Szolgáltatás;munkaerőpiac;életmód;világjárvány;multicégek;házhozszállítás;

Karanténhatás: rászoktak az ételfutárokra a magyarok

Noha sokan azt prognosztizálták, hogy a járvány idején felpörgő ételfutárpiac forgalma a vírushelyzet javulásával, a korlátozások feloldásával szép lassan visszaesik, nem ez történt – számoltak be lapunknak a szegmensben dolgozók és érintett cégek. Hogy nem ez történt, azt a piac változása magyarázza: kész ételt ugyan kevesebbet rendelnek, de ezt ellensúlyozzák más termékek.

Ezt támasztja alá, hogy a hazai ételfutár szegmens lapunk által megkeresett két legnagyobb szereplője, a Wolt és Foodpanda egyaránt azt jelezte: bővítették a termékpalettájukat, az éttermi ételek mellett már bolti élelmiszert, vegyi árut, állateledelt, játékot, virágot, kozmetikumot, Covid-tesztet is lehet tőlük rendelni, s az emberek élnek is a lehetőséggel. (Patikákból is kiszállítanak, de egy januári törvénymódosítás óta gyógyszert nem vihetnek, még vény nélkül kaphatót sem.) Mindkét cég a forgalom folyamatos bővüléséről írt lapunknak, bár konkrét adatokat nem árultak el. A Woltnál úgy látják, a fellendülés annak a fogyasztói elvárásnak a logikus következménye is, hogy a vásárlás minél kevesebb időt és energiát vegyen igénybe.

Az általunk megkérdezett futárok is arról beszéltek, hogy egyre többször szállítanak komplett nagybevásárlást házhoz, van, hogy kerékpárral nem is tudják egyedül kivinni. Egyikük arról is sztorizott: előfordul, hogy csak a szomszéd utcába, sőt, a szomszéd házba kell vinnie a csomagot – és nem egy idős néninek, hanem fiatalembereknek. A Foodpanda és a Wolt is szállít házhoz “közértekből”, de mindkét cég nyitott saját “szupermarketet” is, ilyenkor a futárcég raktáraiból történik a kiszállítás.

A forgalomról szólva a futárok többsége szerint érezhető, hogy újra kinyitottak az éttermek. “Komoly kaját, menő étteremből már nemigen rendelnek” – mondta Balázs, aki 2020-ban, a járvány alatt kezdett bringával futárkodni, mert felszolgálóként megszűnt a bevétele. Most azt mondta, „félig félállásban” teker, mert a nyitásnak köszönhetően egyre sűrűbben dolgozik rendezvényeken. Tapasztalata szerint míg a lezárások idején olyan „fancy” éttermekből is szállítottak ki, ahol egy-egy vacsora 40-50 ezerbe kerül, mostanra zömmel maradtak az egyszerűbb, „street food” ételek, ma már örülnek az emberek, hogy ha tehetik, kimozdulhatnak egy rendes vacsorára.

Egy konkurens cég futárja arról beszélt, hogy csökkent a hétvégi rendelések száma. Zsolt úgy emlékszik, a lezárások alatt többfogásos vasárnapi ebédeket is vittek házhoz vagy összejövetelekre. Viszont az irodák újbóli kinyitása nem vetette vissza a hétköznap déli rendeléseket, csak most többnyire irodaházhoz viszik az ebédeket. Zsolt fő tevékenységként szállít a robogójával, a többi futárhoz hasonlóan ő is vállalkozóként, számlázva és a megrendelések után kapja a díját, illetve a borravalót. Több kollégájával együtt arról panaszkodott, hogy az elmúlt években kevesebb lett a jatt, igaz, hó elején nagyvonalúbbak a megrendelők.

A Foodpanda 2020 eleje óta megnégyszerezte futárjai számát: ma országosan mintegy 4 ezer partnerük van, a Wolt 2019 óta megháromszorozta: ők 6 ezer futárral dolgoznak. Közlésükből ugyanakkor nem derült ki, mekkora hányaduk főállású, mellékállású vagy diák. Közben mindkét cégnél többszörösére nőtt a diszpécserek száma is. A Foodpandán keresztül 35 városban összesen 6300 üzletből lehet rendelni, a Wolt pedig 18 városban van jelen, de hogy hány üzletből szállítanak, nem közölték, csak annyit, hogy növekszik a számuk.

Péter, aki főállásban futárkodik a bérekről szólva azt mondta, nem könnyű eligazodni, mert ahol kisebb a címpénz, de van órabér, másutt nincs órabér, viszont akár háromszoros a címpénz. Péter szerint ezzel együtt főállásban, sok munkát vállalva, a borravalót beleszámítva olykor akár havi 400-450 ezer forintot össze lehet szedni, számlára. A futárok díjazásáról egyik megkérdezett cég sem adott konkrét tájékoztatást, általánosságban arról írtak, hogy egyéntől függ, ki mennyit keres, hiszen maga dönti el, hány órát vállal. Hogy a forgalom növekedése vagy a munkatársak lemorzsolódása miatt van-e, nem tudni, de tény, szinte minden ilyen cég jelenleg is hirdetésben keres futárokat.