Óceánba zuhanást szimulált a SpaceX

Publikálás dátuma
2020.01.20. 10:19

Fotó: Paul Hennessy/NurPhoto / AFP
Utolsó fontos tesztrepülését végrehajtva, két bábuval a fedélzetén kényszerleszállást hajtott végre Elon Musk cégének űrhajója.
Végrehajtotta vasárnap utolsó fontos tesztrepülését a SpaceX vállalat űrhajója, amely két bábuval a fedélzetén kényszerleszállást szimulált a Cape Canaveral-i Kennedy-űrközpont térségében alig két hónappal az előtt, hogy űrhajósokat szállítana a Nemzetközi Űrállomásra.
A Crew Dragon űrhajó két bábuval a fedélzetén egy Falcon 9 hordozórakétán indult a Cape Canaveral-i Kennedy-űrközpontból, de alig egy perccel a felszállás után mintegy 20 kilométeres magasságban az Atlanti-óceán fölött a rakéta hajtóművei leálltak, indítási hibát utánozva, és az űrhajó leválva a rakétáról fékező ejtőernyőivel az óceánba zuhant.
A tesztrepülés célja az volt, hogy bizonyítsák, ilyen esetben is képes biztonságosan visszatérni legénységével az űrhajó. A rakéta megsemmisült, amikor darabokban a vízbe zuhant. A teszt minden egyes szakaszában nagy üdvrivalgás tört ki a Kennedy-űrközpontban lévő mérnökök, tudósok körében.
A tesztrepülés létfontosságú volt ahhoz, hogy Elon Musk cégének űrhajója űrhajósokat szállíthasson a Nemzetközi Űrállomásra, amelyet az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA az év első felére tervez. "Ennek a tesztnek az volt a fő célja, hogy bemutassuk, biztonságosan el tudjuk hozni az űrhajósokat a rakétától, ha bármi rosszul sülne el. Ez nagyon fontos számunkra, egy hatalmas gyakorlat" - mondta Benji Reed, a SpaceX egyik igazgatója. 
Kathy Lueders, a NASA kereskedelmi űrhajózási programjának menedzsere közölte, hogy a rakétaindítás utáni leállítás tesztelése az utolsó mérföldkő volt ahhoz, hogy engedélyezzék a SpaceX-nek Doug Harley és Robert Behnken űrhajósok feljuttatását a Nemzetközi Űrállomásra. A két amerikai űrhajós fogja adni a SpaceX első személyzetét.
Múlt év márciusában a Crew Dragon űrhajó járt már a Nemzetközi Űrállomáson, űrhajós nélkül. Ám egy hónappal később az űrhajó egy földi teszteléskor felrobbant. Decemberben a Boeing Starliner űrhajója első tesztrepülésén rossz pályára állt, és nem tudták eljuttatni a Nemzetközi Űrállomásra. November elején a Starliner próbarepülésekor három ejtőernyőjének egyike nem nyílt ki. Az ejtőernyő akkor mondott csütörtököt, amikor az űrhajó azon üzemmódját tesztelték, hogy szükséghelyzet esetén a személyzetet biztonságba helyezze.
A NASA a Boeinget és a SpaceX-et választotta ki arra, hogy űrjárművet fejlesszen amerikai űrhajósoknak a Nemzetközi Űrállomásra juttatásához az amerikai űrsiklóprogram 2011-es befejezése után. Az ejtőernyők alkalmazása mindkét vállalat számára nagy műszaki kihívást jelentett és számos kérdést vetett fel a személyzet biztonságát és a repülések gyakoriságát illetően. Az ejtőernyők lassítják le az űrjárművet, amikor szuperszonikus sebességgel visszatér a Földre.
Szerző

