Most egy öregemberrel és egy tinédzserrel végzett az influenza

Publikálás dátuma
2019.02.09 10:45

Shutterstock
Így Romániában majdnem százra emelkedett a halálos áldozatok száma.
Újabb két személy halálát okozta az influenza, ezzel 97-re nőtt a betegség halálos áldozatainak száma, idézi a romániai Országos Közegészségügyi Intézet (INSP) jelentését a hvg.hu. Azt utóbbi héten országszerte több mint háromezer influenzás esetet igazoltak. Az Agerpres hírügynökség tájékoztatása szerint a két legutóbbi áldozat egy 83 éves, Damboviţa megyei férfi, egy 17 éves, Dolj megyei lány. Mindketten az A típusú influenzavírussal fertőződtek meg, és más betegségekben is szenvedtek. A lány nem volt beoltva influenza ellen, a férfi immunizációjával kapcsolatban nincsenek információk. Egyelőre még nem gyengül a vírus jelenléte a szomszédos országban.
Frissítve: 2019.02.09 13:44

Megnézik, mit és mennyit eszik a magyar

Publikálás dátuma
2018.08.27 16:29
Képünk illusztráció
Németh András Péter
Több ezer felnőtt táplálkozási szokásait mérné fel az élelmezés- egészségügyi intézet, így kiderül, mennyire számít tápláltnak és egészségesnek a lakosság.
Újra felmérik a felnőtt lakosság tápláltsági állapotát, a szeptember eleje és december közepe között zajló országos felmérésben több 149 településen több ezer felnőttet keresnek majd fel a kérdezőbiztosok, írja az MTI.   Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) közleménye szerint az országosan reprezentatív adatok alapján készülő elemzés az elhízás gyakoriságáról, a táplálkozási szokásokról, a tápanyagbevitelről, az egészségi állapotot meghatározó tényezőkről nyújt valós képet. 
Mint írták, a felmérés fontos bizonyos népegészségügyi programok kidolgozásához, és reális képet ad majd a lakosság táplálkozási szokásairól, tápláltsági állapotáról.  Eddig 2009-ben és 2014-ben zajlott hasonló vizsgálat Magyarországon, a mostani kutatás azonban a gyógyszermellékhatásokkal kapcsolatos ismereteket az étrend-kiegészítők fogyasztását és a dohányzással kapcsolatos szokásokat is felméri majd.  A tesztalanyokat  kérdezőbiztosok keresik fel, és a már említett témákban egy kérdőív kitöltésére kérik őket, ezzel párhuzamosan pedig átadnak egy úgynevezett táplálkozási naplót: arra kérik az érintetteket, hogy három napon keresztül rögzítsék, mit fogyasztottak. Ezután egy dietetikus jelentkezik a vizsgálatba bevont személynél, akinek segítségével átbeszélik a táplálkozási napló adatait, emellett pedig testsúly- és magasságmérést is végeznek. 
A felmérést az OGYÉI az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) forrásaiból valósítja meg, az adatfelvétellel megbízott cég levélben már tájékoztatta, illetve folyamatosan tájékoztatja az érintetteket. A részvétel nem kötelező, mindenki eldöntheti, hogy részt vesz-e a vizsgálatba; a begyűjtött adatokat a hatóság név és cím nélkül, az egyéni azonosítást kizáró módon kezeli, és csak tudományos kutatási célra használja fel, amelyet a későbbiekben - összesített adatok alapján - publikál majd.

Jó ebédben ott a szelén

Publikálás dátuma
2018.06.21 07:11
Uzsonna Tarnabodon - FOTÓ: NÉMETH ANDRÁS PÉTER
Az egészséges táplálkozáshoz önmagában nem elég a sok zöldség és gyümölcs: van olyan fontos ásványi anyag, amelyet nem is olyan egyszerű megtalálni.

A mostani júniusi zöldségbőségben hajlamos az ember azt hinni, hogy minden szükséges tápanyagot könnyen magához vehet, ha elég változatosan állítja össze az étrendjét. Ám vannak olyan mikroelemek, amelyekből „kontinentális” a hiány. Európa nagy része úgynevezett alacsony szeléntartalmú terület. Az itt termelt növények, hús, és tejtermékek kevesebb szelént tartalmaznak, mint amennyinek természetes úton az emberi szervezetbe kellene kerülnie.

Mindehhez azt is kell tudni, hogy a szelén úgynevezett esszenciális alapanyag, azaz az ember szervezete maga nem tudja előállítani, abból kell gazdálkodnia, amit megeszik, megiszik. Ha ily módon nem jut elegendőhöz, akkor a szívben és az izmokban nem lesz elegendő antioxidáns. A szelén 25 különféle enzim működését támogatja a szervezetben, így az immunrendszer, a pajzsmirigy és az ivarsejtek egészségének megőrzéséhez is elengedhetetlen. Más vitaminokkal kiegészülve pedig számtalan egyéb kedvező hatása is lehet. Például az E-vitaminnal együtt erős antioxidánsként viselkedik, véd a normális sejtműködés melléktermékeként keletkező szabadgyökök által okozott károsodásoktól.

Amerikai orvosi szaklapokban – például az American Health Journal-ban, az American Journal of Clinical Nutrion-ban – közölt kutatások egyebek mellett arról számoltak be, hogy a szelén képes mérsékelni a szervezetben „rossz” vérzsírok mennyiségét és növelni a jókét. Cinkkel, B6-vitaminnal, A-vitaminnal kiegészítve pedig erős katalizátorként segíti a haj, a bőr, a köröm, a látás, és a csontozat egészségének megőrzését. Naponta minimálisan 55, maximum 400 mikrogrammot ajánlott ebből az ásványi anyagból elfogyasztani. A húsok, a tengeri élelmiszerek, a teljes kiőrlésű gabonák – ha szeléngazdag területről származnak – a szokásos élelmiszer adagok mellett megfelelően elláthatják a szervezetet. Európa nagyobb részén, köztük Magyarországon is a lakosság szelén-pótlásra szorul. Finnországban ennek érdekében már az 1980-as évek végétől szelénnel dúsított műtrágyát használnak.

Magyarországon például a vegetáriánus ételek egy-egy adagjával 0-8 mikrogramm, míg a húsos, vagy a halas fogásokkal 10-50 mikrogramm szelén kerülhet a szervezetbe. Nem tartalmazza ezt az ásványianyagot a sárgarépa, de a burgonya, a banán, a zöldbab egy-egy adagjában is csak néhány mikrogrammnyi szelén található. A tej, a tojás, a marhahús, a csirkemell, a marhamáj már sokkal jobb forrás a szelénpótláshoz. Ezekkel 100 grammomként már 10-30 mikrogramm is juttatható a szervezetbe. Akik biztosra akarnak menni és ragaszkodnak a természetes szelénpótláshoz, azoknak naponta több adag rákot, tonhalat, vagy szardíniát kell elfogyasztaniuk. Azaz, akik nem pusztán a tenger gyümölcseivel táplálkoznak, azoknak szükség van szelénpótlásra.

Az idősödéssel a szervezet szelénszintje csökken. Néhány vizsgálat azonban már arra enged következtetni, hogy az időskori szellemi hanyatlás megelőzésében, mérséklésében, a gondolkodási funkciókra, az emlékezetre, az asszociálási sebességre szintén jótékony hatású a szelén.

Szerző