Bajt jelezhet, ha étkezés után kipirosodik az arc

Publikálás dátuma
2019.09.30. 15:51
Illusztráció
Fotó: Elie Bernager/Photononstop / AFP
Sokféle tünetet okozhat, ha a szervezet nem tudja megfelelően lebontani a hisztamint.
Borok, pezsgő, sajtok, diós sütemény és csokoládé – csak néhány azok közül az ételek közül, amelyek sok hisztamint tartalmaznak. Ha a szervezetünk ezt nem tudja megfelelően lebontani, az sokféle tünetet okozhat. Az érintettek gyakran több szakrendelést is megjárnak, mire kiderül a hisztamin intolerancia – mondta Sárdi Krisztina gasztroenterológus, a Budai Allergiaközpont orvosa.  
Ha arcpirulást és kimelegedést, klimaxszerű panaszokat, erős menstruációs görcsöket okoz, nőgyógyászhoz, ha orrviszketés, orrdugulás, orrfolyás is jelentkezik, fül-orr-gégészhez, esetleg allergológushoz fordulnak az érintettek. Alacsony vérnyomás, szapora szívverés miatt kardiológiai problémára gondolnak. A csalánkiütéses, bőrviszketéssel járó tüneteikkel kapcsolatban pedig bőrgyógyász véleményét kérik. A fokozott fáradékonyságnak, szédülésnek, alvászavarnak és fejfájásnak pedig akár belgyógyászati, hormonális vagy neurológiai oka is lehet. A leggyorsabb diagnózis a gyomor- és bélrendszeri tünetek hatására születhet Ha gyomorégés, hasi fájdalom, puffadás, hányinger, hasmenés vagy székrekedés is jelentkezik, rövid időn belül gasztroenterológushoz fordulnak.  
A hisztamin intolerancia tüneteit a szervezetben termelődő, hisztamin lebontását végző diamino-oxidáz (DAO) enzim csökkent termelődése, illetve csökkent aktivitása okozza. Értékét vérvizsgálattal lehet meghatározni. A DAO enzim csökkenése bekövetkezhet allergiák, gluténérzékenység vagy kontaminált vékonybél szindróma miatt, de okozhatja a hisztamin felszabadulását segítő, vagy a DAO enzim működését gátló gyógyszerek (antibiotikumok, fájdalomcsillapítók) szedése, vagy ételek és italok fogyasztása. Ha DAO enzim értéke alacsony, a panaszok megszűnéséhez diétázni kell. Ilyenkor a magas hisztamin tartalmú vagy a szervezetben a hisztamin felszabadulását fokozó élelmiszereket kerülni kell.
A bor és a pezsgő mellett kerülendők bizonyos sajtok, sörélesztő, kagyló, a halak többsége, a halkonzerv. Ezen kívül a paradicsom - különösen a konzerv, paradicsompüré, ketchup - a spenót, csirke, sertés, marha kolbász és sonka, különösen a szárított termékek. Minden fermentált zöldség és szója termék, a csokoládé és a savanyú káposzta. Egyes ételek a szervezet saját hisztamin termelését fokozzák, ezért nem javasolt fogyasztani, ilyen a nyers tojásfehérje, a kagyló, az eper, a paradicsom, a hal, a csokoládé és az ananász is. A diéta minden esetben személyre szabott, egyéni tolerancia függvénye, hogy bizonyos élelmiszereket teljesen ki kell zárni vagy elég a fogyasztását csökkenteni. Ha mégsem akarunk lemondani bizonyos ételekről, alkalmanként, étkezések előtt DAO enzim tartalmú tablettát bevéve megelőzhetjük a kellemetlen panaszok kialakulását – mondta a szakorvos.
Szerző

