Megkönnyíti az otthon maradást az érkező ború, hideg és fejfájás

Publikálás dátuma
2020.03.20. 17:43

Fotó: LAURENT/CARIO/BSIP / AFP
A szombaton érkező erős hidegfront a hangulatot rontó hatásán kívül nem intenzív panaszokat is okozhat az időjárásra érzékenyeknek.
Pénteken még nagyon kellemes, hamisítatlan tavaszi időben van részünk, a legtöbb helyen még 18 foknál is magasabban alakulnak a hőmérsékleti értékek. Sokat süt a nap, eső nem várható és szél sem fúj. Az idilli állapotnak azonban a szombaton érkező nagyon erős hidegfront vet véget – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán
A napsütés jótékonyan hat a hangulatra és a közérzetre, feltölt energiával. Azok, akik nehezen viselik a nagyobb napi hőingást, enyhébb vérnyomásproblémákat tapasztalhatnak, de alvászavarok is jelentkezhetnek, ami nappali fáradtságot, nyűgösséget eredményezhet. A téli időszak után, még a jó idő ellenére is előfordul, hogy erőtlennek, kedvetlennek érezzük magunkat. Aki a tartós melegre érzékeny, migrént és koncentrálási problémákat tapasztalhat. 
Azok, akik korai növények pollenjére allergiásak, a panaszaik fokozódására számíthatnak. Nagyobb mennyiségben jelenleg az éger és a tiszafafélék virágpora található meg a levegőben, de többfelé már a kőris is okozhat enyhébb tüneteket. Érdemes kerülni a tejtermékek fogyasztását és a délutáni órákban a szabadban sportolást – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
Szombaton aztán véget ér a kellemes tavaszi idő, ugyanis észak, északnyugat felől egy nagyon erős hidegfront éri el a Kárpát-medence térségét. Ennek hatására görcsös panaszok jelentkezhetnek, a frontérzékenyek görcsös fejfájást, izom- és hasi görcsöt tapasztalhatnak. A keringési rendszer megbetegedéseivel küzdők állapota romolhat, vérnyomás-ingadozás és mellkasi fájdalom jelentkezhet. A többfelé megerősödő, időnként viharossá fokozódó szél fokozhatja a tüneteket, és ingerlékennyé és nyugtalanná tehet. A fejfájás enyhítése érdekében már reggeltől ajánlott sok folyadékot fogyasztani és kerülni a stresszes helyzeteket.
A hidegfront mögött erőteljes hidegbetörésre érkezik, az ízületi bántalmakkal küzdők panaszai is felerősödhetnek, tartós végtagfájdalmakra kell készülni. Lesz, ahol a front hatására 24 óra több mint 15 fokot zuhan a hőmérséklet ami jelentősen növeli a stroke és az infarktus kialakulásának kockázatát – figyelmeztetnek a szakemberek.
A szabadtéri tevékenységeknek nem kedvez a hétvégi időjárás, országszerte záporok, néhol zivatarok kialakulására kell számítani. A hő- és komfortérzet hirtelen és jelentősen csökken, megnövekedik a megfázásveszély. Javasolt otthon maradni.
A viharos szél kitisztítja a levegőt, a pollenszint csökken, ahogy a légszennyezettség is, a következő napokon több nagyvárosban kitisztul a levegő. A viharos oldalszél faágakat törhet le, ront a gépjárművek menetstabilitásán. A csapadék hatására nedvessé, csúszóssá válik az útburkolat.
Az immunrendszerünk ellen most minden összeesküdött: a rendkívüli és a hirtelen változásokkal terhelt időjárás stresszterhelése, a tavaszi fáradtság, ami egyébként is az év legnehezebb időszaka: ilyenkor már kimerülnek a vitamin- és ásványianyag raktárak, és a szervezetünk egyre nehezebben tud megfelelni a fokozódó aktivitási igényeknek, és az életünket fenekestől felforgató válság, ami további stressz faktorokkal: komoly gondokkal, feszültséggel, fokozódó alvási problémákkal tetézi az életminőségünket és az immunrendszerünket terhelő és romboló hatásokat. Ezek ellen erős és folyamatosan erősített immunrendszerrel tudjuk felvenni a harcot. Ennek módja a megfelelő, tápanyagokban gazdag étkezés, a vitamin- és ásványi anyag bevitel, a folyadékfogyasztás, a rendszeres mozgás, az elegendő mennyiségű és minőségű alvás.
Szerző

Infografikák segítenek, milyen ételeket érdemes betárazni

Publikálás dátuma
2020.03.19. 14:11

Fotó: GARO/Phanie / AFP
Az étkezési és bevásárlási kisokos több táplálkozástudományi szakember és szervezet összefogásával készült el.
A koronavírus-járvány miatti korlátozások hatására elképesztő felvásárlási és raktározási láz indult, a Napi Táptudás blog kezdeményezésére táplálkozástudományi szakemberek és dietetikusok, valamint szervezetek fogtak össze, és tájékoztató infografikát készítettek többek között arról, érdemes-e élelmiszert felvásárolni, miből mennyi legyen otthon – olvasható az egyik közreműködő szervezet, a Felelős Gasztrohős Alapítvány közleményében. 
Az ötletgazda, Papp Andrea táplálkozástudományi szakember szerint a legfontosabb az, hogy próbáljunk higgadtnak maradni és gondoljunk másokra is.
”Fantasztikus volt látni, hogy alig két nap alatt mennyien fogtunk össze, hogy segítsünk az embereknek.

