A kapkodva evés is okozhatja a gyakori kellemetlenséget

Publikálás dátuma
2019.03.18 15:15
Illusztráció
Fotó: AFP/ IAN HOOTON/SCIENCE PHOTO LIBRARY
A puffadás a leggyakoribb emésztési probléma, amelyet nem megfelelő táplálkozás, betegség, gyógyszerek, de akár stressz is kiválthat.
Emésztés során gázok képződnek a gyomorban, amelyek legnagyobb része légzéssel távozik. Ennek ellenére a puffadás nagyon gyakori panasz. Leggyakrabban az életmódra vezethető vissza, de betegségek velejárója, illetve gyógyszerek mellékhatása is lehet – mondta a Népszavának Mikoly Kriszta reflux-terapeuta. 

Táplálkozás

A nem megfelelő étkezés, például a túl kevés rost fogyasztása zavarttá teheti az emésztést; székrekedést okozhat, renyhülhet a bélműködés, fokozódhat a gázképződés. Tovább rontja a helyzetet, ha nem fogyasztunk elég folyadékot. Általában alig csúszik le egy liter, pedig az egészséges szervezet működéséhez ennél jóval többre, 2-2,5 liter vízre lenne szükség. 
A szénsavas italok fokozzák a gázképződést, cukrozott gyümölcsleveket sem ajánlott inni, mert a gyomorban erjedésnek is indulhatnak. A nehezen emészthető ételek mellett a kifejezetten puffasztó hatású ételek, a nyers gyümölcsök, zöldségek, a hüvelyesek és a „k” betűs ételek - káposztafélék, karfiol, karalábé - is okozhatják a panaszokat.
Evés közben rengeteg levegőt is nyelünk, különösen ha kapkodva, „porszívózzuk fel” az ételt, a sok fölöslegesen benyelt levegő pedig felfújhat. Stressz és szorongás esetén gyakoribb a sok levegő nyelése, ahogy gyors beszéd közben is. 
Ha a bevitt tápanyagok megemésztése és felszívódása nem megfelelő, jelentős mennyiségű meg nem emésztett táplálék marad a bélcsatornában, amelyeket a baktériumok nem tudnak lebontani és bélgáz képződik belőlük, ami puffadást okoz. Minél több a gáz a belekben, annál nehezebben tudnak áthaladni a feldolgozott anyagok, ez lassítja az emésztést és szintén puffadást okoz. A hasűri nyomás növekedésének következtében reflux alakulhat ki, vagy a már meglévő tünetek tovább romlanak, és ez a folyamat is könnyen ördögi körré válhat – mondta a szakember.

Betegségek és gyógyszerek

Vannak olyan betegségek, amelyekkel puffadással járnak, a refluxon kívül ilyen a fekély, de a gyomor nyálkahártyájában tanyázó baktérium, a Helicobacter pylori okozta fertőzés is. A laktóz- és gluténérzékenység, az ételintolerancia, a hasnyálmirigy vagy az epeproblémák, illetve parazitafertőzések és gyulladásos bélbetegségek – Crohn, IBS – esetén is gyakori kísérő panasz. Egyes gyógyszereknek gyakran van puffadást okozó mellékhatása. Ilyenek a refluxra szedett készítmények, mert ezek általában vagy le- vagy el is nyomják a gyomorsavat, amitől romlik az emésztés folyamata. 

Mit lehet tenni?

Nem mindig megvalósítható tanács, de célszerű elegendő időt hagyni az étkezésre, még jobb, ha „a módját is megadjuk”. Élvezzük az ízeket és ne a gyorsaság legyen a fő szempont – ajánlotta a szakember. Alaposan, egyes tanulmányok szerint legalább 32-eszer meg kellene rágni a falatot, hogy segítsük az emésztést. Figyeljünk, hogy elegendő rostot vigyünk be, és egyszerre ne együnk túl sokat. Este könnyen emészthető ételeket fogyasszunk, de 6 óra után inkább már semmit, hogy éjszaka a gyomrunk is tudjon pihenni. Tudatosan kellene összeállítanunk a napi menüt, érdemes kerülni a puffasztó ételeket és italokat. Jót tehet a reflux-terápiában hatásos hasmasszázs is. Már egy kezelés után érezhető, ahogy a perisztatika javításának köszönhetően fellazul a gyomor és a bélrendszer.
A gyakori puffadás súlyos betegséget is okozhat, ezért ha hosszabb ideig fennáll, orvoshoz kell fordulni. Vannak olyan készítmények, amelyek szétrombolják a felgyülemlő gázokból képződött habhólyagokat, gondoskodnak a levegő gyors eláramlásáról és serkentik a gyomor működését. Sokan azonban nem szeretnének hosszasan gyógyszert szedni, ezért szívesen alkalmazzák a népi gyógyászat ismert növényeit: a különféle formában elérhető köménymagot, édesköményt, édesgyökeret. Ezek azonban csak tüneti kezelések, célszerű megtalálni az életminőséget jelentősen rontó jelenség kiváltó okát – mondta Mikoly Kriszta.
Frissítve: 2019.03.18 16:01