Minden része egészséges az ősz kedvelt gyümölcsének

Publikálás dátuma
2019.09.28. 14:30

Fotó: JONATHAN NACKSTRAND / AFP
A szőlő nem véletlenül népszerű, de finom íze mellett jótékony hatású a húsa, a leve, a magja és az abból készült olaj is.
A szőlő évezredek óta az étrendünk része, a Bibliában és az ókori egyiptomi hieroglifákon, a görögök és rómaiak mítoszaiban is szerepel. Termelését a kaukázusi népek kezdték el, mintegy nyolcezer évvel ezelőtt. Európával a rómaiak ismertették meg. A legenda szerint az első számon tartott részeg ember a bárkájáról nevezetes Noé volt, akinek hétezer évvel ezelőtt saját szőlőleve ártott meg. A középkorig csak azok ihatták a nedűjét, akiknek a kertjében a gyümölcs termett. Eleinte szívesebben készítettek vörösbort, mert azt Krisztus kiontott vérének tartották, de később a fehérbor is népszerűvé vált. 
Több színű és ízű, bogyónagyságú szőlőfajta ismert, az apró szemű, szinte fekete félvadtól az ujjbegynyi sárga „kecskecsöcsű” nemesítettig. 
A szőlő gazdag értékes tápanyagokban, rendszeres fogyasztása számos betegség megelőzésében is szerepet játszhat, egyes elméletek szerint az életet is meghosszabbíthatja. Szabályozhatja a vérnyomást, normalizálhatja a koleszterin- és vércukorszintet, megakadályozhatja, hogy az erek falán lerakódások, plakkok alakuljanak ki, csökkentheti a túlzott vérrögképződést és javíthatja a sejtek inzulinválaszát is. Az agyműködésre is pozitívan hat, javíthatja a vérkeringését, segíthet megelőzni a memóriazavarokat és a demenciát is. A szőlő vagy a leve a szemet is védi: nagy szerepet játszik a makuladegeneráció és a retinát érintő betegségek megelőzésében. Rostokban és vízben is gazdag, így jót tehet az emésztésnek; székrekedés megelőzésére, kezelésére is ajánlják. 
A benne lévő káliumnak köszönhetően jó vízhajtó, elősegítheti az anyagcsere-termékek kiürülését, segítheti a vese- és hólyagkövesedés megszüntetésében, valamint csökkentheti a premenstruációs tüneteket. Tisztítja, méregteleníti a bélrendszert, fokozza az epeelválasztást és a bélmozgást, a nagy mennyiségben elfogyasztott szőlő csökkentheti a vizelet savasságát is. A gyümölcs, de különösen a frissen préselt és vízzel hígított szőlőlé hatékony idegerősítő, feszültségoldó és regeneráló hatású. A szőlő megszépíti a bőrt, magnézium-, foszfor- és cukortartalma energiát ad, vitaminjai erősítik az immunrendszert. A közvetlenül is felhasználható cukortartalma miatt vérszegény, legyengült szervezet erősítésére, gyulladások gyógyszereként, női bajokra is ajánlják.
A héjában és a magjában található antioxidánsok, ásványi anyagok csökkenthetik bizonyos krónikus betegségek kialakulásának kockázatát és lassíthatják az öregedési folyamatokat. A magokat kipréselve finom, nagyon halvány, szinte semleges ízű olaj nyerhető. Ez védi az agyat és az idegrendszert, erősíti az érfalakat. A népi orvoslásban úgy tartják, jó hatású lehet az allergia, ízületi gyulladás, visszértágulat, aranyér kezelésére is. Tisztító hatása segíthet a köszvény, az asztma és a reuma kezelésében is. Természetes afrodiziákumként is számon tartják. Rendkívül gazdag többszörösen telített zsírsavakban. Főzésre is használható, de legízletesebb természetes állapotában például salátaöntetként alkalmazva. A könnyű olaj masszírozásra is alkalmas, a bőr könnyen beissza, valamennyi bőrtípus ápolására kiváló, enyhe összehúzó hatása erősíti és feszessé teszi a bőrt.  

Testnek, léleknek

A szőlő 100 grammja 78 kcal-t tartalmaz. Szénhidráttartalma fajtától, termőhelytől és évjárattól függően 18–20 g/100 g (szőlő és gyümölcscukor formájában). A vércukorszintre gyakorolt hatása, vagyis a glikémiás indexe magas (45), gyorsan felfrissíti a fáradt szervezetet, hasznos fokozott szellemi munka idején, edzés előtt és közben. Kiemelkedő a foszfor-, kalcium-, kálium-, magnézium-, cink-, szelén-, illetve B1-, B2-, C- és K-vitamin-, valamint a folsav- és a biotintartalma. 100 gramm szőlőben 5,4 gramm élelmi rost – cellulóz és pektin – van, amely segíti az emésztést és a bélműködést. Jelentős víztartalma révén kiváló szomjoltó – írta a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége Facebook-oldalán.
Bár minden szőlőfajta tartalmaz értékes tápanyagot tartalmaz, a sötétebb színű – piros, bordó – gyümölcsnek általában magasabb az antioxidáns-tartalma. Szüretkor és vásárláskor figyelni kell arra, hogy a szőlő nem utánérő gyümölcs:  
ha savanyúan szedik le, olyan is marad.

A szőlőhéjra könnyen rátelepszik a föld, a penész és mindenféle szennyezőanyag, ezért evés előtt mindig alaposan meg kell mosni. A csemegeszőlő hűvös, levegős helyen sokáig eltartható. 

Tipp

Étkezés közben vagy után ne együnk szőlőt, mert magas cukortartalma miatt könnyen megerjed; így akadályozza az emésztést. 

A szőlő nyersen a legjobb, de készíthetünk belőle gyümölcslevest, amelyet akár vörösborral is ízesíthetünk. Megbolondíthatjuk vele a párolt káposztát, keverhetjük salátákba, süthetjük süteményekbe, készíthetünk belőle lekvárt is, mazsolaként is kedvelt, de abból sem árt mértéket tartani, mert az energiatartalma is jelentős.  
A szintén mértékkel fogyasztott nemes borokat szívvédő, roboráló, étvágyjavító, egészségmegőrző hatása miatt ajánlják. Étkezés közben fogyasztva segíti az ételben lévő vas felszívódását. Több vizsgálat is megállapította: napi 1-2 deci vörösbor elfogyasztása elsősorban a középkorú és idősebb férfiaknál csökkentheti a szívbetegségek kockázatát. Újabb kutatások kimutatták, hogy napi 1-2 pohárnál több vörösbor meg is emelheti a koleszterinszintet, és ez fokozhatja az érelmeszesedésre való hajlamot. 
Szerző

A tudatos vásárlás nem a boltban kezdődik

Publikálás dátuma
2019.09.27. 12:12

Fotó: Pixabay
Sokan tapasztalatból tudják, sem a pénztárcának, sem az alaknak nem tesz jót, ha éhesen mennek vásárolni. Megkérdeztük a szakértőt, mire érdemes még figyelni az élelmiszerek beszerzésekor.
„Legalább a főétkezéseket tervezzük meg három-négy napra előre!”

ajánlotta Wolher Veronika dietetikus, egészségfejlesztő.

