Előfizetés

Tort ülnek a képmutatók: Alföldi-rendezés Szegeden

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2019.10.29. 11:30

Fotó: SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZ
A hatalom és a színház viszonyáról fest fájdalmas és olykor groteszk képet Alföldi Róbert Szegeden, a Molière, avagy az álszentek összeesküvése című előadásban.
Valljuk be, abban azért már önmagában van valami szarkasztikus, ha a király színházba megy. Beül a díszpáholyba, onnan tapsol. Ha „nyalnak” neki, jobban, ha nem, akkor kevésbé. Ezzel a bizarr jelenettel indul Szegeden Bulgakov: a Molière, avagy az álszentek összeesküvése című előadás Alföldi Róbert rendezésében. XIV. Lajos (Medveczky Balázs) kedvenc házi szerzője, Molière darabját nézi és bizony a meghajlásnál, a színpadi író, színész, társulatvezető, igazgató (Balázs Áron) igencsak benyal a királynak, sőt még túl is teljesít, hiszen rögtönzött hódoló versikével jelentkezik. A jutalom nem is marad el, némi pluszpénz formájában. Csak meg kell élni valahogy. Ez így volt Molière korában, és nem kell nagy fantázia, hogy elképzeljük, miként megy ma is. A produkció sodrása épp a jelenidejűségben van. Hiába időzünk el a Napkirály korában, a színház és a politika viszonya, a kiszolgáltatottság, a napi zsarolások és azok a bizonyos kompromisszumok nagyon is, ahogy a műben elhangzik ,a „mai képmutatást” idézik. A címszerepben az újvidéki Balázs Áron meghívott vendégként nagyszerű. Egyszerre karizmatikus színész, szánni való bohóc, színházi zsarnok és esendő áldozat. Jelenléte betölti a teret (díszlet-, jelmeztervező Kálmán Eszter). Olykor szeretni kell őt, máskor utálni, egy biztos, él és hal a színházért, mindezt meg is valósítja a darabban. A király pedig ha kell kézből eteti őt, máskor bünteti, sőt be is tiltja. A játék egyáltalán nem didaktikus. Jelenségeket emel ki, nagyít fel, hoz közel: rágalom, feljelentés, sakkban tartás, kiéheztetés, a színházi élet különböző szituációi, Mondhatnánk, hogy Molière korától távol ma már ezek ismeretlen szituációk, de valószínű, akkor igencsak valótlant állítanánk. Az előadás egyik legdrámaibb jelenete, amikor Molière fokozatosan sodródik bele egy koncepciós perbe. Charron, Párizs érseke (Szegezdi Róbert) megsértődik a Tartuffe miatt, amit a szerző állítólag róla mintázott, ezért elhatározza, hogy nem riad vissza semmitől és tönkre teszi. Feljelentő, mint jól tudjuk, ilyenkor mindig akad. És ha kell, a magánéleti momentumokkal támadják meg. Ugye ilyenről sem hallunk manapság? A tavaly újonnan szerveződött szegedi társulat jó formát mutat. Molière pedig, ahogy a legnagyobbakhoz illik, a színpadon hal meg. Hogy mi következik utána, képzelhetjük. Info: Mihail Bulgakov: Molière, avagy az álszentek összeesküvése Szegedi Nemzeti Színház Rendező: Alföldi Róbert   

Meghalt Robert Evans, világhírű hollywoodi producer

Népszava-MTI
Publikálás dátuma
2019.10.28. 21:18
Robert Evans 2014-ben
Fotó: FRAZER HARRISON / AFP
Nevéhez olyan filmek fűződnek, mint A Keresztapa, A kínai negyed vagy a Love Story.
89 éves korában hunyt el Robert Evans amerikai filmproducer, aki hosszú évtizedeken át volt a Paramount Pictures filmstúdió gyártásért felelős vezetője. Szóvivője szerint szombaton érte a halál. Több évtizedes pályafutását a visszatérések és megújulások jellemezték.
A New York-i születésű férfi hollywoodi pályafutását színészként kezdte, Norma Shearer színésznő beszélte rá férjét, Irving Thalberget rendezőt, hogy alkalmazza a 26 éves jóképű férfit a Man of a Thousand Faces című horrorfilmben. Amikor egyre kevesebb szerephez jutott, Evans a Paramount Pictures gyártásért felelős vezetője lett, és vezetésével a közepes filmeket gyártó filmstúdió gyorsan átalakult Hollywood egyik legnagyobb és legsikeresebb filmgyárává.
1966 és 1974 között olyan filmek készítése fűződik egyebek között a nevéhez, mint A furcsa pár, a Rosemary gyermeke vagy a Goodbye, Columbus. Saját produkciós cégének egyik első sikerfilmje a Roman Polanski rendezte A kínai negyed volt. 2003-ban még ő volt a producere a Kate Hudson és Matthew McConaughey főszereplésével készült Hogyan veszítsünk el egy férfit 10 nap alatt című vígjátéknak.
Evans hétszer nősült, harmadik felesége, a Love story sztárja, Ali MacGraw volt, akitől egyetlen gyermeke született.

Átadták a Szépíró-díjakat

Cs. E.
Publikálás dátuma
2019.10.28. 20:06

Fotó: Népszava
Ungváry Rudolf, az idén megjelent Balatoni nyaraló című regény szerzője szépirodalmi és Szilágyi Zsófia irodalomtörténész irodalomkritikai kategóriában vehette át hétfőn este a Szépíró-díjat.
A Szépírók Társasága néhány évnyi kihagyás után magántámogatók segítségével tavaly óta újra kiadja a magyar irodalmi élet egyik legrangosabb elismerését, amellyel a kiemelkedő alkotómunkát végző szerzőket díjazzák. A Társaság idén harmincöt év alatti alkotóknak Junior Szépíró-díjat alapított, amelyet a Hátam mögött dél című kötet szerzője, Ferencz Mónika költő, műfordító vehetett át a Fugában. 
Az elismerésről egy háromtagú kuratórium dönt, amelynek tagjai Babiczky Tibor, Garaczi László és Tóth Krisztina voltak. A díjazottakat Földényi F. László, Margócsy István és Szálinger Balázs laudálta. A szerzőkkel Szkárosi Endre, a Szépírók Társaságának elnöke beszélgetett, majd szövegeikből Tóth József színművész olvasott fel. A díjat tavaly rendhagyó módon hat szerző, Csaplár Vilmos, Krusovszky Dénes, Molnár Krisztina Rita, Schein Gábor, Szilasi László, Tolnai Ottó vehette át.