Pánikolás helyett így ajánlott megelőzni a fertőzéseket (videó)

Publikálás dátuma
2020.03.05. 16:16

Fotó: PATRICK PLEUL/dpa Picture-Alliance / AFP
Az eddigi ismeretek szerint a fertőzés elsősorban az idősebb, krónikus betegségben szenvedőkre jelent fokozott veszélyt, nem árt azonban tisztában lenni a megelőzési lehetőségekkel.
A The Journal of the American Medical Association (JAMA) február 24-én megjelent közlése szerint – a Kínai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ adatai alapján – az igazolt koronavírus-fertőzések halálozási aránya 2,3 százalék. A WHO keddi bejelentése szerint ez ennél már magasabb: a bizonyított Covid-19-esetek mintegy 3,4 százaléka végződik halállal. A 80 év feletti korosztály esetében magas, 14,8 százalékos a halálozási arány, a szív- és érrendszeri, cukor-, krónikus légúti és magasvérnyomás betegséggel élők esetében is fokozott a kockázat. A 9 év alatti gyerekek körében viszont egyáltalán nem fordult elő haláleset, a szülők többsége ennek ellenére aggódik, annál is inkább, mert a gyerekközösségekben gyorsan terjednek a fertőzések – mondta Hidvégi Edit gyermek tüdőgyógyász, a Tüdőközpont orvosa.
A JAMA adatai szerint a Kínában történt fertőzések mindössze 1 százaléka érintette az 1 és 9 év közötti gyermekeket, és szintén 1 százalék a 10 és 19 év közötti betegek aránya. A gyermekek körében világszerte alacsony a fertőzöttek száma, és ha ki is mutatható náluk a koronavírus fertőzés, rendszerint enyhe tünetekkel átvészelik a betegséget. A kutatók szerint ennek oka a gyerekek és a felnőttek immunrendszere közti különbség lehet, vagyis a fiatalabb korosztály esetében a veleszületett immunválasz erősebb, így sokkal könnyebben győzik le a fertőzést. 
A The Lancet folyóiratban közölt kutatás alapján a fertőzés a magzatot nem veszélyezteti. A vizsgálatban 9, az utolsó trimeszterben lévő kismamát figyeltek meg. Mindegyik várandós hölgy esetében laboratóriumi vizsgálattal igazolták a koronavírus fertőzést. Egyikőjüknél sem alakult ki súlyos tüdőgyulladás a fertőzés következtében. A kismamák egészséges újszülöttnek adtak életet. A piciket császármetszéssel segítették világra, az elvégzett koronavírus tesztek eredménye negatív lett.

Tanuljunk meg kezet mosni!

Az eddigiek alapján úgy tűnik, az új kórokozó gyorsan terjed, ezért a szakemberek óvatosságra intenek és a megelőzésére figyelmeztetnek, annál is inkább, mert még javában tombol az éves influenzajárvány is. A WHO ajánlásában első helyen szerepel az alapos kézmosás. A gyerekek szeretik ezt elnagyolni, pedig most különösen fontos, hogy alaposan, elegendő ideig, legalább 20-30 másodpercig tartóan és a teljes kézfelületet érintve alkoholos alapú, fertőtlenítő hatású kézmosóval vagy szappannal végezzük.
A fertőzések megelőzése érdekében fontos, hogy amennyire lehetséges, kerüljük a száj, a szem és az orr érintését. Csökkentsük a testi kontaktust, a kézfogást, a puszit, de a köhögő, tüsszentő emberekkel is tartsunk több lépés távolságot, ha pedig nekünk kell, használjunk zsebkendőt, vagy ha ez nincs kéznél, a behajlított karunkat tegyük a szánk elé, a könyökhajlatba hapcizzunk. A használt zsebkendőt dobjuk lezárható fedelű szemetesbe. A megelőzésben és a megbetegedések könnyebb átvészelésében segít az immunrendszer megerősítése, amit vitaminok fogyasztásával, kiegyensúlyozott táplálkozással, a stressz minimalizálásával és elegendő pihenéssel lehet elérni.
Maszk viselése akkor javasolt, ha megfázásos vagy influenzaszerű panaszaink vannak. Nátha, arcüreggyulladás esetén a fiziológiás sóoldattal történő orrmosás, az orrüregek átöblítése gyorsítja a felépülést, és allergiaszezonban is érdemes használni, mert megszabadít az orrnyálkahártyára tapadt pollenektől. Arra azonban nincs bizonyíték, hogy a koronavírus elleni védekezést segítené az orrmosó használata – tette hozzá a szakorvos.
Sok félinformáció, téves hír él a köztudatban a koronavírussal kapcsolatban, és mivel ezek a gyerekekhez is eljutnak, fontos, hogy életkornak megfelelően tájékoztassuk őket is. Célszerű a hangsúlyt a megelőzés lépéseire, a higiéniás szabályok ismertetésére, a kézmosás és orrfújás helyes technikájának elsajátítására helyezni. 

