékleti zónát. „Ha kis amplitúdóval tudna dolgozni a rendszer, ahogy tehette, amikor még lassan, folyamatosan kúszott fel a hőmérséklet a kánikuláig, nem kényszerülne ekkora kompenzálásra” - mondta a Népszavának Drenovits Zsuzsanna.

Illusztráció: Shutterstock

Illusztráció: Shutterstock

„Meg akar halni”

Nagy melegben az oxigénhiányos agy „meg akar halni”, és ezt szorongásos érzéssel, halálfélelemmel, pánikrohamokkal is jelezheti. Ha ilyet érzünk, menjünk hűvös helyre, feküdjünk le, és igyunk vizet. Gondoskodni kell az úgynevezett vizes bázisú ásványi anyagok, nyomelemek pótlásáról is, amelyek azonnal fel is szívódnak és segítenek. Ilyenek az úgynevezett izotóniás oldatok és a patikában kapható bázikus porok is. „Ilyenkor az is fontos, hogy tudjunk kontrollt tartani, és legyen egy technikánk, amivel a rossz érzésekről eltereljük a figyelmünket”- tette hozzá Drenovits Zsuzsanna.

Segít a sport

A vérnyomás emeléséhez és a szorongás oldásához jelentősen hozzájárul a testmozgás, amit persze nem a legnagyobb kánikulában ajánlott végezni, hanem kora reggel vagy naplemente után. Ha máshoz nincs kedvünk vagy lehetőségünk, napi 20 perc séta is jó megoldás. A nagyon meleg napok estéin is járjunk egyet és végezzünk légzőgyakorlatokat – mély belégzésekkel a levegőt bent tartva, majd lassan kiengedve – és karemeléseket és -körzéseket. Ha ezeket ötször-hatszor megismételjük, kellő mennyiségű oxigént juttatunk az agyba, ennek köszönhetően könnyebben és jobban alszunk és kicsit frissebben is ébredünk reggel. Ha akkor megint segítünk egy kis légzőtornával az agyunknak, „hálából” jobban tud az időjárás viszontagságaihoz is alkalmazkodni.

Szerző

Dietetikus: a fagyi nem számít feltétlenül "bűnözésnek"

Publikálás dátuma
2018.06.20. 16:14
Illusztráció: pexels.com
A fagylaltszezont kortól, nemtől függetlenül mindenki várja, de néhány gombóc után sokunknak megszólal a lelkiismerete, és felmerül a kérdés: szabad-e. A dietetikus szerint ésszel és mértékkel fogyasztva még csak nem is számít „bűnözésnek”.

Ha a táplálkozásunk mértéktartó, sok friss zöldséget, gyümölcsöt tartalmaz és törekszünk a zsírszegénységre, akkor akár naponta, de heti néhány alkalommal biztosan beleférhet a fagylalt – szögezte le a Népszavának  Barcza Zsuzsanna dietetikus. Az azonban nagyon fontos, hogy ez egyszerre ne legyen több két gombócnál, még véletlenül se együnk meg egy egész doboznyit. Az ugyanis - fajtától függetlenül - nemcsak cukor, de zsírtartalmában is erős túlzás. 

Mentesek

Manapság – mindenféle igényt követve - sokféle ízű és akár „mentességű” fagylalt létezik. Így különböző érzékenység vagy allergia, illetve betegség esetén sem kell feltétlenül lemondani a nyári csemegéről. Kapható ugyanis tej-, tejcukor-, laktóz- és cukormentes fagylalt is. Ha nem tartalmaznak tejterméket, többnyire alacsonyabb az energiatartalmuk is, ilyenek az általában gyümölcsös, sorbet-jellegű fagylaltok, de nem árt figyelni, mert a cukortartalmuk akár a tejesekét is meghaladhatja, ezért nem célszerű azokból sem túl sokat fogyasztani alkalmanként – mondta a dietetikus.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Lájtosak

