Fantáziával érdemes másolni a valóságot - Exkluzív interjú Jakob Cedergrennel

Publikálás dátuma
2018.10.26 07:30

Fotó: AFP/ LISELOTTE SABROE
A bűnös egy rendőrségi segélyhívó központban dolgozó rendőrre, Asgerre és az épp zajló emberrablási ügyre fókuszál, miközben sosem hagyjuk ott a telefonközpontot. A dráma meghódította már a világ filmfesztiváljait, mielőtt megérkezett volna a hazai mozikba. Az Asgert alakító Jakob Cedergren Karlovy Vary-ban adott exkluzív interjút a Népszavának.
A bűnös egy thriller, de az embereket érzelmileg is megmozgatja. Hát, remélem! Amúgy, ez a karakterek miatt van. Ibennek és Asgernek is megvannak a maga emberi hibái és sérülései. Gustav Möllerrel, a rendezővel közösen gondoltuk ki, hogy legyen elképesztően erős a drámai faktor a filmben. Kicsit olyan ez, mint Hitchcocknál, csak ott mindig a bajba kerülő ártatlan hősért izgulhattunk, itt mindennapi gyarlóságokkal és lelkiismereti problémákkal terhelt karakterek küzdenek az életükért. Bocsánat, hogy ilyen civil a kérdés, de hogyan lehet eljátszani a bűnösséget? Első körben azt kell, hogy mondjam: sehogy. Nem tudod eljátszani azt a lelkiismeret furdalást, mely mögött nem a saját bűnösséged áll. Ilyen helyzetben egy színész csak a fantáziájára támaszkodhat. Lehet készülni erre, beszélni olyan emberekkel, akik tudnak segíteni – ez a színészi munka legizgalmasabb része. Az a fajta nyomás, mely a filmben Asgerre hárul, igen extrém, ezért olyanokkal beszéltem, akik kifejezetten stresszes munkakörben végzik a munkájukat. Például mentőorvosokkal, katonákkal, háborúból tudósító újságírókkal, akik szembesültek már életükben élet-halál szituációkkal. Erre azért van szükség, mert minden egyes ember másképp reagál, és csak akkor tudja hogyan, ha már egyszer megélte. A bűnősben Asger ráadásul nem csak a stressz hatása alatt áll, hanem ehhez fájdalmas szégyenérzet párosul. Egyszóval, a jó alakítás lényege: extrémerős fantázia és az élet másolása. Ha jól tudom, Gustav Möller egy YouTube videó alapján kezdte el kidolgozni a sztorit és a forgatókönyvet. Ez gondolom, egy hosszú folyamat volt. Igen, Gustav több mint egy évet dolgozott a cselekményen és a forgatókönyvön. Amikor én csatlakoztam, a könyv még nem volt kész, de történet már lényegében megvolt, a mellékszereplők figurái is. Asger azonban még csak vázlatokban létezett, mivel Gustav tudta, hogy ez a film színészfüggő, azaz az aktor, jelen esetben az én képességeimhez kell igazodnia. Ezért, amikor eldöntötte, hogy én leszek Asger, fél év közös munka vette a kezdetét. Végig jelen volt a kutatásaim és a felkészülésem során, kíváncsi volt a metodikára. Ez már csak azért is hasznos volt, mert tudtuk: nagyon kevés idő alatt kell leforgatni a bűnöst. Mennyi idő alatt vették fel a filmet? Nyolc nap alatt. Az egész sztorit kronológiai sorrendben rögzítettük. A vonal másik végén valóban a színészek