Az első fél év során 6,4 százalékkal 3,05 milliárd literre nőtt a hazai üzemanyagok összesített forgalma - számítható ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) adataiból. E mérték mindössze 12 millió literrel marad el 2019 3,06 milliárd literes, valaha mért legmagasabb szintjétől. A tavalyi fél éves forgalom 2,9 milliárd literre rúgott.
A nagy, úgynevezett "színes" hazai láncokat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) már közel egy hónapja nyilvánosságra hozta első fél éves összesítését. A két adatsorból levonható következtetések némiképp eltérnek egymástól. Míg a MÁSZ körülbelül ezer "márkás" hazai kút forgalmi adatait teszi közzé, addig a NAV-adatbázisból a további mintegy ezer márkátlan, más néven "fehér" töltőállomás, illetve a nem közforgalmú nagykereskedelmi értékesítés adatára, ezekkel együtt pedig a teljes képre vonatkozólag vonhatók le következtetések. A MÁSZ-adatsor például az országos összesítésnél szerényebb, 4,2 százalékos forgalmi emelkedést mutatott ki az előző fél évhez viszonyítva, de 9,3 százalékkal tavalyi visszaesésük is nagyobbnak mutatkozott. A második negyedévet vizsgálva a MÁSZ-kutak jóval nagyobb, közel 18 százalékos éves ugrást mutattak.
A NAV-adatsor az első fél év során a mintegy 2 ezer hazai töltőállomáson 8,2 százalékos éves emelkedést mutat. Eme 2639 millió liter szintén csak 20 millió literrel marad el a 2019-es rekordtól. A NAV- és MÁSZ-adatbázis különbségéből következtethetünk a szintén közel ezer hazai "márkátlan", vagy "fehér" kút forgalmára is. Bár az időszak során e kör csak 865 millió litert adott el, ez 18 százalékos ugrás a tavalyi év hasonló időszakához képest. Egyszersmind letaszítja trónjáról az eddigi, 11 százalékkal alacsonyabb eddigi, 2019-es csúcsot. A fehér kutak forgalma már az összesített érték harmadára rúg, ami szintén rekord.
A NAV teljes, országos adatából levonva az összes hazai kút adatát, megkapjuk az úgynevezett közvetlen nagykereskedelmi értékesítést. Ezek azok a nagyfelhasználók - mint például tömegközlekedési, szállítmányozási, mezőgazdasági vagy építőipari vállalatok -, amelyek járművei nem közforgalmú, hanem saját, zárt töltőállomáson tankolnak. Ezek - lényegében csak gázolajból álló - forgalma kevéssé érzékeny a piaci hatásokra. Olyannyira, hogy 410 millió literes első fél évi értékesítésük - amiből 404 millió gázolaj - 2020 azonos időszakához képest meglepő módon 5,1 százalékos visszaesést mutat. Ráadásul az ágazat 2020 első felében a vírusválság berobbanása ellenére 7,5 százalékkal nőtt. A másutt rekordokat hozó 2019 e körben 11 százalékos visszaesést hozott.
Érdemes egy pillantást vetni az - elsősorban a magánautósok érdeklődésére utaló - benzin, illetve a - főképp a gazdaság állapotát tükröző - gázolaj forgalma közötti különbségekre is. A 2,1 milliárd literes összesített gázolajforgalom 6,8 százalékos emelkedés, míg az e mennyiség kevesebb mint felére rúgó benziné 5,4 százalékkal nőtt. Míg a MÁSZ-tagok egységein csak 1,7 százalékkal több benzin fogyott, addig a fehérek esetén az ugrás 24 százalékos (meghaladva a dízel 16 százalékát is). Igaz, a fehér kutak benzinforgalma a színeseké alig harmadára rúg.
2020 és 2021 második negyedének összevetése még nagyobb emelkedésről tanúskodik. Eszerint az április-júniusi üzemanyagforgalom 17, a kutaké 20, a MÁSZ-tagvállalatoké 18, a fehér kutak esetében pedig 24 százalékos éves növekedést mutat. Utóbbiak benzineladásai 32 százalékkal ugrottak. E forgalmi adatok - a MÁSZ-kutak, illetve az összes hazai kút benzineladásait leszámítva - rendre új rekordok.
Bár a folyamatok a gazdaság felpörgéséről tanúskodnak, az éghajlatváltozás és az Unió környezetvédelmi céljai szempontjából rendkívül kijózanítók.