Magyar burgerező a világ egyik legjobbja

Publikálás dátuma
2019.04.29. 14:15
Illusztráció
Fotó: Pexels
A világ burgertérképére került Magyarország, ugyanis a négy budapesti lelőhelyet is működtető hamburgeres a tizenharmadik lett egy utazási portál globális toplistáján.
Mint megírtuk, pár hónapja két belvárosi hamburgerező is felkerült egy utazási portál európai 50-es listájára. A Big Seven Travel szerint a Bamba Marha Burger Bár az ötödik, míg a Tuning Bar & Burger a 42. legjobb burgerező a kontinensünkön. A most elkészült világlistájukon a Bamba Marha egyedüli magyar résztvevőként, "egyszerűen tökéletes"-nek minősítve az előkelő 13. helyen szerepel. 
A négy budapesti helyet is üzemeltető burgerező a Facebook-oldalán azt írja, Magyarország ezzel felkerült a világ burgertérképére, ráadásul magyar étterem világlistán ilyen jól még sosem szerepelt. 
A rangsor a kontinenslisták alapján, több mint öt hónap alatt, ötvennél is több ország részvételével állt össze. Az értékelésnél, ahogy a korábbinál is,  a tesztelők minden országból válogattak, az eredmény kialakulásában pedig nagy szerepe volt a magazin 1,5 milliós olvasótábora mellett a felkért gasztro-szakértőknek, de figyelembe vették az online értékeléseket, a megjelenéseket és a gasztrobloggerek véleményét is. 
A világ legjobb burgerezőjének egy kanadai, Montrealban levő helyet választottak, a második egy ausztrál, Sydney-ben lévő, a harmadik pedig egy amerikai, Ohio államban lévő hamburgerlelőhely lett. A teljes lista itt böngészhető.
Szerző
Témák
hamburger

Újabb kutatás igazolja: az elhízás súlyos betegségekre hajlamosít

Publikálás dátuma
2019.04.29. 13:20

Fotó: SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP/Science Photo Library
Drasztikusan növelheti a szívelégtelenség, a cukorbetegség és az alvási apnoe kialakulásának kockázatát az elhízás – derül ki egy új, hosszú távú, nagy létszámú brit tanulmányból.
A 2,8 millió brit felnőtt adatait elemző vizsgálat eredményei szerint akiknek 30-35 közötti a testtömegindexe (BMI, a testmagasság és a testtömeg hányadosa), azoknál 70 százalékkal nagyobb a szívelégtelenség kockázata, mint a normál súlyúaknál. Elhízottnak a 30 BMI felettiek számítanak, egy 180 centiméteres, 100 kilogrammos, 45-54 éves férfi BMI-je 30,86. 
Akiknek 35-40 közötti a BMI-je, azoknak a diabéteszkockázata majdnem kilencszer, az alvási légzéskimaradás (apnoe) kockázata pedig 12-szer nagyobb, mint a normál súlyúaké. 
Illusztráció
Fotó: GARO / AFP
A súlyosan elhízottak (40-45 közötti BMI) 12-szer nagyobb valószínűséggel lesznek cukorbetegek és 22-szer nagyobb az esélyük az alvási apnoéra. Ezek az emberek a szívelégtelenség, a magas vérnyomás és a magas vérzsírszint háromszoros kockázatával néznek szembe, valamint 50 százalékkal nagyobb eséllyel halnak meg idő előtt.
„Mivel az elmúlt 30 év alatt majdnem megháromszorozódott az elhízottak száma a világon, eredményeink súlyos közegészségügyi következményekre hívják fel a figyelmet”

– idézte a BBC Christiane Haasét, a tanulmány vezető szerzőjét.

A kutatásban résztvevők adatai a 2000-2018-as brit klinikai kutatási adatbázisból származtak. A szerzők hangsúlyozták, hogy eredményeikből nem lehet szigorú ok-okozati összefüggést levonni. Kitértek arra is, hogy a résztvevők úgy kerültek a tanulmányba, hogy orvosnál jártak, aki valamilyen indokkal megmérte a súlyukat. Hozzátették, hogy a kutatás eredményeit más, nem mért tényezők is befolyásolhatták.
A kutatást az Európai Elhízástudományi Kongresszus (ECO) vasárnap Glasgow-ban kezdődött éves ülésén mutatják be.
Szerző

A nassolási vágyat is csökkenti, ha több fehérjét eszünk

Publikálás dátuma
2019.04.27. 14:14
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Nem egységes a szakemberek véleménye abban, hogy a zsír és a szénhidrátok milyen hatással vannak az egészségre, azzal azonban szinte mindenki egyetért, hogy a fehérje hasznos tápanyag.
A legtöbb ember éppen a hiányt megelőző mennyiségű fehérjét fogyaszt, pedig több tanulmány igazolja, hogy a magasabb fehérjetartalmú étrendnek számos jótékony hatása van. A Heathline több indokot is összegyűjtött, miért érdemes növelni a fehérjebevitelt.  