voltak, akik ott voltak velünk a forgatáson, csak egy folyosóval arrébb, egy másik szobában ültek. Nem is találkoztam velük. Erőltetett menet volt, nem? Nem kifejezetten, mert egyszerűen nem volt szükség több időre. Még hamarabb is végeztünk a tervezettnél. A forgatás szuperintenzív volt, napi tíz óra kemény munka. De ezt a filmet, csak így lehetett megcsinálni. Mondjuk, kezdem sejteni mi van a varázslat mögött. Most itt egy szimpatikus ember ül velem szemben, Asgerként a filmben teljesen más. Inkább ijesztő, mint kedves. Akkor ezt bóknak veszem! Tudna mesélni az átalakulás módszeréről? Megpróbálok. Első körben mindig a forgatókönyvből indulok ki: igyekszem megérteni, milyen motivációi vannak az eljátszandó figurának, milyen ember ő a tettei alapján. Ezután jön a külső megjelenés, Gustav számára nagyon fontos volt például a hajam, speciálisan kérte ezt a frizurát. Nekem sokkal fontosabb volt, hogyan járjak Asgerként. Efféle apróságokon nagyon sok minden múlhat – aztán idővel összeáll az egész. Nagyon fontos a felkészülés, amiről korábban beszéltem, hiszen a testbeszéddel, arcmimikával kell kifejeznem a belső érzelmeket. Amikről nem beszélünk, mert nem tudatosak. A tested pontosan tudja, mi a feladata. Nekem az első forgatási nap általában mindig katasztrofális. Ekkor még színész vagyok. Aztán másnapra erről elfeledkezem és jöhet az érdemi munka. Amikor a rendezők mondják, hogy „megvan”. Nem tudom mi történik, a folyamat önállóan zajlik valahol legbelül. Sok minden eszembe jutott A bűnöst nézve. Például a 24 című sorozat tempója. A 24 abszolút referencia, igen. De sokkal konkrétabb utalás van a Taxisofőrre. Gustav nagy Scorsese rajongó. Illetve Sidney Lumetet is imádja, a Kánikulai délután az egyik nagy mániája. Ennek a filmnek a bezártsága és hosszú snittjei visszaköszönnek A bűnösben. Ön, illetve Gustav Möller is svéd. Ehhez képest megcsinálták a legjobb dán filmet. Ez jó kis tréfa! Igaz: Gustav Svédország északi részén született, én délebben. Én hat éves korom óta élek Dániában, Gustav húszévesen jött Koppenhágába az egyetemre, rendező szakra. Gondoltam arra, hogy kiszúrnak minket, vártam is rá, de végül senkit sem érdekelt, hogy svédek vagyunk, ami jó, mert engem egyáltalán nem érdekelnek a kishatárok. Európai vagyok. Gustav Möller azt mondta, hogy a Submarinóban látta és ezért esett önre a választása. Abban is, és A bűnösben is konfliktusos embert alakít. Nem bánja, hogy inkább zűrös alakokat kell eljátszania? Nem, amíg a zűr érdekes. De értem a kérdést: csak akkor tudnak beskatulyázni, ha engeded. Én úgy látom, hogy a Submarinóban és A bűnösben teljesen más, és másképpen problémás figurákat alakítok. Van egy szokás a dán színházakban: ha egy előadást levesznek a műsorról, a jelmezedet ledobod a Földre és jól megtaposod. Ez egy szimbolikus szakítás. Ezt a ceremóniát megjátszom a forgatások végén is.

