Előfizetés

Forma-1 – Életet mentett a glória

Korom Milán
Publikálás dátuma
2020.11.29. 19:40

Fotó: HAMAD I MOHAMMED / AFP
Romain Grosjean (Haas) a kigyorsításnál hirtelen jobbra húzta a versenyautóját, amelynek hátsó kereke eltalálta Danyiil Kvjat (Alpha Tauri) bal első abroncsát, emiatt a francia pilóta hatalmas sebességgel átszakította a szalagkorlátot.
Egy kutya szaladt a pályára a második bahreini szabadedzésen, ami miatt félbe kellett szakítani a tréninget. Ez a jelenetsor jó eséllyel pályázott arra, hogy a hétvége legváratlanabb, legemlékezetesebb pillanata marad. Végül nem így lett, de nem azért, mert az immáron hétszeres világbajnok Lewis Hamilton (Mercedes) pályafutása során 98., idén tizedik rajtelsőségét szerezte meg a szombati időmérőn. A startot Hamilton jól kapta el, azonnal jelentősen elnyúlt a mezőnytől, miközben a második pozícióból startoló csapattársa, Valtteri Bottas beragadt és négyen is megelőzték. Hamilton mögé Max Verstappen (Red Bull) sorolt be másodikként, Sergio Pérez (Racing Point) pedig harmadikként. Két kanyarral később a mezőny hátsó részében Romain Grosjean (Haas) a kigyorsításnál hirtelen jobbra húzta a versenyautóját, amelynek hátsó kereke eltalálta Danyiil Kvjat (Alpha Tauri) bal első abroncsát, emiatt a francia pilóta hatalmas sebességgel átszakította a szalagkorlátot.
Az adatok alapján Grosjean 53 G-erővel csapódott be, az autó ketté tört és kigyulladt. A 34 éves pilóta fejét gyakorlatilag csak a glória néven ismert HALO-rendszer mentette meg, amely 2018 óta kötelező az F1-ben. Grosjean 28 másodperc elteltével, önerőből kászálódott ki az égő roncsból, majd a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) orvosi stábja támogatta el a baleset helyszínéről. A Haas pilótáját égési sérülésekkel és bordatörés gyanújával szállították kórházba. „Sosem láttunk még ennyi tüzet – jelentett ki nem sokkal később Alan van der Merwe, az orvosi autó vezetője, aki 12 éve dolgozik a F1-es világbajnoki sorozatban. – Kellett egy kis idő, hogy feldolgozzuk, mi folyik. Lehet, hogy csak egy másodperc volt, de mintha évek teltek volna el. Aztán Romain elkezdett maga kikászálódni az autóból, ami egy ilyen baleset után lenyűgöző.” A versenyt a baleset miatt, illetve a szalagkorlát újjáépítése miatt több, mint egy órára félbeszakították.
„Köszönet az FIA-nak, amiért hatalmas lépéseket tett annak érdekében, hogy Romain a saját lábán tudott kimenekülni onnan” – írta ki eközben Twitterre Hamilton, aki az újraindítás után is az élen maradt, de a mezőny a második rajtot sem úszta meg baleset nélkül. Ezúttal Lance Stroll (Racing Point) egy kanyarban befordult Kvjat elé, a két versenyautó ütközése nyomán pedig a kanadai pilóta autója felborult, emiatt a pályára hajtott a biztonsági autó. A versenyzők a nyolcadik körben kapták meg a szabad jelzést, majd a folytatásban már nem történt sok izgalom. Hamilton végső sikerét senki sem veszélyeztette, ellenben a harmadik helyen haladó Pérez versenyautója három körrel a leintés előtt kigyulladt, így Alex Albon (Red Bull) fért fel a dobogó legalsó fokára. „Sergio nagyszerű versenyt teljesített, szerencse is kellett ahhoz, hogy dobogóra állhassak. Jó érzés, hogy itt lehetek most” – értékelt második F1-es dobogója után Albon. „Nagyon ijesztő volt Romain balesete, de szerencsére az esethez képest jól van. Hiányzott egy kis tempó, hogy közel maradjak Lewishoz. Nem igazán voltunk agresszívak a stratégiával, lassan sikerült a kerékcsere is, ez van sajnos, de a második hely azért nem rossz” – fogalmazott Verstappen.
„Sokkoló volt azt nézni, hogy mi történt Romainnal. Amikor beülök az autóba, tudom, hogy kockázatot vállalok. Nem tudom milyen erőhatások érték, de hálás vagyok, hogy a glória megmentette és elvégezte a dolgát. Ez egy emlékeztető nekünk, sokkal rosszabbul is járhatott volna, mert ez egy veszélyes sport” – összegzett Hamilton, akinek ez volt ez az idei 11. és pályafutása 95. futamgyőzelme. Stroll és Pérez kiesés miatt a Racing Point pont nélkül maradt, ellenben a nagy rivális McLaren jó hétvégét zárt, lévén Lando Norris negyedik, Carlos Sainz Jr. pedig ötödik lett. Őket Pierre Gasly (AlphaTauri), Daniel Ricciardo (Renault) és Bottas követte, aki rossz rajtja után még defektet is kapott, így hamar a mezőny végén találta magát. A kilencedik Esteban Ocon (Renault), a tizedik Charles Leclerc (Ferrari) lett. A vb utolsó előtti futamát egy hét múlva rendezik szintén Bahreinben, Szahíri Nagydíj néven.

