Jelentősen lecsökkent a magánkiadós tankönyvek elérhetősége az iskolák számára: míg 2020-ban a tankönyvrendelések 14 százalékát tették ki a magánkiadók kötetei, 2021-re 12 százalékra esett vissza az arányuk - közölte a Népszava érdeklődésére a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületének (TANOSZ) alelnöke. Romankovics András azt is elmondta, ezek legnagyobb részét nyelvkönyves (angol, német) magánkiadók teszik ki, illetve ebbe a körbe tartoznak a hit- és vallásoktatás tankönyveit előállító, a kormány által erősen támogatott egyházak kiadói is.
A hagyományos közismereti tankönyvek – például a magyar, matematika, történelem, biológia, kémia – tankönyvek tekintetében még rosszabb helyzetbe kerültek a nem egyházi magánkiadók, köteteik megrendelési aránya alig néhány százalékra tehető. A kialakult helyzetet jól szemlélteti a nagy szakmai múltra visszatekintő Mozaik Kiadó esete: Romankovics András tájékoztatása szerint jelenleg 21 mozaikos kötet szerepel a hivatalos tankönyvjegyzéken, míg néhány éve 192 volt, a kiadó “fénykorában” pedig mintegy 400. A TANOSZ alelnöke szerint az üzenet egyértelmű:
a jelenlegi oktatásirányítás a nyelvkönyveken, valamint a hit- és vallásoktatás tankönyvein kívül minden módon száműzni akarja az iskolákból a több évtizedes tapasztalattal rendelkező, a pedagógusok körében elismert magánkiadók tankönyveit.
Ezt jogi eszközökkel érték el: 2014 januárjától a kormány már nem adott lehetőséget a magánkiadóknak új tankönyvek engedélyeztetésére, 2019-től pedig egy újabb törvénymódosítással azt sem tették lehetővé számukra, hogy a 2018 végén és az azt követő időszakban lejáró tankönyves engedélyeket meghosszabbítsák. Emiatt több száz népszerű magánkiadós tankönyv került le a tankönyvjegyzékről:
2018-ban a megrendelt tankönyvek 68 százaléka volt állami és 32 százaléka magán kiadású, mostanra ez az arány 88-12 százalékra változott.
A törvények miatt pedig a magánkiadók már az új, 2020-as Nemzeti alaptantervhez sem adhatnak ki tankönyveket.
A cél egyértelműen az, hogy valamennyi iskolában az állami fejlesztésű „egyentankönyveket” használják - még akkor is, ha azok minőségileg nem minden esetben a legjobbak. A TANOSZ alelnöke szerint a tankönyvek minőségének javulása a jelenlegi szabályozás keretei között egyébként sem várható, a verseny megszüntetése komoly gátja a minőségi tankönyvfejlesztésnek. Romankovics András azonban úgy látja, a magánkiadók tankönyveire még a jelenlegi helyzetben is van igény, például alapítványi iskolák közvetlenül a kiadóktól is rendelnek, de tud olyan állami iskolákról is,
ahol a pedagógusok (miután megrendelték a “kötelezően” előírt állami tankönyvet) inkább a korábbról megmaradt, jól bevált magánkiadós tankönyvekből tanítanak.
Ugyanakkor hiányolta, hogy eddig semmilyen felmérés nem vizsgálta, a pedagógusok mennyire elégedettek a mostani tankönyvválasztékkal és az állami tankönyvek minőségével.
A tanárok, kérem, készülnek! Szeptemberben valami elkezdődik, de nem biztos, hogy a tanításNem bírta tovább, 26 év után lemondott a pilisborosjenői iskola igazgatóhelyetteseA Belügyminisztérium szerint nem reális a kevesebb óra a tanárok számára, nagyobb fizetésemelés jó gazdasági teljesítmény mellett lehetséges