Mindenki segíthet másoknak azzal, ha nem vásárol több élelmiszert annál, mint amennyi valóban szükséges. Véleményem szerint az élelmiszer-ellátást akkor fenyegeti veszély, ha megrohamozzuk a boltokat és hónapokra betárazunk. Így valóban akadozhat az ellátás. Bár az infografikára csak a leglényegesebb információk fértek rá, de mindannyian igyekszünk részletesebb segítséget nyújtani az oldalainkon.”
Az egészséges táplálkozás alapelveinek követése most is elengedhetetlen

– hangsúlyozta Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) főtitkára.

”Fontos, hogy a karantén idején is próbáljuk betartani az egészséges táplálkozás szabályait. Készítsünk zöldséges ételeket, együnk naponta egyszer valamilyen teljes értékű gabonából készült ételt, fogyasszunk rendszeresen sovány tejtermékeket, hüvelyeseket, olajos magokat, halat, tojást. Folyamatos nassolás helyett tartsunk napirendet, amibe napi három-öt étkezés tartozik. Ha unatkozunk vagy stresszelünk, evés helyett mozogjunk kicsit vagy olvassunk bele egy jó könyvbe.”
A túlevés veszélyeire hívta fel a figyelmet Zsigovits Angelika, a Smartfood Coach táplálkozástudományi szakembere. ”Az érzelmi evés kockázata hatványozottabban előfordulhat ezen időszak alatt, amit a stressz, szorongás, magány, unalom, szomorúság, harag egyaránt okozhat. Nem érdemes irreálisan nagy mennyiségű alapanyagot felhalmozni otthonunkban, így a túlevés rizikóját is csökkenthetjük. Állítsunk fel magunknak egy napirendet, amelyben legyenek ismétlődő, egészséget támogató, rituálészerű szokások, mint például a napi ötszöri étkezés, folyadékfogyasztás, és rendszeres otthoni testmozgás.”
Ilyenkor is fontos a tudatosság, a bevásárlás és a táplálkozás során is – mondta Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője. „Felelős emberként csak annyi élelmiszert vásároljunk, amennyi a saját szükségleteinket fedezi. Gondoljunk másokra, és ne feledjük azokat sem, akik az élelmiszereinket előállítják és elérhetővé teszik. 
A mostani időszak legyen inkább egy új, tudatosabb és egészségesebb életmód kezdete, és ne az unaloműző evésé”

– fogalmazott a szakértő.

”Most kiemelten fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogy lehetőleg ne pazaroljunk el élelmiszert. Érdemes okosan kihasználni a fagyasztónk kapacitását, akár előre megfőzni néhány nagyobb adagot, amit később csak ki kell olvasztani. Jól jöhetnek a száraz hüvelyesek, a jól tárolható zöldségek, és az olyan ételmentő receptek, mint a mákos guba. Talán még néhány hasznos új konyhai szokást is felvehetünk ezalatt a furcsa időszak alatt" – mondta Felelős Gasztrohős Alapítvány igazgatója, Varga Judit. 
“Ezekben a bizonytalan időkben a félelemkeltés helyett valós szakértői információkra és segítségre van szükség. Hiszem, hogy a grafika nyelvén az információk fogyaszthatóbbak, jobban átláthatóbbak és szemléletesebbek, ezért sokakhoz juthat el ez az étkezési kisokos, így nőhet az esély, hogy egyre többen megfontoltan és tudatosan vásároljanak és étkezzenek a krízishelyzetben” – mondta az infografikákat készítő Kőfaragó Anna    
Az ábrák elkészítésében további szakemberek is részt vettek, többek között Meleg Sándor dietetikus (Alimento blog) és Prof. dr. Rurik Imre, a Magyar Táplálkozástudományi Társaság elnöke.
Szerző

