Előfizetés

Rekordbeállításra készül Hamilton a Magyar Nagydíjon

Korom Milán
Publikálás dátuma
2020.07.17. 09:30

Fotó: TOSHIFUMI KITAMURA / AFP
Michael Schumacher az egyetlen olyan pilóta, aki nyolcszor tudott nyerni ugyanazon a pályán, a brit klasszis eddig hétszer győzött a Hungaroringen.
Megérkeztek a csapatok a Hungaroringre, ahol ezen a hétvégén a két ausztriai futamot követően megrendezik a Magyar Nagydíjat. „Ha választhatnánk, hogy ilyen körülményeink legyenek vagy egyáltalán ne versenyezzünk, szerintem mindannyian a jelenlegi feltételekre szavaznánk” – nyilatkozta a Red Bullt irányító Christian Horner a biztonsági intézkedéseket illetően. A csapatok a megszokott motorhome-jaik helyett konténerépületekben tölthetik el a hétvégét, a résztvevőkön folyamatosan végzik a koronavírus-teszteket, a lelátókon pedig továbbra sem lehetnek nézők.
Ugyanakkor így is presztízsértékkel bír Forma-1-es futamot rendezni, Monza után a magyarországi a második legrégebben, megszakítás nélkül versenynaptárban szereplő helyszín, az 1986 óta íródó sorozat pedig 2027-ig bizonyosan folytatódni fog – jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányrendelet, amely egyúttal nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította a Hungaroring fejlesztését. Éppen ezért a kormányhatározat szerint legfeljebb 1,6 milliárd forint erejéig a Hungaroring Sport Zrt.-nek el kell kezdenie kidolgozni a versenypálya főépületének korszerűsítését, valamint a későbbi fejlesztések előkészületét.
A Magyar Közlönyből az is kiderül, hogy a Magyar Nagydíj jogdíja 2021-ben 45 millió dollár (több mint 14 milliárd forint) lesz, ami 2027-ig az előző éves jogdíj összegének négy százalékával növekszik majd, így a hatéves időszak végén az éves jogdíj 57 millió dollár (mintegy 17,6 milliárd forint) lesz.
A hungaroringi pálya különösen kedves a Mercedes hatszoros világbajnokának, Lewis Hamiltonnak, aki ez idáig hétszer diadalmaskodott Magyarországon, miközben senki más, még Michael Schumacher sem jutott négy fölé. Amennyiben a 35 éves brit vasárnap nyer, akkor beállítja a hétszeres világbajnok egyik rekordját, Schumacher pályafutása során nyolcszor diadalmaskodott egy helyszínen, a franciaországi Magny-Coursban.
Az eddig is szinte biztosra vehető volt, hogy Hamilton szerződést hosszabbít majd a Mercedesszel, most azonban úgy tűnik, hogy a világbajnoki pontversenyben vezető Valtteri Bottas is marad a német együttesnél. A Williams ugyanis csütörtökön bejelentette, hogy a finn pilóta utódjaként leginkább emlegetett George Russell 2021-ben is a grove-iak autóját vezeti, mint ahogyan marad a csapatnál az újonc Nicholas Latifi is.
Ami a pletykákat illeti, minden jel arra mutat, hogy a Ferraritól kiebrudalt Sebastian Vettel jövőre a Racing Pointból Aston Martinná váló csapatnál folytatja. Sajtóhírek szerint két héten belül bejelentik a szerződését, a kérdés csak az, hogy kinek a helyére érkezik. Sergio Péreznek 2022-ig van szerződése, míg Lance Stroll a csapattulajdonos Lawrence Stroll fia. Úgy hírlik, hogy a kanadai üzletember a mexikói pilóta lábra köt útilaput, erre állítólag július 31-ig egy szerződésben foglalt záradék révén van mód, az ugyanis lehetővé teszi, hogy jelentős kötbér fejében felbontsák a megállapodást.
Pérez teljesítményének és a mögötte álló jelentős szponzori körnek köszönhetően találhat magának ülést 2021-re, ugyanakkor az opciók korlátozottak. A Haas és az Alfa Romeo jöhet szóba, a svájciaknál már versenyzett is, igaz akkor még Sauber volt az istálló neve. Kérdés, hogy kitől válnának meg, mivel még mindig szoros a kapcsolatuk a Ferrarival, így az egyik ülés továbbra is egy az olaszok által támogatott junioré lehet. Ugyanakkor Kimi Räikkönen esetleges visszavonulása megnyithatná az utat Pérez előtt, míg a Haasnál Romain Grosjean lehet nagyobb veszélyben.
Ami az erőviszonyokat illeti, a Mercedes számít a hétvége favoritjának, ugyanakkor a német istálló fél attól, hogy előnye jóval kisebb lesz a Red Bullal szemben, mint volt Ausztriában. Az első két versenyhétvégén látványosan szenvedő, illetve betliző Ferrari ezúttal bevet egy új aerodinamikai csomagot, azonban ha ez a fejlesztés nem hoz kellően nagy javulást, akkor az olasz istálló könnyen a középmezőnyben ragadhat.
Az elmúlt években a mezőny kánikulában versenyzett Magyarországon, idén viszont egészen másféle időjárást jósolnak a meteorológusok. Pénteken a maximum hőmérséklet 21 Celsius-fok lesz, várhatóan esni is fog az eső, míg szombaton és vasárnap előreláthatólag 24-26 fok lesz.

