Kiemelték a Dunából a Hableányt és Csepelre vitték teljes átvizsgálásra

Publikálás dátuma
2019.06.11. 05:40

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Kora reggel kezdődött a kiemelés, délután négykor indult el és ötkor meg is érkezett a roncsot szállító uszály Csepelre, a Szabadkikötőbe.
  • Kedden, hét óra előtt nem sokkal elkezdődött a Hableány kiemelése a Dunából.
  • A búvárok négy holttestet találtak a hajóban, azonosításuk folyamatban van.
  • 9 előtt néhány perccel technikai szünetet rendeltek el, mivel találtak egy sérülést a hajón. Végül egy ötödik acélhevedert is áthúztak a Hableány alatt.
  • Nagy mennyiségű iszap és hordalék halmozódott fel a hajótestben.
  • A Clark Ádám úszódaru letette az uszályra a Hableány Dunából kiemelt roncsát.
  • A hajót a Csepeli Szabadkikötőbe szállítják, itt fog történni a teljes átvizsgálás.
  • Négy órakor megindult, ötre meg is érkezett Csepelre a Hableányt szállító uszály.
Hét óra előtt nem sokkal megfeszült a Clark Ádám nagydaru tárcsáira erősített hevederzet, amelynek a végén a mélyben ott volt a két hete hullámsírba merült Hableány. Lassan, centiről-centire mozdították el a fenékről a hajóroncsot – jelentette tudósítónk, Batka Zoltán a helyszínről.
Lassan teljesen a felszínre került a Hableány teste. Ekkor vált érthetővé a TEK előzetes figyelmeztetése: a hajó tatján háttal felfelé egy élettelen test hevert. A hajó mellett ipari búvárok álltak bevetésre készen, mellettük a katasztrófavédelem tagjai – kezükben csáklyával – figyelték a vizet, hogy feltűnik-e újabb test. A hátsó taton néhány mentőmellény lebegett a vízen, a hajó korlátjába akadva. Ekkor vált igazán láthatóvá, milyen valószínűtlenül kis hajó volt a Hableány: gyakorlatilag eltörpült a rá váró rakodóhajó mellett. A TEK képviselői arra kérték a sajtót, hogy amíg a baleset áldozatának a testét elviszik a hajóról, kegyeleti okokból kapcsolják ki a kamerát.
Lassan, milliméterről-milliméterre emelték a hajót a felszínre, háromnegyed 8 előtt már bő fél méterrel a víz fölött volt a roncs. Ekkor lehetett látni, hogy milyen pusztítást végzett a Duna ereje a kishajón: a kormányosi állás vasteteje behorpadt, a több száz kilós vaslemezek határolta kormányállás oldalra csuklott. A hajó korlátait össze-vissza csavargatta vagy az ütközés vagy később a sodrás ereje. Tudósítónk szerint negyed 9-ig négy holttestet emeltek ki a búvárok a hajóból. Az eddig előkerült áldozatokról nem lehet tudni, hogy kik, róluk csak az azonosítás után közölnekinformációkat. Mint arról már korábban beszámoltunk: az azonosítás ujjlenyomat alapján történik és rendkívül gyors, három órán belül meg lehet tudni az elhunytak személyét.  Mint megtudtuk, további négy eltűntet keresnek.

A fedélzet már csontszáraz

Nagy valószínűséggel helyben emelik ki a Hableányt – tudtuk meg 9 óra előtt TEK-es forrásból. Úgy értesültünk, hogy a környék rendőri biztosítóival együtt közel 500-an dolgoznak a helyszínen. 9 előtt néhány perccel technikai szünetet rendeltek el, mivel találtak egy sérülést a hajón. A szakemberek azt vizsgálták, hogy szükség van-e még egy hevederre a kiemeléshez. 9 óra 9 perc körül megjelent a helyszínen Pintér Sándor is, a belügyminisztert Hajdu János vezette körbe, és megnézte a félig kiemelt Hableány roncsait.
Fél tíz tájban sikerült áthúzni a felszínre emelt Hableány alatt az újabb, ötödik acélhevedert. A napsütés közben rendkívül erős lett a Dunán, az egy órával korábban felszínre emelt hajó fedélzete láthatóan csontszáraz volt. A technikai szünet után folytatódott a Hableány kiemelése. Az ötödik hevederrel felemelték a hajó orrát, majd az utastérből kezdték szivattyúzni a vizet.

