Cukor nélkül is lehet édes az étel

Publikálás dátuma
2018.07.06 14:14
Illusztráció
Fotó: AFP/
Sokan jutottak már el a cukorfogyasztás visszafogásának gondolatáig, de mivel nem könnyű eligazodni a helyettesítők kínálatában, dietetikus segítségét kértük.
Tény, hogy jót tesz az egészségünknek, ha az energiában gazdag, de hasznos tápanyagot nem tartalmazó alapanyagot minél inkább kiiktatjuk az étrendünkből. Ettől még, ha nem szeretnénk, nem muszáj lemondanunk az édes ízekről, hiszen különböző cukorhelyettesítő alapanyagok állnak rendelkezésünkre – mondta Barcza Zsuzsanna dietetikus a Népszavának.

Hogyan válasszunk?

A dietetikus azt javasolta, határozzuk meg, mire használnánk, mit várunk a kiválasztott cukorpótlótól. Ha például sütnénk-főznénk, csak a hőstabilak jöhetnek szóba. Az édesítő erőn és a mellékízen kívül fontos szempont lehet az is, hogy a cukorhelyettesítő mennyire emeli meg a vércukorszintet, van-e inzulinelválasztó hatása. Érzékenyebb emésztőrendszer esetén pedig az is, hogy okoz-e puffadást, hasmenést. 
A cukorpótlóknak alapvetően két nagy csoportja létezik: a mesterséges ízesítők és a természetes cukorpótlók. Közös tulajdonságuk, hogy nem karamellizálhatóak. Előbbieket, ahogy a nevük is mutatja, mesterségesen állítják elő, négy fajtájukkal: a szacharin, a ciklamát, az aszpartám és az aceszulfám-K, vagy ezek kombinációjával találkozhatunk.
A szacharint azért szokták kevesen választani, mert kifejezetten fémes íze van, a többi mesterséges édesítő, ha nem nagy mennyiségben használjuk, mellékízmentes. A hevítésével, ahogy az aszpartáméval sem, nem érdemes kísérletezni, mert elvesztik az édességüket. A ciklamát és az aceszulfám-K viszonylag jól bírja a hőt, 160 fok körüli hőmérsékletre melegítve sem változik meg az ízük, de magasabb hőfokon már igen, sőt kesernyéssé is válhatnak. Élesztős sütemény készítéséhez nem alkalmasak, mert a gombák nem tudják úgy felhasználni ezeket a szereket, mint a cukrot. 
Sokat lehetett arról hallani, hogy a mesterséges édesítőknek mindenféle egészségkárosító, akár rákkeltő hatása is lehet, de ennek a gyanúja is csak akkor merült fel, amikor olyan hatalmas adagokban használták ezeket az anyagokat, amelyeket fizikai lehetetlenség elfogyasztani. Hivatalosan ezek a feltételezések nem igazoltak, viszont ezek az anyagok másképp bomlanak le, mint a cukor, le tudnak jutni a vastagbélbe, így nagyobb mennyiség fogyasztása esetén puffadást, de akár hasmenést is okozhatnak. Ezért a csomagoláson jelzett, egyébként hatalmas, napi mennyiséget nem célszerű túllépni. 
A természetes cukorhelyettesítők közül a legismertebbek a xylit vagy xylitol, az eritrit vagy eritritol és a sztívia. 
A xylitet nyírfacukornak is hívják, mert először nyírfából állították elő, ma már főleg kukoricarostból készítik. Ezt a cukoralkoholt, vagyis poliolt tartalmazzák a gyümölcsök és a zöldségek rostjai is, sőt az emberi szervezet is képes kis mennyiségben az előállítására. Fontos tudni, hogy a xylitnek van szénhidráttartalma, igaz, 40 százalékkal kevesebb, mint a cukornak. Ezzel cukoranyagcsere-zavar, cukorbetegség és kalóriaszámolós diéta esetén számolni kell. A glikémiás indexe viszont nagyon alacsony, 7-8-as, azaz nagyon lassan emeli a vércukorszintet. Nincs mellékíze, és állítólag mivel a szájban lévő baktériumok nem tudják megemészteni, védi is a fogakat. Ez az oka annak, hogy a cukormentes rágógumikat nyírfacukorral szokták édesíteni. Az édesítő ereje olyan, mint a cukornak. Mivel le tud jutni a vastagbélbe, arra érzékenyeknek puffadást, hasmenést okozhat. Igaz, ha sűrűn használjuk, egy idő után a szervezet hozzászokik, és egyre kevésbé hat. Embereknél csak nagyon nagy, 20 dekányi mennyiség elfogyasztása után okozhat vércukorszint csökkenést, de állatoknál már akár egy-két gramm is veszélyes lehet, ezért kutyának és macskának ne adjunk xylitet, - egyébként más édesítőszert tartalmazó ételt sem -, mert akár meg is ölheti - figyelmeztetett a dietetikus.
Az eritrit szintén cukoralkohol az, amelyet kukorica- és búzakeményítőből állítanak elő, de kis mennyiségben a gombák, a körte, a dinnye, a szőlő és az erjesztéssel készített sajtok is tartalmazzák. Annyival „jobb”, mint a xylitol, hogy szénhidrátmentes, a glikémiás indexe is 0. Az édesítőereje kicsit gyengébb, mint a cukoré, ezért 30-40 százalékkal nagyobb mennyiséget érdemes használni belőle, mint amennyit a recept ír. Sütésállónak mondható, de ennek tetőfokát is 160 foknál szokták meghatározni, egy komolyabb hőhatás elveheti az édes ízét. Mellékíze nincs, de a fogyasztásakor sokan hűvös érzést tapasztalnak. Nem okoz puffadást, mert a legnagyobb része már a vékonybélből felszívódik, kiválasztódik. 
A sztívia, vagy más néven jázminpakóca, édesfű vagy édes levél az őszirózsafélék családjába tartozó évelő gyógyhatásokkal is rendelkező növény Dél-Amerikában őshonos. A leveléből készítenek energiamentes – por, szirup és tabletta formájában is elérhető - szert, amelynek nagyon erős az édes íze, a cukorénak akár két-háromszázszorosa is lehet. Ezért gyakran eritrittel keverve finomítják. Jótékonyan hat a vércukorszintre, a magas vérnyomásra, javítja az emésztést, gyulladáscsökkentő hatású és a fogakat sem rontja. Ha viszont túl sokat teszünk az ételbe, italba, mellékíze is van. A glikémiás indexe nullás és emésztőrendszeri panaszokat sem okoz. 
Természetes, de egyáltalán nem szénhidrátmentes cukorpótló a fruktóz is. A gyümölcscukor nem azonnal emeli a vércukorszintet, hanem csak azután, hogy a májban glükózzá alakul. Ha nem a természetes környezetében, azaz gyümölcsben: rostokkal, savakkal és folyadékkal együtt fogyasztjuk, a tulajdonságai megváltoznak: gyorsan megemeli a vércukorszintet. Ha túl sokat fogyasztunk belőle, a vérzsírszinteket, főleg a trigliceridét is meg tudja emelni.
Arra minden cukorhelyettesítőnél érdemes figyelni, hogy 
ne édesítsük túl az ételeinket, italainkat, mert édesszájúbbakká tehetnek.
Egy idő után nagyobb mennyiségű édesre vágyunk, és többet eszünk a cukorral ízesített ételekből is – mondta Barcza Zsuzsanna.
2018.07.06 14:14
Frissítve: 2018.07.06 14:14

