üzemanyag;benzin;gázolaj;benzinár;üzemanyagár;gázolajár;árstop;

- Beindult, a kormány elkezdte átadni a két napnál tovább zárva tartó kutak ideiglenes üzemeltetését a Molnak

A szaktárca „kis”, települési kutak kapcsán érvényesítette a 480 forintos üzemanyagár-plafon tavaly novemberi meghúzásával egy időben megjelent rendeletet.

Beindult – fogalmaztak lapunk üzemanyagkutas forrásai értesülésünk kapcsán, hogy legalábbis három, 48 órán túl zárva tartó hazai töltőállomás ideiglenes tovább-üzemeltetésére az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) már kirendelte a Molt.

Ismereteink szerint a szaktárca „kis”, települési kutaknál érvényesítette a 480 forintos üzemanyagár-plafon tavaly novemberi meghúzásával egy időben megjelent rendeletet.

Eszerint az a kút, amely egy hét során 48 órán túl „üzemszünetet” tart, átmenetileg köteles az egységet egy, az ITM által kijelölt másik cégnek átadni. Erre a feladatra ugyanakkor csak a Mol jelentkezett be. 

Bár a kis hazai kutak mostanáig minden lehetséges fórumon jelezték, hogy az üzemanyagár-plafonnal kapcsolatos, átgondolatlan intézkedések miatt tönkremennek, eddig hasonló bezárásra és kijelölésre nem akadt alkalom. Igaz, a hírek szerint egy bajnai kút már február elején üzemszünetet jelentett az ITM-nek, amely azonban oda akkor még nem kívánta kirendelni a Molt.

A helyzet rendkívüli fonáksága, hogy ismereteink szerint a három szóban forgó, kis kút amiatt kényszerült több napos bezárásra, mert a Moltól mint nagykereskedőtől nem kapott üzemanyag-utánpótlást. 

A szállítási gondok szakértők szerint a 480 forintos nagykereskedelmi ármaximumról szóló, három héttel ezelőtti rendeletben gyökereznek, amennyiben azt követően a Molon kívüli nagykereskedők – vagyis az importőrök – lényegében felfüggesztették a kutak kiszolgálását. Bár a százhalombattai finomítót működtető Mol átvállalta a piaci így ellátó nélkül maradt 30 százalékának kiszolgálását, a hirtelen megugró igényekhez csak lassan idomuló szerződéskötési és kiszállítási rendszer miatt a hazai kutak nem kis hányada – egyes becslések  szerint negyede - egyszerűen kifogyott az üzemanyagból.

Mindazonáltal több forrásunk sem tartja etikusnak, hogy a kutas önhibáján kívüli okokból, illetve kifejezetten a Mol szállítási nehézségei miatt zárva tartó állomások üzemeltetését a kormány épp a Molnak adja át.  Az ellátási gondok tapasztalataink szerint egyébként tegnap is fennálltak. A Holtankoljak.hu Facebook-oldalának legutóbbi bejegyzései szerint

a józsai Kút35-ön 2 ezer, egy bajai töltőállomáson ezer forintos, egy szintén bajai, illetve nagybaracskai és pörbölyi egységen 5, egy gyöngyösi állomáson pedig 10 literes tankolási korlátot vezettek be. Csütörtökön egy tiszaörsi és egy görbeházai egység bezárásáról tudósítottak.

Az elmúlt napok során a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége több alkalommal is felhívta a figyelmet arra, hogy a gazdák nem jutnak gázolajhoz, ezért az ország számos pontján leálltak az ilyenkor halaszthatatlan mezőgazdasági munkálatok.

Lapunk szintén több forrásból származó értesülései szerint amiatt, hogy a betérő, akár külföldi teherautók változatlanul a 480 forintos hatósági áron kívánnak tankolni, a kutas viszont a múlt csütörtök óta érvényes szabályok alapján ezt visszautasítja, 

egyre szaporodnak a rendőri közreműködést igénylő viták.

Csütörtökön a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete újabb közös levélben tiltakozott a kormánynál az egy héttel azelőtt, azonnali hatállyal bevezetett intézkedés ama pontja ellen, amely szerint a 7,5 tonnánál nehezebb, magyar rendszámú járművek már csak a 480 forintos hatósági árnál több mint száz forinttal magasabb, piaci áron tankolhatnak. A levél szerint a váratlan áremelkedés csődhelyzetbe sodorja a 130 ezer munkavállalót foglalkoztató közúti áru- és személyszállítást. Így arra kérik a kabinetet, hogy e kör számára ismét teljes egészében tegye lehetővé a literenként 480 forintos tankolást, a másik oldalról ellenben minden külföldit fosszanak meg a lehetőségtől. (A rendelet csak a 3,5 tonnánál nehezebb külföldi járműveket kötelezte piaci árú vásárlásra.)

A kialakult helyzetről az elmúlt napokban érdemi kormányzati nyilatkozat nem látott napvilágot.

Mol: a kereslet visszarendeződése megindultMagyarországon elegendő az üzemanyag, a Mol finomítói teljes üzemben működnek – közölte megkeresésünkre az olajtársaság. A múlt heti, megnövekedett üzemanyagkereslet okozta logisztikai problémák elhárítása folyamatos. Az üzemanyagot kiszállító Moltrans kollégái a nap 24 órájában dolgoznak, hogy mihamarabb ki tudják szállítani a megrendelt árumennyiséget. Nagykereskedelmi partnereiket - köztük a mezőgazdasági vállalkozásokat – a múlt héten tájékoztatták arról, hogy átmeneti intézkedésként először a már beérkezett rendelésekre összpontosítanak. Úgy látják ugyanakkor, hogy a kereslet visszarendeződése megindult az ilyenkor megszokott mennyiségek felé. Így március 16-án partnereik számára visszaállították a rendelésleadási lehetőséget. A Mol elsődleges célja, hogy a kedvezőtlen külső hatások ellenére is biztosítsa az egyenletes és kiszámítható ellátást – szögezték le.

A kabinet rengeteg pénzt szán az egyházak, a sport és az állami cégek támogatására, de nem tudni mi jön a parlamenti választás után.