Előfizetés

Legalább tízmillióért tüntettek el a rendőrök 271 autót Erdogan útjából

Koncz Tamás
Publikálás dátuma
2019.11.12. 07:00

Fotó: Markoszov Szergej
Még Putyin látogatása előtt is kevesebb járművet kellett elszállítani Budapest utcáiról – a költségeket az adófizetők állják.
Biztonsági okokból összesen 271 „gépjárművet” szállíttatott el a Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti osztálya Recep Tayyip Erdogan november 7-i látogatása előtt – árulta el a Népszava kérdésére a rendőrség. Ez több kocsi, mint amit Vlagyimir Putyin október végi érkezésekor elvittek, akkor „csak” 216 autót kellett elvinni, hogy védjék az orosz elnök konvoját. Az elszállítás természetesen nincs ingyen, de a konkrét árat nem árulta a hatóság, azt csak később, közérdekű adatközlés formájában közölnék lapunkkal. Szerencsére találtunk egy dokumentumot, amiből több is kiderülhet a költségekről. E szerint a BRFK közbeszerzési eljárás keretében, még 2018 decemberében kötött három évre szóló szerződést autók, kamionok és munkagépek elszállítására az ATC Aircom Kft-vel, nettó 138 millió (évente 46 millió) forint értékben – a Kft. pedig állami rendezvény, demonstráció, delegáció helyszínéről is vihet el autókat. 
Vagyis, Putyin és Erdogan érkezése előtt is ez a cég felelt a járművek begyűjtéséért. A szerződés alapján az ATC Aircom Budapest közigazgatási területén belül személyautót 40 ezer forintért, 3,5 tonna feletti teherautót 140 ezer forintért, buszt 190 ezer forintért szállít el, az árat pedig növelhetik az olyan kitételek mint a speciális szállítások 90 ezres nettó óradíja vagy 15 ezres óránkénti készenléti díja. 
Vagyis, ha a legegyszerűbb, olcsóbb esettel – szimpla személyautók elszállításával – számolunk, az ATC Aircom 10,8 millió forintért vihette el az autókat Erdogan konvojának közeléből (és 8,6 millióért dolgoztak Putyin látogatása idején).

A tényleges összeg azonban ennél magasabb is lehet. Telefonon kerestük meg a vállalkozást, ahol megerősítették, hogy őket bízták meg Erdogan-delegáció előtti munkákkal, a pontos munkadíjat viszont nem akarták elárulni. 
A szállítási díj borsosnak tűnhet, de valójában egészen alacsony a munka jellegét tekintve – erről már Horváth Csaba, az Autómentők Magyarországi Szakmai Szövetségének (AMSZSZ) elnöke beszélt lapunknak. A civil megbízásra dolgozó autómentők ugyanis az ügyfél segítségével, slusszkulccsal a kézben dolgoznak, az ott hagyott, behúzott kézifékű kocsit viszont csak daruval lehet felemelni; ehhez speciális autómentő kell és nagy rutin, hogy egy karcolás se essen a kívülről mozgatott járművön, az okozott kár ugyanis a szállító felelőssége lesz. Horváth szerint az alacsonyabb díj általános jellemző a hatósági szerződések esetében: a vállalkozónak belefér a piaci ár alatti munkadíj is, ha hosszú távú, több éves megállapodásokat köthet állami szervekkel. 
Az elnök hozzátette, hogy a szabályosan parkoló, de rendezvény miatt áthelyezett autók esetében a cechet az állam - vagyis az adófizetők – állják; a pórul járt autósoknak ezért nem kell külön fizetniük, a kocsi megtalálása és visszaszerzése azonban így is sok bosszúsággal járt.

Az autók eltakarítása ugyanakkor csak töredékrészét jelentette a Putyin és Erdogan-látogatással járó kiadásoknak. Ha a rendőrség eljuttatja hozzánk a teljes költséglistát, arról újabb cikkben számolunk be.