A light-jelölésű fagyiknál célszerű megkérdezni, miből tartalmaz csökkentett mennyiséget, különösen, ha valakinek a szénhidrátbevitelét számolnia kell. Sokszor ugyanis répacukrot nem, de fruktózt tartalmaznak. Ez ugyan kicsit lassabb felszívódású, mint a szacharóz, de van kalória-, energia-, szénhidráttartalma és glikémiás indexe. Az öntet, a tejszínhab és a cukorszórás durván felturbózza, akár meg is duplázhatja az energiatartalmat, ezért ezeket jobb kihagyni. Gluténérzékenység esetén pedig a tölcsért kell elfelejteni – tette hozzá Barcza Zsuzsanna. 

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 Jégkrémek

A csokival bevontak igazi kalóriabombák, ezeket semmiképpen nem célszerű mindennap enni, annál is inkább, mert általában több feldolgozott anyagot és ízfokozót, aromát is tartalmaznak, és az összes energiatartalmuk gyakran magasabb, mint a fagyiké, ahogy a zsírtartalmuk is.

Szerző

A hőségben a visszerek is belobbanthatnak

Publikálás dátuma
2018.06.19. 16:14
Illlusztráció: AFP
A nagy meleg a lábakat is megviseli: bedagadhatnak, feszülhetnek és a visszerek is belobbanthatnak. A manuálterapeuta elmondta, mit lehet tenni, hogy a kellemetlen érzést enyhítsük vagy akár meg is előzzük.

Ha a kötőszövetek nem elég erősek, nem tudják támogatni a vénákban a vér áramlását, ami így pang és duzzanatot, a visszerek kitágulását okozza a lábban – mondta a Népszavának  Hulényi-Gróf Orsolya manuálterapeuta, gyógytornász.

Mit lehet tenni?

Illlusztráció: AFP

Illlusztráció: AFP

Sokat segíthet a vénás torna, ami az izmok pumpáló mechanizmusát kihasználva segíti a vér áramlását. Ezt mindennap, lehetőleg reggel ajánlott elvégezni, Éjszaka a vesék aktívabbak, ezért jobban visszaszívódnak az ödémák, a torna hatására ki is tudnak ürülni a vénák, és nem kering egész nap az, ami a szövetek között maradt.

Hasznos a megelőző célzatú kompressziós harisnyanadrág viselése is. Ez nem olyan erős, mint az orvos által receptre felírt változat, de meghatározott pontokon meghatározott nyomást fejt ki, így támogatja a vénás keringést. A használata főleg állómunkát végzőknek ajánlott.

Hideg víz

A begyulladt felületes visszereket célszerű jegelni, hűteni. A hideg-meleg víz váltogatása csak akkor ajánlott, ha a verőerekkel van probléma, például érszűkület esetén. Az érfal izomzata ugyanis tudja követni a hőmérséklet változását: szűkülésre és tágulásra képes. A vénáknak a hideg víz tesz jót, mert segíti az összehúzódásukat. Érdemes ezért a zuhanyozás végén a lábakat hideg vízzel átpermetezni – tanácsolta Hulényi-Gróf Orsolya.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Visszeres, vénás betegségek esetén a napozás, a szaunázás, de a szoláriumozás sem javasolt, mert a hő hatására még jobban kitágulnak az erek, összehúzódni azonban nem képesek.

Kitartó sport

A kötőszöveti gyengeség öröklődik, elsősorban anyai ágon, de férfiaknál is előfordul. A túlsúly is rizikófaktora: minél nagyobb, annál több terhelés jut a visszerekre. Segít viszont a sport: könnyebb, de folyamatos, ciklusos jellegű mozgást ajánlott végezni. A legjobb az egyenletes tempójú szobakerékpározás, de egy kis kocogás vagy tempós séta is hasznos. A víz hidrosztatikai nyomása ugyanolyan jótékony hatású, mint a kompressziós harisnya, de nem elég csak két hossznyit tempózni, ezért az úszás akkor ajánlott, ha szünet nélkül húsz percig is megy – mondta a manuálterapeuta.

Szerző