Ételekkel is erősíthetjük az immunrendszert

Publikálás dátuma
2019.01.26 14:14
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Bizonyos tápanyagok segíthetnek az immunrendszer erősítésében, és ez különösen hasznos lehet a mostani, megfázásos, influenzás időszakban.
A táplálékkiegészítők mellett vagy akár helyett célszerű az ilyen, járványos időszakban minél több vitaminban gazdag ételt fogyasztani. A Healthline összeállítása szerint az alábbi élelmiszerek segíthetnek az immunrendszer működésének serkentésében:

Citrusfélék

A legtöbben nátha esetén azonnal a C-vitaminért nyúlnak, jól is teszik, mert segít az immunrendszer erősítésében, serkenti a fehérvérsejtek termelését, ami kulcsfontosságú a fertőzések elleni küzdelemben. A népszerű citrusfélék közé tartozik: a grapefruit, a narancs, a mandarin, a citrom, a lime. Mivel a szervezet a C-vitamint sem termelni, sem tárolni nem képes, naponta kell bevinni.

Paprika

Szent-Györgyi Albertnek köszönhetően tudjuk, a paprika kétszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a citrusfélék, ráadásul béta-karotinban is gazdag, ezzel a szem és a bőr egészségét is védi. 

Savanyú káposzta

A rengeteg C-vitamin mellett tartalmaz még B1-vitamint, karotint, illetve kalciumot, káliumot, foszfort, magnéziumot és nátriumot. Gazdag rostokban, ami tisztítja a bélfalat, de az érlelés során keletkező tejsav is jótékony hatással van a bélrendszerre, antibiotikumkúra után a bélflóra helyreállítását is segíti. Lehetőleg nyersen vagy csak rövid ideig párolva, bűntudat nélkül fogyaszthatjuk, mert kevés kalóriát tartalmaz - írta a HáziPatika.

Kiwi

A C-vitamin mellett tartalmaz folsavat, káliumot, B- és csonterősítő K-vitamint is. Elősegíti a pihentető alvást, rendszeres fogyasztása csökkenti a magas vérnyomást.

Brokkoli

Tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Jelentős mennyiségű A-, C- és E- vitamint, valamint sok más antioxidánst és rostot tartalmaz, így az egyik legegészségesebb zöldség. Ahhoz, hogy megőrizze értékes hatóanyagait, minél kevesebbet főzzük.

Fokhagyma

A fokhagyma a világ egyik leggyakoribb fűszere. Már régóta használják a fertőzések elleni küzdelemben. Segíthet csökkenteni a vérnyomást és megelőzni a szív-, érrendszeri betegségek kialakulását is. 

Hagyma

Bár az összeállításban nem szerepel, a hagyma is jó szolgálatot tehet a megelőzésben, de a már elkapott betegség gyógyulásának gyorsításában is. Az A-, B6-, C- és E-vitaminok, a folsav, a nátrium, a kálium és a vas mellett sok rostot is tartalmaz. A népi orvoslás gyakran használt zöldsége, a hurutos betegségek, a köhögés enyhítésére használják, úgy tartják például, ha egy felszeletelt hagymát éjszakára az ágyunk mellé teszünk, magába szívja a mikrobákat és fertőtleníti a levegőt, de a vércukorszint helyreállítására és bőrproblémák kezelésére is ajánlják. A britek a szemölcsöket dörzsölik be vele, egyes arab országokban pedig a hajhullást próbálják hagymával kevert sóval és borssal kezelni - derül ki a HáziPatika másik cikkéből.  

Gyömbér

Egy másik, a megfázás tüneteinek enyhítéséről ismert fűszer, amely segíthet csökkenteni a gyulladást, ezáltal mérsékli például a torokfájást. A kapszaicin rokona, így melegítő hatású is. Hatásos a hányinger enyhítésére is. Segíthet csökkenteni a krónikus fájdalmakat és egy új kutatás szerint koleszterincsökkentő tulajdonságokkal is rendelkezik.

Kurkuma

A fényes, sárga, keserű fűszer régóta használatos gyulladáscsökkentő szerként a csontritkulás, de a rheumatoid arthritis kezelésében is. A kutatások szerint a kurkumin magas koncentrációja, amely a fűszer sárga színét adja, csökkentheti a testmozgás által okozott izomkárosodást is.

