Előfizetés

A fehér hús is ugyanannyira emeli a koleszterinszintet, mint a vörös

MTI
Publikálás dátuma
2019.06.05. 11:57

Fotó: Andreas Franke / AFP
Azonos hatással van a vér koleszterinszintjére a vörös és a fehér hús fogyasztása amerikai kutatók új tanulmánya szerint.
A kutatókat is meglepte a Kaliforniai Egyetem Gyermekkórházának Oaklandi Kutatóintézete (CHORI) vezetésével készült kutatás eredménye, amely szerint mind a vörös, mind a fehér hús nagy mennyiségű fogyasztása magasabb koleszterinszintet eredményez, mint a hasonló mennyiségű növényi fehérje fogyasztása. Ez a hatás független volt attól, hogy az étrend tartalmazott-e nagy mennyiségben telített zsírokat vagy nem.
„Amikor ezt a tanulmányt terveztük, azt vártuk, hogy a vörös hús jóval károsabb hatással lesz a koleszterinszintre, mint a fehér, és meglepődtünk, amikor nem ez derült ki. Hatásuk a koleszterinre azonos, ha a telített zsírszintek azonosak” – mondta Ronald Krauss professzor, az American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban közzétett tanulmány egyik szerzője, a CHORI Ateroszklerózis (az artériafal megkeményedéséből adódó érelmeszesedés) Kutatóközpontjának igazgatója. A tanulmányozott húsok között nem volt feldolgozott hús – például virsli vagy császárszalonna –, legelőn tartott szarvasmarha húsa, sem pedig hal – tette hozzá.
A tanulmány eredménye azt jelzi, hogy az eddig véltnél 
hasznosabb a húsfogyasztás korlátozása a koleszterinszint csökkentése érdekében.

A növényi fehérjék a legegészségesebbek a koleszterint tekintve – derítették ki a kutatók.
A vöröshús-fogyasztást az elmúlt években kapcsolatban hozták a szív- és érrendszeri betegségek növekvő kockázatával. Az amerikai kormány étrendi ajánlásaiban a baromfifogyasztás növelése szerepel egészségesebb alternatívaként.
Egészen eddig nem volt azonban átfogó összehasonlítás a vörös, a fehér hús és a nem hústermékekből származó fehérjék hatásáról a koleszterinszintre. A nem hús eredetű fehérjék, a zöldségekből, tejtermékekből és hüvelyesekből származó fehérjék bizonyultak a legelőnyösebbnek a koleszterint illetően – magyarázta Krauss.

Újra a világ legjobb mentőkutyái között Symba

Népszava
Publikálás dátuma
2019.06.05. 06:38
Symba és gazdája, Balázs László
Fotó: Cseke Csilla / MTI
Egy hete teljesítette a legnehezebb nemzetközi mentőkutyás vizsgát a magyar Symba.
Jelenleg csak öt olyan kutya van a világon, akik romkutatásból és területvizsgálatból is rendelkeznek mestervizsgával, Symba pedig köztük van. Kilencévesen, egy műtét és hosszú rehabilitáció után, saját gazdáját is meglepte.

Az izomépítés csökkentheti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.06.04. 14:14

Fotó: MICROGEN IMAGES/SCIENCE PHOTO LI / AFP
Azt, hogy a mozgás csökkenti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát, a szakértők régóta tudják, egy új tanulmány szerint azonban nem mindegyik fajtája.
Közepesen intenzív izomerőfejlesztő edzéssel jelentősen csökkenthető az egyre több embert érintő 2-es típusú cukorbetegség kockázata – áll amerikai és ausztrál kutatók tanulmányában, amely a Mayo Clinic Proceedings című szaklapban jelent meg. A kutatók 4681 felnőttet vizsgáltak meg, akik közt nem volt cukorbeteg. A felmérésnél a szakemberek az életkort, a nemet, a testsúlyt figyelembe véve folyamatosan monitorozták a résztvevőket. Azt találták, hogy azoknál, akiknél közepesen erős izomerőt mértek, 32 százalékkal csökkent a cukorbetegség kockázata – függetlenül olyan rizikófaktoroktól, mint a túlsúly, a magas vérnyomás, a dohányzás vagy az alkoholfogyasztás. A szakértők hangsúlyozták, hogy az izomerőfejlesztő edzések akkor is kifejtik pozitív hatásukat, ha nem változik meg látványosan a testösszetétel. Ugyanakkor arra a kérdésre ezzel a kutatással még nem sikerült választ adni, hogy pontosan heti hány és milyen intenzitású edzés a leghatékonyabb ebből a szempontból, bár úgy látták, még a rövid ideig végzett, egyszerű edzés (például guggolás, planking, kitörés, saját súllyal vagy szabad súllyal végzett gyakorlatok) is jó hatású.  
Eddig úgy élt a köztudatban, hogy a kardioedzésnek van kiemelkedő szerepe a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében. Az ilyen típusú mozgástól azonban sokan tartanak, főként azok, akik túlsúllyal, magas vérnyomással vagy mozgásszervi betegséggel küzdenek. A mostani tanulmány alapján számukra jó hír, hogy a rendszeresen végzett rezisztenciaedzés (izomfejlesztő edzés súlyokkal vagy ellenállással) is rizikócsökkentő hatású – mondta dr. Babai László, az Életmód Orvosi Központ orvosa. 
„A megfelelően kialakított életmód, amelynek a fizikai aktivitáson túl része a táplálkozási rendszer és szükség esetén a stresszkezelés is, a már kialakult cukorbetegség súlyosságát is enyhítheti.”

A rendszeres mozgás, nemcsak a szövődmények elkerülésére, de a vércukorszint normalizálására is szolgál, különösen cukorbetegek és inzulinrezisztenciában szenvedők számára. Fizikai aktivitás hatására ugyanis kevesebb inzulinra van szükség a glükóz sejtekbe jutásához. A szakszerűen felépített edzés hosszútávon növeli a szervezet inzulin iránti érzékenységét, javítja az anyagcsere egyensúlyát és csökkenti a test zsírszázalékát.