Újabb megbízást kapott a NER-birtokba került T-Systems, most a Liget-projekten dolgozhat

Publikálás dátuma
2019.08.08. 11:55

Fotó: Facebook/Liget Budapest
300 milliós megbízást nyert a cég.
Nettó 293 milliós közbeszerzést nyert a Mészáros Lőrinc üzleti környezetébe kerülő T-Systems: az európai közbeszerzési értesítőből (TED) kiderül, hogy a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.-től a Liget Budapest projekt integrált biztonságtechnikai, épületfelügyeleti, valamint épületgépészeti automatika rendszereinek gyártmánytervezése és kivitelezésére.  Mint arról beszámoltunk, a T-Systems-szet felvásárolja a korábban Mészáros Lőrinc jobbkezeként emlegetett Jászai Gellért érdekeltségébe tartozó 4iG Nyrt. (amiben azért persze Mészárosnak is van részesedése) a Magyar Telekomtól. A 40-50 milliárd forintra becsülhető tranzakcióról korábban az index.hu megírta, hogy jó eséllyel az adófizetők pénzén kerülhet a T-Systems a NER informatikai erőközpontjának megtett 4iG Nyrt.-hez. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) nagyvállalati kötvényprogramja során vehet kötvényeket 4iG-től a cég pedig részben ebből finanszírozhatja majd a felvásárlást.  A Mészáros-közelbe sodródott T-Systems kapcsán megírtuk, hogy cég a felvásárlásával a 4iG megkerülhetetlen szereplője lesz a magyar piacnak, így a Mészáros-cég fogja felügyelni többek között a választási informatika rendszert, illetve a főváros e-jegyrendszerének fejlesztését. A BKV-nak amúgy sokkal többért, 5 év alatt 19 milliárdért dolgoznak, miután a Sys Kft. alvállalkozójaként működtetik és fejlesztik a BKV Zrt. informatikai rendszerét. Ráadásul két legyet ütöttek egycsapásra, a Sys Kft. ugyanis két alvállalkozót nevesített ajánlatában – a 4iG-t és a T-Systems Magyarország Zrt.-t. Egyedül a Microsoft szoftverek fejlesztése kerül ki a cég fennhatóságából, mivel a magyar Microsoft leányvállalat augusztus 31-el szerződést bontott a céggel, így a jövőben a T-Systems a jövően nem árusíthatja a Microsoft szoftvereit. Érdeklődésünkre a cég közölte: „a sztenderd üzleti gyakorlatunkat” követve döntöttek úgy, hogy nem újítják meg az augusztus 31-ével lejáró megállapodásunkat a T-Systems-szel.  

Csilingelt, de nem örömében a K-híd a Szigetről távozó tömeg alatt

Publikálás dátuma
2019.08.08. 11:33

Fotó: Bodorkos Máté / Rockstar Photographers
Ijesztő hangokat adott ki, és hullámzott a K-híd az embertömeg alatt.
Idén igazi világsztárral, Ed Sherrannel nyitott a Sziget fesztivál, így nem csoda, hogy hatalmas tömeg tódult a nagyszínpad elé szerda este. Ám a brit előadó performansza után már nem volt olyan jó hangulat, mint amikor még a gitár húrjain voltak Sheeran ujjai, többen halálfélelmükről számoltak be az esemény Facebook-oldalán, ugyanis elképesztően nehéz volt kijutni az óriási tömegből. Legalább másfél órába tellett kijutni a szigetről a koncert után, biztonsági okokból ugyanis csak szakaszosan engedték át az embereket a már hosszú évek óta felújításra váró, a fesztivál egyetlen megközelítési lehetőségét jelentő K-hídon. És ez nem valami felesleges óvatoskodás volt. A Népszava munkatársa még így is rettegve ment végig a hídon, amely erősen lengett, nyikorgott a tömeg alatt. Az általa készített videó jól lehet hallani, milyen hangokat ad ki a híd:  
A koncert után a Sziget közleményben magyarázta a  történteket: Az idei Sziget egy világsztárral nyitott így már napokkal ezelőtt tudtuk, hogy teltház várható, ami 95 ezer embert jelent egy időben a Fesztivál területén. Számítottunk rá, hogy a koncertre érkező látogatók egyszerre indulnak majd ki a buli végén, és ezt a folyamatot a váratlan, rövid zápor még jobban felgyorsította. Figyelembe véve a K-híd teherbírását, a környező utcák és a közlekedési eszközök kapacitását úgy döntöttünk, hogy megtörve a tömeg haladását szakaszosan engedjük ki a látogatóinkat a fesztivál területéről elkerülendő a külső torlódást, fennakadást. 
Szerző