Brutális baleset és piros zászló a Bahreini nagydíjon (videó)

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.11.29. 16:31
Romain Grosjean lángoló autója
Fotó: BRYN LENNON /
A francia Romain Grosjean autója a rajt után a korlátba csapódott, kettétörött és kigyulladt. A Haas balesetet túlélő versenyzője égési sérüléseket szenvedett.
Brutális baleset miatt rögtön a rajt után félbe kellett szakítani a Forma-1-es Bahreini Nagydíjat: a szahíri versenyen rögtön a második kanyar kijáratán Romain Grosjean szenvedett félelmetes balesetet – számolt be a történtekről az f1vilag.hu.
Mint írták, a Haas francia versenyzője a Toro Rosso piloótája, Daniil Kvyat versenyautójával akaszkodott össze, majd óriási tempóval a korlátnak csapódott. Grosjean versenyautója félbetört a becsapódáskor, majd lángra kapott, szerencsére azonban a rutinos versenyző ki tudott szállni autójából. A francia égési sérülésekkel megúszta a balesetet. A versenyt azonnal félbeszakították, és csak később indítják újra.

Kétmillió dollárért kínálják megvételre Maradona mezét, amiben igazi legendává vált

MTI-Népszava
Publikálás dátuma
2020.11.28. 16:12
Maradona (j) a legendás meccsen
Fotó: STAFF /
Ekkor szerezte azt a gólját, ami kitörölhetetlen nyomot hagyott a futballtörténelemben.
Egy New Jersey-i aukciósház alkalmazottja, David Amerman szerint kétmillió dollárért (606 millió forintért) megvásárolható az a mez, amelyben Diego Maradona az 1986-os világbajnokságon az Anglia ellen 2-1-re megnyert negyeddöntőben szerepelt

- írja az MTI.

A későbbi vb-győztes dél-amerikaiak mindkét gólját a szerdán, 60 éves korában elhunyt Maradona szerezte, mindkét találatának külön történelme lett. Maradona előbb az "Isten keze" (la mano de Dios) nevén ismertté vált találattal szerzett vezetést, majd az évszázad góljának megválasztott szóló után volt eredményes.
A lefújás után a mez az angol csapat egyik játékosának, Steve Hodge-nak a birtokába került, aki a lefújás után a játékoskijáróban cserélt Maradonával. A mez jelenleg a manchesteri Nemzeti Futball Múzeumban tekinthető meg. Amerman hangsúlyozta: nagyon nehéz felbecsülni most a mez valódi értékét. 
"Azt viszont tudom, hogy a tulajdonos kétmillió dollárért kínálta eladásra. Nagyon nehéz felfogni, hogy a mezért valóban kétmilliót fizetne valaki, de nem értem, hogy miért ne költhetne akár ennyit is valaki, ha megteheti. Ha az eladó megtalálja a megfelelő személyt, akár még reális is lehet ez az ár"

Hozzátette: az argentin klasszis szerdai halála hatással volt a Maradona-emlékpiacra, de óvatosságra inti azokat, akik most akarnak venni relikviát vagy ezzel kapcsolatos befektetésen gondolkodnak. "Jelenleg egyértelműen növekednek az árak, amint azt idén már Kobe Bryant esetében is megtapasztaltuk. Azonnal rengeteg emléktárgyat adtak el, de miután a piac telítődik, az árak ismét a valósabb értéket tükrözik" - közölte. Amerman elárulta: cégéhez is több ajánlat érkezett már. Egy Maradona-futballkártyát, amelyen újoncként szerepel a futballista, 10 ezer dollárért tudtak eladni, miközben néhány éve még csupán pár száz dollárt ért. Egy nappal korábban pedig látta, hogy az interneten 20 ezer dollárért kínálták azt a kártyát.
Maradona (középen) küzd az Anglia- Argentína meccsen, 1986-ban
Fotó: STAFF
Amerman aukciósháza a napokban Pelé egyik trófeáját kínálja eladásra, amelyet 1970-ben, harmadik vb-címét követően a nemzetközi szövetségtől (FIFA) kapott és várhatóan 800 ezer dollár körül talál majd gazdára. Liam Brady, az Arsenal és a Juventus korábbi ír válogatott középpályása többször játszott Maradona ellen, egy 1979-es válogatott mérkőzés után pedig hozzá került Maradona szokatlan, 17-es számú meze. "Ha egy olyan magángyűjtőhöz kerülne, aki megfelelően tudná értékelni, akkor fontolóra venném a mez eladását, de nem kínálnám eladásra az interneten, vagy adnám oda egy aukciós háznak. Annál sokkal nagyobb érzelmi értéke van számomra" - nyilatkozta. Maradona, a Boca Juniors, a Barcelona és a Napoli legendája 1986-ban világbajnoki címig vezette az argentin válogatottat, 1997-ben vonult vissza, edzőnek állt, de azóta egészségi problémákkal küszködött.