BRFK;útlezárások;Recep Tayyip Erdogan;

2019-11-12 07:00:00

Legalább tízmillióért tüntettek el a rendőrök 271 autót Erdogan útjából

Még Putyin látogatása előtt is kevesebb járművet kellett elszállítani Budapest utcáiról – a költségeket az adófizetők állják.

Biztonsági okokból összesen 271 „gépjárművet” szállíttatott el a Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti osztálya Recep Tayyip Erdogan november 7-i látogatása előtt – árulta el a Népszava kérdésére a rendőrség. Ez több kocsi, mint amit Vlagyimir Putyin október végi érkezésekor elvittek, akkor „csak” 216 autót kellett elvinni, hogy védjék az orosz elnök konvoját.

Az elszállítás természetesen nincs ingyen, de a konkrét árat nem árulta a hatóság, azt csak később, közérdekű adatközlés formájában közölnék lapunkkal. Szerencsére találtunk egy dokumentumot, amiből több is kiderülhet a költségekről. E szerint a BRFK közbeszerzési eljárás keretében, még 2018 decemberében kötött három évre szóló szerződést autók, kamionok és munkagépek elszállítására az ATC Aircom Kft-vel, nettó 138 millió (évente 46 millió) forint értékben – a Kft. pedig állami rendezvény, demonstráció, delegáció helyszínéről is vihet el autókat. 

Vagyis, Putyin és Erdogan érkezése előtt is ez a cég felelt a járművek begyűjtéséért. A szerződés alapján az ATC Aircom Budapest közigazgatási területén belül személyautót 40 ezer forintért, 3,5 tonna feletti teherautót 140 ezer forintért, buszt 190 ezer forintért szállít el, az árat pedig növelhetik az olyan kitételek mint a speciális szállítások 90 ezres nettó óradíja vagy 15 ezres óránkénti készenléti díja. 

A tényleges összeg azonban ennél magasabb is lehet. Telefonon kerestük meg a vállalkozást, ahol megerősítették, hogy őket bízták meg Erdogan-delegáció előtti munkákkal, a pontos munkadíjat viszont nem akarták elárulni. 

A szállítási díj borsosnak tűnhet, de valójában egészen alacsony a munka jellegét tekintve – erről már Horváth Csaba, az Autómentők Magyarországi Szakmai Szövetségének (AMSZSZ) elnöke beszélt lapunknak.

A civil megbízásra dolgozó autómentők ugyanis az ügyfél segítségével, slusszkulccsal a kézben dolgoznak, az ott hagyott, behúzott kézifékű kocsit viszont csak daruval lehet felemelni; ehhez speciális autómentő kell és nagy rutin, hogy egy karcolás se essen a kívülről mozgatott járművön, az okozott kár ugyanis a szállító felelőssége lesz.

Horváth szerint az alacsonyabb díj általános jellemző a hatósági szerződések esetében: a vállalkozónak belefér a piaci ár alatti munkadíj is, ha hosszú távú, több éves megállapodásokat köthet állami szervekkel. 

Az autók eltakarítása ugyanakkor csak töredékrészét jelentette a Putyin és Erdogan-látogatással járó kiadásoknak. Ha a rendőrség eljuttatja hozzánk a teljes költséglistát, arról újabb cikkben számolunk be.