gázolaj;üzemanyagár;benzinfogyasztás;Magyar Ásványolaj Szövetség;

- Meglódultak az üzemanyagárak, előzzük Ausztriát is

Az adóemeléssel és a vírusügyi enyhítésekkel el is illant hazai kúttarifáink vonzereje. Gázolajat most inkább külföldön éri meg tankolni.

Az utóbbi hetekben látványosan romlott a magyar üzemanyagárak térségi helyezése - derül ki a Cargopedia.hu-n frissített áradatok alapján végzett számításainkból. Bár április végén még Magyarország és a vele határos hét állam rangsorában a hazai autósok kivételesen kedvező helyzetéről számolhattunk be, mostanra a kép alaposan megváltozott. Az elmúlt hetekben a hazai benzinár a nyolc közül már csak a 4. legolcsóbb, a gázolaj pedig a harmadik legdrágább. Ez évek óta mindkét üzemanyagfajta esetében messze a legrosszabb helyezés, ami leginkább a 2012 előtti időket idézi.

A helyzetromlás legkézenfekvőbb magyarázata a július elsején megemelt jövedéki adó. A Fidesz-KDNP 2016-os szabálya szerint 5 forint plusz áfával nő a benzinár és nettó 10 forinttal drágul a gázolaj, ha az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára egy negyedév átlagában nem éri el az 50 dollárt. Ehhez képest a koronavírusválság miatt a második negyedévi átlag 30 dollár alá zuhant. Így - a szabály bevezetése óta másodszor - ugrott az adó és vele az ár is. Hasonló hatások miatt amúgy június elején a biztonsági készletezési díj miatt is nőtt az ár körülbelül 2-2 forinttal.

A hazai üzemanyagárak térségbeli helyezése idén áprilisban még feltűnően kedvező képet mutatott. Benzinárunk néhány napig becsúszott még az eddig verhetetlennek tűnő ukrán alá is. Több éves visszatekintésben elmondható, hogy míg benzinünk a 2.-3. legolcsóbbnak számított, addig gázolajunk leginkább a 3.-5. hely között mozgott. A kedvező áprilisi helyzet - amiként arra szakértők akkor felhívták a figyelmünket - különösebben nem hozott a konyhára, hisz pont ekkor esett vissza drámai mértékben a kereslet és tiltották meg a magáncélú határátlépést. A jelek szerint a látszólagos kedvező állapot is tiszavirágéletűnek bizonyult. Helyezésünk ugyanis május óta mindkét üzemanyagfajta tekintetében hosszú évek óta nem látott szintre romlott. Most tehát, hogy résnyire talán kinyílnak a határok és a fuvarozók is újra a legolcsóbb tankolás lehetőségén törik a fejüket, a hazai árak már inkább riasztják az utazókat kútjaink többségétől.

Felmérésünk szerint - az örökös elsőségét gyorsan visszaszerző - Ukrajna után benzinfronton először Románia, majd Szlovénia is beelőzött bennünket és szorosan a sarkunkban jár Ausztria. A gázolaj tekintetében május közepétől sorban Románia, majd Ausztria, később Szlovénia és végül Szlovákia is besorolt elénk.

Pedig a határ közelében, ha engedik a szomszédolást, általában érdemes átgondolni a lehetőséget. Az árkülönbség ugyanis literenként akár súlyos tízforintokban mérhető. A legalacsonyabb ukrán, valamint a legmagasabb szlovák, illetve szerb benzin- és gázolajtarifák között már közel kétszeres a különbség. Igaz, ezek csak országos átlagok és a forgalmazók az egymáshoz közeli kutak tarifáit igyekeznek hasonló szinten meghúzni.

A fordulaton nem lepődik meg Grád Ottó, a legnagyobb hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára sem. A szakember az adóemelések mellett lehetséges okként a forint és a környező államok devizái - így különösen az euró - egymás közti viszonyát említette. Külföldről nézve, minél gyengébb a forint, átszámítva annál olcsóbb nálunk tankolni és fordítva. Ez némiképp magyarázhatja úgy az áprilisi kedvező üzemanyag-helyzetet, mint a mostani romlást. Bár emellett felmerülhet a térséget ellátó olajfinomítók - így különösen a Mol - változó árpolitikája is, ezzel kapcsolatosan a főtitkár nem kívánt találgatásokba bocsátkozni. Más összefüggésben viszont megjegyezte, hogy a MÁSZ a harmadik negyedévre sem valószínűsít 50 dollár feletti olajárat. Ez alapján tehát egyelőre megmaradhat a jelenlegi, magasabb adómérték.

Olcsó Kelet, drága NyugatA Cargopedia-adatbázis alapján Európában változatlanul a 200 forint körüli orosz üzemanyagár a legalacsonyabb. Majd következik Belorusszia, Ukrajna, Moldávia, Törökország és Bulgária. A vizsgált 42 állam közül a magyar benzinár a 14., a gázolaj pedig a 21. legolcsóbb. Ezzel áprilishoz képest 6-7 hellyel estünk vissza. A legdrágább a holland, norvég és dán benzin, illetve svéd, norvég és albán gázolaj.
Engednek a nadrágszíjonMúlt heti ülésén a a vele együttműködő államokkal - így különösen Oroszországgal - kiegészült Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC+) némiképp enyhített a május óta hatályos, soha nem látott kitermeléscsökkentési mértékén - közli a Reuters. Eszerint a most érvényes, napi 9,7 millió hordós visszafogás augusztustól 7,7 milliósra mérséklődik. A hírügynökség Abdulaziz bin Salman szaúdi herceg és energiaügyi miniszter szavain alapuló számításai alapján a csökkentési szint a kezdeti időkben napi 8 millió hordó felett várható. Az OPEC keddi becslése szerint idén napi 9 millió hordóval - körülbelül tizedével - eshet vissza a világszintű olajkereslet, de jövőre a szervezet már napi 7 millió hordós növekedésre számít. A kartell a bezuhanó olajár emelése érdekében dönt időnként termelése visszafogásáról. Az áprilisban 20 dollár alá benéző Brent egy hónapja 42 dollár körül áll.
Kedvezőbb országos adatokA MÁSZ-énál kevésbé esett vissza a teljes első fél évi magyarországi üzemanyag-értékesítés - számítható ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapján nemrég frissített adatsorból. A hatóság az első fél év során közel 2,9 milliárd liter benzin- és gázolajforgalmat mért, ami 6,4 százalékos esés az előző év hasonló időszakához képest. A MÁSZ ehhez képest összesen 9,2 százalékos csökkenést tapasztalt tagvállalatai kútjain. A különbség leginkább gázolajfronton szembetűnő. Míg az országos, 2 milliárd literes, fél évi adat 5,2 százalékos mérséklődés, addig a MÁSZ egymilliárd literes adata 9,5 százalékkal kevesebb a tavalyinál. Az ennél jóval szerényebb, 866, illetve 647 millió literes benzinmennyiség nagyjából egyforma, 9 százalékhoz közelítő mínusz. A közútinál az azon kívüli - például a tömegközlekedés vagy a mezőgazdaság által igényelt - gázolajértékesítést tehát a koronavírus jóval kevésbé vetette vissza.

Az ellenzéki párt boldogan üdvözölte, hogy a pénzügyminiszter is támogatja több mint 3700 milliárd forint újraelosztását – aztán jött a keserű ébredés.