Jöhet a gáz és a rakéta: lelkendezik a kormány Pompeo látogatása után

Publikálás dátuma
2019.02.12 10:16

Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/ Szecsődi Balázs
Történelmi esemény, újjáépülő pillérek – így kommentálja az Orbán-kabinet, hogy megegyezésre jutottak az amerikai külügyminiszterrel. Tegyük hozzá, Pompeo látogatására épp a kormány halogatása miatt volt szükség.
Újjáépül a a magyar-amerikai kapcsolatrendszer politikai pillére – mondta Mike Pompeo látogatásáról szólva Szijjártó Péter külügyminiszter a köztévé keddi műsorában. Mint az MTI is idézi, Szijjártó a korábbi demokrata vezetést okolta, hogy az amerikai diplomácia korábban elhanyagolta a közép-európai térséget, és hogy a két ország között csak védelmi együttműködés állt fent. Mike Pompeo valójában épp az együttműködés akadozó volta miatt látogatott személyesen Magyarországra – ami inkább hibaelhárításról és nem a felvirágzó országközi kapcsolatokról szól. Korábban az Átlátszó írt róla, hogy a magyar kormány másfél évig nem írta alá a védelmi együttműködés megújításáról szóló dokumentumot – pedig a megállapodás egyfajta garancia arra, hogy Magyarország a NATO-szövetségesek mellett tesz hitet Oroszország helyett. Az egyértelmű elköteleződés annyira fontos volt az Egyesült Államoknak, hogy a CEU elűzését is tudomásul vették, és törölték a vidéki magyar sajtó támogatására kiírt, 200 milliós pályázatot is. A külügyminiszteri látogatás azonban véget vetett a vonakodásnak, megállapodás tervezete heteken belül az Országgyűlés honvédelmi bizottsága elé kerülhet. 
Magyar részről szintén történt közeledés:  Magyarország hajlandó egy középhatótávolságú amerikai (és részben norvég) rakétarendszert vásárolni – ez Szijjártó szerint hozzájárulna Magyarország biztonságának erősítéséhez – sajtóértesülések szerint pedig a Gripen-szerződés kifutása után akár a honvédség akár ötödik generációs amerikai vadászgépeket is lízingelhet.

Kövér gázzal a Nyugat felé

A katonai együttműködés mellett az orosz energiafüggés lazítása szintén fontos témája volt a találkozónak, Szijjártó köztévés nyilatkozatában kitért az energetikai témájú együttműködésre is: mint fogalmazott: Magyarország már minden olyan "házi feladatot" teljesített, amely lehetőséget teremt arra, hogy Oroszországtól eltérő forrásból tudjon gázt vásárolni, vagy rendelkezésre állnak ennek infrastrukturális és jogi feltételei 
Szijjártó hozzátette, az ország vevő lenne a Horvátországból érkező LNG-, vagyis cseppfolyósgáz-terminálból érkező gázra is – probléma viszont, hogy a horvát féltől 50 százalékkal drágább szállítási díjra vonatkozó ajánlatot kaptak, mintha a jóval távolabb lévő Rotterdamból érkezne a gáz. Az oroszoktól való függést enyhíthetné a romániai gázmezők megnyitása is; a külügyminiszter arra kérte Pompeót, járjon el annak érdekében, hogy az ExxonMobil kezdje meg a mezők kitermelését, amivel éves szinten 4 milliárd köbméternyi gázt vásárolhatnánk. 

A történelmi vizittől a Jobbik szapulásáig

A NATO iránti elkötelezettséget hangsúlyozta MTI-nek adott nyilatkozatában Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár is. Az épp Washingtonban tartózkodó politikus történelmi vizitnek nevezte Pompeo budapesti látogatását – szerinte az országnak fontos a nyugati szövetségrendszer,  a  kormány épp ezért növeli anyagi hozzájárulását az észak-atlanti szervezethez, és készen áll hadereje fejlesztésére.  Kovács rámutatott arra is,  hogy migráció kérdésében nagyon hasonló nézetek vall az amerikai és a magyar vezetés - innen pedig valahogy  egyenes út vezetett  számára az antiszemitának és bevándorlóbarátnak nevezett Jobbik ekézéséhez.