Így válasszunk egészséges(ebb) sonkát

Publikálás dátuma
2019.04.18 16:16

Fotó: Shutterstock
Érdemes egészséges(ebb) húsvéti sonkát választani, a nitrites pácsót pedig elkerülni, mert nagy mennyiségben fogyasztva növeli a rák kialakulásának kockázatát.
2015-ben az ENSZ Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége (IARC) bizonyítottnak találta a kapcsolatot a feldolgozott húsfélék - szalámik, kolbászok, virslik, felvágottak, füstölt és pácolt húsok - fogyasztása és a vastagbélrák kialakulása között. Állásfoglalásuk kiadása óta 800 különböző epidemiológiai vizsgálat eredményeit összefoglalva arra a következtetésre jutottak, hogy a feldolgozott húsfélék az „emberre bizonyítottan rákkeltő” 1. csoportba tartoznak, ahol a cigaretta, az alkohol és az azbeszt is található. Bár később ezt a kijelentést az igazgató, Cristopher Wild tompítva úgy nyilatkozott: arra szerették volna felhívni a figyelmet, hogy az 1-es csoportba tartozók valóban bizonyítottan okozhatnak daganatos megbetegedéseket, igaz, a húsok nem ugyanolyan mértékben. Az IARC szerint 
a rendszeresen, napi 50 gramm feldolgozott húsfogyasztás 18 százalékkal növeli a vastagbélrák kialakulásának kockázatát.
A másik megállapításuk a vörös húsokra vonatkozott, az ide sorolt sertést, marhát, bárányt, borjút, birkát, és kecskét is valószínűsíthetően rákkeltő hatásúnak találták, ezért a 2-es csoportba sorolták.
A legtöbb tanulmány a húsfélék rákkeltő hatásáért a kálium-, illetve nátrium-nitrátot teszi felelőssé, amelyek a hús szövetei közé kerülve nitritté alakulnak. Nitrites pácsó-keverék rengeteg húskészítményben található, ettől lesz szürke helyett rózsaszínű a hús, és azért is felel, hogy pácolt íze legyen a készítménynek. Ha hőkezelve nagy mennyiségben fogyasztjuk, megnöveli a rák kialakulásának kockázatát.
Mindezek ellenére a magyarok a Nielsen piackutató cég adatai szerint tavaly feldolgozott húsra költöttek a legtöbbet, a sonka, a szalámi és a virsli iránt még nőtt is a kereslet. Ez azért is elgondolkodtató, mert Magyarországon nők és férfiak körében is az egyik vezető daganatos megbetegedés éppen a végbél- és vastagbélrák.

Milyen a jó sonka

A Magyar Élelmiszerkönyv szabályzata szerint a húsvéti sonka is külön kategória, ami lehet nyers, hőkezelt és a parasztsonka is. Létezik nyers, hőkezelt, valamint formában vagy bélben hőkezelt sonka. Külön alcsoportba tartozik a parasztsonka, amelyet a hagyományos eljárás szerint száraz sózás után hónapokig érlelnek, majd hidegen füstölnek. 2017-ben több módosítás is történt a szabályzatban, például csökkentették a maximális sótartalmat, de érdemes alaposan megnézni, milyet vásárolunk - írta a Tudatos Vásárló
A jó sonka onnan is felismerhető, hogy sokkal keményebb, mint a gyorsabban érlelt változatok. Vannak úgynevezett közepes érlelésű, gyors pácolással készült, nyers vagy főtt sonkák is. A gyorsérlelésűek húsába nagy mennyiségű páclét juttatnak, és csak néhány napig érlelik. A címkét elolvasva kiderül, milyen eljárással, hagyományos vagy gyorspácolással készült, füstölt vagy csak füstölt ízű-e a termék. Az ilyen, ráadásul gyorspácolt terméket jobb elfelejteni. A nitrites pácsóval kezelt sonkákat az élénk rózsaszín hússzín mellett arról lehet felismerni, hogy ezek általában főtt, előre fóliázott termékek - és ezek a legolcsóbbak.
Frissítve: 2019.04.18 16:29

Fejfájás nehezítheti a hosszú hétvégét

Publikálás dátuma
2019.04.18 14:14
Illusztráció
Fotó: AFP/ BURGER/Phanie
Bár frontmentes, kellemesen meleg várható a következő négy napban, az időjárásra érzékenyeknek fájhat a fejük.
A hosszú hétvégére igazi tavaszt ígérnek a meteorológusok. Pénteken és szombaton a napsütés lesz túlsúlyban, folyamatos melegedésre készülhetünk, és csapadék sem várható. Vasárnaptól kissé változékonyabb napok következnek, helyi záporok is frissíthetik a levegőt, de a hőmérséklet még ekkor is a kellemes tartományban marad – írta Pintér Ferenc, a Meteo Klinika igazgatója a Facebook-oldalán
Az, hogy a jövő hét közepéig nem is érkezik front a térségbe, segíti a szervezet pihenését, regenerálódását. A napsütés hatására energikusabbak lehetünk, de vasárnap és hétfőn a változékonyság már okozhat enyhébb panaszokat. Mivel a fülledtség is fokozódik, a kevésbé érzékenyek is érezhetnek például vérnyomás-ingadozást. Fejfájás és migrén is sokakat kínozhat. Alvászavarok, napközbeni szétszórtság tapasztalható, felerősödhetnek a gyulladásos panaszok. 
Akik általában nem érzékenyek az időjárás változásaira, a napos, kellemes hőmérsékletű időben jól érezhetik magukat. A bőr védelméről már gondoskodni kell, szinte erős fokozatú az UV-sugárzás - olvasható a Meteo Klinika honlapján. A pollenhelyzet is romlik, a platánra és a nyírfára allergiások tünetei felerősödhetnek.
Frissítve: 2019.04.18 17:05