Mandula

A diófélék tele vannak zsírban oldódó E-vitaminnal, valamint egészséges zsírokkal. Egy fél pohár - körülbelül 45 darab -, egész, héjas mandula fedezi az ajánlott napi bevitelt.

Napraforgómag

Erős antioxidáns, a foszfor, magnézium és B6-vitamin mellett sok E-vitamint is tartalmaz. Utóbbi fontos az immunrendszer működésének szabályozásában és egészségének fenntartásában. Magas E-vitamin-tartalmú élelmiszer az avokádó és a zöldleveles zöldségek is.

Spenót

A legegészségesebbnek tartott salátanövény a C-vitamin mellett tartalmaz E-, B1- és B2-vitamint, szelént, cinket, kalciumot. A gyulladáscsökkentő omega-3 zsírsavak mellett emésztést segítő rostokban és izomépítő fehérjékben is gazdag. A brokkolihoz hasonlóan egészségesebb, ha minél kevesebbet főzzük. 

Húsleves

Ha betegek vagyunk, a csirkeleves szinte csodát tesz. Enyhíti a tüneteket, de akár megelőzésre is használhatjuk. A baromfihús gazdag B6-vitaminban, ami segíti a vörösvérsejtek kialakulását. A csontokból készült leves zselatint, kollagént és egyéb tápanyagokat is tartalmaz, amelyek segítik a gyógyulást és az immunitást.

Joghurt

Az "élő és aktív kultúrákkal" rendelkező – például görög – joghurt is hozzájárul a betegségek elleni küzdelemhez. D-vitaminban is gazdag, ami fokozza a szervezet betegségek elleni természetes védelmét. Válasszunk natúr joghurtot, és ha szükséges, ízesíthetjük gyümölcsökkel, köhögéscsökkentő hatású mézzel.

Tengeri gyümölcsei

A herkentyűk rendkívül egészségesek az omega-3 zsírsav- és foszfortartalmuk miatt, de a rák, a kagyló, a homár cinktartalma is jelentős. Ez hozzájárul az immunsejtek rendeltetésszerű működéséhez. Fontos viszont, hogy a napi ajánlott cink mennyiségét ne lépjük túl, mert az már gátolja az immunrendszer működését. Felnőtt férfiaknál ez 11 mg, nők esetében pedig 8 mg.
Frissítve: 2019.01.26 14:14

A takarítás és a gyerekkori elhízás összefügghet

Publikálás dátuma
2019.04.25 14:14
Illusztráció
Fotó: AFP/ Peter Muller/Cultura Creative
Megváltoztatják a bélflórát ezért hozzájárulhatnak a gyerekkori elhízáshoz a leggyakrabban használt háztartási tisztítószerek – állapították meg kanadai kutatók.
A tudósok 757 csecsemő bélflóráját vizsgálták 3-4 hónapos korukban, majd súlyukat 1 és 3 éves korukban. Figyelembe vették azt is, hogy otthonukban milyen fertőtlenítő szert, mosószert vagy környezetbarát terméket használnak – számolt be a Tudatos Vásárló.
A kutatók a csecsemők székletében lévő mikrobákat tanulmányozták, az adatokat a Kanadai Gyermekegészségügyi Szervezettől kapták, a testtömeg-index (BMI) pontszámokhoz az Egészségügyi Világszervezet (WHO) növekedési görbéit használták.
Megállapítottuk, hogy azok a 3-4 hónapos csecsemők, akik olyan háztartásokban élnek, ahol legalább hetente használnak fertőtlenítőszereket, kétszer olyan valószínűséggel rendelkeznek magas Lachnospiraceae-szinttel. 3 éves korukban pedig ugyanezeknek a gyerekeknek magasabb a testtömegindexük azoknál a társaiknál, akik otthonában nem használtak ilyen tisztítószereket - mondta Anita Kozyrskyj, az Albertai Egyetem gyermekgyógyász professzora, a SyMBIOTA-projekt vizsgálatvezetője. 
A Lachnospiraceae természetes összetevője a bélflórának, állatkísérletekből azonban kiderült, hogy megemelkedett szintje magasabb testzsírt és inzulinrezisztenciát okozhat - magyarázta Kozyrskyj.
A környezetbarát tisztítószereket használó háztartásokban élő csecsemők más a bélflórája, és kisebb annak a valószínűsége is, hogy totyogós korukban túlsúlyosak legyenek. A kutatónő azt is hozzátette, hogy azok az édesanyák, akik környezetbarát termékeket használnak, a legtöbbször egészségesebb életmódot és étkezési szokásokat is követnek, ezért is lehet, hogy gyermekeik bélflórája és a súlyuk a normál tartományban mozog.
„Az antibakteriális tisztítószerek képesek megváltoztatni a környezet mikrobiomját és növelik a túlsúly kockázatának kialakulását”
– írták a szerzők.
A tanulmány új információkat szolgáltat arról, hogy ezek a termékek hatással vannak a csecsemők bélflórájának összetételére és a túlsúlyosság megjelenésére. A kutatók megjegyezték további olyan tanulmányokra is szükség lenne, amelyek a tisztítószereket tényleges összetevőik szerint osztályozzák. 
Frissítve: 2019.04.25 14:14

