Szívbajt is okozhat a fogyókúra

Publikálás dátuma
2018.08.22. 14:44
Illusztráció: Pexels
Egy rosszul kivitelezett fogyókúra, koplalásra vagy bizonyos tápanyagok, élelmiszertípusok teljes megvonására épített diéta számos kellemetlen tünettel, negatív következménnyel járhat – hívják fel a figyelmet szakemberek.

A bőség zavara

Időről időre felbukkan néhány „divatos” fogyókúra, tele van az internet „tuti” receptekkel. Minden fogyókúrázó másra esküszik, azt azonban tudni kell, hogy nincs nemzetközileg elfogadott, mindenkinek működő  fogyókúra, noha ajánlható étrendek azért léteznek, ilyen a mediterrán vagy DASH-diéta – hangsúlyozta dr. Vaskó Péter, a KardioKözpont szakorvosa. 
„A dolog  ettől még bonyolult, hiszen más az elvárás egy túlsúlyos vagy elhízott, cukorbeteg, infarktuson átesett vagy egy egészséges kövér ember megfelelő étrendje, akár diétája között. Sajnos az orvostudomány még nem dolgozta ki  az erre vonatkozó protokollokat.”

- mondta a kardiológus.

Ráadásul a testsúly önmagában nem sokat jelent, a BMI pedig  időnként félrevezető, mert a zsír eloszlásáról, a test felépítésében szereplő izmokról, csontokról semmit sem mond – tette hozzá. 

Éhezni nem szabad

Az éhezés, a böjtölés vagy az extra alacsony kalóriatartalmú táplálkozás hosszútávon egyértelműen egészségtelen. Az extrém kalóriamegvonás ugyan csökkenő testsúlyt eredményezhet, de az éhezés következtében a szervezet az izomszövetet is elkezdi lebontani, ami semmilyen szempontból sem előnyös, sőt kedvezőtlen. A koplalás számos egészségi kockázattal is járhat, különösen például a szív-és érrendszeri betegségben szenvedőknek – hangsúlyozta Szarka Dorottya, a KardioKözpont dietetikusa.
„A végeredmény ráadásul legtöbbször a feladás, és akár az elvesztett kilóknál is több súly visszaszedése. Ez, a jojó-effektus önmagában is megterhelheti a szívet.”

- mondta a dietetikus.

Illusztráció: AFP
Bár vonzó lehet a szénhidrátmegvonás gyors és látványos eredménnyel kecsegtető ígérete, óvatosnak kell lenni – hívta fel a figyelmet a dietetikus. Ha nem viszünk be eleget a szervezet legfontosabb energiaforrásából – szénhidrátokból -, a szervezet kénytelen máshogy megtermelni a szükséges glükózt, ezért a saját zsírraktárait kezdi lebontani. Ez jól hangozhat, de súlyos problémákhoz vezethet. Amikor ugyanis a máj elkezdi a zsírszövetet bontani, bizonyos melléktermékek: ketonok, ketontestek keletkeznek. Ha ezek felgyülemlenek a vérben, beindul a ketózisnak nevezett folyamat, amelynek következtében fáradtság, kimerültség, lelassult gondolkodás, hosszabb távon akár csont- és vesebetegség is kialakulhat. 

Csodaszerek

„A vény nélkül – esetleg interneten beszerezhető – fogyókúrás tabletták biztonságosnak tűnhetnek, de valójában árthatnak az egészségnek.”

- mondta dr. Vaskó Péter.

A legtöbb tabletta kötőanyagból, koffeinből és vízhajtószerekből áll, ami a szervezet vízháztartásának és ionegyensúlyának felborulásához, illetve kiszáradáshoz vezethet. Szív-érrendszeri betegeknél ez a megbillent egyensúly kimondottan kockázatos is lehet, a vérnyomás, a szívritmus következményes szabálytalanságai miatt – tette hozzá a kardiológus. 