Ha tudjuk, mit szeretnénk reggelire, ebédre és vacsorára enni, könnyen készíthetünk bevásárlólistát, amelynek követésével kevésbé csábítanak el a felesleges élelmiszerek. Ez a pénztárcánkat, a környezetet is kíméli, és kordában tarthatjuk a kalóriabevitelünket. 

Jó tudni!

Az élelmiszerek nem véletlenszerűen vannak elhelyezve a polcokon, legyünk gyanakvóak és körültekintőek. Ha szemmagasságban nem találjuk, amit keresünk, nézzünk feljebb és lejjebb is! – tanácsolta a szakember.

Olvassunk címkét!

Fontos, hogy vásárlás előtt ne csak a termék lejárati idejét, hanem a címkéjén lévő táplálkozási információkat is megnézzük. Ezek között fel van például tüntetve, 100 grammra és általában az adott kiszerelésre vonatkozóan is, az energia-, a fehérje-, a szénhidrát- és zsírtartalom, valamint külön a telített zsír, a hozzáadott cukor és az élelmi rost mennyisége is.
Érdemes elolvasni az egészségre vonatkozó állításokat, ahogy az ajánlott fogyasztási mennyiséget is. Sokan nem tudják, mit jelent az INBÉ rövidítés. Az úgynevezett irányadó napi beviteli érték egy egészséges, átlagos fizikai aktivitású felnőtt 2000 kalóriás étrendjén alapul. Azt mutatja meg, hogy a termék az adott tápanyag ajánlott napi fogyasztási mennyiségéből hány százalékot biztosít. Wolher Veronika felhívta a figyelmet, hogy ez csupán tájékoztató jellegű, az egyéni szükséglet sok mindentől függ, például az életkortól, nemtől, testtömegtől, a fizikai aktivitás mértékétől is.
Sok terméknél a glikémiás indexet, a GI-értéket is feltüntetik a címkén, amely a vércukoremelő hatást mutatja meg a szőlőcukor 100-as értékéhez viszonyítva. Az egészség megőrzéséhez minél alacsonyabb glikémiás indexű nyersanyagot, élelemiszert érdemes választani – ajánlotta a dietetikus. Az élelmiszerek címkéjén már az allergéneket is kötelező feltüntetni. Ez ételallergia, illetve -intolerancia esetén jelent nagy segítséget. Az adalékanyagokat is, legyenek azok természetesek vagy mesterségesek, meg lehet találni az összetevők listájában; vagy kiírva, vagy E-számmal jelölve. 
„A cél az, hogy minél kevésbé feldolgozott termékeket vásároljunk”

– hangsúlyozta.

Nem biztos, hogy az akciós a legolcsóbb!

Tanácsos résen lenni és összevetni a termék árát a mennyiségével, ugyanis sokszor a nagyobb kiszerelésű termékkel jobban járunk, mint az akcióssal – tette hozzá a szakember.

Cukor helyett idő

Amikor még bőséges a zöldség- és gyümölcskínálat, érdemes nagyobb mennyiséget venni és betárazni a téli időszakra. Ezeket le lehet fagyasztani, vákuumcsomagolással pedig tovább megőrizhetjük az értékes tápanyagokat is – emelte ki a dietetikus. Befőzéskor hozzáadott tartósítószerre sincs szükség, ha ugyanis még forrón felfordítjuk a megtöltött és lezárt befőttes üvegeket, a hő elpusztítja az üveg szájánál, kupakjában lévő kórokozókat, így tartóssá válik a lekvár. Az édesítésének pedig az idő és nem a cukor a titka – mondta a Budai Egészségközpont dietetikusa a Népszavának. Nagyanyáink akár fél napig is főzték a gyümölcsöt, és bár nem adtak hozzá cukrot, a fruktóztól, azaz gyümölcscukortól mégis édes lett a lekvár.

Tipp

Jól jöhet télen a lecsó formájában eltett paradicsom, paprika is, amit akár cukkinivel is megbolondíthatunk. A tartósítását a lekvárhoz hasonlóan a dunsztos üveg megfordításával érhetjük el. 

A szakember megjegyezte, a tudatos vásárlást, illetve életmódot nem lehet elég korán kezdeni, aminek legegyszerűbb módja a példamutatás. A legjobb, ha a gyerekeket minél korábban bevonjuk a család étkezéseinek tervezésébe és az egészséges ételek elkészítésébe.
Szerző
Frissítve: 2019.10.02. 14:28