Kritikus művelet

Korábban úgy tervezték, hogy a búvárok még bemennek egyszer a hajóba. Azonban a hajótestben igen nagy mennyiségű iszap és hordalék halmozódott fel, így a hajót hordalékkal együtt emelték rá az uszályra, hogy elszállítsák. Később a kiemelt hajóban folytatják majd a kutatást az áldozatok után, a teljes átvizsgálás egyelőre ismeretlen helyszínen történik majd. Ez már nem a Terrorelhárítási Központ, hanem a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) feladata lesz. Helyszíni tudósítónk beszámolója szerint Gyenei Gyula, a Clark Ádám (nagydaru) kapitánya 12:45 körül kiadta a parancsot a Hableány kiemelésére. A hajót szinte milliméterről milliméterre emelték fel lassan az ott várakozó uszály felé.
Rövidesen megkezdődött a kiemelés legkritikusabb művelete: a 200 tonnás teherbírású daru emelőkarja fix, ezért az immáron a vízfelszín felett 2 méterre felfüggesztett, jóval több mint 50 tonnás rakományával kellett rámanővereztetni az áramlásban az uszály fölé a darut. Sokáig bizonytalansági tényezőt jelentett, hogy most milyen súlyú a kishajó. Eredeti állapotában 50 tonnát nyomott, azonban jelentős mennyiségű iszap és hordalék került bele. A helyzet biztatónak bizonyult, mivel nem voltak erősebb széllökések. A hajó teste délután fél 2 előtt már fél méterre volt a rá várakozó szállítóhajó felett. A 40 méter hosszú, 10 méter széles uszályon a dolgozók a nagy fahasábokból megcsinálták azt a kiékelést, amivel elsődlegesen rögzítik a Dunából kiemelt hajótestet. A hajón jól láthatóan nagyon komoly sérülések voltak, a bal oldalán óriási horpadás látható, ezt az 1000 tonnás szállodahajóval történt ütközés okozhatta. A Clark Ádám úszódaru a Hableány Dunából kiemelt roncsát nem sokkal később letette az uszályra, négy órakor pedig a szállítóhajó elindult a ronccsal. Gál Kristóf alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője lapunkat arról tájékoztatta, hogy a Csepeli Szabadkikötőbe tart a Hableány. Itt napokkal ezelőtt kialakítottak egy helyet, ahol rendőrségi, nautikai, bűnügyi és ügyészségi szakértők vizsgálják meg a hajótestet. Gál Kristóf megerősítette, hogy a hajóról négy holttest került elő, azonosításuk folyamatban van.

A Dunába esett az egyik mentésben részt vevő férfi

Háromnegyed tízkor az egyik, kutatásban segédkező TEK-es hajó fedélzetéről egy ember beleesett a Dunába. A baleset akkor történt, amikor a gumicsónakból egy létrán az ott álló uszályra próbált felszállni, ám az uszályhoz rögzített létra valamiért lefordult a fedélzetről, rajta a férfival. A férfit a rendkívül erős sodrás nekinyomta az egyik ott álló hajónak. Szerencsére a Dunába esettnek azonnal felfúvódott a mentőmellénye. A TEK-es megkapaszkodott az uszály szélén, majd a kollégái pillanatok alatt kimentették. 

Hajóskapitány: Nem jeleztek veszélyhelyzetet a rádiókon

Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején – közölte a köztévé műsorában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején. Hozzátette, hogy a konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott – tette hozzá.Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal. Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.

Órákig tartott a kiemelés

A hajót szakaszosan emelték ki és szintenként kutattak a tragédia áldozatai után. Az első ipari búvárok háromnegyed nyolc körül léptek fel a Hableány akkor már felszínen lévő fedélzetére. Korábban, fél hét körül koreai ipari búvárok érkeztek a hajóra, majd háromnegyed hétkor egy gumicsónakon, TEK-esek gyűrűjében megérkezett Hajdu János TEK-főigazgató, aki személyesen irányította a kiemelési akciót. Az akció több órát vett igénybe. A Margit-hídon a rendőrség végül csak a Parlament felé lévő oldalt zárta le. Az MTI tudósítójának helyszíni információja szerint a hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj volt.  A Mérce élő videóban tudósított a helyszínről:

Hajós temetésen búcsúztathatják a magyar áldozatokat

A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit – közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel. Tóth Mihály közleményében azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára „felkavaró élményt” jelent. A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. „Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben”– fogalmaztak. Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.

