Kárpáti János;
Európai Unió;Európai Bizottság;
2019-05-29 19:50:00
Ilyenkor minden felkent vezető buzgón fogadkozik, hogy gyorsan dűlőre fognak jutni, mert égetően sürgős teendők várnak az uniós intézményekre. Aztán néhány kudarcos egyeztetés után a szóvivők fel szokták hívni a figyelmet arra, hogy a leköszönő Bizottság mandátuma novemberig tart, tehát nem kell aggódni, van még idő. És valóban, a 24. órában mindig megszületik az alku – legfeljebb az órák néha várakoznak egy kicsit.
Három kulcsfontosságú tisztség betöltéséről kell mindenekelőtt gondoskodni – aztán a többi teendő majd jön magától, illetve az uniós alapszerződés előírásainak szellemében. E három tisztség a három legfontosabb uniós intézmény – az Európai Parlament, az Európai Tanács, valamint az Európai Bizottság - elnöki posztja.
Az Európai Bizottság a jogalkotás terén éppenséggel nem döntéshozó szerv, hanem döntés előtt és döntés után játszik szerepet: megvan az az előjoga, hogy javaslatot tehet valamilyen kérdés szabályozásának a mikéntjére, majd pedig ellenőrzi az elfogadott szabályozás megfelelő végrehajtását. De a szabályozást nem a Bizottság, hanem a Parlament és az Európai Unió Tanácsa fogadja el. Alapértelmezés szerint az érvényességhez mindkét utóbbi intézménynek rá kell bólintania a tervezetre – a Parlamentnek egyszerű vagy minősített többséggel, a Tanácsnak pedig teljes egyöntetűséget megkövetelve (tehát minden egyes tagállamnak vétójogot biztosítva), vagy pedig minősített többséggel.
E két döntéshozó testület közül a Parlamentet öt évenként újraválasztják – ez történt meg most. Az Európai Unió Tanácsa az EU-tagállamok kormányainak a képviselőiből áll, és alapértelmezésben miniszteri szinten szokott dönteni. E testület tehát összetételében nem az EP-választások nyomán, hanem az egyes tagállamok belpolitikai viszonyainak az alakulása függvényében változik.
Európai Tanácsnak nevezik azt a testületet, amelyben a tagállamok csúcsvezetői – parlamentáris demokráciákban a kormányfők, elnöki rendszerekben az államfők – ülnek. Ez a testület nem szokott közvetlenül jogalkotási döntést hozni, viszont tagjai a politikai értelemben vett „főnökei” az ezzel megbízott minisztereknek. Az Európai Tanács tehát csúcsszinten egyezteti a tagországok közös nevezőre hozható álláspontját a felmerülő kérdésekben, és politikai iránymutatást ad – adott esetben az Európai Unió Tanácsának a döntéshozatalhoz, adott esetben az Európai Bizottságnak valamilyen szabályozási tervezet előkészítéséhez.
Az Európai Parlament elnökének a szerepköre hasonlít leginkább a nemzeti parlamenti elnökök funkciójára: összhangot kell teremtenie a különböző frakciók szempontjai között. A különbség annyi, hogy a képviselők nem csupán politikai nézetrendszer, hanem tagállami hovatartozás alapján is csoportokba rendezhetők, és ennek lehet is gyakorlati fontossága.
Az Európai Bizottság elnökének jó szervezőként irányítania kell a különböző jogalkotási vagy politikai előterjesztések kidolgozását és a döntések megvalósítását. Az általa vezetett testületben minden tagállam egy-egy delegáltja ül, a munkaterületeket a miniszteri tárcákhoz hasonló módon elosztva egymás közt, de ezek a delegáltak hivatalba lépésük percétől fogva nem saját hazájuk, hanem az unió érdekeit kötelesek képviselni.
Az Európai Tanács elnökének az a dolga, hogy kezdeményező módon fellépve, a tagállami vezetők között egyetértést igyekezzen kimunkálni.
E tisztségek betöltését illetően az EP-elnök ügye jogi értelemben egyszerű: a Parlament saját tagjai közül választja meg. Az Európai Tanács elnöke esetében sem túl bonyolult a helyzet: a testület minősített többséggel, két és fél éves időtartamra választja meg elnökét. Az elnök megbízatása egy alkalommal megújítható – vagyis szabadon el lehet dönteni, hogy az ötéves parlamenti ciklust elfelezik-e két európai tanácsi elnök között, vagy sem.
Az Európai Bizottság elnöki tisztségét illetően azonban a Lisszaboni Szerződés meglehetősen tágan értelmezhető megfogalmazást használ. Azt írja, hogy az „európai parlamenti választások figyelembevételével és a megfelelő egyeztetések lefolytatása után az Európai Tanács minősített többséggel eljárva javaslatot tesz az Európai Parlamentnek a Bizottság elnökének jelölt személyre vonatkozóan. Ezt a jelöltet az Európai Parlament tagjainak többségével választja meg”.
Ebbe belekapaszkodva találták ki az Európai Parlamentben képviselt pártcsaládok: az EP-választásokat úgy kell figyelembe venni, hogy az a személy legyen az Európai Bizottság elnöke, akit saját „csúcsjelöltjeként” a választások előtt megnevezett a választásokon aztán győztes pártcsalád. Ez a „Spitzenkandidat” rendszer egyfelől segíti a választó polgárok akaratának az érvényesülését, másfelől viszont lényegében kiüresíti a tagállamok döntési jogát. Öt évvel ezelőtt ezzel a rendszerrel választották meg bizottsági elnökké Jean-Claude Junckert. Most éles vitákban csapnak össze a rendszer mellett és ellen szóló érvek.
A három kulcstisztséget úgy kellene kiosztani, hogy több a szem előtt tartandó szempontrendszer, mint a szabad pozíció. Először is tükröződjön a pártpolitikai hovatartozás, az EP-választáson való szereplés sikeressége. Ha kettőnél több pártcsalád szükséges a parlamenti többséghez – most ez a helyzet –, akkor mindegyik „koalíciós partnert” ki kell valahogyan elégíteni. Aztán lehetőleg a nagy tagállamok között se boruljon fel az egyensúly, továbbá legyen régiók szerint valamiképpen arányos a tisztségek elosztása. Mindezek mellett most már a nemek között is törekedni kell az egyensúlyra, vagyis női tisztségviselőre is szükség lenne.
A három poszt mindezek figyelembe vételére általában kevésnek bizonyul, ezért a játéktér növelése, az osztozkodási lehetőségek bővítése jegyében ki szokták még emelni a kül- és biztonságpolitikai főképviselői tisztséget is, amelynek a betöltője mind a Tanácsban, mind a Bizottságban helyet kap.