WHO: kétéves koruk előtt passzívan se kütyüzzenek a gyerekek

Publikálás dátuma
2019.04.25 11:15
Illusztráció
Fotó: AFP/ Bonfanti Diego/Cultura Creative
Először fogalmazott meg ajánlást az Egészségügyi Világszervezet (WHO) öt év alatti gyermekek számára a fizikai aktivitással, mozgásszegény viselkedéssel és az alvással kapcsolatban.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az új ajánlással a gyermekkori mozgásszegénység ellen küzd, mivel a kevés testedzés globálisan vezető kockázati tényezője az idő előtti halálozásnak és az elhízás okozta betegségeknek. Az szerepel az új ajánlásban, hogy a szülők kétéves koruk előtt ne ültessék passzívan a képernyők elé a kicsiket, ne adjanak a kezükbe szórakoztatásként tabletet vagy mobiltelefont. A nemzetközi szervezet szerint kettő és négy éves kor között is legfeljebb napi egy órát, de inkább kevesebb időt lehetne képernyők előtt tölteni. 
Juana Willumsen, az ajánlások egyik kidolgozója azt tanácsolta a szülőknek, hogy a passzívan a képernyő előtt töltött időt változtassák inkább értékes együttlétté: például olvassanak a gyerekeknek, mert az fejleszti a nyelvi készségeiket. A szakértő szerint az olyan tévés gyermekprogramok, amelyek arra biztatják a kicsiket, hogy mozogjanak közben, nézhetők, de ezeket is jobb, ha a szülő vagy gondviselő együtt nézi velük, és segít a feladatokban vagy abban, hogy be tudjanak kapcsolódni a tevékenységbe.
Az ajánlások között szerepel az is, hogy a kisbabák egyáltalán ne legyenek képernyő előtt, sokat mozogjanak, és legalább harminc percig feküdjenek a hasukon. Az újszülöttek számára fontos a 14-17 óra alvás, négy és 11 hónapos kor között pedig 12-16 óra alvás ajánlott. Ebben az időszakban azt sem ajánlják a szakemberek, hogy a gyerek egyszerre egy óránál többet töltsön babakocsiba, ülésbe vagy babahordóba kötve.
Az egy és két év közötti kisgyerekek számára napi legalább háromórás fizikai aktivitást, legfeljebb egy órai képernyőidőt és 10-13 óra alvást ajánl a WHO. Ebben a korcsoportban szintén nem ajánlott egyszerre egy óránál több időre korlátozni a gyerekek mozgását, például a kocsiülésbe kötve.
A WHO az ajánlásokat a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján fogalmazta meg. A képernyő előtt töltött idővel kapcsolatban azonban továbbra sem született olyan meghatározó kutatás, amely egyértelműen megállapítaná, milyen károsodásokat okoz, illetve milyen haszna lehet. 
Az Egyesült Államokban 18 hónapos kor előtt nem ajánlják a gyerekeknek a képernyőnézést, Kanadában kétéves kor a határ. Nagy-Britanniában nincs hivatalosan ajánlott limit.
A BBC News kiemelte, hogy a WHO először fogalmazott meg öt év alatti gyermekek számára ajánlást a fizikai aktivitással, mozgásszegény viselkedéssel és az alvással kapcsolatban. Az új irányelveket a WHO vasárnap Glasgowban, az elhízással foglalkozó európai kongresszuson ismerteti részletesen.
Szerző
Frissítve: 2019.04.25 11:15