Pszichológus: funkcionális felnőtté válik a gyerek, ha okoseszközt kap

Publikálás dátuma
2019.01.19 14:14
Illusztráció
Fotó: Pixabay/
Az internet farkastörvényei szerint nevelkednek a digitális világban túl korán magukra hagyott gyerekek. Mivel a technikai ismereteik jellemzően meghaladják a szülőkét, a virtuálpszichológus szerint az a fontos, hogy tudatos, felelős felhasználóvá neveljük őket.
Egy gyerek abban a pillanatban funkcionális felnőtté válik, amikor okostelefont kap. Az internetes oldalak csupán elenyésző százaléka kérdez rá, hogy a felhasználó elmúlt-e már 18 éves, de tízből tíz gyerek akkor is az igen válaszra tud kattintani. Tóth Dániel pszichológus, aki Pszichológus Pasi néven YouTube-csatornát működtet, úgy fogalmazott: a digitális világ dzsungelében az idejekorán magukra hagyott gyerekek online Mauglikká válnak. Az internet farkastörvényei szerint nevelkednek, ahol például annyit érünk, ahány like-unk van és látszólag bármit megtehetünk a másikkal következmények nélkül. Ezért azt kell tudni, hogy a gyermek mikor áll készen mindarra, ami a digitális térben vár rá. 
Ha rendelkezik a kellő felhasználói tudatossággal, például mértékletességgel, adatbiztonsági ismeretekkel, tudja, hogyan lehet elkerülni, vagy legalább időben felismerni egy interneten portyázó bűnözőt, adathalászt, egy szexuális ragadozót vagy a függőség csapdáit, akkor készen áll”
- fogalmazott a virtuálpszichológus.
A telefon egy kapu, ami mögött ott az egész világ, a gyerekekre a legnagyobb veszélyt mégis önmaguk és a kortársak jelentik. A közérzetüket és a kitartásukat erősen aláássa az önmaguk másokhoz hasonlítgatása, a közösségi oldalakon mutogatott látszatélet és az instant sikerélmények, amit kütyüzés közben tapasztalnak. Ha ebben nőnek fel, ez lesz nekik a „normális”. Kellő önismeret, önbecsülés és kommunikációs készségek nélkül pedig az élet számos területén gondjaik lesznek, mert a tanulás, munka és a magánélet hétköznapi kihívásai is hatalmasakká válnak. – figyelmeztetett a pszichológus

„A lényeg az egyensúly és a tudatosság”

