Kína;Orbán Viktor;Egy övezet, egy út;új selyemút kezdeményezés;

2019-04-27 09:03:57

Egy övezet, egy út: Orbán levont négy tanulságot, Szijjártó öt dologról szerződött Pekingben

A megállapodások logisztikai fejlesztéseket - például egy bukaresti vasútvonalat -, magyar-kínai egyetemet és új légijáratokat is érintenek.

Az összeköttetések javításának és a minden fél bevonásával történő együttműködésnek a fontosságát hangsúlyozta Hszi Csin-ping kínai elnök, amikor helyi idő szerint szombat délelőtt megnyitotta az Egy övezet, egy út kezdeményezésről (BRI) szóló második csúcstalálkozót Pekingben. A résztvevő 37 állam- és kormányfő a kínai elnök szavai szerint a 2013-ban meghirdetett gazdasági-infrastrukturális kezdeményezés további alakulásáról, elsősorban az infrastrukturális, illetve a hardverek és szoftverek közti összeköttetések javításáról, valamint a fejlődés új, mindenki számára nyitott, zöld és fenntartható útjairól folytat tanácskozást.

Négy súlyos szentenciát fogalmazott meg Orbán Viktor miniszterelnök is szombaton a zárt vezetői fórumon, közölte sajtófőnöke, Havasi Bertalan. Az Orbán által megofgalmazott tanulságok ezek:

Míg azt gondolnánk, csak az első pont szorul magyarázatra - bár talán értelmet adhat neki Magyarország esete -, a miniszterelnök mindet megmagyarázta. A "demokráciaexportról" azt mondta Orbán Hszi Csin-ping örökös elnök országában: az erre épülő külpolitika valójában destabilizációhoz vezet, és végül az ellenkezőjét eredményezi annak, mint amit várnak tőle. Szerinte a kölcsönös tisztelet alapján kell állni, tiszteletben kell tartani a népek kulturális, vallási és politikai hagyományait. Emellett

Ezután az Egy övezet, egy út kezdeményezést kezdte dícsérni, melynek a kínai hegemónia eszmei megalapozására törő szerződései mellett már az egész Európai Unióval szemben is kiállt a magyar külügy.

A miniszterelnök szerint az elmúlt évtized második tanulsága az, hogy a demográfia erejét nem szabad alábecsülni, folytatta az EP-választások legfőbb fideszes kampánytémájára áttérve. Ha az emberek nem látják a fejlődés perspektíváját, akkor új otthont kezdenek keresni maguknak - tette hozzá, és hogy ez mennyire igaz, arról kivándorolt magyarok százezrei is tudnának mesélni. Orbán szerint ezért a világ fejlettebb országainak oda kell vinniük a segítséget, ahol szükség van rá. Szerinte az Új Selyemút-tervként is emlegetett kínai kezdeményezés ezt megtenné, ezért megállítja a migrációt.

A harmadik lecke, amit megtanultunk - folytatta -, hogy a szabadkereskedelem fizikai összeköttetések nélkül csak üres beszéd. A kontinensek fizikai összekapcsolása sok pénzt, nagy erőfeszítést, ragyogó mérnöki munkát, képzeletet és határozott politikai akaratot igényel Orbán szerint, és az Egy övezet, egy út rendelkezik mindezzel. Itt talán a 750 milliárdos belgrádi vasútvonalra gondolhatott a miniszterelnök, amin kínai vállalatok mellett Mészáros Lőrinc egy cége is dolgozik majd. Erről később azt mondta, hogy

Egyúttal jelezte, hogy jelenleg is ígéretes tárgyalásokat folytatnak Romániával és Kínával a Budapest és Bukarest közötti nagysebességű vasútvonal megvalósításáról.

A negyedik tanulság közös közép-európai tapasztalat: a múltban, amikor a Kelet és a Nyugat szembekerült egymással, Közép-Európa mindig szenvedett - fejtette ki Orbán. "De amikor a Kelet és a Nyugat együttműködött, gazdasági virágzás volt" - tette hozzá, konrkét történelmi példa felelevenítése nélkül. Orbán örül, hogy az Egy övezet, egy út együttműködési pontok létrehozására törekszik.

Ötpontos fejlesztési tervben állapodott meg Szijjártó a kínai külügyminiszterrel

A magyar-kínai kapcsolatok további fejlesztését szolgáló, ötpontos tervben állapodott meg szombaton Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és kínai kollégája, Vang Ji. A találkozó után Szijjártó elmondta: célul tűzték egy közös magyar-kínai egyetem megalapítását, amely kínai részről a Kínai Társadalomtudományi Akadémiára, magyar részről pedig a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre alapul majd.

A logisztikai együttműködés fejlesztéséről is tárgyalt a két külügyminiszter: elkezdik előkészíteni a Budapestet Kolozsváron keresztül Bukaresttel összekötő gyorsvasútprojektet, amelyet a magyar és a román kormány együttműködésére alapozva kínai pénzügyi és technikai segítségnyújtással terveznek megvalósítani.

A terv harmadik pontja az építészeti együttműködésre vonatkozik annak érdekében, hogy magyar építészirodák és -mérnökök lehetőséget kapjanak Kínában, a kínai nemzeti urbanizációs terv végrehajtásában.

A vízügy területéről is szó volt, amellyel kapcsolatban célul tűzték, hogy magyar és kínai vállalatok közösen hajtsanak végre vízgazdálkodási fejlesztési projekteket Ázsiában és Afrikában.

A fejlesztési terv ötödik pontja a turizmus további fejlesztése: a turisztikai rekordadatokat követően újabb légi járatok elindításával növelnék a turisztikai forgalmat a két ország között. Június 7-től elindul a Sanghaj és Budapest közötti közvetlen személyszállító járat, amely hetente háromszor repül majd. Emellett tárgyalások zajlanak három másik kínai várossal történő összeköttetésről is. Csak tavaly 256 ezer kínai turista látogatott Magyarországra Szijjártó szerint, és idén eddig már 32 százalékos volt a növekedés. A külügyminiszter azt is ismertette: három hete megindult a Csengcsout Budapesttel összekötő rendszeres cargo járat. Hetente kétszer járnak a nagy teherszállítási képességgel rendelkező Boeing gépek a két város között.

Szijjártó Péter végül közölte: a magyar-kínai diplomáciai kapcsolatok felvételének 70. évfordulójára történő megemlékezés céljából a kínai külügyminiszter hivatalos látogatást tesz Budapesten az év második felében.