Előfizetés

Sokkolta a kutatókat, mennyire alábecsülték korábban a tengerszint emelkedését

MTI
Publikálás dátuma
2021.05.04. 13:07

Fotó: BRUSINI AURELIEN / HEMIS.FR / AFP
20 centiméterrel nőhet a nyugat-antarktiszi jégmező összeomlásával az amúgy is emelkedőben lévő vízszint az évszázad végére a Harvard Egyetem kutatóinak szimulációja szerint.
A Harvard Egyetem kutatói szerint az eddigi kutatások jelentősen alábecsülték a nyugat-antarktiszi jégmező összeomlásával járó globális tengerszint-emelkedés mértékét. A Science Advances című tudományos folyóiratban az úgynevezett vízexpulzió mechanizmus (water expulsion mechanism) nevű folyamatot vizsgáló mérések eredményeit mutatták be. Ez akkor következik be, amikor a szilárd kőzetalap, amelyen a nyugat-antarktiszi jégmező fekszik, felfelé emelkedik annak hatására, hogy csökken a jégtakaró súlya az olvadás miatt. Mivel a kőzet a tengerszint alatt van, amikor megemelkedik, a vizet a környező területekről is az óceánba nyomja, ezzel még jobban megemeli a globális tengerszintet – olvasható az egyetem közleményében, amelyet a PhysOrg.com tudományos-ismeretterjesztő portál ismertetett. Az eddigi becslések szerint ha a nyugat-antarktiszi jégmező összeomlik, a globális tengerszint-emelkedés mértéke 3,2 méter is lehet. „Kimutattuk, hogy a mechanizmus további egy métert, vagyis 30 százalékot ad ehhez” – mondta Evelyn Powell, a vizsgálatban részt vevő kutató. „A hatás nagysága sokkolt minket” – mondta Linda Pan, a Harvard Egyetem kutató-hallgatója. A szakember szerint a korábbi tanulmányok, amelyek figyelembe vették a mechanizmust, következmények nélkülinek értékelték azt. Az egyméteres plusz emelkedés a kutatók szerint ezer éven belül következhet be, az első hatások azonban nem csak évszázadok múltán lesznek érezhetők. Pan és Powell szimulációi szerint már a mostani évszázad végére 20 centiméterrel emelheti a mechanizmus a jégtakaró olvadásával már emelkedő vízszintet.

Évente 10 milliárd tonna kénnel szennyezett vizet bocsátanak a tengerbe a nagy hajótársaságok

MTI
Publikálás dátuma
2021.05.04. 11:11

Fotó: DEGAS JEAN-PIERRE / HEMIS.FR / AFP
Az alacsony kéntartalmú üzemanyagok használata helyett kiszűrik és az óceánba eresztik a szennyezőanyagot a hajók kipufogógázából, vízben lebegő szeméttelepeket hozva létre a kikötőkben, főleg a Karib-tenger térségében és Floridában.
A hajózási társaságok azzal a technológiával élnek vissza, amely lehetővé teszi, hogy a hajók kipufogógázából kiszűrjék a ként és azt folyékony formában a tengerbe eresszék. A Nemzetközi Hajózási Szervezet (IMO) döntése értelmében a teherhajók és a kirándulóhajók 2020 januárja óta kénytelenek alacsonyabb szinten tartani a kipufogógázzal kibocsátott kén mennyiségét, a hajózási társaságok azonban ahelyett, hogy áttértek volna az alacsonyabb kéntartalmú üzemanyagok használatára, olcsóbb megoldásként beszerezték a kipufogógázból a ként kimosó berendezéseket. Az International Council on Clean Transportation (ICCT) nonprofit kutatóhálózat egy új tanulmánya szerint a hajók évente 10 milliárd tonna kénnel szennyezett vizet bocsátanak a tengerbe a világon. A kutatók szerint a hajókra vonatkozó környezetvédelmi előírás fő kárvallottja Georgetown kikötője a Kajmán-szigeteken, ahol a mosóberendezések által a kikötőkbe kibocsátott összes szennyvíz 14,1 százaléka kerül a tengerbe, mind óceánjáró kirándulóhajókból. A harmadik és az ötödik legtöbb ilyen szennyvíz a Bahamákon lévő Freeportban és Nassauban kerül az óceánba, ezeket a grenadai St. George követi a hatodik helyen. Az amerikai kikötők közül a floridai Everglades (10.) és Miami (11.) a legszennyezettebb. Ilyen módon a szennyezés nem oszlik szét a világ óceánjain, hanem néhány olyan térségre összpontosul, ahol már eddig is aggasztó volt a tengeri élővilág állapota – hívta fel a figyelmet az Ocean Conservancy környezetvédő szervezet. Az ICCT tengerprogramjának vezetője, Bryan Comer szerint a kialakult helyzet annak következménye, hogy nem magát a szennyezést próbálták szabályozni a 2020 januárjában életbe léptetett jogszabályokkal, hanem csak egyes szennyezőanyagok kibocsátását. 

Cápabőrszerű fóliával csökkentik a repülők szén-dioxid-kibocsátását

MTI
Publikálás dátuma
2021.05.03. 19:43

Fotó: Oliver Roesler / Lufthansa
A tengeri emlősök bordázott bőrére hasonlító bevonattal, amellyel a teherszállító gépeket vonják be, évente 48 Frankfurt-Sanghaj járat kibocsátását lehet megtakarítani.
Súrlódáscsökkentő fóliabevonatot kapnak a Lufthansa teherszállító repülőgépei a légellenállás és ezzel az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében a BASF és a Lufthansa Technik hétfőn közösen tett bejelentése szerint. A két vállalat által kifejlesztett fóliabevonat a cápák bordázott bőrét mintázza és kedvező aerodinamikai tulajdonságainak köszönhetően nagyjából egy százalékkal képes csökkenteni a repülőgépre ható légellenállást. A Lufthansa teheráru-szállító flottájának az egészére kivetítve a fólia alkalmazásával évente 11,7 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátást lehet megtakarítani, ami nagyjából 48 Frankfurt-Sanghaj járat kibocsátásának felel meg. A jövő évtől kezdődően a Lufthansa Cargo mind a tíz Boeing B777-es áruszállító repülőgépét ellátják a fóliabevonattal. A fóliabevonatot egy Boeing B747-es gépen próbálták ki az európai légügyi hatóság, az EASA engedélyével.