Kívül és belül is hat az ősi csodanövény

Publikálás dátuma
2018.06.30 18:16
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
Az aloe verát igazi csodanövénynek tartják; rengeteg benne a vitamin és az ásványi anyag, külső és belső problémákra is használható.

Az aloe vera a liliomfélék családjába tartozó, természetes körülmények között 75-120 cm magasra megnövő, kaktuszhoz hasonlító növény. Több mint 250 fajtája létezik, de gyógyerővel csak néhány rendelkezik. Az orvosi aloé vagy barbadosi aloé (Aloe vera) kivonatait használják a kozmetikai iparban és az alternatív gyógyászatban is. Nyugtató, fiatalító, sejtregeneráló hatású, de csak 4-5 éves korától szabad használni, mert fiatalabban még csak mérgező anyagokat tartalmaz – írja a Wikipédia.

Régóta

Az aloét az ókori katonák is használták: sebgyógyításra. Az első írásos emlékek az i.e. 15. századból maradtak fenn: sumér agyagtáblák tesznek említést a csodálatos hatású növényről. Az ókori Egyiptomban az örök élet szimbóluma volt, és az előkelők balzsamozásáért felelős papok előszeretettel használták a mumifikálási eljárás során. A szépségéről híres Kleopátra királynő is e növény levével ápolta bőrét – olvasható a Vitalon.

Kívül

A friss aloe vera zselét nap- vagy kisebb égés, kiütések, rovarcsípések, allergiás reakciók, gyulladások gyógyítására lehet alkalmazni. Nyugtatja ápolja, hidratálja és táplálja a bőrt, segíti az új sejtek képződését és a bőr regenerációját. Érzékeny bőrűek is használhatják, hatékony a pattanások ellen is. Ízületi gyulladás esetén kívülről és belülről is segít. A növényben olyan antibakteriális, antimikrobális anyagok is találhatóak, amelyek rendkívül hasznosak például a szájüregi problémák elleni küzdelemhez. Segíti az íny regenerálódását, és megelőzi a szájban kialakuló afták, fekélyes sebek kialakulását is

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

 Belül

A több mint kétszáz hatóanyagot tartalmazó kincse a belsejében lévő zselés anyag, amellyel a saját levágott levelét is meg tudja gyógyítani. Számos vitamint, több mint húszféle létfontosságú ásványi anyagot, nyomelemet, különböző szacharidokat, aminosavakat, és sok enzimet tartalmaz. Elpusztítja a baktériumokat, a vírusokat és a gombákat, ezért fertőtlenítő, gyulladáscsökkentő hatású. Az emberi szövetek legmélyebb részéig képes behatolni, a víznél sokkal jobban felszívódik, ezért hatóanyagait a szervezet jobban tudja hasznosítani. Aktiválja a vér- és nyirokkeringést, a vese, máj- és epehólyag-funkciókat. Gyorsítja és normalizálja az anyagcserét, regenerálja a bélbolyhokat. Erősíti az immunrendszert. Idegnyugtató, fájdalomcsillapító. Segít megszabadulni a felgyülemlett méreganyagoktól, amelyek kimerültséget, fáradékonyságot, hasi problémákat okozhatnak, és gátolják a fogyást. Sok rostot tartalmaz, ezért székrekedés ellen is használható - írta a HáziPatika.

