árstop;üzemanyag;üzemanyagár;benzin;benzinár;gázolaj;gázolajár;

2022-03-19 08:00:00

Beindult, a kormány elkezdte átadni a két napnál tovább zárva tartó kutak ideiglenes üzemeltetését a Molnak

A szaktárca „kis”, települési kutak kapcsán érvényesítette a 480 forintos üzemanyagár-plafon tavaly novemberi meghúzásával egy időben megjelent rendeletet.

Beindult – fogalmaztak lapunk üzemanyagkutas forrásai értesülésünk kapcsán, hogy legalábbis három, 48 órán túl zárva tartó hazai töltőállomás ideiglenes tovább-üzemeltetésére az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) már kirendelte a Molt.

Ismereteink szerint a szaktárca „kis”, települési kutaknál érvényesítette a 480 forintos üzemanyagár-plafon tavaly novemberi meghúzásával egy időben megjelent rendeletet.

Bár a kis hazai kutak mostanáig minden lehetséges fórumon jelezték, hogy az üzemanyagár-plafonnal kapcsolatos, átgondolatlan intézkedések miatt tönkremennek, eddig hasonló bezárásra és kijelölésre nem akadt alkalom. Igaz, a hírek szerint egy bajnai kút már február elején üzemszünetet jelentett az ITM-nek, amely azonban oda akkor még nem kívánta kirendelni a Molt.

A szállítási gondok szakértők szerint a 480 forintos nagykereskedelmi ármaximumról szóló, három héttel ezelőtti rendeletben gyökereznek, amennyiben azt követően a Molon kívüli nagykereskedők – vagyis az importőrök – lényegében felfüggesztették a kutak kiszolgálását. Bár a százhalombattai finomítót működtető Mol átvállalta a piaci így ellátó nélkül maradt 30 százalékának kiszolgálását, a hirtelen megugró igényekhez csak lassan idomuló szerződéskötési és kiszállítási rendszer miatt a hazai kutak nem kis hányada – egyes becslések  szerint negyede - egyszerűen kifogyott az üzemanyagból.

Mindazonáltal több forrásunk sem tartja etikusnak, hogy a kutas önhibáján kívüli okokból, illetve kifejezetten a Mol szállítási nehézségei miatt zárva tartó állomások üzemeltetését a kormány épp a Molnak adja át.  Az ellátási gondok tapasztalataink szerint egyébként tegnap is fennálltak. A Holtankoljak.hu Facebook-oldalának legutóbbi bejegyzései szerint

Az elmúlt napok során a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége több alkalommal is felhívta a figyelmet arra, hogy a gazdák nem jutnak gázolajhoz, ezért az ország számos pontján leálltak az ilyenkor halaszthatatlan mezőgazdasági munkálatok.

Lapunk szintén több forrásból származó értesülései szerint amiatt, hogy a betérő, akár külföldi teherautók változatlanul a 480 forintos hatósági áron kívánnak tankolni, a kutas viszont a múlt csütörtök óta érvényes szabályok alapján ezt visszautasítja, 

Csütörtökön a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete újabb közös levélben tiltakozott a kormánynál az egy héttel azelőtt, azonnali hatállyal bevezetett intézkedés ama pontja ellen, amely szerint a 7,5 tonnánál nehezebb, magyar rendszámú járművek már csak a 480 forintos hatósági árnál több mint száz forinttal magasabb, piaci áron tankolhatnak. A levél szerint a váratlan áremelkedés csődhelyzetbe sodorja a 130 ezer munkavállalót foglalkoztató közúti áru- és személyszállítást. Így arra kérik a kabinetet, hogy e kör számára ismét teljes egészében tegye lehetővé a literenként 480 forintos tankolást, a másik oldalról ellenben minden külföldit fosszanak meg a lehetőségtől. (A rendelet csak a 3,5 tonnánál nehezebb külföldi járműveket kötelezte piaci árú vásárlásra.)

A kialakult helyzetről az elmúlt napokban érdemi kormányzati nyilatkozat nem látott napvilágot.