Névjegy

Jakob Cedergren az egyik legkedveltebb dán színész 1973. január 10-én született a svédországi Lund városában. Színészi diplomáját a Dán Színművészeti Egyetemen szerezte meg. Első nemzetközi szinten is átütő alakítását Dagur Kári Sötét ló (2005) című művében nyújtotta, amely a Cannes-i Fesztiválon debütált. Thomas Vinterberg Submarino (2010) című drámájában is kimagasló alakítást nyújtott. Pályafutása során több mint negyven filmben illetve tévésorozatban szerepelt.

Egyszerűen mindent

Az elsőfilmes Gustav Möller filmje – túlzások nélkül – briliáns thriller, megrázó dráma a bűnről és a bűnhődésről, lenyűgöző bravúrparádé. Az idei év bombameglepetése. A történet egyetlen helyszínen játszódik, egy irodában, ahová befutnak Dániában 112-es segélyszámot tárcsázó hívások. A főhős, Asger (Jakob Cedergren) egy utcai munka alól felmentett rendőr, kellő cinizmussal és kissé faragatlan őszinteséggel (mondhatni, igazi dán) felvértezve. Rezzenéstelen arccal teszi helyre például a kelet-európai prostituált által kirabolt férfi segélykérését. Szemmel láthatóan unja, ami körülveszi, egészen addig, míg nem telefonál Iben, a kétgyermekes anya, akit az ex-férje elrabolt és úton vannak, ki tudja hova. Ettől a ponttól kezdve Asger mindent elkövet, hogy megoldja a helyzetet, és meg is tudjuk miféle zsaru ő: az eredményesség érdekében könnyen átlépi a szabályokat. Möller és Emil Nygaard Albertsen forgatókönyve tűpontos dramaturgiai szempontból, a film egy percre sem ül le. Sőt, még arra is volt érkezésük, hogy Asger lelkiismeretét lebontsák és a rendőr csak úgy legyen képes megoldani a helyzetet, ha ő maga is szembenéz a tettei következményeivel. A múltbeliekkel és a jelenbéliekkel egyaránt. A kikezdhetetlenül precíz forgatókönyv mellett nem lehet elmenni szó nélkül Jakob Cedergren alakítása mellett: az egész filmben szinte csak az ő arcát látjuk (a többi szereplő csak a telefonvonalon keresztül, hangban van jelen), játéka bravúros és vérpezsdítő: erre a teljesítményre nyugodtan el lehet sütni a zseniális jelzőt. Ez a pasas mindenre képes. Ha egyszer valaha filmet rendeznék, azt csakis vele együtt tenném meg. A bűnös Forgalmazza a Vertigo Média
Frissítve: 2018.10.26 07:30