A hétvége programja

Péntek Első szabadedzés: 11:00-12:30
Második szabadedzés: 15:00-16:30
Szombat Harmadik szabadedzés: 12:00-13:00 Időmérő: 15:00-16:00
Vasárnap Futam: 15:10-től
A teljes versenyhétvégét az M4 Sport élőben közvetíti.

Verseny nélkül eldőlt Alex Márquez sorsa

Forgács Milán
Publikálás dátuma
2020.07.15. 19:36
Alex Márquez csak egy évet tölthet el a Repsol Hondánál, a szezon végén mindenképpen mennie kell
Fotó: JAVIER SORIANO / AFP
Bár a koronavírus-járvány miatt még nem rendeztek idén futamot, van pilóta, aki már tudja, a szezon végén mennie kell.
A Forma 1-hez képest két héttel később, július 19-én, a Spanyol Nagydíjjal Jerezben indul a MotoGP idei szezonja. Egyelőre annyi hivatalos információ látott napvilágot a lebonyolításról, hogy tizenhárom versenyt nyolc helyszínen biztosan megtartanak, kilenc országban pedig biztosan nem köröznek Marc Márquezék. Ennél azonban sokkal izgalmasabb, hogy egyetlen verseny nélkül is több istálló már bejelentette a jövő évi összeállítását és sok fontos átigazolás történt már. Az előző év legjobb alakulata, a Repsol Honda háza tájáról rögtön érdekes információk szivárogtak ki. A csapat sztárja, a jelenlegi világbajnok Márquez természetesen marad, 2024-ig köti szerződés a japán-spanyolokhoz. Miután társa, Jorge Lorenzo visszavonult, ezért új pilóta után kellett nézni, így (nem kis mértékben a marketinget szem előtt tartva) Márquez testvére, Alex kapott még szerződést, aki az eggyel kisebb kategóriában (Moto2) lett tavaly világbajnok. Ami érdekes, hogy az ifjú Márquez csak egy évig maradhat, mert 2021-re a KTM húzóemberével, Pol Espargaróval állapodott meg a Repsol Honda. Az ifjabb Márquez sorsáról úgy született döntés, hogy még egyetlen Moto GP-futamon sem állt rajthoz. Ám ő sem marad csapat nélkül, az LCR Hondánál szerepel jövőre Cal Crutchlow helyén. Crutchlow 2015 óta volt a Honda versenyzője, 2021-re egyelőre nincs csapata. A Yamaha a holtszezonban bejelentette, hogy Maverick Vinales marad, a kilencszeres világbajnok közönségkedvenc Valentino Rossi azonban nem kapott új szerződést, a helyét a tavaly szenzációsan teljesítő újonc, Fabio Quartararo veszi át. A 41 éves sztár ezzel komoly bajba került, szinte biztos, hogy egyik gyári alakulatnál sem lesz számára hely, az egyetlen esélye a szatelit Yamaha lehet, ahol pont Quartararo megüresedett helyét vehetné át. A szatelit Yamaha jó tempóra volt képes tavaly, csak kérdés, hogy Rossi egója és presztízse megengedi-e pályafutása lezárását egy szatelit motoron, vagy itt az idő (még) méltóságteljesen visszavonulni. Korábbi riválisa, Casey Stoner a helyzetet kihasználva odaszúrt a „Doktornak”, mondván „szomorú, hogy Rossi egy szatelit csapatnál versenyezhet”. A Petronas által szponzorált istállónál Franco Morbidelli hétfőn újabb két évre alá írt, az ő csapattársa lehet majd Rossi. A Ducatinál is teljes átalakulás várható: Danilo Petrucci tavaly jól kezdett, az istálló hazai futamán győzött, ezután meg is kapta a szerződést erre a szezonra, azonban utána visszaesett a teljesítménye, ezért, 2021-ben a KTM szatelit csapatánál folytatja pályafutását. Helyét olasz istálló által régen figyelt Jack Miller veszi majd át. Andrea Dovizioso pozíciója biztosnak tűnik Miller mellett, de itt sincs még minden kérdés lezárva a jövő évre vonatkozóan. A Suzuki az egyetlen gyártó, amely töretlenül bízik versenyzőiben, az Alex Rins, Joan Mir páros jövőre is marad a kékeknél. A leggyengébb gyártó, az Aprilia a doppingbotrányba került Andrea Iannone miatt kapott nagyobb figyelmet a versenymentes időszakban, az első két futamon a tesztpilóta, Bradley Smith indul el, a folytatás még nem világos, miután Iannone ártatlanságát hangsúlyozva fellebbezett és továbbra is ártatlanságát hangoztatja. A KTM gyökeres változásokon megy keresztül, a tavaly szintén jól szereplő újonc, Miguel Oliveira megkapta a gyári ülést, csapattársa az újonc Brad Binder lesz, Espargarónak így mindenképpen mennie kell. Petrucci a Tech3 KTM pilótája lett, a szintén komoly MotoGP-tapasztalat nélküli Iker Lecuona két éves szerződést írt alá, így jövőre is marad. Az LCR Hondánál Cal Crutchlow és Takaaki Nakagami is pellengéren táncol, a Pramac Ducatinál sem történt hivatalos bejelentés, valamint az utolsó pillanatban lehetőséget kapó Johann Zarco sem tudja még, mit hoz a jövő. A MotoGP mezőnyében nem szokatlan az, hogy már 5-6 futam után, nyár elejére eldől az, hogy ki hol folytatja tovább, de az, hogy Alex Márquezt futam nélkül teheti egy év után lapátra a Repsol Honda az mindenképp szokatlan. Úgy tűnik, a koronavírus-járvány miatti csúszás nem gátolja meg az istállókat abban, hogy változtassanak a metódusukon, de mi történik akkor, hogyha Petrucci élete szezonját futná a Ducatinál… 

