autóipar;Szijjártó Péter;Audi;

Szijjártó nem félti a hazai autóipart

A kormány újabb milliárdokkal támogatja a hazai járműgyártó beruházásokat. Az aggasztó előjelek dacára Szijjártó Péter nem tart attól, hogy a beruházók még olcsóbb helyszínek után néznek.

Az Audi 2022 végéig 41 milliárdos beruházással bővíti jármű-, motorfejlesztési és elektromos meghajtási gyártósorát Győrben - jelentette be Budapesten Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A 250 fős létszámbővülésre tekintettel a kormány 6,5 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatást nyújt a fejlesztéshez.

A német Volswagen (VW)-csoporthoz tartozó cég tavaly 10 ezer, e-autókhoz szükséges motort állított elő Magyarországon. A társaság célja, hogy minden modelljükből készüljön elektromos. Szijjártó Péter, az e-gépkocsigyártás légszennyezés-csökkentő hatása kapcsán azt hangsúlyozta, hogy Magyarország változatlanul nem veti alá a versenyképességi érdekeket a környezetvédelmi szempontoknak. Az e szempontból kedvezőtlen brüsszeli döntéseket készek megvétózni.

Vészjóló előjelekAz autóipar helyzete létfontosságú Magyarországon: egy tartós válság nehéz helyzetbe hozhatná a magyar gazdaságot. Ezért is figyelemre méltó, hogy a VW tavasszal több ezer dolgozóját bocsátotta el pozsonyi gyárából. A konszern a még olcsóbb munkaerő reményében román, szerb és bolgár üzemeket nyitott. Szijjártó Péter ugyanakkor továbbra is buzdítja hazai befektetésekre a külföldi tőkét. Az Audi-bejelentés kapcsán hangsúlyozta, hogy az autóipar az első öt hónap során - a tavalyi év hasonló időszakával összevetve - 17 százalékkal több értéket termelt.

Ugyancsak kedden egy másik jelentős autóipari beruházást is bejelentett Szijjártó Péter, mégpedig Tatabányán, ahol letették a dél-koreai Doosan rézfóliagyártó-üzemének alapkövét. A 31 milliárd forintos ráfordítással, a helyi ipari parkban megvalósuló beruházást a kormány 4,7 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatással segíti. A dunántúli városban kezdetben 181 új munkahely létesül. Az üzem teljes kapacitás elérésekor évente 50 tonna rézfóliát gyárt majd. Ez a mennyiség évente 2,2 millió elektromos autó akkumulátorainak előállításához elég.

Egyébként az első fél évben Dél-Korea volt Magyarország legnagyobb külföldi beruházója, 350 milliárd forintos összeggel. A helyszín lehetővé teszi, hogy az üzem kapacitását később megduplázzák, és évente százezer tonna rézfóliát állítsanak elő. Az autóipar helyzete létfontosságú Magyarországon, egy tartós válság nehéz helyzetbe hozhatná a magyar gazdaságot. Éppen ezért kíséri fokozott figyelem a világon, de különösen a régióban történő eseményeket. Például az olyanokat, mint ami Szlovákiában történt, ahol tavasszal leépítésekbe kezdett a Volkswagen-csoport, ennek során több ezer embert bocsátottak el a pozsonyi gyárából. A konszern olcsóbb munkaerő után néz, ezért nyitottak újabb üzemeket Romániában, Szerbiában és Bulgáriában. A magyar külgazdasági és külügyminiszter ugyanakkor továbbra is bízik a külföldi tőke beáramlásában hazánkban, amelynek jó része az autóiparba vándorol. Az Audi-bejelentés kapcsán elmondta, hogy tavaly 850 milliárd forint termelési értéket állított elő a szektor, és idén az első öt hónapban – arányosan – ezt 17 százalékkal sikerült növelni.