üzemanyag;hatósági ár;üzemanyagár;Magyar Ásványolaj Szövetség;

- Nőtt a kereslet az üzemanyagok iránt, csak a piac haldoklik a hatósági ársapka miatt

Tavaly, különösképpen a hatósági árkorlát bevezetése után megugrott az üzemanyagforgalom. Az ágazat ugyanakkor egyre nehezebben viseli a mind magasabb beszerzési árakat.

Tavaly 5,4 százalékkal nőtt a márkás hazai kutak üzemanyagforgalma - derül ki a legnagyobb iparági cégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) friss adatsorából. A tavaly így elpöfögött 3,8 milliárd liter benzin és gázolaj a 2019 utáni második legmagasabb adat. A növekedés üteme a tavalyi, 7,8 százalékos visszaesést leszámítva adatbázisunk tanúsága szerint nagyjából illeszkedik a 2010-es válság lecsengése utáni időszak adataihoz. 

A forgalom mintegy kétharmadát kitevő gázolaj mennyisége 6,6 százalékkal nőtt. Ez a 2,38 milliárd liter szintén a 2019-es utáni második legnagyobb érték és a két évvel ezelőtti, kiugró, 8,3 százalékos visszaesést leszámítva hasonlóképp igazodik az elmúlt 8 év átlagához. A benzinpiacon a szakmai szervezet 3,5 százalékos éves bővülést mért. Ez - a 2020-as, 6,9 százalékos csökkenésen túl - az azt megelőző három évnél kissé szerényebb.

Prémiumbenzinből tavaly közel 5 százalékkal kevesebb, mintegy 300 millió liter fogyott, ami az azt megelőző évek sokszor többszöröződő emelkedése fényében meglepő.

Első pillantásra az árak továbbra sem befolyásolják a hazai autósokat. Míg a - koronavírus betörése miatt - évtizedes ármélypontokat hozó 2020 a forgalomban is rég látott visszaesést mutatott, addig 2021 tucatnyi árrekord-döntés ellenére újból fellendülést hozott.  

Míg a tavalyi év eleje 2020 visszaesései után éppenséggel az igények feltámadásáról tanúskodott, a második fél év egyre-másra megdőlő árrekordjai már némiképp visszafogták a keresletet - árnyalja a képet megkeresésünkre Grád Ottó MÁSZ-főtitkár. Az alapüzemanyagokra november 15 óta érvényes, 480 forintos árplafon ugyanakkor a forgalomban fordulatot hozott. Decemberben (a népszerűségéből amúgy folyamatosan vesztő) 95-ösből közel 30 százalékkal több fogyott, mint 2020 utolsó havában. Igaz, részint a prémiumtermékek kárára. Utóbbiak forgalomcsökkenése tehát szintén az év végi árbefagyasztás tovagyűrűző hatása.

Ezek szerint azoknak a jellemzően régebbi típusú gépjárművek tulajdonosai, akik a két évvel ezelőtti biotartalom-növelés miatt változatlan összetételű, de drágább prémiumok tankolására kényszerültek, most mégis visszaszoktak az emelt bioarányú normál benzinre. (Grád Ottó megismételte: bár az iparági ajánlások alapján bizonyos márkáknak megfelelőbb a prémiumbenzin, normál üzemanyag tankolásából eredő, igazolt kárról máig nincs tudomása.) A gázolajat is hozzászámítva a decemberi ugrás átlag 17 százalék. A prémiumdízelek piacát ugyanakkor nem bolygatta meg sem a biotartalom-váltás, sem a hatósági ársapka bevezetése. Bár a MÁSZ kérte a törvényhozóktól a prémiumüzemanyagok kivonását a hatósági áras körből, ez végül nem teljesült. Mindenesetre a múlt év második felében legalábbis megingott az a közgazdasági alapvetés, hogy az üzemanyagok iránti keresletet alapvetően nem az ár, hanem a gazdasági helyzet befolyásolja.