Honnan tudható, hogy helytelen a fogyókúra?

Fogyókúra helyett megfelelően összeállított étkezési és mozgásprogramon alapuló életmódváltás a célravezető. Ha azonban mégis határozott ideig tartó, szigorú diétába kezdünk, az alábbi tünetek jelentkezésekor biztosak lehetünk abban, rossz az út: 
  • kimaradó menstruáció, később akár nehezen korrigálható hormonális zavarok;
  • epegörcs;
  • gyengeség, fáradékonyság;
  • töredező körmök, hajhullás;
  • bőrszárazság, aknék;
  • szívpanaszok.
Gondokat okozhat az ásványi anyagok hiánya is: a káliumhiány például hányingert, izom- és szívműködési zavarokat eredményezhet. Erre különösen a szívbetegeknek kell figyelniük.

Csak felügyelettel

Egy egészséges embernek is érdemes dietetikussal és mozgásterapeutával összeállítania az életmódváltás pontos menetrendjét, de szív- és érrendszeri betegeknek még a kardiológusukat is be kell vonniuk a folyamatba. 
„Ha valaki például magas vérnyomással, érszűkülettel, a szívritmus zavarával küzd, kizárólag orvosi konzultáció után és szakember segítségével mozoghat, mert a hirtelen megterhelés nagyon káros lehet. Érdemes a táplálkozási tervet is gondosan összeállítani, mert így lehet a szívet hosszútávon is biztonságban tudni”

- foglalta össze dr. Vaskó Péter.

Szerző
Frissítve: 2018.08.22. 15:24

A tornafelmentés nem jó megoldás

Publikálás dátuma
2018.08.21. 14:14
Illusztráció: Pexels
A mozgásszegény életmód rengeteg problémának és betegségnek forrása. A gyerekek „okoskorba” születnek, már egész kiskoruktól a monitorokhoz szegeződnek, pedig az egészséges fejlődésükhöz és a felnőttkori betegségek elkerüléséhez, illetve minél későbbre tolódásához születésüktől kezdve rengeteg mozgásra van szükségük.
A gyerekeket még jobban veszélyezteti a mozgásszegénység, mert „kütyükorba” születnek: szinte születésüktől kezdve különböző képernyőkre tapadnak, ezért fontos, hogy már egész pici kortól minden mozgáslehetőséget megkapjanak. Még véletlenül se korlátozzuk ezt, muszáj, hogy – természetesen biztonságos körülmények között – sokat kússzanak-másszanak, később pedig rengeteget rohangáljanak. Nagyon lényeges, hogy az óvodában és az iskolában találkozzanak a gerinc egészségét szolgáló, úgynevezett speciális tartáskorrekciós gyakorlatokkal – mondta dr. Somhegyi Annamária, az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója, reumatológus szakorvosa a Népszavának
A megfelelő gyakorlatok rendszeres végzése kialakíthatja, automatizálhatja és fenntarthatja a biomechanikailag helyes testtartást. Ehhez arra van szükség, hogy a testtartásért felelős izmok mindegyike kellően erős és nyújtható legyen, azaz meglegyen az úgynevezett izomegyensúlyuk. A helyes testtartás kulcsa a medence középállása, ezt a gyerekeknek meg kell tanulniuk. Tudniuk kell, hol van a lapockájuk, a medencéjük, és azt hogyan kell billenteni – a has- és a farizom együttes feszítésével –, valamint azt is, hogy miként lehet tudatosan megfeszíteni és nyújtani bizonyos izmokat. Ezek a gyakorlatok nagyon izgalmas érzéseket okoznak, ezért még csak nem is unják, így ha a pedagógus jól csinálja, a torna minden életkorban kellemes élménnyé is válik – mondta dr. Somhegyi Annamária, a Budai Egészségközpont szakorvosa hozzátette, így van esély a felnőttkori porckopásos gerincbetegségek megelőzésére.
„Sokszor hallani, hogy azért nem lehet megvalósítani a mindennapos testnevelést, mert nincs elég tornaterem, pedig a gyereknek nem arra, hanem mozgásra van szüksége minden nap. A folyosón vagy az aulában, sőt az osztályteremben is nagyon jó gyakorlatokat lehet végezni, mindehhez a testnevelők nagyon sok segítséget is kapnak. A szülőknek pedig meg kell érteniük, nem jó felmenteni a gyerekeket a testnevelés alól, mert nagyon nagy szükségük van a mozgásra

