Előfizetés

M3-as metró: a városvezetés gondolkodik a büntetőfeljelentésben

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.12.10. 15:15

Fotó: Béres Márton / Népszava
Budapest vezetése a BKV felügyelőbizottságának döntése ellenére fontolóra vette, hogy büntetőfeljelentést tegyen az M3-as metróvonalon futó kocsik felújítása miatt.
Az elmúlt évek legvitatottabb fővárosi ügye az M3-as metróvonalon futó orosz metrókocsik vitatható színvonalú felújítása. A kormány 2014-es döntése, miszerint csak a meglévő kocsik felújítását támogatja, kijelölte az orosz cég tendergyőzelméhez, illetve a jelenlegi szolgáltatási színvonalhoz vezető utat. Ennek eredményeként utazhatnak alacsony kényelmi szinten, klíma nélküli, tűz- és balesetveszélyes szerelvényeken a hármas metró utasai – mondta Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes mai sajtótájékoztatóján. Egyúttal bejelentette, hogy az átláthatóság és a közpénzek felelős felhasználásának jegyében mindenki számára elérhetővé teszik a hármas metró kocsijainak felújításáról szóló vizsgálati jelentést. Kerpel-Fronius kiemelte: erős kétség merült fel abban a tekintetben, hogy a visszakapott járművek valóban korszerűnek tekinthetőek-e. A főpolgármester-helyettes szerint ki kell deríteni, kit terhel a felelősség azért, hogy például „szigetelőszalaggal összekötött vezetékek” vannak a felújított metrókocsikon. De az is kérdéses, hogy az előző városvezetés miért nem tiltakozott a kormány döntése ellen? Ezekre a kérdésekre a Fővárosi Közgyűlés által idén felállított vizsgálóbizottság adhat választ. A bizottság elnöke Havasi Gábor a vizsgálandó kérdések között a kormány 2014-es döntését megalapozó adatokat is megemlítette. Havasi ezért meghallgatná Seszták Miklós korábbi fejlesztési minisztert, a BKV vezérigazgatóját, akkori igazgatósági és felügyelőbizottsági elnökét. A pontos listáról a bizottság dönt majd. A főváros azonban még a vizsgálóbizottsági jelentés elkészülte előtt dönthet arról, hogy büntetőfeljelentést tesznek-e az ügyben. Kerpel-Fronius ugyanakkor nem adott választ a Népszava azon kérdésére, hogy miként értékelik a jelentés nyilvánosságra hozatalának több hónapos halogatását. Mint arról a Népszava elsőként beszámolt, a jelentést Karácsony Gergely főpolgármester januárban adott utasításának megfelelően a BKV felügyelőbizottsága (fb) rendelte meg. De már a vizsgálat elkészítésének módjáról is vita alakult ki, mint ahogy a feltett kérdések körül is akadt nézeteltérés a felügyelőbizottságon belül. (A BKV ugyanis először saját bejáratott cégétől rendelte volna meg a munkát, de az fb tagjai külsős, független céget akartak. A vizsgálandó kérdések közül pedig egyszerűen kimaradt az a kérdés, miszerint a vonalon jelenleg futó kocsik valóban a kivitt kocsik felújított változatai vagy újonnan gyártottak?) A jelentés végül a vizsgálatra a főpolgármester által adott két hónapos határidőt jelentősen túllépve augusztusra készült el, de a felügyelőbizottság elnöke még azután hónapokig nem vette napirendre, mondván pontosításra szorul. Az fb végül két ülésen tárgyalta a jelentést és a Demokratikus Koalíció delegáltjának javaslatát elutasítva úgy döntött, hogy nem tesz büntetőfeljelentést az ügyben. Sőt a Magyar Narancs azt írta, hogy szakértők szerint „összességében jó döntés született az orosz szerelvények felújításáról”. Ehhez képest a szakértői jelentésben meglehetősen nyugtalanító megállapítások szerepelnek. Ahogy azt a titkolt jelentést megszerző Népszava korábban megírta, eddig 18 sorozathibára derült fény. A rozsdásodás, a pocsék hegesztés, és az ülések esetenként balesetveszélyes törése a legsúlyosabb problémák közé tartozik. Az első három szerelvény padlólemezei három év alatt teljesen átlyukadtak, de a rozsda már elérte az oldallemezeket, a tartóoszlopokat, és megjelent a tetőn is. Ráadásul az azóta javított kocsikon újra megjelentek a rozsdafoltok. A gondatlanság egyébként a jelentés szerint visszatérő probléma. „A gyártáskori ellenőrzés során bizonyos elemeket nem lett volna szabad tovább engedni”– olvasható a jelentésben. A szakértők egyenesen kétségbe vonták a hegesztők alkalmasságát és a teljes járműflotta haladéktalan átvizsgálását javasolják a varrathibák feltárása érdekében. Ráadásul a jelentés szerint az új kocsik vásárlásához képest a korábbi városvezetés által választott orosz – felújításnak beállított – konstrukció „igen szerénynek mondható megtakarítást eredményezett”, különös tekintettel „az üzemeltetés és karbantartás egyelőre nehezen prognosztizálható költségére”. A jelentés szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal is nőhet az üzemeltetési költség. S akkor még nem beszéltünk az utólagos klimatizálás áráról, illetve arról, hogy a karbantartás költsége irreálisan megemelkedhet, ha az orosz gyártó monopolhelyzetbe kerül az alkatrész utánpótlásban. Az orosz gyártó, a Metrowagonmash (MWM) által 30 évre felemelt élettartam a szakértők szerint csak akkor teljesíthető, ha a gyártási anomáliák kezeléséhez haladéktalanul nekikezdenek és a javítás megfelelő színvonalon zajlik le. Intő jel, hogy a meghibásodás aránya a teljes járműflottában már most 15 százalékos. Márpedig a normál működéshez a járművek 84 százalékára szükség van.

