Elhatárolódik a fenntartó a kórházak WC-papír-ügyeitől

Publikálás dátuma
2018.12.13 06:45

Fotó: Népszava/ Vajda József
Valóban tartanak egy nagyszabású évzáró rendezvényt – erősítette meg az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) abban a közleményben, amelyet a szerdai számunkban megjelent cikkre reagálva adtak ki. Mint emlékezetes, arról írtunk, hogy miközben összességében 55 milliárd forintos adósságban úsznak a kórházak, addig az intézmények állami fenntartója, az ÁEEK az Európa Hajón látja vendégül 400-500 munkatársát csodálatos panorámát, meglepetést és svédasztalos vacsorát ígérve. A rendezvény költségeiről még a cikkünk megjelenése előtt megkérdeztük az ÁEEK-t, de nem kaptunk választ, így számításainkra és a piaci árakra hagyatkozva azt írtunk, a díszvacsora több millió forintba kerül, de akár a 10 milliót is elérheti a végösszeg. Az ÁEEK cikkünk megjelenése után már adott tájékoztatást, azt közölte: 2,7 milliós kiadással kalkulálnak. Az ÁEEK jelezte, hogy évente egyszer, karácsony alkalmával szerveznek rendezvényt a dolgozóik számára. Annak kapcsán, hogy visszás díszvacsorát tartani úgy, hogy közben az óriási adóssággal küszködő kórházakban sokszor az alapvető feltételek sem adottak, gyakorta még WC-papír sincs a mosdókban, az ÁEEK sajátos módon reagált. Csak annyit közölt: nem a kórházak fenntartója a felelős azért, hogy nincs wc-papír a kórházakban, mert az intézmények „önállóan gazdálkodó költségvetési szervek.” Különös reakciót váltott ki az is, hogy emlékeztettünk: az ÁEEK-nak azért sem lenne oka ünnepelni, mert az általa kiírt közbeszerzések közül több is elbukott, emiatt pedig közpénzből kellett jelentős bírságot fizetnie. Ezt nem vitatva annyit közöltek: „Az ÁEEK-ben áprilisban vezetőváltás volt, a cikkben leírt büntetések a korábbi vezetés által koordinált, és az előző években lefolytatott közbeszerzések kapcsán keletkeztek.”
Szerző
Frissítve: 2018.12.13 06:45

Körberöhögték, lehazugozták brüsszeli sajtótájékoztatóján Orbán Viktort

Publikálás dátuma
2019.03.21 10:26

Fotó: AFP/ EMMANUEL DUNAND
Az újságírók jót szórakoztak azon, hogy Orbán szerint sosem folytattak kampányt Juncker ellen.
Akaratán kívül is mókamesterré vált szerdán, brüsszeli sajtótájékoztatóján a magyar miniszterelnök, ahol a néppárti döntésről beszélt magyar és külföldi újságírók előtt. Orbánt a Jean-Claude Juncker néppárti elnök ellen indított kampányáról kérdezték, mire azt találta mondani, hogy: 
Sohasem folytattunk kampányt Juncker ellen – megvan a személyes véleményem róla, de mi csak tájékoztató kampányt indítottunk az Unió jövőbeli céljairól
Erre már mondat közben kitört a jóízű röhögés, valaki azt is bekiabálta neki, hogy „liar”, hazug. Az eseményről az Index videót készített, a jelenet a 12:31 percnél indul.