A vasárnapi nyitvatartás korlátozására kéri a szakszervezet Karácsony Gergelyt

MTI
Publikálás dátuma
2019.11.12. 06:30

Fotó: Népszava
Délután kettőkor bezáratnák az összes bevásárlóközpontot.
A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete (KDFSZ) levélben megkereste Karácsony Gergelyt, és azt kérte, hogy a főpolgármester fogalmazzon meg olyan ajánlást a budapesti kereskedelmi vállalatoknak, amelyben a vasárnapi nyitvatartás korlátozását kezdeményezi - írja a Magyar Nemzet, amely szintén megkapta a levelet. A több mint 400 ezer ágazati munkavállalót képviselő szakszervezet azt szeretné, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb áruházakat működtető budapesti cégek 2020-tól vasárnaponként csak 14 óráig üzemeltessék boltjaikat, és ezáltal a munkaerőgondokkal küzdő kereskedelemben a dolgozókat ne terheljék fölösleges túlórákkal. A vásárlások idejének hétvégi rövidítése a főváros környezetterhelését is csökkentheti - véli a szakszervezet. "Ez az elképzelés illeszkedhet a főpolgármester úr által meghirdetett fővárosi programhoz, amely a közszféra cégeinél megtiltaná a dolgozók túlóráztatással történő kizsigerelését. Emellett ez a lépés megfelelne a meghirdetett klímavészhelyzeti állapot érdekében tett törekvéseinek is, amihez konkrét megoldást kínálunk a mindennapi életben szinte mindenki által igénybe vett kereskedelem területén" - fogalmazott a Magyar Nemzetnek Bubenkó Csaba. Kijelentette, hogy hétfőnként tisztább levegőjű Budapestre ébredhetnének a helyiek, ha vasárnap korábban állnának le a nagy bevásárlóhelyek. A KDFSZ elnöke megjegyezte: Karácsony Gergelyék a klíma védelmében hivatalba lépésük óta több olyan intézkedést helyeztek kilátásba, amelyek jóval nagyobb áldozatot kívánhatnak az egész nemzetgazdaságtól. A bolti dolgozók érdekében tett gesztus pedig - amely nem lehet utasítás, mert az állami cégekkel ellentétben a versenyszférában nem léphet fel munkáltatóként a főpolgármester, hanem csak Budapest klímabarát vezetőjeként, aki a fővárosiak életminőségét javítaná - Bubenkó Csaba szerint precedensértékű lehet más nagyvárosok számára is.

Orbán már enged a Néppártnak

Kósa András
Publikálás dátuma
2019.11.12. 06:30

Fotó: EMMANUEL DUNAND / AFP
Úgy tudjuk, a néppárti enyhülésben nagy szerepet játszott, hogy a kormány jelezte, mégsem lesznek önálló közigazgatási bíróságok, a Fidesz pedig visszafogta EU-ellenes retorikáját.
Több konkrét feltételt is szabott az Európai Néppárt (EPP) vezetése a Fidesznek a tagsága megőrzése érdekében, amelyek közül Orbán Viktor kormányfő az elmúlt hetekben csendben többet is elkezdett teljesíteni, így a Népszava információi szerint a korábbiakhoz képest enyhült a feszültség a két fél között. Úgy tudjuk, a néppárti enyhülésben nagy szerepet játszott, hogy a kormány jelezte, mégsem lesznek önálló közigazgatási bíróságok, a Fidesz pedig visszafogta EU-ellenes retorikáját. „Orbánnak lépnie kell” – hangzott el egy EPP-vezető szerint, és a Néppárt vezetésében ma már egyre többen látják úgy, hogy elindult „egy pozitív folyamat.” Edmund Stoiber volt bajor miniszterelnök is arról beszélt egy, a Die Welt-ben megjelent interjúban, hogy bár még nem álltak teljesen helyre a kapcsolatok a Bajor Keresztényszociális Unió és a Fidesz között, az élet nem áll meg, meg kell próbálni túllépni az ellentéteken. Stoiber egyébként a napokban vett át állami kitüntetést Budapesten Orbán Viktortól és Áder János államfőtől. A bajor politikus szerint a CDU jelenlegi elnöke, Markus Söder és Orbán Viktor között is oldódnak a feszültségek, sőt Manfred Weber, az EPP frakcióvezetője is hajlandó együtt dolgozni a magyar kormányfővel. Az biztos, hogy – miként arról már írtunk – a Fidesz jelenleg felfüggesztett tagságáról nem döntenek a párt novemberi kongresszusán, csupán a három „Bölcs” beszámolóját hallgatják majd meg. 
Hétfőn egyébként más uniós fórumon is folytatódott a dialógus a magyar kormánnyal, Orbán Viktor miniszterelnök ugyanis a Várban, a Karmelita Kolostorban fogadta Charles Michelt, az uniós állam-, és kormányfőket tömörítő Európai Tanács új elnökét. Orbán Viktor sajtófőnöke, Havasi Bertalan azt közölte: „A megbeszélésen a december 1-jén hivatalba lépő új tanácsi elnökkel áttekintették Magyarország és az Európai Unió kapcsolatrendszerének összes fontos témáját a migrációtól kezdve a gazdaságpolitikán keresztül egészen a külpolitikáig. Orbán Viktor és Charles Michel kölcsönösen kifejezte együttműködési szándékát annak érdekében, hogy a következő években sikerüljön megtalálni a jó válaszokat az Európa előtt álló kihívásokra.” A Népszava megkérdezte a sajtófőnöktől, hogy egy ilyen fontos találkozóról miért csak utólag adnak tájékoztatást, miért nem szerveznek sajtótájékoztatót, de nem kaptunk választ.