Ami az üzemanyagárakat illeti, Grád Ottó borúlátó. Igaz, ez most érdemben „csak” a kutasokat érinti. Az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára december óta ötödével emelkedett. A Kőolaj-Exportáló Országok Szervezete (OPEC) által tavaly augusztusban elhatározott, havonta napi 400 ezer hordós többlet-kitermelés ugyanis nem tart lépést a különböző térségek koronavírus utáni, olykor kissé túlfűtött fellendülésével - fogalmazott a főtitkár. A kurzus tegnap lapzártánkkor éppenséggel bőven 86 dollár felett, nyolc éves csúcsán állt. Számításaink szerint ez alapján most a benzinért 493, a gázolajért pedig 507 forintot kérnének átlagosan a hazai kutakon. A 480 forintos árplafont alapul véve ez a töltőállomások átlagos árrését így literenként 13, illetve 27 forinttal kurtítja.

A Holtankoljak.hu adatbázisa alapján végzett számításunk ezt némiképp árnyalja. Tegnap 1263 hazai kútból 1027-en 479,9 forintnál olcsóbban adták a benzint. Az átlagár itt 477 forintra jön ki, a legalacsonyabb tarifa pedig 456 forint. Igaz, az 1275 gázolajárat közlő egységből csak 360-on adták 479,9 forintnál olcsóbban a dízelt. Itt az átlagár 479, a legolcsóbb pedig 461 forint.

Elleneznék a hatósági ár fenntartásátHa most kellene dönteni az üzemanyagok hatósági árplafonjáról, meghosszabbítanánk azt - fogalmazott az Mfor kérdésére a csütörtöki kormányinfón Gulyás Gergely. A záporozó újságírói felvetésekre a kancelláriaminiszter bizonyos élelmiszerek árbefagyasztását szintén a november 15-től érvényes benzin- és gázolajárstop "sikerével" indokolta. Az egyre fokozódó árnyomás közepette ugyanakkor Grád Ottó szerint az intézkedés egyre kevésbé "szerencsés". Így bíznak benne, hogy az a jelenleg érvényes rendelet értelmében február közepén véget ér. A főtitkár szerint a piaci szereplők egy ideig kibírják. Kiváltképp a nagyobbak, bár az árrésesés is elsősorban a nagy láncok autópálya-menti egységeit sújtja. A helyzet mindazonáltal elsősorban a gyengébb anyagi helyzetű, kisebb szereplőket fenyegeti. Hisz már most elmaradhatnak a halasztható felújítások, karbantartások. Kérdésünkre a főtitkár leszögezte: bár információi szerint a tönkremenő kutakat átvenni kész vállalkozások szaktárcánál vezetett listája a Mol személyében egyelemű, mindeddig nem hallott kútbezárásról vagy -átadásról. A múlt héten lapunk kérdésére Ratatics Péter, a Mol Csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős ügyvezetője szintén a az árkorlát február közepi feloldása mellett tett hitet, a legjobb árszabályozónak a versenyt és a piacot nevezve.
Változtak a szabványokAz év végén megjelent több mint száz oldalnyi üzemanyagszabvány-változásból lapunknak Grád Ottó azt emelte ki, hogy mostantól a gázolajban az úgynevezett fejlett, hidrogénnel kezelt növényi olajok aránya el kell érje a 0,2 százalékot. Ez, megfelelő termelés híján, komoly akadályokba ütközik - hangsúlyozta. (Egyebekben a normál benzin legalább 6,1, illetve az összes üzemanyag legalább 8,4 százalékos bioaránya nem változik.) Kérdésünkre a MÁSZ-főtitkár üdvözölte a kormányzat által meghirdetett, fokozott üzemanyagminőség-ellenőrzést, az előírások betartását a korrekt verseny előfeltételének nevezve. Mindazonáltal, bár a töltőállomások egy része nem a Mol-finomítótól vásárol, az elmúlt időszakban nem hallott komolyabb visszaélésről.

Nagy a bizonytalanság az év eleji áremelések körül, így teljességgel nem lehet azt kijelenteni, hogy a decemberi 7,4 százalékkal tetőzött az infláció.