– hangsúlyozta az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója.

Szerző
Frissítve: 2018.08.21. 14:41

Ételallergiásan is lehet grillezni - Ezekre figyeljen!

Publikálás dátuma
2018.08.20. 14:14
Illusztráció: Pexels
Még nincs vége a grillszezonnak, viszont egyre több embert ételallergiás vagy ételintoleranciás, ezért könnyen előfordulhat, hogy vendégként vagy házigazdaként a „mentes étkezésre” is ügyelni kell.

Nem mindegy, milyen a diéta

A tejfehérje és tejcukormentes diéta fogalma például gyakran keveredik, pedig az érintetteknek nagyon kellemetlen tüneteket okoz, ha – akár kis mennyiségben is – fogyasztanak a számukra problémás összetevőtől. Ha valaki a tejcukorra érzékeny, laktózmentes tejtermékeket fogyaszthat, aki azonban tejfehérjementes diétán van, semmilyen tejterméket nem ehet. Ilyenkor, ha biztosra akarunk menni, növényi tejeket érdemes használnunk. Salátára inkább olívaolaj alapú öntetet, turmix helyett pedig víz vagy jég alapú smoothie-t készítsünk. Fontos tudni, hogy a késztermékek – pékáruk, kekszek, ropik, csokoládék és felvágottak – is tartalmazhatnak tejszármazékot, ezért vásárlás előtt mindig olvassuk el az összetevőket - hívta fel a figyelmet Rajcsik Enikő, a Budai Allergiaközpont dietetikusa.

Mentes köret

Ha saláta mellé vagy helyett valami mást is készítenénk, ne kizárólag a rizsre vagy krumplira gondoljunk. Gluténmentes és magas rosttartalmú, lassan felszívódó köretet quinoából, kölesből, hajdinából és amarántból is készíthetünk. 

A fűszer is árthat

Cöliákia vagy gluténérzékenység esetén nem szabad gluténtartalmú élelmiszereket fogyasztani. Glutén a búzában, árpában és rozsban található, de sok termék szennyeződhet, ha az előállítás vagy csomagolás olyan üzemben történik, ahol gluténtartalmú élelmiszerekkel is dolgoznak. Kevesen tudják, hogy ez akár a fűszerekkel is megeshet.
Illusztráció: AFP
A füstölt, szárított húsféleségek kerülendők, de a pácolt húsok remekül illenek a hisztamin intoleranciások étrendjébe. Arra kell azonban figyelni, hogy mindig friss húst használjunk az ételekhez. Vásárlás után azonnal tegyük be a hűtőbe, és érdemes hamar be is pácolni, mert az olaj megakadályozza, hogy a hús felszíne levegővel érintkezzen, ami szintén megnövelné a hisztamintartalmát.

A tálalás is veszélyeket rejt

Ha végig odafigyeltünk: allergénmentes alapanyagokat vásároltunk, amelyek a főzés során sem érintkeztek a többi étellel, akkor a tálalásnál se kövessük el azt a hibát, hogy egymás mellé téve szervírozzuk a mentes és a hagyományos összetevőket tartalmazó ételeket, mert akkor is allergén kerülhet rá, és ez is épp olyan tüneteket okozhat, mintha a másik alapanyagokkal készített ételből fogyasztana az allergiás - mondta Rajcsik Enikő.
Szerző