útépítés;Rákosmente;luxusjacht;Szíjj László;Duna Aszfalt;

- Szíjj László cége építhet 800 millióért utat, járdát Rákosmentén

A munkára kiírt pályázaton korábban három cég is nyert, végül mégis a Duna Aszfalt járt jól a tenderrel.

Összesen 803 millió forintért vállalta a Szijj László nagyvállalkozó tulajdonába tartozó tiszakécskei Duna Aszfalt, hogy utat, egy oldalon járdát, közvilágítást és vízelvezető rendszert épít Budapest XVII. kerületében – derül ki a keddi uniós közbeszerzési értesítőből.

Az augusztus 26-án megkötött, három tételes szerződés alapján az építőipari cég főleg a Rákospatak mellett és több rákosmentei utcában végez majd munkálatokat, szükség esetén pedig fákat is kivágnak az érintett nyomvonalon.

A Duna Aszfaltnak versenytársa is akadt a pályázaton, a Swietelsky, ám hogy ők milyen összegű ajánlatot tettek, azt a dokumentum nem tartalmazza.

Tavaly még nem volt rá pénz

Beszédesebb lehet a beruházás előtörténete: a tendert eredetileg 2016-ban írta ki a fideszes vezetésű Rákosmente, akkor még Riz Levente polgármestersége idején. Az útépítési munkára 2019-ben három cég, a Penta, a Duna Aszfalt és az idén is próbálkozó Swietelsky is sikeresen pályázott, ám az önkormányzat elállt az útépítéstől, arra hivatkozva, hogy a három nyertes által kért 869 millió forint több, mint amit erre a projektre szántak.

Az új eljárásban viszont gond nélkül elfogadták a 803 milliós összeget – igaz, ebben tenderben valamivel kisebb terület és kevesebb úthossz felújítását vállalta Szíjj László cége.

A Duna Aszfalt ráadásul - mintha csak a jövőbe látott volna - elképesztő precizitással lőtte be az árat:  a 260-270 milliós összegű részszerződéseknél rendre csak néhány százezer forinttal olcsóbb ajánlatot tettek, mint amennyit XVII. kerület eredetileg költött volna a beruházásokra.

A Magyar Közútnál is szakértenek

Szintén érdekes lehet a pályázattal megbízott közbeszerzési cég: a 2016-os ajánlati felhívásban Rákosmente még a Civilium Publicus Közbeszerzési és Tanácsadó  Kft.-t jelölte meg. A Civilium mára elérhetetlen, jogutódja azonban vaskos állami közbeszerzésekből is ismerős lehet – ez a Meditkonzult Kft., ami a 24.hu szerint külső szakértőként dolgozott a Magyar Közút Zrt.-nél.

A tanácsadó kft. tulajdonosaként Kiss Balázst jegyezték be, aki korábban a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló Budapest Fővárosi Vagyonkezelő Központ Zrt. igazgatósági tagja volt. 2017 nyaráig pedig a kisvárdai illetőségű Nagy György jegyezte a céget, aki azelőtt az állami út- és vasútberuházó társaság, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-nél állt alkalmazásban.

A luxusjacht miatt figyelnek rá

Szíjj László az utóbbi időben nem annyira sikeres céges pályázatai, inkább Szijjártó Péter adriai luxusjachtozása miatt került a hírekbe.

A külügyminiszter ugyanis a 4. leggazdagabb magyarnak tartott Szíjj jachtjának fedélzetén nyaralt és dolgozott, miközben a Szíjj-érdekeltségek sorban tarolnak az állami nagyberuházásokon. Szíjjártó állítja, ő sosem engedett maga közelébe korrupciót és korrupt embereket, de azt továbbra sem árulja el, ajándékba kapta-e az utat, vagy fizetett-e érte - és ha az utóbbi történt, akkor hogyan telt miniszteri fizetéséből a jacht becsült, napi 10 millió forintos bérleti díjára.

Célzott, a sérülékeny adósokra fókuszáló megoldás bevezetését javasolja az MNB a törlesztési moratórium lejárta után. A Bankszövetség ígéri: minden bank hajlandó lesz bajban lévő ügyfeleinek extra részleges fizetést, adósság-átütemezést ajánlani.