Még nincsenek meg a világhírű opera jogai, mégis eladták a jegyek nagy részét

Publikálás dátuma
2019.03.21 18:33

Fotó: Operaház/ Rákossy Péter
A tervek szerint két hét múlva újra látható lesz a Porgy és Bess című opera az Erkel Színházban, a jegyek jelentős része el is kelt. Apró szépséghiba, hogy a játszási engedélyt még nem kapta meg az Operaház a jogtulajdonostól.
A Magyar Állami Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter a Népszava kérdésére válaszolva elismerte, hogy még nem írták alá a megállapodást a Porgy és Bess amerikai jogtulajdonosával, noha hetek óta próbálják, és hat előadást már meghirdettek. A tárgyalások zajlanak, az Operaház vezetése bízik a megegyezésben. Lapunk felkereste a darab jogait kezelő New York-i Tams-Witmark ügynökséget, kérdéseinkre ők is azt felelték, hogy jelenleg tárgyalásokat folytatnak az Operával, ezért nem kommentálhatják a helyzetet. Almási Tóth András 2018-ban rendezte meg az Erkel Színházban Gershwin operáját, de már a premier előtt nagy sajtóvisszhangot keltett, hogy az előadás alkotói nem vették figyelembe az „all black cast” szabályt. A jogutódok akarata szerint ugyanis kizárólag afro-amerikai énekesek adhatják elő a darabot. Az sem elhanyagolható, hogy a dél-karolinai Charleston egy képzeletbeli afro-amerikai közösségében a Catfish Row-n játszódik, az erőszakot és a rasszizmust középpontjába állítva. Ezzel szemben a budapesti előadás cselekménye egy repülőtéri hangár menekülttáborába, hely- és időmegjelölés nélküli térbe helyezte át a művet.
„Olyan szerződéspéldányt küldtek, amelyben nem szerepelt az a bizonyos kitétel, hát gyorsan aláírtuk. Reménykedtünk, hogy feladták New Yorkban ezt a stupid, rasszista elvet. Visszakoznának, de jogilag már késő” - Ókovács Szilveszter 2018 januárjában így nyilatkozott lapunknak. A már aláírt szerződés kötötte a jogokat kezelő amerikai ügynökséget, így betiltani nem tudták az előadásokat, de azt kérték, az intézmény tüntesse fel az előadásról szóló anyagokon a jogtulajdonosok nyilatkozatát, miszerint „A Porgy és Bess produkció jelen formában történő bemutatása nem engedélyezett, és ellentétes a mű színrevitelének követelményeivel.” Az akkor aláírt, kitétel nélküli szerződés viszont csak négy előadásra szólt, ennek értelmében tehát a 2019-es előadásokra új szerződést kell kötni. Az elvet nem a zeneszerző George Gershwin, hanem öccse, a darab szövegírója, Ira Gershwin fogalmazta meg végrendeletében, a mű születése után negyvennyolc évvel. Bár 1935-ben a zeneszerző is visszautasította a Metropolitan Opera, és Al Jolson szándékát is a darab bemutatását illetően, mivel mindkét esetben feketére festett fehér művészek játszották volna a szereplőket. A Magyar Állami Operaház 1970-ben feketére maszkírozott fehér színészekkel mutatta be a darabot, amely száznegyvennégy előadást ért meg a kitétel 1983-as bevezetése előtt. Az azt követő harmincöt évben nem játszotta egyetlen hazai társulat sem, egészen 2018-ig. Habár 1988-ban az Ódry Színpadon egy emlékezetes vizsgaelőadás keretében is műsorra tűztek egy  erre az alkalomra dramatizált változatot, a Porgyt alkotó Gesztesi Károly arcát feketére festették. Az Operaház jelenlegi vezetése már korábban is szembesülhetett hasonló problémával: 2016 szeptemberében három West Side Story előadást is levett műsoráról az intézmény, mivel a jogtulajdonosok több pontján kifogásolták a magyar színpadra állítás módját. Amennyiben a szerződésnek vagy az adott kitételnek az előadás nem felel meg, a jogtulajdonosok különféle jogi lépéseket tehetnek. Az általunk megkérdezett független jogi szakértő szerint az esetleges jogsértés következményei teljes mértékben a felek viszonyulásától függnek. Április 5-én kiderül, hogy az Ókovács Szilveszter vezette intézmény a tavalyihoz hasonlóan vitatható megoldást választja-e, vagy tiszteletben tartja a Gershwin-család kívánságát.

„Biztosan sikerül megállapodni valahogy”

 Megkerestük Ókovács Szilvesztert, az Opera főigazgatóját, hogy reagáljon a kialakult helyzetre. Leveleztünk a Porgy és Bess amerikai jogtulajdonosának a képviselőivel, akik azt írták, hogy még egyeztetés zajlik a jogokról, ez miként lehetséges, amikor áprilisra hat előadást is meghirdetett az Opera? Tavaly is az utolsó percig egyeztettünk. Minden jogtulajdonossal bíró opera helyzete más, ez éppen ilyen. Miről folynak a tárgyalások? Ugyanarról. Kik éneklik, hol éneklik, milyen nyelven éneklik? Mi a helyzet az ominózus kitétellel? Erről tárgyalunk. Mi történik, ha nem sikerül megállapodni? Biztosan sikerül megállapodni valahogy, tavaly is sikerült. Az előfordulhat, ha kérik, hogy a szereplőket feketére festik? Nem, ugyanis ilyen kérés nem volt.

Ókovács Szilveszter visszakérdez

Az én kérdésem: előfordult-e már a Népszava életében, hogy darabok külföldi jogtulajdonosaival levelezett az adott magyar színházhoz fordulás előtt? És vajon milyen szándékkal? Önök miképp vélekednek az ominózus problémáról? Nem jellemző, valóban. Bár a kérdés sugall némi pikírt számonkérést, semmi mást nem tettünk, mint, hogy utánajártunk egy információnak, és bármelyik színház esetében ugyanígy tettünk volna. A cikk megírásának módszere, a megkérdezettek sorrendje a mi dolgunk. Arra külön figyelmet fordítottunk, hogy a sajtóetikának megfelelően mindkét felet megkeressük, ezért vártuk meg az intézmény válaszait. Tisztelt Főigazgató Úr! Reméljük, ha az utolsó pillanatban is, de jogtiszta, egyértelmű megoldás születik. 