Fáradtságot is okozhat a tavasz

Publikálás dátuma
2020.03.18. 17:22

Fotó: Fotografie Klaus Ti / AFP
A legtöbben alig várják az megújulás évszakát, amely idén rendkívüli, egyéb kellemetlenségeket is okozhat.
A tavaszi fáradtság, bár meglepő és kellemetlen is lehet, a szervezet változásra adott normális reakciója. Az emberi test úgy igyekszik alkalmazkodni a hőmérséklet és a légnyomás változásához, hogy a napfényre fokozott hormontermeléssel reagál. A kényelmesebb életmódot, a „punnyadást”, - jó esetben – több aktivitás váltja fel, ami kezdetben fárasztó lehet. Az is oka lehet a tavaszi fáradtságnak, hogy az időjárási körülmények is sűrűn változnak.
Télen tartalékoljuk az energiákat, több alvásra vágyunk, lelassulunk. Nyáron aktívabbak vagyunk, tovább vagyunk ébren. A kettő közötti átmenet viszont mindenkit megviselhet. A szürkeségben a szerotonin szintünk csökken, ami depressziót okozhat, ahogy azonban hosszabbodnak a nappalok, egyre több napfényhez jutunk, az alvást szabályozó melatonin hormon szintje esik vissza. A változás zavart okozhat az ébrenlét és az alvás, a cirkadián ritmus, vagyis a szervezet úgynevezett belső biológiai órájában, fáradékonyságot, nappali álmosságot, kedvtelenséget okozhat.
A fizikai és pszichés tünetekkel is járó, ideiglenes állapot kimerültséget, rosszkedvet, az energiaszint jelentős megcsappanását, sokaknál migrént, fejfájást, ízületi fájdalmakat vagy alvási problémákat is okozhat. Tünete lehet ingerlékenység és a fertőzésekkel szembeni nagyobb fogékonyság is. Hiába örülünk, hogy hosszabbak a nappalok, megújul és egyre zöldül a természet, indokolatlannak tűnő lehangoltságot okozhat az is, hogy tél végére kimerülnek vitamin- és ásványianyag-tartalékaink. Különösen a D-vitamin készlet csappan meg. Ennek, az egyébként nem is pusztán vitaminnak, hanem hormonnak a hiánya nemcsak fáradékonyságot, hanem több, hormonális problémát is kiválthat.

Mit tehetünk?

A tavaszi fáradtság, mint megírtuk, több hétig is eltarthat, sőt az erős hőmérséklet-különbség és a megemelkedett UV-sugárzás tovább is súlyosbíthatja. A tavaszi fáradtságot az egészségesebb életmód: a táplálkozás megváltoztatása, nehéz, a feldolgozott és gyorsételek helyett a sok, évszaknak megfelelő friss zöldség és gyümölcs fogyasztása, ezáltal a fokozott vitamin- és ásványianyag-bevitel és a rendszeres mozgás beiktatása segíthet elkerülni vagy enyhíteni, ez utóbbi ráadásul a mindennapi stressz levezetésében is segít. Lehetőleg legyünk minél többet friss levegőn, a jelen helyzetben a kertben vagy olyan helyeken, ahol más emberektől kellő, legalább kétméteres távolságot tudunk tartani. Szellőztessünk gyakran, a friss oxigén felpezsdíti agyunkat, segíti a koncentrációképességünket is. Aludjunk eleget, de ne vigyük túlzásba, a túlalvástól ugyanis még fáradtabbak leszünk.
Törekedjünk a rendszerességre: minden nap ugyanabban az időpontban keljünk fel és feküdjünk le. Ha álmosak vagyunk napközben, sétáljunk egyet, mozgassuk át magunkat pár nyújtózkodós tornagyakorlattal. Kávé helyett igyunk inkább frissítő mentateát. A sok folyadékfogyasztás közérzetjavulást eredményez; a legjobb a tiszta víz, amiből legalább 2 liter fogyasztása ajánlott. A nagy változtatásokat is érdemes kis lépésekben megtenni; minden nap legyen egyre több a mozgás és kicsit emeljük az elfogyasztott értékes élelmiszer és víz mennyiségét, így az idei, a járványhelyzet miatt furcsa tavaszban is több örömet találunk. 

Betegséget is jelezhet

Ha elegendő alvás, egészséges étkezés, rendszeres mozgás hatására sem javulnak, akkor javasolt orvoshoz tanácsát kérni. Ha a krónikus fáradtság több hónapig tart, több betegség is állhat a háttérben. A tartós fáradtság vérszegénység, autoimmun betegség, idegesség, depresszió, vese-, máj-, vagy szívbetegség, pajzsmirigy alulműködés kezdeti tünete vagy szövődménye is lehet. A szokatlan fáradékonyság jelezheti a mellékvese kifáradását. Ez a stresszes életmód egyik következménye, ugyanis stressz hatására a mellékvesék által termelt kortizol szintje megnő, tartós stressz esetén folyamatosan magas is marad. Ha a mellékvese kifárad, hirtelen megcsappan a kortizol mennyisége, ami depressziót, letargiát is eredményez. A problémát megfelelő stresszkezeléssel lehet orvosolni, de szükség lehet gyógyszeres kezelésre is. 
A fáradékonyság az inzulinrezisztencia jele is lehet. Az egyre inkább népbetegséggé váló állapot kezelés nélkül könnyen 2-es típusú cukorbetegséggé nőheti ki magát. IR esetén a sejtek érzéketlenné válnak az inzulinra, és éheznek, mert nem jutnak glükózhoz. A hasnyálmirigy kompenzálásképpen még több inzulint bocsát ki. Kezdetben csak ennek szintje válik magassá, de később a vércukor szintje is megemelkedik. Az inzulinrezisztencia, de a cukorbetegség egyik fő tünete az állandó, de főleg az étkezések után tapasztalt fáradtság. A kezeléshez személyre szabott diéta, rendszeres testmozgás és akár gyógyszeres vagy inzulinos terápia válhat szükségessé. 
Szerző