Felkerült a villanyautósok térképére a Balaton

Publikálás dátuma
2019.08.08. 10:00

Fotó: Faludi Imre / MTI
Miután ugrásszerűen nőtt, majd negyvenre emelkedett a régióban a töltőpontok száma.
A teljesen elektromos – azaz hagyományos motor nélküli – autók még néhány évvel ezelőtt is be voltak szorítva a nagyobb városokba. Erősen behatárolta ugyanis az e-autó tulajdonosok mozgásterét a kocsik kis hatótávolsága és a főleg vidéken hiányos töltőállomás-hálózat. Miután azonban a gyártók a technológia korszerűsítésével gyorsan növelik a hatótávolságot – ma már nagy általánosságban 200-250 kilométert lehet megtenni egy „tankkal” –, és országszerte sorra épülnek a töltőpontok, a villanyautósok térképére egyre több eddig elérhetetlen térség kerül fel. Ezzel együtt például a Balaton még tavaly is túl messze volt a legtöbb fővárosi villanyautósnak. Az idén változott a helyzet, hiszen a tóparti településeken lévő töltőoszlopok száma megközelítette a negyvenet a töltőpont.eu oldal összesítése szerint. – Ennek köszönhetően az idén mondhatjuk először azt, hogy a ma Magyarországon kapható összes, tisztán elektromos autót fel lehet tölteni Balatonnál – mondta lapunk érdeklődésére Antalóczy Tibor, a Villanyautósok Közösségének vezetője, egyik alapítója. Ahhoz, hogy ennek jelentősége érthető legyen, Antalóczy Tibort villanyautós „gyorstalpalóra” kértük. Mint mondta, sokáig még az is óriási kihívás volt, hogy egyáltalán a Balatonhoz eljussanak a fővárosból. Siófok például hiába csak 220 kilométer oda-vissza, mivel sztrádán az elektromos autók többet fogyasztanak – főleg ha megy a klíma –, egy töltéssel csak a legkorszerűbb modellek voltak képesek megtenni ekkora utat. Később aztán a Székesfehérvárnál nyílt egy állomás, amely „utazást segítő” töltőként már nagy könnyebbséget jelentett. Miként az is, hogy Siófokon hamar kapcsoltak, és telepítettek egy töltőt. Ezzel együtt a legtöbb villanyautós nemigen indult el aggodalom és kétség nélkül megkerülni a Balatont. A töltőpontok száma aztán növekedni kezdett a térségben, de még így is akadtak gondok. Mivel többféle töltő létezik, volt olyan autótípus, amely számára nem akadt egy állomás sem. Idénre viszont már ezt is megoldották, már minden zöld rendszámos autó számára van töltési lehetőség a tónál. Antalóczy Tibor kitért arra is, hogy tapasztalatai és villanyautóstársai beszámolói szerint már a balatoni szállodáknál, valamint a kiadó házaknál is számítanak azokra a vendégekre, akik elektromos kocsival érkeznek. Ha nincs a közelben töltőpont, akkor azt teszik lehetővé, hogy a "sima" 230 voltos hálózatról töltsék fel autójukat a vendégek.

Gyorsan zöldülő autós közösség

Hat-hétezer tisztán elektromos kocsi fut jelenleg a hazai utakon a villanyautosok.hu összegzése szerint. Ez elenyészőnek tűnik ahhoz képest, hogy a KSH adatai alapján Magyarországon tavaly 3,6 millió személyautót regisztráltak, ám a szegmens bővülésének dinamizmusa figyelemre méltó. Úgy tíz évvel ezelőtt jelent meg a hazai utakon az első, hagyományos motor nélküli teljesen elektromos autó, tavaly pedig már majdnem hétezret használtak. A növekedésre jellemző az is: 2018-ban kétszeresére nőtt a tisztán elektromos kocsik száma 2017-hez képest. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete az idén januárban azt prognosztizálta, hogy 2019-ben további kétezerrel nő a tisztán elektromos autók száma, ami 54 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az országban jelenleg mintegy 13 ezer autón van zöld rendszám – ezek között azonban ott vannak a hagyományos motorral is rendelkező hibridek is.

Szerző
Frissítve: 2019.08.08. 11:21