Csökkenti az étvágyat és nassolási vágyat

A vizsgálatok azt mutatják, hogy a három tápanyagtípus – zsír, szénhidrát és fehérje – közül a fehérje a legteljesebb. Ez azt jelenti, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje fogyasztása esetén kevesebb étellel is jóllakunk. Ha fogyni szeretnénk, érdemes a szénhidrát és a zsír egy részét fehérjével helyettesíteni, például kevesebb burgonyát és több húst vagy még inkább halat enni. 
Vitathatatlan, hogy az agynak kell a jutalom, ha ez főleg nasi formájában ölt testet, elképzelhető, hogy szinte lehetetlen leküzdeni a vágyat.

Túlsúlyos férfiak vizsgálata azt mutatta, hogy a fehérjebevitel növelése jelentősen csökkentette a nassolási, különösen az éjszakai hűtőkipakolásra irányuló vágyat. Túlsúlyos serdülő lányokat vizsgálva is hasonló lett az eredmény: a magas fehérjetartalmú reggeli fogyasztása csökkentette a nassolási kényszert és a késő esti eszegetést. Ennek oka a vágyakozásért és a függőség kialakulásáért felelős hormon, a dopamin működésének javulása.

Fokozza a zsírégetést

Az étkezés anyagcsere-serkentő feladat: kalóriákat kell felhasználni a tápanyagok megemésztésére és felhasználására. Ezt, az úgynevezett termikus hatást a tápanyagok eltérő mértékben váltják ki, a fehérje sokkal inkább, mint a zsír és a szénhidrát. Kimutatták, hogy a magas fehérjebevitel jelentősen növeli az anyagcserét és ezzel az elégett kalóriák számát. Egy tanulmány szerint a túlsúlyos nők, akik 30 százalékra növelték a fehérjebevitelüket, 5 kilót fogytak, akkor is, ha mást nem változtattak az étrendjükön. Egy másik, korlátozott kalóriabevitelű étrendet követő, túlsúlyos embereket tanulmányozó 12 hónapos vizsgálatban a magas fehérjetartalmú csoport 53 százalékkal több testzsírt vesztett el, mint az ugyanannyi kalóriát fogyasztó, normál fehérjebevitelű emberek. 
Illusztráció
Fotó: Pixabay

Izmot és csontot épít

A fehérje növeli az izomtömeget: erősítő edzés esetén kifejezetten ajánlott a fogyasztása. A megfelelő fehérjebevitel segíthet megakadályozni a fogyás közbeni izomvesztést. A vizsgálatok szerint a fehérje jótékonyan hat a csontok egészségére; a több fehérjét fogyasztók könnyebben tartják meg a csonttömegüket az életkor előrehaladtával és csontritkulás esetén is. Ez különösen fontos a menopauza után, amikor megnő a csontritkulás kockázata. A fehérje segíthet sérülések utáni felépülésben, hiszen, ahogy az izmoknak, a szöveteknek is fő építőköve.

Csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet

Egy negyvenfős vizsgálat szerint a megnövelt fehérjebevitel átlagosan 1,76 mm Hg-al csökkentette a szisztolés vérnyomást (a felső értéket) és 1,15 mm Hg-al a diasztolésat (az alsót). Egy másik tanulmány megállapította, hogy a magas fehérjetartalmú étrend csökkentette az LDL (rossz) koleszterint- és a triglicerid-szintet is.

Nem mindenkinek

Sokan félnek, hogy a magas fehérjebevitel károsítja a vesét. Számos tanulmány igazolta, hogy az egészséges ember esetében ettől nem kell tartani, az viszont igaz, hogy a növelést sem szabad túlzásba vinni, a mértékének meghatározásához célszerű szakember segítségét kérni.
Szerző