A gyermekeket természetesen képtelenség távol tartani a technológiától, de nem is baj, ha ismerkednek vele. A gond akkor kezdődik, amikor ha túl korán egyedül maradnak vele. A rendszeresen egyedül kütyüző óvodásoknál figyelem-, viselkedészavarok, és akár autisztikus viselkedésminták is megjelenhetnek. Mint minden másról, a digitális dolgokról is beszélgetni kell velük; ebbe a világba is be kell vezetni őket. Keretek hiányában általában túl sok időt töltenek online. Különféle tanulmányok azonban különböző eredményre jutottak a „túl sok” megállapításánál, amelyet befolyásol a gyerek életkora, a személyisége, és a választott időtöltés típusa is, de abban a legtöbb kutatás egyetért, hogy napi 3-4 óra képernyő előtt töltött időn túl serdülőknél már negatív hatások jelentkezhetnek. Sokan ezt már az iskolában elköltik. Célszerű, ha egyensúly van az offline és digitális élet között – ajánlotta Tóth Dániel.
„Amíg a gyerek kicsi, nem szabad magára hagyni a szülő telefonjával, és ne is kapjon saját telefont. Ha már elég nagynak és érettnek ítéltük ahhoz, hogy saját készüléket kapjon, abban kell segíteni, hogy tudatos, felelős felhasználó legyen."
Tóth Dániel szerint a szülőnek, de a tanárnak sem kell naprakésznek lennie minden videójátékot, alkalmazást és influencert illetően, de célszerű meghallgatni a gyermeket, akkor is, ha az aktuális kedvenceiről beszél. 
2019.01.19 14:14
Frissítve: 2019.01.19 14:14

A túlsúly és az alvászavar kölcsönösen hat egymásra

Publikálás dátuma
2019.01.18 14:14

Fotó: / AFP
Az alvászavarok bizonyos típusai összefüggenek a túlsúllyal – és ez oda-vissza kapcsolatot jelent.
Éjszakai légzéskimaradásnak vagy obstruktív alvási apnoénak nevezik azt a jelenséget, amikor horkolás közben, hosszabb légzésszünet után hirtelen levegő után kapkod az érintett – mondta dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ neurológus főorvosa, szomnológus. Az alvási apnoéra való hajlamot, az anatómiai adottságokat általában örököljük, a betegség előfordulása a kor előrehaladtával nő, de kialakulásának rizikófaktora lehet a szűk orrjáratok, a valamilyen ok miatt kialakuló orrdugulás, az alkoholfogyasztás és a dohányzás is.  
Azonban az amerikai National Sleep Foundation szerint a legnagyobb kockázati tényező a túlsúly. Az összefüggés ráadásul kétirányú. Bár természetesen nem minden elhízott személy szenved éjszakai légzéskimaradástól, de a plusz kilók bizonyítottan növelik a rizikóját. A túlsúly miatt ugyanis a nyak területén is zsír halmozódik fel, ami önmagában is akadályozza a légzést. Ezért a probléma kezelésének első, életmódbeli lépése a testsúly rendezése. Már tízszázaléknyi fogyás is javít az alvási apnoé állapotán, sőt esetenként meg is szünteti a légzéskimaradást.

Hatnak egymásra

Minél súlyosabb az alvási apnoé, annál nagyobb az esély a súlygyarapodásra – derül ki több kutatásból is. Ennek elsősorban az az oka, hogy a légzéskimaradás által megzavart alvás, amely így nyilván nem kielégítő, hatással van az étvágyat befolyásoló hormonok termelődésére. Egyes tanulmányok szerint az elégséges és jó minőségű alvást „produkáló” személyek kevesebb cukrot és szénhidrátot fogyasztanak napközben, mint a keveset alvók és az alvászavarban szenvedők. Ráadásul az alvászavar miatti napközbeni fáradtság és alacsony energiaszint hatására a fizikai aktivitás is csökken. Ez pedig különösen megnehezítheti a túlsúlyos, éjszakai légzéskimaradástól szenvedő páciensek fogyási próbálkozásait. 
„A horkolás és a légzéskimaradás tünetei nemcsak zavaróak, de hosszú távon magas vérnyomást, szív- és agyi érbetegséget, cukorbetegséget is előidézhetnek”
– hangsúlyozta dr. Vida Zsuzsanna.
Bár a horkolás a hálótársnak is kellemetlen, az alvási apnoé az érintett egészségét is veszélyezteti, mivel ezek a tünetek úgynevezett alvásfüggő légzészavarra utalnak, amelynek során a szervezet oxigénellátási szintje súlyosan károsodhat. Ezért feltétlenül érdemes kivizsgáltatni a problémákat, a szomnológiai szűrővizsgálaton kívül szükség lehet fül-orr-gégészeti, kardiológiai, endokrinológiai vizsgálatra is. A horkolás megszüntetésével gyakran a hálótársak alvászavara is megoldódik, de csökken a szívinfarktus, a stroke és számtalan egyéb betegség előfordulási gyakorisága. Javulnak az olyan szubjektív tünetek is, mint a nappali hangulatromlás, az ingerlékenység, a teljesítmény- és koncentrációcsökkenés, amelyek a nem megfelelő minőségű alvás következményei. Az alvászavarok megszüntetése után eredményesebbé válhat az addig sikertelen fogyókúra. 
2019.01.18 14:14
Frissítve: 2019.01.18 14:14