rendőrség;lezárások;BKK;Orbán-Erdogan;

A gyalogosok többsége türelmetlen, régen nem volt ilyen mértékű lezárás

- Százötvenezer közlekedő életét keserítette meg Erdogan látogatása

Tízezer kieső kilométer, 39 elterelt vagy leállított BKV-járat: érdekes adatokat kaptunk a török elnök látogatásával járó korlátozásokról.

Nem csak idegességünkben érezhettük úgy, hogy teljesen leállt Budapest közlekedése Recep Tayyip Erdogan november 7-i látogatása idején, a Főpolgármesteri Hivataltól kapott adatok alapján tényleg megbénult a főváros. 

Az összesítés nagyrészt a BKK és a BKV adatain alapszik: mint megtudtuk, a négy, illetve nyolcórás időtartamú forgalomkorlátozások markánsan érintették a tömegközlekedést. A BKV járatai november 6-án 236573 kilométert, november 7-én viszont csak 226 706 kilométert futottak, vagyis 

mintegy tízezer kilométer esett ki az elnöki vizittel járó útlezárások miatt.

A korlátozások az M1-es metró, öt, főként Budán közlekedő villamos (1, 2, 17, 19, 41), kilenc trolibusz ( 70, 72, 73, 74, 74A, 75, 76, 78, 79), huszonkét autóbusz ( 15, 16, 16A, 20E, 25, 30, 30A, 32, 92, 96, 100E, 105, 115, 116, 162, 169E, 196, 196A, 200E, 225, 230, 231), valamint a D11 hajó és a Sikló közlekedését érintették.

Mindez több tízezer ember napját nehezítette meg: a fővárostól kapott becslések szerint a

a hatósági forgalomkorlátozások legalább 150 ezer közlekedőnek, közöttük legalább 75 ezer tömegközlekedéssel utazónak okoztak fejfájást.

Nekik talán kevés lenne Csécsi Soma, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) szóvivőjének érvelése, hogy az Erdogan ellen tüntetők miatt volt annyi fennakadás, vagy hogy „a török elnök Budapest közúthálózatának mintegy 94 ezred százalékán közlekedett, és 15 kerületet nem is érintett.”

Mennyibe került ez nekünk?

Az Erdogan-látogatásnak természetesen komoly anyagi vonzata is volt: a BRFK a napokban árulta el (na nem magától, hanem Donáth Anna közérdekű adatigénylésére), hogy 67,7 millió forintot költöttek az a török elnöki vizitre.

A Népszava értesülései szerint a rendőrök legalább tízmillió forintért tüntettek el autókat a konvoj útjából; a látogatásnak további pluszköltségei is lehetnek, hiszen az ORFK és a TEK is részt vett Erdogan budapesti útjának biztosításában.

A fővárosi közlekedési cégek információnk szerint ennél jóval olcsóbban úszták meg a kalandot: a BKV -nak mintegy 1,5 millió forintnyi üzemanyagot „spóroltak meg” az útlezárások,  a BKK-nál viszont közel ugyanennyi, 1,4 millió forintnyi többletet jelentett a látogatással járó pluszmunka kifizetése.

Információink szerint a Fővárosi Csatornázási Műveknél sem kerültek sokba az előkészületek. A társaság munkatársai olcsó ponthegesztési technikával rögzítették a csatornafedeleket az elnöki konvoj útvonalán; az FKF Zrt. pedig élelmesen akkor szereltette le az útszéli kukákat, amikor azokat amúgy is üríteni kellett volna.

Ha a késlekedést is kifizetnék….

A legtöbb kárt így az Erdogan miatt villamosokról, metrókról leparancsolt, lezárt utcákban veszteglő utasok szenvedték el. 

Az ő kieső idejük egy számítási módszer alapján pénzben is mérhető, és több százmilliós tételt jelenthet. A főváros erről saját becslést készített a Népszava számára, amihez az uniós Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) projektek előkészítése során alkalmazott költség-haszon elemzés módszerét használták.

A becslés alapján a munkacélú utazási idő fajlagos értéke 19,9 euró/utasóra, míg a nem munkacélú utazás értéke rövid távon 6,66 euró/utasóra, hosszú távon 8,55 euró/utasóra volt 2014-ben. A számítás alapján, az inflációt is figyelembe véve egy óra időveszteség elméletileg 4200 forintot érne.

150 ezer egyéni és tömegközlekedő 20 perces késése így 100 millió forintos, 40 perces késlekedésük pedig 200 millió forintos kieséssel ér fel.

Amit persze sohasem törlesztenek majd nekünk. Vigaszt csupán az jelenthet, hogy Erdogan nem mindennap látogat Budapestre.

Visszautasítják.