Balatoni e-jetski: nemet mondtak az önkormányzatok

Publikálás dátuma
2019.04.24 10:00

Fotó: Shutterstock
Ha az önkormányzatokon múlik, mégsem lehet elektromos jetskit használni a tavon. A BSZ legutóbbi ülésén ugyanis az érintett települések polgármestereinek többsége ellenezte az engedélyezést.
A magyar fejlesztésű Narke TheElectrojetet gyártó cég a Balatonon is szeretné elterjeszteni három személyes, 380 kilogrammos, 60 lóerős, 55 kilométer/órás sebességre képes járművét, mely hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, és fejlesztői szerint újabb vonzerőt jelentene a tó számára. Mint arról a Népszava már tavaly beszámolt, ráadásul egy jogi kiskapunak köszönhetően a jelenlegi szabályoknak is megfelel, ellentétben a jetskivel, mely a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan ki van tiltva a magyar tóról. Más kérdés, hogy a hatályos törvényben már csak azért sem szerepel az elektrojet, mert amikor a nyolcvanas években megalkották az erre vonatkozó passzust, értelemszerűen senki sem gondolt elektromos járművekre. Az elektrojet engedélyezése ellen komoly civil tiltakozás kezdődött tavaly ősszel: a Nők a Balatonért Egyesület petíciójához sokan csatlakoztak, többek között Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is. Az egyesület szerint nem véletlen, hogy a motorcsónakokat is már több mint harminc éve kitiltották a tóról, ugyanis nemcsak balesetveszélyesek, de környezetszennyezőek is, és ugyanez igaz az elektromos jetskire is, hiszen felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnek. Az ügy a tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség ülésein is többször felmerült. Szóba került például, hogy módosítani kellene a jogszabályt, hogy az elektrojetre is vonatkozzon, de olyan vélemény is akadt, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a megengedett sebességet a tavon, ami egyértelműen értelmetlenné tenné az e-jetski bevezetését. Ennek ellenére nemrég a Balatoni Szövetség (BSZ) és a Balatoni Fejlesztési Tanács is (BFT) szabad utat adott az elektrojetnek, egészen pontosan nem léptek fel a bevezetése ellen, így mostanáig úgy tűnt, a nyáron már megjelenhetnek a tavon a járművek. A szövetség legutóbbi ülésén azonban a polgármesterek többsége mégis a tiltás mellett állt ki. – Határozott nemet mondtam – felelte lapunk megkeresésére Galácz György, Balatonmáriafürdő polgármestere. – Egyáltalán nem vagyok maradi, s egyetértek, fejleszteni kell a tó turisztikai vonzerejét, de nem mindegy, hogyan. Az elektrojet nem ide való, főleg nem a déli partra, ahol a sekélyebb víz miatt a parttól több száz méterre is fürdeni lehet, ami komoly balesetveszély, hiszen egy 50-60 kilométerrel száguldó jetskiről nem lehet észrevenni például egy úszót, főként, ha úgy süt a nap. Szerintem a Balaton kicsi egy ilyen teljesítményű járműhöz, személy szerint 5-7 kilométer/órában szabnám meg a maximális sebességet a tavon. Nem csak a polgármesterek ellenzik az elektromos jetskit, úgy tudjuk, a balatoni horgászok egyik szervezete is felszólalt a jármű ellen, arra hivatkozva, hogy a jármű annyira felkavarná a vizet és az iszapot, hogy sérülnének a halak élőhelyei. Döntés azonban nem született a BSZ ülésén, ahol információink szerint nyilvánosan egyetlen polgármester sem állt ki az engedélyezés mellett. Más kérdés, hogy sok településvezető nagyon bírálni sem merte az ötletet, ugyanis attól tartottak, hogy a fejlesztő-terjesztő cég mögött olyan politikai erők állnak, melyek hatással lehetnek falujuk-városuk későbbi támogatására. Így aztán olyan javaslat is elhangzott, hogy csak kijelölt pályán lehessen használni a járműveket, ám végül arról állapodtak meg az ülés résztvevői, hogy a BFT-vel, civilekkel és szakemberekkel közösen döntenek az e-jetski balatoni jövőjéről, s ez alapján javasolják a törvény módosítását.
Frissítve: 2019.04.24 10:00

Műsorvezetőként tér vissza Juhász Péter

Publikálás dátuma
2019.04.24 09:21
Fotó: Népszava
Újdonsült kollégáival nem kezdőként vágnak bele a feladatba, mindhárman készítettek már műsort a Tilos Rádióban.
Juhász Péter, a megszűnt Együtt párt volt társelnöke a közösségi oldalán tette közzé hogy ezentúl Sárosi Péterrel és Dj Dervissel készít műsort a Tilos Rádióban – írja a Magyar Narancs
„Nem most hordott minket össze a szél, mindhárman a Kendermag Egyesület tagjai voltunk, majd mindhárman készítettünk már műsort a Tiloson”
– idézte fel Juhász.  Sárosi sokáig a TASZ Drogpolitikai koordinátoraként volt ismert, egy ideje önállósult alapítványával készíti a Drogriporter cikkeit, videóit. Juhász szerint világlátását leginkább a Pendulum cikkein keresztül lehet megismerni.