Előfizetés

Valami történt: Orbán maszkot és bőrkesztyűt húzott

Koncz Tamás
Publikálás dátuma
2020.06.11. 16:04
Orbán is maszkot húzott a V4-ek 92. találkozóján
Fotó: Vivien Cher Benko
A miniszterelnök adott a védekezésre, igaz, a könyökpacsi most sem maradt el.
Úgy tűnik, hogy már Orbán Viktor is tart a koronavírus-fertőzés veszélyétől, vagy legalábbis a felelős védekezést számon kérő közvéleménytől. A miniszterelnök korábban következetesen fittyet hányt a mindenkitől elvárt másfél méteres védőtáv betartására, védőmaszkot pedig csak elvétve viselt.
Ám most változott a helyzet. Orbán Viktor csütörtökön, a 92., morvaországi Lednicén tartott V4-csúcson már fekete védőmaszkot és bőrkesztyűt viselt - így könyökpacsizott vendéglátójával, Andrej Babis cseh kormányfővel. 
Mint a Miniszterelnöki Sajtóiroda fotóján is közzétett fotókon is látható, a találkozó minden vendége – így Igor Matovic szlovák, Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök is – maszkot viselt.
Ezt viszont akkor sem vették le, amikor egy aprósüteményekkel megrakott tárgyalóasztalhoz ültették őket, így Orbán Facebook-oldalán kommentelőkben jogosan merülhetett fel, hogyan ehettek maszkon keresztül.

Távozik a Pécsi Tudományegyetem kancellára

MTI
Publikálás dátuma
2020.06.11. 15:00

Fotó: Google Street View
Utódlásról a későbbiekben születik döntés.
2020. szeptember 1-jei hatállyal távozik Jenei Zoltán, a Pécsi Tudományegyetem kancellára, aki ezt a posztot 2015 óta töltötte be - közölte Innovációs és Technológiai Minisztérium. Az elmúlt években az egyetem előrelépett a nemzetközi rangsorokban, az intézményben jelentős fejlesztések valósultak meg kutatási területeken is. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium köszöni a kancellár kiemelkedő munkáját. Utódlásról a későbbiekben születik döntés - zárul a rövid közlemény.

Végleg leszállt a magyar honvédség drabális legendája (fotók)

Batka Zoltán
Publikálás dátuma
2020.06.11. 15:00

Fotó: Béres Márton / Népszava
Negyvenhat év után csütörtökön szállt fel utoljára a Kecskeméti Repülőtérről az AN 26-os, „Ancsának” becézett csapatszállító gép, majd kivonják a hadrendből. Az egykor tíz repülőből álló század összesen 31 millió kilométert szárnyalt, azaz nyolcvanszor tették meg a föld-hold távolságot.
Huszártiszt a kiöregedett lovától nem búcsúzik érzelmesebben, mint ahogy a Magyar Honvédség vezetői nyugdíjazták a Kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kifutóján az utolsó hadi repülésére készülő AN 26-os csapatszállító gépet. „Elköszönni a megbízható társtól, akkor is megrendítő, ha ez a haderőfejlesztés következménye. Amikor az ember elköszön, egy ilyen technikától, akkor előkerülnek az anekdoták, az emlékek, ha pár napig is, de minden erről szól. El kell köszönnünk a jó öreg Ancsától tisztelettel adózva örömmel gondolkozva minden egyes pillanatára, amit vele töltöttünk„ - fogalmazott Korom Ferenc vezérezredes a Magyar Haderő vezetője, láthatóan nem fukarkodva a szép szavakkal. Nem csoda: a családiasan csak „Ancsának” becézett Antonov 26-os legenda volt a honvédségen belül. „Ha jól belegondolunk nincs olyan katona, aki valamilyen formában ne találkozott volna az AN 26-ossal. Még a legtapasztaltabb szolgálati generációban is nagyon ritka az, hogy valami ekkora szolgálati idővel rendelkezik” - mondta Korom Ferenc. A hetvenes évek elején a Szovjetunióban legyártott, majd Magyarországon 1974-ben hadrendbe állott tíz Ancsából 1976-ra önálló repülőszázadot szerveztek.  A század jelmondata a „bármit, bárhová, bármikor” - és tényleg, az Ancsák szállítottak mindent, ami belefért a rakodóterükbe. reptettek csapatokat, kormánytagokat, légvédelmi rakétákat, kézifegyvereket, lőszert, olajfúró berendezést, terepjárót, sőt naposcsibéket is. Ám a magyar NATO-szerepvállalás mára szükségessé tette, hogy új, nagyobb kapacitású, gyorsabb gépekre cseréljék le az Ancsákat.  Így az Ancsák kiváltása már megkezdődött, helyükre a nagyobb hatótávolságú Airbus 319-re és Dassault Falcon 7X típusok lépnek. Mint arra később Benkő Tibor honvédelmi miniszter utalt: újabb, hasonló beszerzéseket is terveznek.  Kérdésünkre Benkő Tibor elmondta: a most hadrendből kivont szállítógépeket várhatóan értékesíteni fogják. „Minél előbb meg kell találni értékesítés formáját és az abból befolyó összeget be kell forgatni a fejlesztésbe” Ugyanakkor a miniszter megjegyezte: tökéletesen használható repülőgépekről van szó, így más típusú szolgálatra még kiválóan alkalmas lesz.  A katonák ragaszkodása nem véletlen: a külsőre drabális, öreg vasdarabnak tűnő gépek rendkívül biztonságosak voltak. 1974-től máig a gépek összesen 83 ezer órát töltöttek a levegőben és 31 millió kilométert tettek meg, ami a föld-hold távolság nyolcvanszorosa, vagy annyi, mintha 773 alkalommal körberepülték volna a földet.  A negyvenhat év szolgálat alatt mindössze egyetlen súlyos baleset történt: 1986 december hatodikán átstartolás közben a 210-es oldalszámú gép a kormányfelületek jegesedése miatt a földnek csapódott és kigyulladt. A balesetben a négy fő veszítette életét. Ugyanakkor volt, hogy a legtöbbet repült 603-as gépnek 2005-ben az orrkúpját behorpasztotta a jégeső Törökország felett, ám biztonságban leszállt.