„Nem zárható ki, hogy a testtel történik valami”

Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ osztályvezetője hétfő este, a köztévében jelentette be, hogy kedd hajnalban kezdődik a Hableány kiemelése. Korábban egy sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és fel vannak adva az uszályokra. Mint mondta, délután a bárkán 50 Celsius fok van, ezért egy kevésbé meleg, reggeli óra „szerencsésebb lehet” a kiemelésre.
Nagyon fontos, hogy „minden a helyén legyen” az emelésnél, hiszen 70 éves a hajótest, és bár engedéllyel rendelkezve hajózott a Dunán, nem tudható, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott. Mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen. „Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a testtel történik valami” – fűzte hozzá.

Légtérzárlat

A Hableány mentési munkálatai és a kutatás miatt a TEK javaslatára a légi közlekedésért felelős hatóság vezetője a Duna érintett szakaszán a légtér korlátozását rendelte el június 16-án éjfélig. A légtérkorlátozás nagyjából Budapesten, az Árpád hídtól északra egy kilométerre kezdődik és délen egészen Paksig húzódik, valamint a Dunától keletre és nyugatra változó szélességben átlagosan 2-2 km. A határokat a TEK honlapján az Aktuális menüpontban közzétett grafikák szemléltetik, illetve a légtérkorlátozás pontos oldalhatárai a HungaroControl Zrt. napi légtérfelhasználási tervében ellenőrizhetők. A jelölt időszakban a drónnal végzett repülés is tilos, mert az a mentési munkálatokat, valamint a kutatást akadályozhatja, zavarhatja. A korlátozott légtérbe történő engedély nélküli bereptetés közigazgatási hatósági, vagy büntető eljárást von maga után. Egy drónozóval szemben már intézkedtek is a rendőrök.

A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni. A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru. A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le.
Szerző
Frissítve: 2019.06.11. 19:58

Ezer kutató kéri Manfred Webert, mentse meg az MTA-t a feldarabolástól

Publikálás dátuma
2019.06.10. 20:53

Fotó: Szalmás Péter / Népszava
Segélykérő levelet küldtek a Néppárt frakcióvezetőjének, hátha ő tud hatni az Akadémia felcincálására készülő Orbán-kormányra.
Már több mint ezer kutató és diák írta alá Kertész János fizikus, MTA-tag nyílt levelét, amelyben a tudós Manfred Webertől, az EPP frakcióvezetőjétől kér védelmet az Akadémia számára. Kertész az RTL Klubnak beszélt az üzenetről, amit maga is segélykiáltásnak tart – leveléről korábban a Népszava is beszámolt. A fizikus bízik benne, hogy Weber nyomást gyakorolhat az MTA kutatóhálózatára és ingatlanvagyonára is pályázó Orbán-kabinetre, amit eddig sem az akadémikusok egyöntetű tiltakozása, sem az intézmény mellett tartott szimpátiatüntetés nem hatott meg.
Kertész szerint a kormány három okból vetett szemet az Akadémia legértékesebb elemeire: 
  • irtóznak az autonómia bármilyen formájától, a kutatói önállóságtól is
  • az MTA társadalom- és bölcsészettudományi intézetei közül több a NER-be nem passzoló eredményt szokott publikálni
  • az uniós forráskiosztás a következő időszakban az innovációt és a kutatásfejlesztést támogatja, a kormány pedig ezeket a pénzeket is meg szeretné szerezni
A tévécsatorna úgy tudja, hogy Manfred Weber irodája már meg is kapta a levelet. Az RTL megkereste az intézményi hálózat leválasztásán dolgozó minisztériumot, Palkovics László tárcáját is, ahol azt mondták: a mostani intézményi struktúra nem hatékony, ezért van szükség az átalakításra. Az azonban máig nem derült ki, hogy a kormányzati ellenőrzés alá sorolt, az Eötvös Loránd  Kutatási Hálózatba terelt intézményi rendszer mitől lenne hatékonyabb az einstand után.
Szerző