Mit tegyünk, ha betegnek érezzük magunkat?

A koronavírus lappangási ideje átlagosan 5, legfeljebb 14 nap. Az eddigi ismeretek szerint a koronavírus a nyirkos, hűvös időt szereti, érzékeny az UV-re, ezért a szakemberek remélik, hogy az egyre melegedő időjárás miatt lassul a terjedése.
A koronavírus okozta megbetegedés az esetek nagy százalékában enyhe tünetekkel jár; láz, köhögés, légszomj, izomfájdalom és fáradékonyság jelentkezhet. Ritkább, hogy súlyos tüdőgyulladás, heveny légzési elégtelenség, vagy szepszis (vérmérgezés), keringési vagy több szervi elégtelenség alakul ki. A vírus ellen nincs gyógyszer, nem használ az antibiotikum, a kutatók nagy erőkkel dolgoznak a védőoltás kifejlesztésén. A betegség tünetei kezdetben hasonlítanak a felsőlégúti vírusfertőzések, például az influenza jeleihez. Ha hirtelen kialakuló, több napig tartó lázas állapot, köhögés és nehézlégzés jelentkezik, hívjuk a háziorvost. Mint megírtuk, az alapos kikérdezés után, ha indokolt, mentőt kell hívni. A gyanús betegeket a területileg illetékes kórház infektológiai osztályára szállítják, és elkülönítik. A levett torokváladék-mintát a Nemzeti Népegészségügyi Központ laboratóriumába küldik, ha igazolódik a koronavírus fertőzés, a beteget átszállítják a Dél-pesti Centrumkórházhoz tartozó Szent László kórházba.
 A koronavírussal kapcsolatos friss információkat a Nemzeti Népegészségügyi Központ és az operatív törzs honlapján kaphatunk. A 06-80-277-455 illetve a 06-80-277-456 számú, ingyenesen hívható információs vonalakat a nap 24 órájában lehet hívni. 
Dér Péter gyógyszerész, a mogyoródi Kígyó Gyógyszertár Facebook-oldalán megosztott egy, a fontos tudnivalókat tartalmazó ábrát.
A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának Epidemiológiai Tanszéke videón mutatja be a helyes kézmosás lépéseit és a kézfertőtlenítő folyadék használatát.
Szerző