A drónnál is ügyesebben repülő robotgalambot fejlesztettek

Publikálás dátuma
2020.01.17. 17:17

Fotó: HO / AFP
Szűkebb fordulásokat is végre tud hajtani, rossz légköri körülmények között könnyebben navigál a madár szárnyához hasonlóan működő tollas repülő szerkezet.
Először fejlesztett ki tollas szárnnyal repülő robotot a kaliforniai Stanford Egyetem kutatócsoportja, a PigeonBotot a galambok ízületeinek működése alapján alakították ki. A madarak tollaik legyezőszerű kinyitásával és visszazárásával változtatják szárnyuk alakját, így ügyesebben repülnek, mint a merev szárnyú drónok - számolt be a Sciencenews.org a Science Robotics tudományos lapban frissen publikált kutatásról.
A tudósok megvizsgálták, hogy irányítják a galambok ízületei a szárnytollak mozgását, ennek alapján építettek egy robotgalambot, a PigeonBotot, amelynek tollas szárnyai az eredetihez hasonlóan változtatják alakjukat. A kutatás eredményei alapján mozgékonyabb, gyorsabb légi eszközöket lehet alkotni - mondta Dario Floreano, a lausanne-i műszaki egyetem robotkutatója, aki nem vett részt a munkában. A tollas szárnyakkal a légi robotok zsúfolt helyeken, épületek között vagy erdőben szűkebb fordulásokat is végre tudnak hajtani, könnyedebben navigálnak rossz légköri körülmények között. Az új robot segítségével ráadásul állatok nélkül lehet tanulmányozni a madarak röptének mechanizmusát.
A kutatók galambtetemek szárnyait hajtogatták és nyújtották, hogy megállapítsák, hogy alakítják a madarak a szárnyuk alakját. Kiderült, hogy a csukló- és az ujjízület szöge befolyásolja leginkább a szárny repüléshez használt tollait. A stanfordi kutatócsoport a madártestek tanulmányozásával szerzett tudás alapján valódi galambtollakkal és mesterséges ízületekkel építette meg a robotgalambot, amely változtatni tudja a szárnya alakját. "Az is nagyon izgalmas ebben a robotban, hogy olyan manipulációkat végezhetünk a szárnyával, amit élő madárral nem tennénk" - fűzte hozzá David Lentink, a Stanford biológus-mérnöke. A kutató többek között arra is kíváncsi volt, képes-e kormányozni röptét a madár bal vagy jobb ujjízületének hajlításával. 
"Az a baj, hogy akármilyen jó madáridomár is vagyok, nem tudom rávenni az állatot, hogy csak az ujját mozdítsa"

- magyarázta.

Az irányítható robotgalambbal ez a probléma megoldódott: a repülési teszteken Lentink csapata megfigyelhette, hogy amikor a PigeonBot egyik szárnyának egyik ujjízületét mozdították meg, akkor döntött szárnyú fordulást hajtott végre - egyben elsőként bizonyították, hogy a madarak időnként az ujjuk mozgatásával kormányoznak a levegőben.
A Science tudományos lap pénteken megjelent számában Lentink kutatócsoportja egy másik tanulmányát közölte. Ebben azt vizsgálták, miért nem alakulnak ki rések a tollak között, amikor a madár kitárja a szárnyait. Amikor a tollakat egymásra csúsztatták, majd legyezőszerűen kiterjesztették, azt találták, hogy a tollak eleinte könnyen elcsúsznak egymáson, majd egy ponton megakadnak. Elektron- és röngtenmikroszkópos felvételek megmutatták, a tollak felső lapján lévő apró horgok beleakadnak a másik toll alsó lapjának peremébe, amikor a kiterjesztéskor egymáson elcsúsznak. Ezek a mikroszkopikus horgok tartják egymás mellett a szárnyakat, hogy ne alakuljanak ki rések repülés közben.
Szerző
Témák
robotgalamb

430 millió éves skorpiókat azonosítottak

Publikálás dátuma
2020.01.17. 13:13

Fotó: Andrew Wendruff
A szakemberek azt még nem tudják, a Föld legöregebb ismert pókszerű állatai szárazföldön vagy vízben éltek.
A fosszíliát még az 1980-as évek elején találták a Wisconsin államban lévő Waukesha lelőhely közelében, de mivel a paleontológusok nem tudták, mivel van dolguk, a lelet a Wisconsini Egyetem Geológiai Múzeumába került.  Az Ohiói Otterbein Egyetem kutatócsoportja Andrew Wendruff vezetésével csak 2016-ban kezdte vizsgálni a múzeum gyűjteményét és fedezett fel két skorpióhoz hasonlító fosszíliát. Az állatok torán hét lemezt figyeltek meg. A fiatalabb skorpiófosszíliákon csak hat ilyen lemez van, a ma élőkén öt.
A tudósok megjegyezték, hogy az ősi állat belső anatómiája nagyon jól megőrződött, ami igen ritka ilyen korú fosszíliák esetében. Amikor a két skorpiófosszília anatómiáját összehasonlították a mai skorpiókéval, meglepő hasonlóságokat találtak a keringési rendszerükben és a légzőszervekben. Ez azt jelzi, hogy a skorpiók belső anatómiájának bizonyos részei nem sokat változtak az elmúlt mint 440 millió évben - írta Jason Dunlop, a berlini Természetrajzi Múzeum pókszabásúak osztályának kurátora a Science című folyóirat honlapján. A kutatók a fosszíliák korát a lelőhelyen talált más állatok fosszíliáinak pontosan meghatározott kora alapján állapították meg.
A kutatók a Scientific Report című tudományos folyóiratban bemutatott tanulmányukban az új fajt Parioscorpio venatornak (vadászó ősskorpiónak) nevezték el. Azt a szakemberek még mindig nem tudják, hogy a szárazföldön vagy vízben élt. 450 millió éve a Waukesha térség egy meleg, sekély óceán volt. A magas sótartalom és az alacsony oxigéntartalom miatt az ott élt állatok fosszíliái jól megőrződtek. A pókszerűek az első állatok között voltak, amelyek szárazföldivé váltak. A szakemberek azonban nem tudják, hogy egyetlen közös ősük jött először a földre, és később ágaztak különböző renddé, vagy egyes rendek egymástól függetlenül váltak szárazföldi élőlénnyé.
Szerző
Témák
Skorpió