Ételekkel is tisztíthatóak az erek

Publikálás dátuma
2019.01.07. 10:10
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Ha a vérerek falára belülről plakkok rakódnak, a vér áramlása akadályokba ütközhet, lelassulhat. Ez pedig akár súlyos betegségekhez, életveszélyes állapotokhoz is vezethet.
A plakk különböző anyagokból áll, ezek mindegyike szükséges ahhoz, hogy a szervezetünk megfelelően működjön, ha azonban túl sok kerül ezekből a véráramba, a felesleg lerakódhat az erek falán. A plakkokat alkotó anyagok között találhatjuk a zsírt, a koleszterint, a kalciumot, illetve a fibrint, ami a véralvadásban játszik szerepet. A plakkok kialakulásában nagy szerepe van az egészségtelen életmódnak, a zsíros ételeknek, a dohányzásnak, az elhízásnak. Vannak azonban olyan élelmiszerek is, amelyek rendszeres fogyasztásával megakadályozhatjuk, illetve csökkenthetjük az artériák falán lerakódó, érszűkületet okozó plakkok mennyiségét - írta a HáziPatika.
A fokhagymáról sokan tudják, hogy jót tesz a szív- és érrendszer egészségének, gyulladáscsökkentő és antimikrobális hatásai is vannak. Naponta 1-3 gerezd segíthet megakadályozni a vérerek megkeményedését és csökkenti a plakkok mennyiségét is. A gránátalmában nagy mennyiségben találhatóak olyan antioxidánsok, így a rendszeres fogyasztása nemcsak megelőző hatású, de a már kialakult plakkok vastagságát is csökkenti. 
Az olajos halak nagyon gazdagok omega-3 zsírsavakban. Ezek segítenek a koleszterinszint kiegyensúlyozásában, növelik a "jó" HDL-koleszterin szintjét, csökkentik az erek gyulladását és megakadályozzák a vérrögök kialakulását. Emellett még a vérnyomásunkra is jó hatással vannak. A szakemberek ajánlása szerint hetente legalább két-három alkalommal kellene lazacot vagy más zsírosabb halat fogyasztanunk, de a rendszeresen szedett omega-3 étrend-kiegészítők is igen jótékonyan hathatnak a szervezetünkre. 
A kurkuma egyik hatóanyaga, a kurkumin igen erős gyulladásgátló, ennek köszönhetően rendszeres fogyasztása jelentős mértékben csökkentheti az erek megkeményedését. Az avokádó nemcsak a koleszterinszintet csökkenti, de növeli a "jó" HDL-koleszterin szintjét is, magas E-vitamin- és káliumtartalmának köszönhetően a segítségével jó a magas vérnyomás ellen is. A görögdinnyében található vegyületek csökkentik a plakkok kialakulását, az L-citrullin nevű aminosav pedig csökkenti a vérnyomást és segít kitágítani, illetve rugalmasan tartani a vérereket.
Szerző

Kevés dologra nem jó a propolisz

Publikálás dátuma
2019.01.06. 09:57
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Igazi szuperétel a méhek által gyűjtött és átalakított csodaszer. A propolisznak számos, klinikailag is igazolt jótékony hatása van.
A propolisz vagy méhszurok egy ragacsos, barnás vagy sárgás, de akár piros, zöld, fekete színű anyag, amit a méhek a nektárgyűjtési szünetekben szednek össze a fák rügyeiről, a levelek tövéről, hogy átalakítva a kaptáruk védelmében és javítására használjanak. Lényegében beragasztják vele a bejáratokat, így védi a közösséget a kórokozóktól és a rovaroktól, antiszeptikus hatásával pedig a kaptáron kívül és belül is a különböző fertőzésektől - írta a Dívány

Miért is?

Gyantákat, balzsamokat, esszenciális olajokat, pollent és még sok fontos természetes összetevőt tartalmaz. Igen magas a flavonoidtartalma, sok gyulladáscsökkentő kalkont és terpént tartalmaz, de gazdag B1-, B2-, B6-, C-, E- és K-vitaminok mellett magnéziumban, kalciumban, cinkben, vasban is. 
Rendkívül hatékony a különböző fertőzések és élősködők ellen, ez nem meglepő, hiszen ezzel céllal gyűjtik és készítik a méhek is. Egy klinikai vizsgálatban az egysejtű Giardia élősködő által okozott (hasmenéssel és más gyomorpanaszokkal járó) giadiosisnál a propoliszos kezelés hatékonysága 52-62 százalék között mozgott, míg a hagyományos gyógyszer hatékonysága mindössze 40 százalékos volt. Szintén nagyon jó eredményeket mutatott a méhszurok az igen elterjedt Helicobacter pylori fertőzés kezelésében is, és széles spektrumú antibakteriális, parazitaellenes hatását is több alkalommal bizonyította.
A nők jelentős részét érintő – bakteriális vagy gombás eredetű - nőgyógyászati fertőzések kezelésében szintén nagyon jól teljesít a propolisz: már az ötszázalékos vizes oldata is segíti a hüvelyflóra egészségének megőrzését, ami elengedhetetlen a szervezet természetes védekezőképességének fenntartásához. Az antibakteriális és gombaölő hatása mellett a tünetek kezelésben is erős: enyhíti a gyulladást és a viszketést. A propolisz antibakteriális hatása a szájüregben is jól jön: segíthet megakadályozni a fogszuvasodást. a lepedék lerakódását, és ezzel a fogkőképződést is. A propoliszos szájvizek, a gyulladáscsökkentő tulajdonságuk miatt, segítenek a szájsebészeti beavatkozások utáni gyógyulásban, az ínygyulladás kialakulásának megakadályozásában és még a kellemetlen lehelet ellen is beválnak.
Antiallergén, gyulladáscsökkentő és antimikrobális tulajdonságai a bőrgyógyászatban is jól használhatóak, a kollagéntermelést serkentő hatásának köszönhetően a sebgyógyulást is gyorsítja és a diabéteszes láb kezelésében is fontos szerepet játszhat.  A propolisz úgy segíti a rákos sejtek pusztulását, hogy közben az egészségeseknek nem árt. A legbiztatóbb tudományos eredményeket eddig a mellrák kezelésében mutatta, de a melanoma és a tüdőrák gyógyításával kapcsolatban is vannak már ígéretes eredmények.
Szerző
Témák
méz