Novák: Az Idősek Tanácsa a védett idősáv felfüggesztését javasolja

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.12.10. 15:13
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A családokért felelős tárca nélküli miniszter továbbítani fogja Orbán Viktornak a javaslatot.
Az Idősek Tanácsa tagjai azt javasolják, hogy legalább hétvégére, de akár teljes egészében a karácsonyi időszakra való tekintettel függesszék fel a védett, időseknek szóló vásárlási idősávnak a használatát – jelentette be Novák Katalin a Facebook-oldalán. A családokért felelős tárca nélküli miniszter hozzátette, ezt a javaslatot fogja továbbítani Orbán Viktor miniszterelnöknek. Mint mondta, az Idősek Tanácsa tagjai online egyeztetésükön arról számoltak be a vásárlási idősáv kapcsán: egyrészt örültek, hogy tudtak élni a lehetőséggel, sokan ki tudták használni ezt a vásárlásra, ugyanakkor azt látják, hogy az ünnepek közeledtével egyre nagyobb a tumultus, egyre többen vannak ráadásul szabadságon, és egyre nagyobb a feszültség a különböző korosztályok között.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium korábban közölte, hogy a hazai kereskedelmi vállalkozások szakmai, érdekképviseleti szervezetei a 65 év felettiek számára fenntartott vásárlási idősáv átmeneti szüneteltetését szorgalmazzák az adventi időszakra. Érvelésük szerint ezzel enyhíthető lenne az ünnepek előtt jellemző zsúfoltság az üzletekben, ami a legnagyobb forgalmú hetekben segítheti a járvány terjedésével szembeni védekezést. A járvány lassítását és az idősek védelmét szolgáló lépésként 2020. november 24-étől minden hétköznapon 9 és 11, hétvégén pedig 8 és 10 óra között csak 65 év felettiek léphetnek be az élelmiszerüzletekbe, drogériák és gyógyszertárakba. 

Orbán: centikre vagyunk a megállapodástól

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.12.10. 14:02
Orbán Viktor október közepén járt Brüsszelben
Fotó: YVES HERMAN / AFP
Jó reményekkel vágunk bele a mai tárgyalásba - jelentette ki a miniszterelnök Brüsszelben csütörtök kora délután. Lengyel kollégája a politikailag motivált, önhatalmú döntéseket akarja elkerülni.
A kormányfő az EU-csúcsra érkezve azt mondta rövid tájékoztatójában, hogy a megállapodás az EU-s költségvetés és újjáépítési alap elfogadása elérhető közelségbe került - írja a Reuters alapján a Portfolio. Jelezte, sikerült tisztázni a pénz felhasználásának feltételeit. 
"Centikre vagyunk a megállapodástól"

- fogamzott az összegyűlt újságíróknak.

Majd azt is hozzátette, jó reményekkel vág bele a magyar kormány a ma kezdődő tárgyalásokba. 
Orbán Viktor nyilatkozik Brüsszelben
Fotó: JOHN THYS
Mint lapunk is megírta, éjszaka is nagyon optimistán nyilatkozott a miniszterelnök. Ekkor azt mondta a tárgyalások állásáról, hogy "a nyerő lapok a mi kezünkben vannak". 

Morawiecki: el kell kerülni az önhatalmú és politikailag motivált döntéseket

a lengyel kormányfő az MTI szerint - ugyancsak a csúcsra érkezőben - azt mondta, Európának szüksége van a hosszú távú uniós költségvetés elfogadására és a gazdasági helyreállítási alap végrehajtására, ugyanakkor szüksége van a jogi biztonságra is, amelynek garantálásához el kell kerülni az önhatalmú és politikailag motivált döntéseket. Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök azt mondta, hogy az uniós tagországok között megtárgyalandó szövegtervezeteket dolgoztak ki ennek elkerülésére és annak meghatározására, hol húzódik a határvonala a költségvetés Lengyelország által is teljes mértékben támogatott ellenőrzésének, a korrupció elleni harcnak, valamint az uniós szerződésekben világosan meghatározott és követendő jogállamiságnak.