Megvan az időpont: hajnali öt órakor kezdődik a Hableány roncsának kiemelése

Publikálás dátuma
2019.06.10. 17:40

Fotó: Draskovics Ádám / Népszava
A művelet hat órán át is eltarthat.
Kedden hajnali öt órakor megkezdődik a Hableány személyszállító roncsának a kiemelése a Dunából, miután befejeződött az a hosszú napokon át tartó munkafolyamat, amely alatt az emelési pontok kialakításán dolgoztak a szakemberek. Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ osztályvezetője a köztévében jelentette be a művelet megkezdésének időpontját hétfő este. A művelet hat órán át is eltarthat. Tehermentesíteni kell ugyanis a roncsot és folyamatosan szivattyúzni kell a vizet.
A Hableány turistahajó kiemelését készítik elő a Clark Ádám úszódaru segítségével a Margit hídnál horgonyzó uszályokon
Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Jasenszky Nándor a hétfő délutáni sajtótájékoztatón ismertette: a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és fel vannak adva az uszályokra.      Elmondta: délután a bárkán 50 Celsius fok van, ezért egy kevésbé meleg, reggeli óra "szerencsésebb lehet" a kiemelésre. Azonban éjszaka biztosan nem kezdik meg a kiemelést a rossz látási viszonyok miatt. A Clark Ádám úszódaru hamarosan elfoglalja a helyét, ahonnan az emelést végrehajtja, és akkor áll össze a négy hajóból álló úszómű. Kifejtette, hogy a darushajó pozicionálása, rögzítése, az úszómű "összeigazítása" a sodrásban "nem egyszerű". Ha összeigazították a hajókat, még egyszer ellenőrzik a hevederekhez rögzített kötélrendszert. "Ha ez megvan, készen állunk az emelésre" - jegyezte meg. Nagyon fontos, hogy "minden a helyén legyen" az emelésnél, hiszen 70 éves a hajótest, és bár engedéllyel rendelkezve hajózott a Dunán, nem tudható, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott. Mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen. "Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a testtel történik valami" - fűzte hozzá. 
Jasenszky Nándor ismertette a kiemelés folyamatát is. Eszerint az emelés nagyon lassú lesz, először az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ez az egész emelés legkritikusabb pontja. Ha a hajó megindul felfelé, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amit a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva. A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jelenik meg, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott. Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok - mondta. Amennyiben átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán. Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani. A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz.

Több tényező is nehezíti a Hableány kiemelését

A Margit híd közelében elsüllyedt személyhajó, a Hableány kiemelését nehezíti, hogy nem lehet tudni, megroppant-e szerkezete az ütközéskor, a feltérképezést pedig az hátráltatja, hogy a búvárok nulla látótávolságban dolgoznak - mondta Götz Sándor hajómérnök, aki részt vett a Clark Ádám úszódaru tervezésében, hétfőn a köztévében. Ha a hajó az ütközéskor vagy a süllyedéskor megroppant, akkor az a kiemelés módján is nagyban változtat. Elmondása szerint a víz alatti fotók alapján megállapítható, hogy a hajó orrával felfelé áll a talajon, így a kiemelés előtt billentett helyzetéből először vízszintesbe kell hozni. 

Újabb szemlét tart a rendőrség a Viking Sigynon

A Budapesti Rendőr-főkapitányság nyomozócsoportja hétfő délután Visegrádon a további bizonyítékok beszerzése, és a történeti tényállás teljes körű tisztázása érdekében újabb szemlét tart a menetrend szerint Magyarországra érkezett Viking Sigyn kabinos szállodahajón - közölte honlapján a rendőrség. Az újabb szemle mindenképpen meglepő, hiszen a mostani közlés előtt 4 órával a rendőrség hivatalos tájékoztatása szerint amellett, hogy megszondáztatták a balesetben részes szállodahajó hajóvezetőjét, a 64 éves ukrán állampolgárságú C. Yuriy odesszai lakost, meghallgatták a szállodahajó személyzetét és minden utasát, "lefoglalták a hajóvezető telekommunikációs eszközeit, a szállodahajó szerverét, a radarképernyő és a teljes rádióforgalmazás adatállományát rögzítő adathordozókat, valamennyi AIS adatot". Majd ezt tovább részletezték: a balesetben részes szállodahajón igazságügyi hajózási, nautikai szakértő bevonásával a rendőrség szemlét tartott, kamerafelvételeket foglalt le és 4.896 darab digitális fényképfelvételt készített. Lefoglalta a szállodahajón fellelhető valamennyi hajózási és informatikai rendszer adatállományát. A több mint nyolc órán át tartó szemlén lefoglalt informatikai adatállomány együttes mérete meghaladja a két terrabájtot. A dél-koreai külügyminisztérium többször is kérte a magyar kormánytól, hogy foglalják le a hajót, de a magyar hatóságok azt mondták, hogy minden szükséges bizonyítékot begyűjtöttek a hajóról, ezért engedték el a baleset után.

Szerző
Frissítve: 2019.06.10. 22:06