Előfizetés

Nemzeti Színház: Törőcsik Mari kórházban van

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.03.18. 12:41

Fotó: Népszava
A Bors szerint a színésznőt nem érik el a közeli barátai.
Szerda délután a Facebookon és több álhíroldalon is terjedni kezdett, hogy meghalt Törőcsik Mari. A Nemzeti Színház erre közleményben reagált, mint írták, Törőcsik Mari és családja, illetve a Nemzeti Színház arra kéri a közvéleményt és a rajongókat, hogy ne terjesszenek valótlan híreket. A színművésznő kórházban van, állapota kielégítő. Kérjük Önöket, tartsák tiszteletben magánszféráját, hogy teljes nyugalomban tudjon gyógyulni. A Bors szintén szerdán írt arról, hogy „senki nem tud semmit a 85 éves színművész pontos állapotáról”. Hozzátették, Törőcsik Mari hetek óta a szombathelyi kórházban fekszik, volt férje, Bodrogi Gyula és bizalmas barátja, Jordán Tamás is aggódik érte. Jordán Tamás azt nyilatkozta, minden nap próbálja felhívni Törőcsik Marit, de egy ideje nem éri el, Bodrogi Gyula pedig elmondta, mielőtt a színésznő bekerült a kórházba, beszélt vele, és bár fátyolos volt a hangja, értette, hogy mit mond. A lap próbálta utolérni a Nemzet Színészét, a telefonját azonban nem ő kezeli. A Bors több forrásból is igyekezett informálódni Törőcsik Mari állapotáról, de a jelek szerint hírzárlat van körülötte – írták.

A félrenézés melankóliája - Ősbemutató a Vígszínházban

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2021.03.18. 10:30

Fotó: VÍGSZÍNHÁZ/GORDON ESZTER
Durica Katarina regényéből, amely a dunaszerdahelyi maffiaüggyel foglalkozik Kovács Krisztina készített megrázó színpadi adaptációt.
Nagyon fontos és hiánypótló, ha egy kortárs író korábban elhallgatott tabuhoz nyúl, olyan témához, amelyről évekig nem lehetett beszélni. A harmincas éveiben járó Durica Katarina a kilencvenes években lezajlott dunaszerdahelyi maffia eseményeket dolgozta fel néhány évvel ezelőtt megjelent, A rendes lányok csendben sírnak című regényében. A szerzőnő csaknem húsz évvel az események után interjúkat készített érintettekkel, ez alapján írta meg művét, amely három női sorson keresztül mutatja meg a történéseket. A regényből készült színpadi változatot Kovács Krisztina jegyzi.  Egy panelház három lakásába pillanthatunk be párhuzamosan. Három generáció, három nő történetét ismerhetjük meg. Három trauma, három nézőpont. Hildáé a diáklányé, aki csoportos erőszak áldozatává válik, Júliáé, akinek nagy szerelméről derül ki, hogy érintett a maffia eseményekben és Erzsié, akinek a fia szintén részese az eseményeknek. Három egymásba érő monológot kapunk. Fokozatosan tárulnak fel a borzalmak. Finoman adagolva, módszeresen. A lakótelepi panelterekben mind a három nő látszólag nyugodtan éli a napi rutinját, aztán mégis belesodródnak a maffiauralomba, úgy, hogy gyakorlatilag áldozattá válnak, miközben a környezetükkel együtt statisztálnak egy társaság rémtetteihez. Látják, főként a felnőtt nők, mi is zajlik körülöttük, de nem akarnak hinni a szemüknek. Félrenéznek. Elfordítják a fejüket, ahelyett, hogy fellázadnának, kitörnének a csendes hallgatás útvesztőjéből. Ami igazán aktuálissá teszi az előadást a tabudöntésen kívül, hogy erről a fejfélrefordításról beszél felkavaróan. Feltéve azokat a kérdéseket, amelyeket mi is nap mint nap felteszünk magunknak, vagyis meddig szabad még hallgatni, nem üvölteni, kizárólag a túlélésre játszani, lesöpörve azt a dilemmát, hogy mi is a valódi ára és a következménye a vállalt kompromisszumoknak. Paczolay Béla, aki rendezett már női témájú előadást, az Egyasszonyt a Jurányiban, most is remekül megérzi a lényeget. Na és kellő empátiával közelít a figurákhoz és ezt sok finom részlettel képes is ábrázolni a színpadon. Ami a legfontosabb, hogy jelenlétet rendez, a színésznők akkor is jelen vannak, amikor nem ők beszélnek. Egy egy gesztussal, érintéssel, vagy éppen valamilyen cselekvéssel éreztetik, hogy ez az egész nem egy személy története, hanem sokuké. Mindhárom alakítás magával ragadó. Márkus Luca Hildája annyira természetes és bátor, hogy érdemes őt mindenképp megjegyezni magunknak. Ahogy a csoportos erőszakot elmeséli, az egyszerűen nehezen feledhető. Úgy mondja el, hogy azt érezzük, mintha velünk történne, mintha velünk esne meg ez a szégyen, nemtől, kortól függetlenül. Képes kiterjeszteni és átélhetővé tenni az egyéni traumát az áldozattá válás megfékezhetetlen lavináját és keservét. Kiss Mari Erzsije egy anya kétségbeesett vallomása, egy anyáé, aki érzi, hogy bűnös a fia, amiért aztán a fiú meg is bűnhődik, de ő mégiscsak anya, aki a fiáért tűzbe menne, még akkor is, ha véres a nadrágja, és hasba rúgja a boltost. Mindig is az ő Ricsije marad, még akkor is ha a fiút felrobbantják. Balázsovits Edit Júliája szintén áldozat, aki bár férjnél van, összejön a nála fiatalabb Andrással. Új életről álmodik, de végül jön a kegyetlen kijózanodás. Övé a végső monológ is, amikor már eltelik sok idő, de a markolók elkezdenek dolgozni. Ő pedig szemtanúként végig kell, hogy nézze, amikor az eltűntnek hitt szerelmének a korábban éppen általa ajándékozott szvettere kerül elő a föld mélyéről. Ahogy ő fogalmaz: kapás van. Kihalásszák a bordó ruhadarabot. Vége, nincs már hova elfordítani a fejét.    Infó: Durica Katarina: A rendes lányok csendben sírnak Színpadi adaptáció: Kovács Krisztina Rendező: Paczolay Béla Vígszínház Házi Színpad, stream premier 