Rasszizmus vagy sem?

Ahogy Ókovács Szilveszter rasszistának nevezte a jogtulajdonosok által előírt szabályt, úgy sokan régóta megkérdőjelezik az elvet. Sokak szerint amellett, hogy politikailag inkorrekt és valóban rasszista a kitétel, meglehetősen értelmetlen is a XX. század elején megírt mű történéseihez tűpontosan ragaszkodni, főképpen a jelenlegi színházi tendenciák fényében. A New York Times kritikusa, Donal Henahan a kitétel érvénybe lépését követően, 1985-ben így fogalmazott: „Ezt a döntést a művészeti vezetésre kellene hagyni akár itt (az USA-ban), akár máshol a világban, és nem jogi megkötésnek kellene lennie.” Anthony Tomassini, szintén a New York Times szerzője a 2000-es évek elején szintén hangot adott kételyeinek: „Talán itt az ideje, hogy a Gershwin-jogtulajdonosok véget vessenek ennek a direktívának. Az elmúlt negyven évben az operavilág egyre inkább a nem hagyományos szereposztások felé mozdult el. Ha Leontyne Price képes volt tinédzser korú gésát kiválóan alakítani a Pillangókisasszonyban, miért is ne lehetne Bess fehér szoprán?” A Guardian 2018-ban Fischer Ádám karmestert is megkérdezte, aki szerint az politikai provokáció lehetett a választási kampány részeként. A Fidelio-nak egy későbbi interjúban részletezte gondolatát: „Azt, hogy ezt a szerepet csak fekete énekelheti, rasszista rendelkezésnek nevezni, definíció szerint igaz. De itt figyelembe kell venni azt, amit úgy nevezünk, hogy pozitív diszkrimináció. Mintha Magyarországon nem ismernék ezt a fogalmat. Azt jelenti, hogy a kisebbséget, a gyengébbet mindig segíteni kell egy kicsit. Gershwin nem rasszizmusból akarta, hogy a Porgyt feketék énekeljék.” 

Frissítve: 2019.03.21 18:42

Győzike újra műsort kap az RTL-en, nagyon kiakadt egy roma jogvédő

Publikálás dátuma
2019.03.21 17:50

Fotó: RTL Klub
Setét Jenő szerint Gáspár Győző lejáratja a cigányságot. Az aktivista az RTL csatorna felelősségét is felveti, ugyanis szerinte az, ahogy "Győzikén" keresztül bemutatják a romákat, csak növeli a rasszizmust.
"Győzike nem mi vagyunk, hanem ti! A ti titkos belső énetek, ahogyan és amilyennek látni akartok minket. Debilnek, bohócnak, gagyarászónak, infantilisnek!"" - üzente Facebook-bejegyzésében Setét Jenő az RTL televíziónak azok után, hogy megtudta, a Romantic zenekar alapítója, későbbi médiaszemélyiség ismét saját műsort kap az egyik hozzájuk tartozó csatornán. 
A roma jogvédő szerint ráadásul az a kép, amelyet Gáspár Győző a tévés megjelenései során a nézőkben kialakít a cigányságról, nemcsak, hogy hamis, de még veszélyes is.
Setét Jenő ugyanis a hvg.hu által észrevett poszt alatti egyik hozzászólásában hozzáteszi: "Majd fog növekedni a rasszizmus de az RTL majd mossa kezeit." Különösen rosszul érinti az aktivistát, hogy, mint írja, éppen ma, azaz az antirasszista világnapon tudta meg, hogy: "az RTL műsorára tűzi ismét Győzikét!
A cigány atomot, ami pusztít!"
- fogalmazott.
A szóban forgó műsor egyébként Mi a vágyad, more? címmel az RTL+ csatornán lesz látható április 1-jétől hétköznap esténként 21:00 órától. A televízió közleménye szerint ez egyfajta kívánságműsor lesz.
Frissítve: 2019.03.21 17:58