Szívbetegségek ellen amazóniai étrend

Publikálás dátuma
2019.01.05. 12:43
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A szív-érrendszeri betegségek a fejlett társadalmakban szinte „járványszerűen” terjednek, ezért a kutatók rendkívül sokat foglalkoznak a visszaszorításuk lehetőségeivel.
A szív-, érrendszeri betegségek felelősek a 2016-os év halálozásainak 31 százalékáért világszerte – derült ki a WHO jelentéséből. Amerikában évente közel 610 ezer ember hal meg a szív betegségeinek következtében – mondta a Centers for Disease Control and Prevention. Ezért nagy feltűnést okozott, amikor kiderült, hogy van egy nép Bolíviában, az Amazon mentén, amelyet szinte teljesen elkerülnek a kardiovaszkuláris betegségek. A tudósok szerint az egészségi állapotot leginkább meghatározó és megváltoztatható faktor: a táplálkozás. Nem véletlen, hogy az Amerikai Szív Társaság már régen főként a zöldségekre, gyümölcsökre, teljes kiőrlésű gabonákra és olajos halakra épülő étrendet tartja szívbarátnak. Az amazóniaikról azonban kiderült, hogy másképp táplálkoznak. 

Mi a titka?

Erre kerestek választ a University of California kutatói, amikor tanulmányozták a Tsimane népcsoport életmódját. Róluk ugyanis kiderült, hogy alig fordul elő köztük magas vérnyomás és koleszterinszint, elhízás és 2-es típusú diabétesz. A megfigyelések szerint ennek egyik fő oka, hogy népcsoport táplálékai elsősorban természetes forrásokból származnak, és csak nagyon kis hányadukat szerzik be üzletből. Nem így szomszédaik, a Moseten lakosság, akiknél sokkal erőteljesebb hatással van jelen a globalizáció, ezért – bár egy nyelvet beszélnek -, utóbbiaknál sokkal gyakoribb a metabolikus szindróma és a szív-érrendszeri betegségek előfordulás. 
Az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban megjelent publikációból az is kiderült, az amazóniai étrend meglehetősen magas kalóriatartalmú (2433-2738 kalóriányi élelmiszert fogyasztanak naponta), ennek 85 százaléka szénhidrát, 21 százaléka fehérje és 15 százaléka zsír. A szénhidrát kétharmada komplex szénhidrát, főként rizs, ami gondoskodik az energiáról, a jóllakottságérzetről és a vércukorszint egyensúlyban tartásáról. 
Az is kiderült, hogy az tsimane-k közel negyvenfajta halat fogyasztanak, viszonylag nagy mennyiségben visznek be magnéziumot, szelént és káliumot, viszont alacsony a kalcium, valamint a D-, az E- és a K-vitaminszintjük. Óriási különbség még a Tsimane és a Moseten népcsoport közt, hogy előbbiek kétszer annyi rostban gazdag élelmet fogyasztanak, mint a szomszédaik. 
Az étkezésük relatív magas kalóriatartalma azért nem eredményez metabolikus szindrómát, mert az amazóniai emberek rendkívül aktív életet élnek: egész nap fizikai munkával termelik, szerzik meg az élelmüket – hangsúlyozta Szarka Dorottya, a KardioKözpont dietetikusa.
„A szívvédő étrendjük talán legfontosabb tanulsága, hogy a sok, gabonákból, zöldségekből, gyümölcsökből származó rost, az alacsony zsírbevitel, a rendszeres halfogyasztás miatt a magas omega-3-bevitel, valamint a kevés só és feldolgozott élelmiszer fogyasztása lehet az egészség megőrzésének egyik kulcsa. Ezt érdemes a mi étkezésünkben is figyelembe venni, azzal együtt, hogy a mindennapos mozgás – ami nálunk a fizikai munka helyett nagy eséllyel inkább edzés lehet – elengedhetetlen eleme kell, hogy legyen az életmódunknak”

- tette hozzá.

Szerző