Ez nem választási kampány. Ja, mégis az

Orbán azt is cáfolni próbálta, hogy a Soros-Juncker összeesküsvést sejtető propagandával az EP-választásra hangoltak volna, mondván, ez kormányzati tájékoztatási program volt, a Fidesz saját kampánya pedig valamikor áprilisban kezdődik. Apró szépséghiba, hogy ezt az állítást Szijjártó Péter külügyminiszter cáfolta:
„Ez egy választási kampány, úgyhogy nem kellene meglepődni azon, hogy plakátok jelennek meg közterületeken.”
-mondta a külügyminiszter egy BBC-nek adott interjúban, (a beszélgetés itt is meghallgatható) amivel gyakorlatilag elismerte, hogy a kormány közpénzből tolja meg a Fidesz saját pártkampányát. Utóbbi tiltott pártfinanszírozásnak számít, az ilyesmit szankcionálni tudó intézmények viszont széttárták kezüket, mikor a Demokratikus Koalíció vizsgálatot követelt az ügyben: az Állami Számvevőszék arra hivatkozott, hogy ők kizárólag az országgyűlési választások tekintetében végezhenek ellenőrzést a vonatkozó törvényi előírások szerint – a Nemzeti Választási Bizottság pedig azért utasította vissza a vizsgálatot, mert még nincs kampányidőszak.

A kormánysajtó szerint Orbán az új Münchhausen báró

Publikálás dátuma
2019.03.21 09:21

Fotó: AFP
Nem a Fideszt függesztették fel, hanem az saját magát – pedig a pártot fel sem lehet függeszteni: a jelek szerint kormánylapok sem tudják pontosan, hogyan kell tálalni a brüsszeli döntést, ám a lényeg, hogy mindezt Orbán Viktor akarta így.
Szerda este azonnali hatállyal határozatlan időre felfüggesztették a Fidesz néppárti tagságát. Az erről szóló javaslatot 190-en szavazták meg, ellene mindössze 3-an voksoltak. Ilyen történések után a hvg.hu fellapozta csütörtök reggel a kormányközeli lapok friss számait, kíváncsiak voltak ugyanis, mi mindent találnak majd bennük. Nem kellett erőlködni: valamennyi egész más színben tálalja az EPP-s voksolást, néhol egészen döbbenetes reakciókat hozva:
A sor legérdekesebbje a Ripost, amely "Nem tűrtük, hogy megalázzanak" felcímmel számol be a témáról. A lap cikke szerint a szerdai voksolás során "kompromisszum született az Európai Néppártban", a Fidesz pedig önként függesztette fel tagságát. Az írásból a szokásos sorosozás sem maradt ki. És ennyi, néhány sor után már a "korrupciógyanúba keveredett" MSZP-sről, Ujhelyi Istvánról írnak. A Magyar Hírlap sem aprózta el, címlapon – Orbán Viktor fényképével – "visszavert támadásként" értékelik a szerdai eseményeket, kiemelve a kormányfő tegnapi mondókáját, miszerint őket nem lehet sem kizárni, sem felfüggeszteni. Aztán olyan is van, hogy "minket innen el akartak takarítani a balliberális erők". A cikk egyébként egészen sokára, csak a 4. oldalon tűnik fel. Előtte dőlten, félkövéren szedve, kicsit nagyobb betűtípussal az ingyentankönyvről lehet informálódni - teszi hozzá a kormányközeli beszámolókat összegereblyéző portál.
Az azóta újra kormányközeli szélben hajózó Magyar Nemzet egész visszafogottan ír a témáról. Címlapon a miniszterelnök véleménye vírit, miszerint "jó döntést hoztunk", de az erős állítások azért ebből sem maradtak ki. Rögtön az első oldalon Soros György, a migráció, és a megállíthatatlan Fideszt szajkózzák. A lap idézi Deák Dániel politológust, aki szerint "Weber nem érdekelt a Fidesz távozásában, hiszen annak legnagyobb vesztese mindenképpen ő lenne". A Magyar Nemzet ugyanakkor mintha érdekelt lett volna a kilépésben, hiszen korábban ők szólították fel erre bátor, névtelen véleménycikkben a Fideszt.   Magyarán, a kormánysajtó sem egységes a néppárti döntés megítélésében, csak abban, hogy Orbán Viktor megint győzelmet aratott: nem pártját függesztették fel megalázó módon, hanem ő, illetve a párt döntött a felfüggesztésről – mint a mesében Münchhausen báró, aki az anekdota szerint saját parókájánál fogva rángatta ki magát a mocsárból.