Ördögi körbe taszítja a megbélyegzés a túlsúlyosokat

Publikálás dátuma
2020.03.04. 18:59

Fotó: SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP
A stigmák rosszul hatnak a lelki egészségre, ami egészségtelen táplálkozáshoz és a fizikai aktivitás mellőzéséhez vezet.
A túlsúlyosok megbélyegzése ellen emelt szót egy nemzetközi szakértői bizottság az elhízás szerdai világnapjához kapcsolódóan. A túlsúlyosokat gyakran bélyegzik lustának és fegyelmezetlennek, ami hátrányosan érinti az egészségügyi ellátáshoz és az információkhoz való hozzáférésüket is – írta a medicalxpress.com tudományos-ismeretterjesztő portál. Az egészségügyi ellátást nyújtók között is elterjedt az elhízottakkal szembeni előítélet, ami negatívan befolyásolja az ellátásukat.
A Nature Medicine című szaklap aktuális számában megjelent írásukban a King's College London professzora, Francesco Rubino vezette kutatócsoport egy nemzetközi egyetértési nyilatkozatot vázolt fel a testsúllyal kapcsolatos megbélyegzés eltöréséről.  A nyilatkozatot nemzetközi konferencián dolgozták ki, amelyen számos szakmai társaság - többek között az Elhízáskutató Világszövetség, az Amerikai Diabétesz Társaság, a Brit Diabétesz Társaság - szervezett.
Több kutatás eredményei mutatták, hogy minél több a felesleges kiló, annál erőteljesebb a megtapasztalt diszkrimináció is. Ez egyébként gyakrabban érinti a nőket, mint a férfiakat. 
Az elhízott gyerekek és fiatalok gyakran élnek meg lelki és fizikai terrort, amelynek súlyos pszichés következményei lehetnek.

A túlsúlyból és elhízásból eredő egészségügyi kockázatokhoz hozzáadódnak a stigmák okozta rizikók is. Ezt megsínyli a lelki egészség, ami ismét egészségtelen táplálkozáshoz és a fizikai aktivitás mellőzéséhez vezet, ezzel kialakul az ördögi kör. Különösen az táplálja az előítéleteket, ahogyan a média ábrázolja a túlsúlyosokat – állapította meg a grémium. A szakértők felhívását több mint száz szervezet, intézet, társaság és szaklap írta alá.
Az egyik széles körben elterjedt vélemény szerint "csak akaraterő kérdése a túlsúlytól való megszabadulás". Ezért az elhízott emberekről azt feltételezik, hogy nincs önkontrolljuk és önfegyelmük. Ez azonban nem felel meg a tudomány mai állásának: a súlyszabályozás eszerint nem pusztán akarat kérdése, hanem függ a biológiai, genetikai és környezeti tényezőktől is.
Az elhízás világnapját idén helyezték át október 11-ről március 4-re.
Szerző

„A növényi alapú étrendek nem divatdiéták”

Publikálás dátuma
2020.03.04. 14:41

Fotó: Pissors Marietta / Pissors Marietta
Általában egészségesek a már környezetvédelmi okokból is egyre gyakrabban követett növényi alapú étrendek, de lehetnek kockázataik, ezért az összeállításukhoz érdemes szakember tanácsát kérni.
"A növényi alapú étrendek nem divatdiéták" – jelentette ki Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusa. Előbbiek hagyományai évszázadokra nyúlnak vissza és a XX. század vége óta a tudományos kutatások célkeresztjébe is kerültek. Gyakran fehérje-, vas- vagy B12-vitamin hiányt társítanak hozzájuk, de a tudatosan és megfelelően összeállított, növényi nyersanyagokból álló étrend pozitív hatást gyakorolhat az egészségi állapotra, és szerepelhet egyes betegségek étkezési terápiájában is – mondta a szakember a Népszavának.
Általában etikai, vallási, ökológiai, azaz állat- és környezetvédelmi, illetve egyre inkább fenntarthatósági és egészségügyi megfontolások miatt szokás növényi alapú, azaz összefoglaló néven vegetáriánus étrendre váltani. Ezek közös jellemzője a növényi eredetű élelmiszerek fogyasztása, amely eltérő mértékben egészülhet ki állati eredetű alapanyagokkal.

