Így tartanak sok tízezer embert függőségben - ezen múlhat a választás

Publikálás dátuma
2020.01.15. 15:49

Fotó: Népszava
A kormányzat semmit nem tesz, holott a részben visszaszoruló közmunka miatt nagyon sokan maradnak lényegében egyetlen fillér nélkül - és róluk a településeknek kellene gondoskodni, de pénz hiányában nem tudnak.
Habár visszaszorulóban van a közfoglalkoztatás Magyarországon, emellett a fiatalok is egyre csökkenő arányban vesznek részt a közmunkában az utóbbi években, ez nem elsősorban a konkrét kormányzati intézkedések, mint inkább a gazdasági konjunktúra járulékos következménye. Így viszont - figyelmeztet az Új Egyenlőség - annál inkább felvetődik foglalkoztatás kérdés, kik azok a fiatalok, akik még ebben a viszonylag kedvező helyzetben is a közfoglalkoztatásban ragadnak? Mindeközben a helyi közfoglalkoztatás megszervezése érdekütközésben áll a piaci foglalkoztatók igényeivel, hiszen azok éppen a legjobban teljesítő közmunkások lehalászását célozzák. Molnár György, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézete munkatársa, számos közfoglalkoztatással kapcsolatos kutatás vezetője és tanulmányok szerzője a múlt év végén megjelent Munkaerőpiaci Tükör 2018 című kiadványban a közmunkában részt vevő fiatalok iskolai lemorzsolódásának riasztó adatait adta közre. Nem változott a szakmai véleménye a tekintetben sem, hogy a közfoglalkoztatás jelenlegi rendszere bizonyos fajta lokális feudális viszonyok továbbélését és újratermelését idézi elő a közepes és kistelepüléseken, miközben a Belügyminisztériummal folytatott „tervalkuk” az államszocialista gazdaságirányítás legrosszabb mechanizmusait elevenítik fel. Az egyik legnagyobb probléma, hogy a mostani konjunkturális időszakban a kormányzat nem tesz lépéseket azoknak az egyenlőtlenségeknek a csökkentése érdekében, amelyek miatt tízezrek ragadnak bele a közfoglalkoztatásba, miközben a kormányzati politika arra sem készült fel, hogy a közfoglalkoztatás leépítése nyomán ellátatlanul maradó településvezetési és szociális funkciókat ki és hogyan látja majd el a jövőben. A közfoglalkoztatás 2010 után kiépült rendszere mindezeken kívül demokráciaproblémákat is felvet, hiszen a közmunka megszervezésének képessége a helyi hatalom megítélésének legfőbb mércéjévé válik, miközben a rászoruló állampolgár kiszolgáltatottá válik a helyi közfoglalkoztatás megszervezéséért felelős polgármesternek.
Hogy mit gondolnak olvasóink a közmunka-csapdáról, azt itt nézheti meg!
Szerző

Lejárt a munkaideje, Újpesten leszállt a vonatról a mozdonyvezető is

Publikálás dátuma
2020.01.15. 14:29
Képünk illusztráció
Fotó: Népszava
Nem is vezethetett volna tovább a vonatvezető, akinek szerda reggel járt le az aktuális műszakja.
Alternatív közlekedési módot kellett találjon szerda reggel a MÁV több utasa is: a Vác és Budapest között közlekedő s70-es vonat vezetőjének útközben lejárt a munkaideje, ezért a vonat Rákospalota-Újpest állomáson megállt – írja az Index. A lap emlékeztet rá, hogy A Vác és Budapest között közlekedő s71-es vonat vezetője tavaly decemberben Csomádon állította le a vonatot, mert lejárt a 12 órás műszakja. Az utasoknak meg kellett várniuk, amíg a helyszínre ér egy másik mozdonyvezető, ám többségük akkor úgy döntött, hogy leszáll a vonatról. A kritikus helyzetben igyekeztek összefogni: akikért kocsival jöttek, másokat is felvettek.
A MÁV most azt közölte ez esetről: a Vácról a Nyugati pályaudvarra közlekedő S70-es vonat mozdonyvezetőjének lejárt a szolgálati ideje, a biztonsági szabályok szerint a 12 órát meghaladó munkavégzés nem engedélyezhető. A forgalomirányításhoz érkezett az információ, hogy a mozdonyvezető ideje lejár és nem közlekedik tovább a vonat késése miatt, ezért kénytelen volt leváltót kérni. Az irányítók egy másik mozdonyvezetőt küldtek. A vonat ekkor érkezett Rákospalota-Újpest állomásra 19 perces késéssel. A forgalomirányító értesítette az állomási személyzetet, hogy a vonat nem közlekedik tovább és kérte, tájékoztassák az utasokat az átszállásról. Ezt a jegyvizsgálók megtették. A vonaton 500 utas volt, közülük 300-an a következő, Rákospalota-Újpestről 8:35-kor induló vonattal utaztak tovább a Nyugati pályaudvarra, körülbelül 200 utas a BKK járatait vette igénybe.
Szerző
Témák
vonat Újpest MÁV
Frissítve: 2020.01.16. 11:29

Rendőrt kellett hívni a Tisza hídon totyogó hattyúhoz (videó)

Publikálás dátuma
2020.01.15. 13:00
Tokaji rendőr, hattyúmentesítés közben
Fotó: police.hu
A méretes szárnyas elakadt a csúszós járdán, csak a rendőrök nógatására moccant meg.
Egy figyelmes autós telefonált hétfőn reggel nyolc körül a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányságra, hogy Tokajnál, a Tisza hídon látott egy hattyút, és vélhetően nem tud felszállni. A balesetveszélyes helyzetet a Szerencsi Rendőrkapitányság Tokaji Rendőrőrsének munkatársai oldották meg. A híd közepére keveredett állat vélhetően a síkos út miatt nem tudott lendületet venni, így felszállni sem volt képes, ráadásul a forgalom is megrémíthette.
A rendőrök a forgalom részleges korlátozása mellett, gyalogosan, illetve a rendőrautóval leterelték a hídról a hattyút. A madár egy kevésbé csúszós útfelületen már lendületet tudott venni és elszállt a vízen lévő társaihoz, majd a pályaszakasz hattyúmentesítése után a forgalom zavartalanul és balesetmentesen újraindult -írja Félpályás hattyúterelés című cikkében police.hu.
Szerző