2018.06.30 18:16
Frissítve: 2018.06.30 19:18

ENSZ: A könnyen elérhető ételek állnak az egészséges táplálkozás útjában

Publikálás dátuma
2018.09.18 18:18
Illusztráció: Pixabay
Fotó: Pixabay/
Az olcsó és egészségtelen ételek dömpingje áll az egészséges táplálkozás útjában – mondta az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) főigazgatója, José Graziano da Silva.
A világot behálózó élelmiszerellátó rendszerek nem tudják az egészséges élethez szükséges étrendet biztosítani, viszont hozzájárulnak a túlsúly és elhízás terjedéséhez – mondta Graziano da Silva a vatikáni Pápai Tudományos Akadémia által szervezett élelmiszerbiztonságról és az egészséges étrendről szóló szemináriumon. 
Becslések szerint ma 2,6 milliárd ember túlsúlyos, és az elhízás globális járványként terjed: 2012-ben a népesség 11,7 százalékát, 2016-ban már 13,2 százalékát érintette. Az éhezők száma pedig világszerte emelkedik, 2017-ben már elérte a 821 milliót, ami azt jelenti, hogy kilencből egy embernek nem jut elég táplálék - írta az Egészségemre a FAO jelentése alapján.
„Ha nem cselekszünk sürgősen az elhízás megfékezése érdekében, hamarosan több elhízott ember lesz a világon, mint alultáplált” Az elhízás globális, járványszerű terjedésének számos oka van, és ezek közül az egészségtelen táplálkozás a legjelentősebb.”
– mondta Graziano da Silva.
A magas energia-, zsír-, só- és cukortalmú ételek olcsók és könnyen hozzáférhetők, ráadásul intenzív reklámkampányokkal növelik is a fogyasztásukat. A gyorséttermi ételek például könnyebben elérhetőek, mint az egészségesek és frissek, ami a nagyvárosban élők számára különösen fontos szempont. Az élelmiszerekre szánt keret véges, így az emberek az olyan, olcsóbb élelmiszerek után nyúlnak, amelyeknél a magas kalóriatartalom alacsony a tápanyagértékekkel párosul.
„Nagy árat fizetünk az ilyen olcsó ételekért; fogyasztásuk komoly költséget ró a társadalomra, miután az elhízás növeli egyes nem fertőző betegségek kockázatát mint a szívbetegség, agyvérzés, cukorbetegség és egyes rákos megbetegedések.”
- hangsúlyozta a FAO főigazgatója.
Graziano da Silva szerint olyan nemzeti törvényekre van szükség, amelyek az egészségeset és a helyit támogatják. Ilyen lehet az egészségtelen élelmiszerekre kirótt adó, az egyértelmű és informatív csomagolás, a gyermekeket célzó gyorséttermi reklámok korlátozása, az élelmiszer előállításához felhasznált só és cukor mennyiségének csökkentése, vagy akár bizonyos összetevők, például transzzsírok használatának tiltása. A kormányoknak ösztönözni kell a változatosabb étrendet, és segíteni a családi termelőktől származó helyi termékek piacra jutását, például olyan iskolaétkeztetési programokat támogatva, amelyek összekapcsolják a helyi gazdákat a menzával, jótékonyan hatást gyakorolva a helyi gazdaságra és a gyermekek egészségtudatosságára. 
A FAO főigazgatója szerint a kereskedelmi megállapodásoknak a helyi, tápanyagban gazdag ételek termelését olcsóbbá kell tenniük, közben korlátozzák a magas zsír-, cukor- és sótartalmú olcsó élelmiszerek beáramlását. A tudatos táplálkozásra való nevelés fontosságát is hangsúlyozta, például olyan iskolai tantervek révén, amelyek a magukba foglalják az egészséges főzést és táplálkozást is, továbbá a fogyasztók informálását, tudatosságának javítását az egészségesebb döntések előmozdítása érdekében.
2018.09.18 18:18
Frissítve: 2018.09.18 18:18

Ezekre figyeljen, ha ülőmunkát végez!

Publikálás dátuma
2018.09.18 14:14
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: Shutterstock/
Az ülőmunka számos mozgásszervi problémát okoz, de sok, akár más jellegű betegség kialakulásához is hozzájárulhat, ezért fontos, hogy állítjuk be a széket, milyen magasan van a billentyűzet és a monitor. Óránként pedig kötelező megmozdulni.
Számos vizsgálat igazolta, a sok ülés nagyon megterheli a szervezetet. A rossz tartás derék- és hátfájáshoz, banyapúp kialakulásához vezethet, később ezek súlyosbodhatnak, de mivel az ember nem erre van „tervezve”, nemcsak a mozgásszervi panaszok, hanem a cukorbetegség, szív- és érrendszeri problémák, de akár rák kialakulásához is hozzájárulhat. Ezért fontos, hogy - ha már muszáj - csökkentsük a károkat: üljünk jól - mondta a Népszavának Gróf Orsolya gyógytornász, manuálterapeuta.