Kultúra karanténban

H. K.
Publikálás dátuma
2021.03.18. 10:00

Fotó: GOETHE INTÉZET
A kijárási korlátozások és a rendezvénystop napjaira otthonról elérhető kulturális programokat ajánlunk.

Haza a magasban

A német filmművészetben egyedi Heimatfilm (hazáról szóló film) műfaját az évtizedek során gyakran aktualizálták és számos változáson ment keresztül. A Goethe Intézet online-projektjének keretében a játszott filmek új megvilágításba helyezik a haza fogalmát. Michael Venus (2020): Álom, Janna Ji Wonders (2020): Mindörökké Walchensee, Uisenma Borchu (2020): Fekete tej, Thomas Heise (2019): A haza időből álló tér című filmjeit vetítik, illetve a témához kapcsoló cikkeket Nádasdy Ádám nyelvész a haza és a Heimat szavak eltérő jelentésrétegeiről, Aleida Assmann az egyéni identitás, a krízishelyzetek és a haza közötti kapcsolatokról, és Georg Seeßlen filmtörténész a négy bemutatott film egymáshoz való viszonyáról szóló cikkét teszik közzé weboldalukon mától március 21-ig. 20.00 Távmozi

Westminster-túra

Virtuális túrűn lehet megnézni az angol gótika egyik legfontosabb műemlékét, a londoni Westminster apátságot. Eddig sosem látott részletességgel járhatjuk be a brit királyi ház koronázási és temetkezési helyét, benne Szent Edward gyóntató szentélyét, az ismeretlen harcos sírját, a főoltárt és a koronázási trónt. Westminster-abbey.org

Szereti ön Brahmsot?

Anatole Litvak 1961-es, Cannes-ban Arany Pálmát nyert Szereti Ön Brahmsot? című filmjét vetíti a Dipló Filmklub. Az Ingrid Bergman, Yves Montand és Anthony Perkins alakította szerelmi háromszög Francoise Sagan azonos című regénye alapján készült. 20.15. magyardiplo.hu