Jótékony

A vegetáriánus étrendet folytatók sokszor törekednek arra, hogy minél több feldolgozatlan nyersanyagot fogyasszanak, valamint kímélő ételkészítési eljárásokat alkalmazzanak, például kerülik a magas hőmérsékleten, hosszú ideig tartó sütést, főzést, illetve mérséklik az adalékanyagok használatát, így alapvetően egészségesebb a táplálkozásuk – jegyezte meg a szakember.
Mivel a növényi alapú étrendek zöldségeket, gyümölcsöket, teljes értékű gabonaféléket, hüvelyeseket, olajos magvakat tartalmaznak, csökkentik számos, nem fertőző, krónikus betegség kialakulásának kockázatát. Kutatások szerint a vegetáriánusok körében kisebb a túlsúly, az elhízás, a cukorbetegség előfordulása, de a szív- és érrendszeri betegségek megjelenésének kockázata is. Stroke esetén azonban nem egyértelműek az adatok – tette hozzá a dietetikus. A daganatok kialakulásának általános kockázata is némileg kisebb a vegyes étrendet folytatókhoz képest. Ennek hátterében az a már régen igazolt tény állhat, hogy a jelentős zöldség- és gyümölcsbevitel, a sok rostfogyasztás pozitív élettani hatású. A telített zsírsavak alacsony beviteli aránya is csökkenti a szív-, és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét, a daganatképződést, valamint a túlsúly és az elhízás kialakulását. A magas élelmi rost- és a vitamin-, valamint a magas ásványianyag-bevitel is jótékonyan hat a szervezetre, ahogy az antioxidánsok, polifenolok, flavonoidok is.

Veszélyei is vannak

Kockázati tényezői is vannak azonban a több teljes értékű gabona- és a zöldségfogyasztásnak: a gombatoxinok, az úgynevezett antitápanyagok, illetve a különböző növényvédőszer-maradványok, a rovarirtó szerek és egyéb anyagok negatív hatással lehetnek az egészségre, ezért fontos odafigyelni az ételek beszerzési helyére. 
A növényi étrend egyik kritikus pontjának a nem megfelelő fehérjebevitelt tartják. Ezek az emberi szervezet nélkülözhetetlen építőkövei, szükség esetén akár energiaforrások is lehetnek. Aminosavakból épülnek fel, kilenc olyan van, amelyeket a szervezet nem képes előállítani, ezért ezeket, az úgynevezett esszenciális aminosavakat kívülről kell bevinni. Az állati eredetű élelmiszereket azért hívják komplett fehérjeforrásnak, mert az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen összes aminosavat tartalmazzák. A növényekben is vannak ilyenek, de nem mind egyszerre. 
Gondot okozhat a B12-vitamin, a vas, a cink, a D3-vitamin, a jód és az omega-3 zsírsavak elégtelen bevitele is. Megfelelő nyersanyag-válogatással azonban teljes értékűvé lehet tenni a „vega” étrendet is. Ahhoz, hogy megtanuljuk, mit mivel érdemes együtt fogyasztani, célszerű szakember segítségét igénybe venni, de fontos a tudatosság is. 
„Még véletlenül se kezdjünk el egy ilyen étrendet divatból”

– hangsúlyozta Wolher Veronika.

Melyek a növényi alapú étrendek?

A legújabb és egyben legmegengedőbb növényi alapú irányzat a flexiteriánus étrend, amely a húsfogyasztás mérséklése mellett tartalmazza az összes, hagyományos vegyes táplálkozásban szereplő élelmiszercsoportot. Az ilyen étrendet követők húsok közül főleg szárnyasokat és halakat fogyasztanak, de ezek mennyiségét mérséklik, a vörös húsokat viszont kerülik. Az úgynevezett peszkateriánus étrend követői nem fogyasztanak húst, de halat és tengeri ételeket igen. A pollotariánus étrenden lévők a szárnyas húsokat nem utasítják el, de halat és vörös húst nem esznek. A lakto-ovovegetáriánusok tejet, tejterméket és tojást fogyasztanak, viszont kerülik a húsokat és a halakat is. Az ovovegetáriánusok a tojáson kívül semmilyen állati eredetű ételt nem esznek meg. A laktovegetáriánusok csak tejet és tejtermékeket fogyasztanak. A legszigorúbb megszorításokat a vegán étrend tartalmazza, ez nem engedélyez semmilyen állati eredetű élelmiszert: nemcsak a tojást, a tejet és a tejtermékeket, a húsokat és a halakat hagyják el, de még a mézet is kerülik. 

Szerző
Frissítve: 2020.03.04. 14:55