építészet;Palatinus;

- Beachvízió a Margit-szigeten

Egy képzeletbeli folyamatba, a modernista magyar építészet fejlődésvonalába is belelépünk, ha az idén százéves Palatinus strandra megyünk.

Fogom anyám kezét, vállamon a műbőr válltáskám. A műbőr válltáskában fecske, Bambi, téliszalámis zsömle – szintén téliszalámis – kockasajttal, kívül pedig a Pala és a nyár minden vakációs ígérete. Előbb ugyan még át kell kelni a a Margit híd szigeti lejárójánál, ahol a fémlépcső alatt olyan tériszonyosan kavarog a Duna, de aztán hamarosan jön a forgó beengedő kapu és a női öltöző, ahová anyám a legnagyobb természetességgel vitt be, körülöttem pedig a húsztól hatvan pluszig a vetkőző-öltöző, és persze önfeledten csevegő nők teljes skálája.

Sokáig kezdődött így magától értetődően a nyári élet.

Kevesen tudják, hogy a Margit-sziget eredetileg nemcsak hosszában, de széltében is sokkal kisebb volt. Alig terjedt túl a mai autóúton, tehát Budapest első szabadtéri fürdője, a Palatinus strand (máig Európa egyik legnagyobb strandmedencéjével) a feltöltésre épült meg később.

De ne szaladjunk még annyira előre. Akkor még nyoma sem volt a Margit hídnak (1876) vagy a szigeti bejárónak (1900), eljutni ide csak igen körülményesen, csónakkal lehetett. A szigetből akkor lett fürdősziget, amikor 1867 májusában Zsigmondy Vilmos bányamérnök a nyugati partnál 43 fokos gyógyvizet talált. Erre a kútra alapozva építtette ki József főherceg Ybl Miklóssal néhány éven belül, bár ezekből az úri fürdő- és szállodaépületekből később nem sok maradt meg. Nem teljesen véletlen tehát, hogy sok fővárosi strand a Duna mentén épült ki – így az első, a Palatinus is, ami 1919-ben, a Tanácsköztársaság alatt nyílt meg a gyerekek számára. A medencék vízellátását a Margit-sziget fúrt termálkútjai biztosították, a három betonmedence és az átfolyó Duna vízére telepített, úgynevezett kosaras uszoda aztán véglegesen csak 1921-re készült el. A Duna két partján persze már korábban is létezett a plebejus fürdőkultúra is, a folyóvízre épített fafürdőházak várták a strandolókat, a leghíresebb éppen a Parlament lábánál működött.

Vissza a szigetre: a Palatinus olyan népszerű lett, hogy 1937-ben már bővíteni kellett. Ekkor épült meg a máig emlékezetes központi öltözőépület id. Janáky István díjnyertes pályamunkája alapján, és a népszerű hullámmedence,  amelynek a falát a magyar avantgárd különleges alakja, Bálint Endre festőművész későbbi, híres szürrealista mozaikja díszíti. (1966-ban rendelték meg, amikor a hullámmedencét át kellett alakítani – utóbbi nem csak a Palán és a magyar strandtörténetben kivételes, hanem a festőművész Bálint Endre festőművész életművében, mert összesen két mozaikjából ez az egy készült köztérre.) Azóta csorgatja friss vizét a nyolcszögletű, szökőkutas medence – de már megint előrerohanok, pedig még csak kint állunk az emlegetett főépület előtt. Középen a pénztárak, a magas és vakítóan fehér előcsarnok oszlopai közé szeszélyes fénypászma mátrixot vetít a délelőtti nap. Ez az emeletes/csigalépcsős/teraszos, lapos tetős modernista tömb a Pala legjellegzetesebb része az oszlopcsarnokkal és persze a négyméteres Napozó lány szobrával.

Régóta tudható, hogy a strandszobrászok leghálásabb témája a meztelen nő labdával/korsóval/gyerekkel – ez a nőalak viszont nem akárhogy lett napozó és meztelen. Az 1937-es eredeti a bombázásokban tönkrement, az új kommunista hatalom viszont húzott egy erőset és egyben költségtakarékosat: 1948-ban a Szabadsági téri irredenta Magyar fájdalom szoboregyüttes női bronzaktját hozták át ide. Az 1932-es, a trianoni magyar fájdalmat még ruhátlansággal szimbolizáló szobor később egy balfi kitérő után Sopronba, a lővéreki kórház rehabilitációs központjának parkjában került (ott áll ma is egy kiegyezéses Magyar fájdalom/Napfürdőző nő kettős címmel), de aki rendszeresen járt a Palára, az már a tapintásával is tudja, hogy ma már nem bronzból, hanem 1967 óta fehér kőből áll itt újrafaragva Csorba Géza nyújtózkodó mészkőalakja, a Napozó lány.

A százéves Palatinus tehát nemcsak egy strand valami különleges helyen, hanem kulturális folyamat is. Előtte/benne egy képzeletbeli folyamatba is belelépünk, a modernista magyar építészet fejlődésvonalába, mert a műemléki védettséget élvező épületet 2017-ben úgy újították fel/bővítették az Archikon építésziroda tervei alapján, hogy közben maximálisan megőrizték az eredeti szellemiségét. Egyrészt kibontották az állandó felújítások idején rárakódott rétegekből, megőrizték a finoman kiegyensúlyozott, geometrikus könnyedségét, miközben a kor követelményeinek megfelelően ki is bővítették (wellness), másrészt viszont észrevétlenül sikerült felerősíteni ennek a kiterjedt strandvilágnak a mondén, érzéki világát.

Persze annak, aki csak a termálvizes medence kacskaringói között áztatja magát, nem számít a száz év. A vízbe csobbanás öröme örök. 

Miért lett a strand neve Palatinus?A huszadik század elején a Margit-sziget még József nádor tulajdonában volt. A pesti oldalon álló Palatinus-házak is onnan kapták a nevüket, hogy ezt a Duna-parti területet a szigeti telkek mellett korábban József nádorral  cserélték el. A latin palatinus szó nádort jelent – a Palatinus tehát igazi Margit-szigeti fogalom. Az pedig, hogy a Margit híd déli oldalára került egyetlen Palatinus-házból később ÁVH központ, Belügyminisztérium, majd az MSZMP Fehér Háza, majd 1990 után a demokratikus parlament képviselőháza lett, már egy más történet. Budapest ostroma alatt az épület több belövést kapott, kétszintes pincéje egy zsírnagykereskedő raktárkészletével teljesen kiégett, amit az átépítéskor Komlóról felrendelt bányászok erősítettek meg. A két szélső udvart kibontották, a középsőből tetővilágításos aulát alakítottak ki – ezért nem igazi Palatinus-ház már a mai Fehér Ház.

Egy éven belül három könyve is megjelent Baranyi Ferencnek. A költő mindig is sokfélét csinált, új művei egészen eltérőek, de kiválóak.