Szék és más

Akkor megfelelő a szék magassága és az ülőfelület dőlésszöge, ha a csípő és a térd derékszögben van, a talp teljes felülete pedig leér a talajra. Jó, ha a háttámla nemcsak a derekat, hanem a hát középső részét is megtámasztja. A karfa nem létszükséglet, de ha valaki szereti megpihentetni a könyökét, jó szolgálatot tehet - tette hozzá a szakember.
A háttámla és az ülőke által bezárt szögnek nem szabadna 90 foknál kisebbnek lennie, de az ideális az lenne, ha 135 fokban is hátra tudnánk dőlni. Így nem terheljük a szívet, az emésztő- és légzőszerveket. Ha beszerzünk egy lábtartót is, a vérkeringésünk is jobb lesz. A keresztbe tett lábakat pedig jobb lenne elfelejteni, mert gátolja az egészséges vérkeringést – írja a Budapest Lab.

Párnázzunk!

Hiába ülünk tökéletesen beállított székben, szinte biztos, hogy egy idő után begörbítjük a hátunkat és a derekunkat, ezért nagyon ajánlott az ékpárna használata is. Ez azért előnyös, mert a medencét kicsit előrebillentve az ágyéki szakaszon egészséges homorulatot hoz létre, ezzel rendbe hozza a tartást és optimális helyzetet teremt a csípő körüli izmoknak is. Kezdődő porckorong problémák esetén a deréktájra érdemes hengerpárnát is tenni, ami fokozza az ágyéki homorulatot – mondta Gróf Orsolya.

A fészkelődés is segít

Ha a klaviatúra túl magasan van, túlzottan felhúzott vállakkal írunk, ami a csuklyásizom folyamatos feszüléséhez, rövidüléséhez vezethet. Feszített helyzetben előrébb toljuk a fejet, ami nyakproblémákat okozhat. A billentyűzetet ezért célszerű az íróasztal alá, egy kihúzható fiókba elhelyezni, a szék magasságát pedig úgy beállítani, hogy leengedett vállakkal tudjunk gépelni és egerezni. A monitor akkor van jól beállítva, ha szemmagasságban van, sem le-, sem felfelé nem egészséges folyamatosan nézni. Ha nem látjuk élesen a képernyőt, előre toljuk a fejünket, pedig jobb lenne a betűtípust vagy a nézetet nagyítani.
Érdemes, sőt kötelező óránként felállni és három-négy percet mozogni, de már az ülés közbeni fészkelődés is serkenti a keringést. Célszerű időnként átmozgatni az elgémberedett izmokat és a kötőszövetet.
„Van olyan vendégem, aki bevezette a cégében, hogy óránként három percet mindenki plankel, azaz fekvőtámasztartásba ereszkedik. Ha ez riasztó, egy kis nyújtózkodás is megteszi. Egyre több helyről hallom, hogy a dolgozóknak szinte kötelező felállniuk, sétálniuk – ez nagyon jó dolog.”

Labdázva

A szakember nem ajánlja, hogy nyolc órán keresztül labdán vagy levegővel telt, dinamikus párnán dolgozzunk, mert hosszútávon túlterheli az izmokat, másfél, legfeljebb két órán keresztül viszont kifejezetten hasznos lehet az instabil felületen való ülés. 

Állva sem jobb

A folyamatos állás a vénákat terheli meg különösen, ha már tágulni is kezdtek a visszerek, érdemes kompressziós harisnyát hordani. Fontos, hogy például a fodrászok vendégszéke úgy legyen beállítva, hogy ne kelljen magasan dolgozniuk, mert felhúzott vállak állva is folyamatosan befeszítik a csuklyásizmot.
2018.09.18 14:14
Frissítve: 2018.09.18 14:14