Közel egymilliárdot vesznek el az úszóktól

Népszava
Publikálás dátuma
2020.07.15. 15:41
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az elvonás elsősorban az utánpótlás korúakat érinti érzékenyen. A szövetség elnöke attól tart, hogy emiatt 15-25 százalékkal is csökkenhet a versenyzői létszám a tizenhat éven aluliak között.
Közel egymilliárd forinttal csökkentik a Magyar Úszószövetség (MÚSZ) éves központi támogatását. Az elvonás elsősorban az utánpótlás korúakat érinti érzékenyen, Wladár Sándor, a szövetség elnöke attól tart, hogy emiatt 15-25 százalékkal is csökkenhet a versenyzői létszám a tizenhat éven aluliak között. „Közel 300 millió forint elvonás történt a magyar úszósportból, és el kell mondjam azt is, hogy akár körülbelül 500 millió forint további elvonása várható infrastrukturális beruházások kapcsán, ami példátlan az elmúlt hét évben, hogy egy sportági szövetségtől közel 1 milliárd forintot vontak el – mondta a sportvezető a Sport TV-ben. – Nem is azt mondom, hogy az élsportot, vagy az élversenyzőket érinti leginkább. Hiszen nekik az elmúlt időszakban minden lehetőség megadatott, fel tudtak készülni, megkapták ugyanazt az ellátást, segítséget, akár edzői, edzőtársi, sportorvosi, masszőri, dietetikus, pszichológiai, egyéb szakemberek bevonását, amelyet korábban már megszoktak. Sokkal inkább az utánpótlást érinti, ami pedig alapja és bázisa majd a 2027-es budapesti világbajnokságnak. Nekünk már most meg kell kezdeni felfejleszteni, vagy megtartani – mert már az is gondot jelent – ezeket a versenyzőket, gyerekeket ebben a rendszerben.” Wladár hozzátette: az elmúlt hónapok mindenki számára nehézséget jelentettek, hiszen nem volt az úszók előtt egy cél, amiért dolgozni kellett az edzéseken, nem lehetett tudni, mikor, hol lesz megint verseny. A magyar szövetség talált választ a kérdésre, hiszen július 24-26. között a Margitszigeten nemzetközi versenyt rendez, melyen a magyarok mellett a legjobb cseh, osztrák és szlovák úszók állnak rajthoz.